Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-11-05

Bilder från SM och CX-Cupen i Sunne 2012

Hej! 

Här kommer bilder från min kamera, Adam Steen har tagit bilderna på herrar prestige dag 2, jag har tagit resten. Använd gärna bilderna på era bloggar och hemsidor, men ange då fotograf och länka.
Bankoll

Crossbana utanför fönstret

Morgonstund

Skruva skruva...

BAM! SM över.

En ben/paketbild till alla er medgångsfans

Bilden är tagen med 91 minuter kvar till start dag 2 och Jens har hittat ett missljud som han skall hitta och eliminera.

Dags för start i superklassen, som ni kan se var startrakan tillräckligt bred i ungefär 2.3 meter innan den smalnade av.

Det gick smidigt för de fyra fem som var snabbast iväg...

Men Benny Andersson, som här är på väg upp ur skogen, gjorde nog inte sin bästa start i karriären...

Det var superklassen det...

Tyvärr var detta allt jag hade från damklassen. Dom startade 45 minuter före mig och jag behövde förbereda mig lite för mitt egna lopp också...

Jens cruisar ledigt igenom sandfållan

Här följer nu Adam Steens bilder från herrprestigeklassen:

När man lämnar helgen bakom sig

Igår tog jag in och tvättade alla cykelkläder, men cykeln fick spendera natten i bilen. Idag fick den också komma in i värmen. Nysmord kedja nu, så den är glad igen och jag är förhoppningsvis förlåten.

Tvättade bilen också, men det blev en lång väntan då halva Falun också skulle tvätta bilen idag. Men skam den som ger sig. Nu är helgen nästan helt bakom mig, kvar är väl något hundratal bilder i digitalkameran. Dom bilderna kommer väl snart på en blogg nära dig.

Appropå blogg så har ni väl koll på att ni kan träffa trevliga cykelbloggare (och mig!) på Sweden Bike Expo?
Klicka in här för mer info.

Trött cyklist

Foto: http://www.Adamsteen.se

Jag blev ju nia igår, och inte åtta som jag trodde där efter målgång. Ändå ett fall framåt. Bland alla cyklister som låg topp 10 i totalen inför gårdagen så tappade jag bara poäng mot två, så det var ju riktigt bra. Kör jag bra på dom sista fyra racen kan jag bli topp 5, med lite tur någon placering bättre än så.
Nu väntar en ny, härlig, arbetsdag!

2012-11-04

Heja lera

Tror jag blev åtta idag, mycket roligare än att bli 16:e. Jens vann före Magnus och Ludvig blev trea.
Nu köas det till cykeltvätten, sedan väntar dusch och en härlig bilresa hem.

SM-bankett

En mycket trevlig middagsbuffé igår som vissa av oss avrundade med mycket snack i loungen. Tillbaka på rummet vid tolv och sedan ett helvete att somna. Jens-ponken hade samma problem, SM var nog lite tufft för oss gamlingar. Under natten har jag vaknat flera gånger och känt mig klarvaken, har drömt mardrömmar om plankhinder och lerbackar...
Nu ska jag ner till frukosten och sedan ikläda mig den gula tröjan. Ska bara njuta hela denna dag. Det har varit skitkul, och en ära, att få bära den i så många tävlingar som det ändå blivit. Fyra race i gult var inget jag ens drömt om innan cupen. Gött mos!

2012-11-03

Sopan i Sunne

Så här ser sveriges 16:e snabbaste cykelcrossare ut

Hade ingen drömdag i sadeln idag, spände bågen rejält och försökte ändå cykla snabbt. Var bra med i två varv ungefär, körde över min kapacitet första halvan av loppet och under min kapacitet andra halvan av loppet och rullade in som besviken trötting. Väldigt många duktiga cyklister med idag så det var betydligt tuffare att ta bra placeringar än det varit på cuptävlingarna.
Resultaten ser ni nedan, bilden stulen från Alltomcykel.se:
Fler resultatbilder hittar ni hos Oscar

Imorgon kör jag sista dagen i CX-Cupens gula ledartröja, ska försöka njuta av den stunden och ta en bättre placering än idag.

Morgonstund i Sunne

Utsikt från hotellrummet

Jag vet inte vad som är bäst med denna hotellvistelse, att jag får dela rum med Jens, eller att jag får dela säng med honom

Nu är det dags för frukost här i Sunne. Sedan ett tomrum där man får nervöspilla på cykeln och fundera på vilka handskar man ska ha innan det i eftermiddag är dags för start. 15:00 startar vi i herrelitklassen och alla bra är här. Ska bli skitkul!

2012-11-02

På plats Sunne

Här är Jens, Jens pappa och jag ute och kollar banan till fots

Några såphala broar, någon enstaka klurig sväng och mycket kötta. Så ser banan ut. Det är ganska mycket gräs också, blött gräs. Kan bli riktigt halt imorgon och det gillar ju jag. Tror det här ska passa mig. Nu har jag nervöspillat lite på cykeln och ligger nu på sängen. Äter godis och dricker vatten, det gamla vanliga alltså.

Räkmacka

När vi jobbar halvdag här på jobbet så brukar de flesta av oss slå på stort och ta en räkmacka på förmiddagsrasten.
Sitter som en smäck!

Nu hoppas jag att kraften är med mig


Har känt mig riktigt risig och sliten hela veckan, utan att vara sjuk. Det har hela tiden känts som om någonting är på gång, utan att bryta ut. Nu behöver jag bara klara ett dygn till, sedan är det dags för cykelcross-SM i Sunne.
Det fina i kråksången är att benen kan innehålla diamanter även om kroppen i övrigt känns risig. Det gäller bara att plocka fram rätt bilder i huvudet och jag vet ju att jag är redo för det här. De ä bar å åk.

2012-11-01

No more kotte

Spenderade förmiddagsrasten på jobbet med att byta bromsar på cykeln, spenderade eftermiddagsrasten på att byta ut vänstra handtaget/reglaget och har nu bytt styrlinda också. Cykeln är klar för helgen, nästan. Inget mer mekande behövs i alla fall. Hoppas jag... Bara lite putsande och smörjande kvar.

Nu är det bara att hålla tummarna för fortsatt hälsa och snabba ben på lördag. Nu ska jag nog lägga fram några saker inför morgondagens avresa. Packa, som det också kan kallas. Få se nu här vad jag ska ta med mig..:
- Ledartröjan
...
Ja, och så lite annat krafs förstås.

Live stream Koppenbergcross i Oudenaarde 2012

Idag är det dags för klassiska Koppenbergcross i Oudenaarde. En riktigt tuff bana och omtyckt tävling hos så väl åskådare som deltagare. Åskådarna gillar den svängiga utförsåkningen lite extra...

Livestream för Koppenbergcross 2012, eller Grote Prijs Willy Naessens som herrloppet kallas, startar 15:00:
Live stream Koppenbergcross 2012
Live stream Koppenbergcross 2012
Live stream Koppenbergcross 2012
Live stream Koppenbergcross 2012
Live stream Koppenbergcross 2012

Som en del i förberedelsen kan ni här se hela Koppenbergcross från 2011:

Gooooooooooodmorgon!

Ny dag, nya möjligheter.

Vaknade i morse och kände mig lite piggare än jag gjort dom två senaste dagarna vilket känns väldigt bra. Kände mig annars som ett riktigt vrak igår eftermiddag/kväll och var rätt säker på att jag skulle vakna med dödsförkylning idag. Åt mycket godis och drack mycket vatten igår, tror det är hemligheten. Godis alltså. Varje dag som man är frisk är bra dagar!

Här står min Zurigo utan bromsar, för dom ska Cavarian få. Har tröttnat på mina usla bromsar på tävlingshojen så till i helgen ska jag kunna dämpa farten när jag tävlar. Ska bli intressant.

Igår skickade förbundet ut första infon om dom chip som man beslutat att införa:
Spontant tycker jag att 1000:- känns väldigt mycket för ett chip. För egen del är det väl inte så mycket att bråka om då jag troligtvis kommer att tävla i många år till och dessutom jobbar heltid och så där. Kan tänka mig att en och annan cykelfamilj med många barn får en oväntat dyr säsong. Alla unga och satsande cyklister som lägger ner varenda krona på sporten, kanske studerar eller jobbar timmar/deltid jublar nog inte över att behöva lägga ner ca: 1000:- på ett chip.
I fallet med barnfamiljerna så vet man ju dessutom inte om barnen tänker cykla ett eller massor av år. Borde finnas möjlighet att hyra chip säsongsvis också?
Spontant känner jag att vi inte behöver ännu en tröskel för ungdomar att börja med sporten. Antingen får förbundet bjuda på chip i ungdomsklasserna, eller så inför vi inte chip i ungdomsklasserna bara. Ungdomsklasserna är ju tyvärr inte så stora, eller jämna, så det borde gå att kunna hantera med ett tidtagarur och två personer vid målet. Förhoppningsvis hinner förbundet fundera ut något bra för ungdomsklasserna till 2013.

2012-10-31

Vardagsbekymmer

Kom iväg sent i morse. Soluppgången värmde gott trots fem kallgrader. Bytte kassett mellan hjul för att säkerställa jobbpendling med fincykel och vinterhjul. En enda lång tempopendling hade blivit lite för hårt för mina tunna ben, så jag körde en 20 minuter lång intervall, sju minuter vila efter det och sedan sex minuter i motlut. Därefter lugn cykling in till jobbet.
Hoppas detta gör susen.

För att spara på benen så åkte jag buss hem. Hade eventuellt tänkt cykla hem på fredag men det tycks bli massor av regn då, och det känner jag inte för med rentvättad cykel innan avfärd till tävling. På bussen så blev en tjej plötsligt åksjuk och behövde påse, jag höll en liten genomskinlig rackare i handen men trodde inte den skulle räcka till. Så plötsligt fick jag syn på papperskorgen som jag langade fram i sista stund. Räddade en potentiellt jättetrist situation.

Eventuellt tar jag bilen till jobbet imorgon, för att kunna få hem cykeln utan att behöva cykla på den. För imorgon är det ju vilodag. Men cykeln behöver hem och fredag verkar det som sagt bli regn. Har idag fått nytt reglage, så jag kan byta ut det trasiga och ska nog slänga på en fräsch styrlinda när jag ändå är där och rotar.

Plan B

Så. Det är kallt nu, (min egna termometer visar -4.5 grader), det kommer hålla sig på minustemperaturer till 13-snåret för att sedan övergå till plusgrader mot eftermiddagen. Jag tror därför att Riksskidstadion har förvandlats till Riksisstadion och tror inte den är cykelbar i eftermiddag. Jag slänger på vinterhjul på A-crossen och tar i till jobbet idag istället. Då får jag i alla fall hård träning och vet att det blir lite kvalitet idag. Samtidigt som jag får sittta på rätt cykel och bli ännu mer bästis med den.

Viktigast av allt nu är att hålla mig frisk och att låta kroppen röra på sig, grunden till bra form är lagd och nu gäller det bara att få diamantben till på lördag. Här hemma har först sonen varit sjuk, sedan dottern och nu är Ronya sjuk också. Jag känner mig i farozonen. Men än har jag lyckats klara mig undan...

Temperaturdata har jag hämtat från http://www.temperatur.nu/falun.html
Väderprognos har jag hämtat från http://www.yr.no/sted/Sverige/Dalarna/Falun/time_for_time.html

2012-10-30

Pendling och Onsdags-VM

Så här glad var jag i morse, körde naturliga intervaller till jobbet och en och en halv naturlig intervall på väg hem från jobbet. På morgonen var jag lite seg och på eftermiddagen var jag lite trött. Men att cykla är ju bättre än att inte cykla.

Imorgon är det Onsdags-VM, men hur det blir och när det blir är väl inte riktigt klart än. Som ni kan se på bilden ovan så har vi lite snö här. Idag har det varit varmt så allt har börjat smälta och marken blivit blöt. I kväll och i natt så ska det bli kallare igen så imorgon förmiddag är nog Lugnet en knölig isbana. Inget man vill tävlingsträna på. Ens med dubbdäck. Jag tycker att vi borde ha en Plan B om det visar sig vara otävlingsbart. Jag kan tänka mig backintervaller i Högbo eller någon form av lagtempo, är det is överallt så kan jag köra med dubbdäcken. Först tänkte jag att vi flyttar fram passet en timme på grund av vintertid/normaltid, men insåg idag att det blir mörk ruskigt tidigt så nytt förslag från mig är 15:00.
Har ni några andra förslag på tider och Plan B-varianter?

Planen för veckan

Måndag: Vila
Tisdag: Cykla till jobbet, hårt dit och lugnt hem
Onsdag: Onsdags-VM
Torsdag: Vila
Fredag: Köra något lätt, alternativt vila om det blir stressigt
Lördag: Göra mitt livs lopp
Söndag: Se lördag

Igår hann jag få dit bakskärmen med sin eleganta reflextejp på B-crossen. Så jag slipper idag oroa mig för att bli blöt underifrån på pendlingen, värre blir det väl att försvara sig mot det som kommer uppifrån... När denna gamla vän fått ny kedja och kassett ska det bli åka av, hela vintern lång. Allt på cykeln utom växelöra,  däck och slangar har gått 19 månader nu. Evighetsmaskin.

2012-10-29

Pippi

Idag har jag (förutom att vara med Ebbah): bytt sadelstolpe på min A-cross och monterat framskärm på min B-cross.

Effektivitet vid vård av barn existerar ej.

Snö och VAB

Den ljusblå lille mannen är min son på väg till dagis i nysnön, han fick gå med mamma

Ebbah och jag blir hemma då hon har feber. Hon hade det igår också. Förhoppningsvis något som går över snabbt. Ute är det vitt och härligt, snön faller men tyvärr ska det övergå till regn i eftermiddag och hålla sig till plusgrader imorgon också. Risk att allt försvinner på en gång och ersätts av någon sörja. Det, i kombination med onsdagens förväntade minusgrader kan göra underlaget till ett spårigt ishelvete.

Så ligger läget i det Öijeska residenset denna måndagmorgon.

2012-10-28

Min långloppsbana för cykelcross

Hela glada gänget innan avfärd, från vänster: Joel Håland, Magnus Darvell, Jag, Jesper Hjortsberg, Jens Westergren och Janne Jakobsson

Här lämnar vi gruvan bakom oss

Magnus tar ansvar direkt vid Krondiket

Med solsken i blick, precis som MIK

Krispigt och fint i Götgården

Istället för pavé-avsnitt: frusen sandbanvall mellan Aspeboda och Smedsbo

På väg mot Vallmora

Punktering #1 mellan Billingsnäs och Kavelmora

Punktering #2, strax efter Kavelmora...

Banvallen mellan Lustebo och Sågmyra

Små hästar

Motljus i Bjursås

Törnbergs väg

Darvell i motlutet bort från Uggelviken, sista milen nu och trötthetstendenser hade blivit uppenbara hos Joel. Vi kom upp till riksvägen, Joel var borta. Vi väntade en stund och började sedan rulla tillbaka för att se om det hänt något...

Är det inte något rött och vitt där bredvid vägen? Är det Joel? Kan han ha ramlat på isen? Frågorna var många...

Där satt han i diket minsann, hade drabbats av en härlig väggning och mumsade på godis. Livet är bra härligt ibland!

Vi började som sex tappra, ganska snart blev vi fem. Innan vi hunnit halvvägs så var vi fyra, med timmen kvar blev vi tre och när vi kom tillbaka till Falu Gruva så var det bara Magnus och jag. Klassiskt fint slaktpass i Falun alltså. När CX:andet är över så ska jag börja köra lugn distans. Prova på det där.
För egen del kändes det ganska bra idag. Kunde ta några förningar och dessutom sitta bredvid Darvell långa stunder. Annars brukar jag ju vara bäst och mest på rulle. Turen mätte 111 sköna kilometer där backarna duggade tätt efter att halva sträckan avverkats. Darvell var ju i Norge och vann igår så han hade väl anledning att inte vara på topp kanske...
Nu ska jag försöka hålla mig frisk och hoppas på lite snabbhet till på lördag, önska mig lycka till!

Dags för runda och World cup cyclocross från Pilsen senare idag

God morgon kära läsare!

Det drar ihop sig till distansrunda och vädret ser underbart ut. Ute ligger frosten och det är blå himmel vart man än tittar. Kanske att det är en smula kallt ute (-5 just nu), speciellt med tanke på att jag bara hittat en av mina två vinterhandskar... Har fortfarande några minuter på mig att hitta den, annars får jag väl bara ta i lite mer så jag håller värmen. Vi blir nog i alla fall fyra eller fem tappra ryttare idag, kommer bli en kalasdag då det i eftermiddag också väntar världscupcykling via live stream.

Läste förresten att Sean Yates och Steven De Jongh lämnar Team SKY efter att ha erkänt fusk under sina karriärer, läs mer om det här: telegraph.co.uk. Det känns riktigt bra att en efter en av fuskarna tackar för sig och lämnar sporten. Allra bäst tycker jag det känns när ledare som fuskat tackar för sig, för det är ändå individer som på något vis klarat sig igenom systemet tidigare och nu är "säkra". Men vem fan vill ha en ledare i ett lag som saknar både etik och moral? Nej, bort med fulingarna så rena individer kan få jobben. Som det borde vara.

Sändningsstart från världscupen i cykelcross från Pilsen är 14:30, jag tror loppet startar 15:00:
Live stream world cup cyclocross Pilsen
Live stream world cup cyclocross Pilsen
Live stream world cup cyclocross Pilsen
Live stream world cup cyclocross Pilsen
Live stream world cup cyclocross Pilsen

2012-10-27

Goder afton

Dagen har rullat på mest hela tiden. Ebbah och jag stack iväg till Lager 157 för lite shopping på förmiddagen

Vi fångades också på bild inne i stan där vi skarvade vår shoppingrunda. Med oss från stan fick vi verktygslådor och mat som vi åt hemma med övriga familjen.

Saknade bromsskor är återfunna. Har lagt på fräscha gummin och slängt på dom på crossen, hoppas dom kan ge lite bättre bromseffekt nu. Annars byter jag bromsar på crossen till SM, något borde göra något! Har också tvättat crossen, bytt kedja och bytt bakdäck. Kan gå som ett skott imorgon om bara nya kedjan lirar med gamla kassetten...
Jag har också hunnit med att sortera lite bland cykelverktyg och cykeldelar. Börjar bli bra nu. Fyra maskiner med tvätt har jag också tvättat mellan cykelpillandet. Nu ska barnen i säng, klockan ställas om till vintertid och sedan väntar skön distans imorgon bitti. 08:30 vid Gruvmuseet för de som är intresserade.

Imorgon: Distans för morgonpigga cyklister

Jens Westergren och jag kör ca: 11 mil distans imorgon med våra cykelcrosscyklar. Vi samlas vid Gruvmuseet vid Falu Gruva klockan 08:30. För att göra det lite extra besvärligt så måste ni komma ihåg att ställa om klockan till vintertid i natt. Varmt välkomna!

Dubbdäck eller ej blir upp till var och en att bestämma, själv har jag inte riktigt bestämt mig än. Grusvägen jag åkte igår var riktigt hal...

2012-10-26

Fredagsmys

Riktigt mysigt med stundtals friska sidvindar på väg hem, fick luta cykeln rejält några gånger för att hålla mig på vägen. Sånt är kul! annars var det väl fint i vanlig ordning och det började, som på beställning, snöa när jag slutade för dagen i eftermiddags.
Kom hem, åt mat, duschade och myste med ungarna. Nu har jag myst ner dom i sina sängar och ska väl mysa lite mer med minst 2000 kcal och frugan. Banta kan jag göra imorgon.

Skrattade hela vägen till jobbet idag

Trots lite drygt fem timmar sömn i kroppen, snön piskande i ansiktet och motvind hela vägen så var det svårt att inte skratta hela cyklingen till jobbet idag. Dubbdäcken kändes faktiskt inte tunga, det tog visserligen 1.09 hit så det gick väl inte direkt snabbt. Men det kändes bra och vintercykling är då för skoj. Fick nytta av dubbdäcken redan första turen då jag hittade några isfläckar under snön.