Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-08-04

Halalslaktad av Jeppe

Inte den mest vanliga samlingsplatsen, men en väldigt trevlig sådan, utanför Gruvmuseet. Planen var att cykla min 110-115 kilometer långa crossdistansrunda med våra 29:ers.

Däcksponsrade Jeppe sladdar in med sina fina tävlingshjul

Om vi jämför Jeppes och mina styrkor så var jag bäst på grusiga kurvor och Jeppe bäst på allt annat. Här har han tidigt på träningen lagt sig, hann tyvärr inte fota för han var så snabbt uppe på cykeln igen för att undvika total bloggförnedring.

Här har vi cyklat en timme ungefär och jag gömmer mig lite på rulle när Jeppe eldar på

Här lånade Jeppe min mobil för att jag skulle få någon bild på mig själv till bloggen också. Tydligen dög det att använda sin egna telefon lite senare...

Vid sista bilden här så hade Jeppe precis eldat lite på vägarna mot Grycksbo. Farter på över 40 km/h på grusväg med MTB var lite jobbigt, tyckte jag.

På väg mot Sågmyra så tyckte Jeppe att det kändes så bra när han tryckte på, så han gjorde just det. Då hade vi väl hunnit dryga 50 km och två timmar in på rundan. Vid denna bild började jag känna svaghet i kroppen och då hade vi bara hunnit knappa 58 km...

Snällt av Jeppe att elda sönder mig på platten, precis innan vi kom till den backiga delen av turen. Backen på sista bilden användes som målbacke på Långlopps-SM 2009 där jag blev 8:a. Det var då det... Ni ser en prick uppe på krönet, det är givetvis Jeppe.

Så här pigg och spänstig såg jag ut när jag kom upp till Dössberget. Helt slut efter 69 cyklade kilometer.

Jeppe hade väl så kul idag och utnyttjar här åter sin åkstyrka med mig på hjul

Kämpa Henke!

Efterlängtad brunn vid Lundbergs fäbodar längs Törnbergs väg. Här tyckte jag att vi inte skulle köra alla kilometer utan ta sikte mot hemmet, jag var ju helt under isen.

När Jeppe fyllde våra flaskor så passade jag på att försöka få i mig en kalori eller två genom dom blåa väggbären. Inga konstigheter.

Den här skylten sitter väl dryga kilometern från mitt hem och säger väl det mesta om min känsla på slutet...

Det här är vad jag slängde i mig direkt vid hemkomst. Återhämtning är viktigt!

Ja, det var väl länge sedan jag var så här slut efter en träning. Måste ha varit i vintras någon gång. Totalt fick jag 98.5 kilometer på mätaren och var alltså krispig redan efter 57 km. Det blev ett jävla slit, men sånt är ju skönt det med. Det var väl inget drömbesked så här veckan innan Cykelvasan att jag är klen på snabbåkt MTB-cykling. Får se till att stansa det där bakdäcket så vänder det säkert...

Tålamod

Igår kväll planterade barnen och jag lite lupinfrön, i morse när vi vaknat hade det fortfarande inte börjat växa!?

Jag ska ut på långtur på min MTB idag. Tänkte köra min specialrunda som mäter ca: 115 km och går i Cykelvasaliknande terräng och med liknande underlag. Kan bli en kanondag det här, laddar just nu med triathlon på TV där jag givetvis håller tummarna för Lisa Nordén.

2012-08-03

Bra att ha

Lite pedaler som jag tror mig ha användning för någon gång i framtiden

Har rotat runt i förråd nu i kväll. Det finns många skatter där... Och kanske lite skräp också. Försökte stansa 29erns bakhjul tidigare i kväll, utan framgång. Behöver kraftigt luftflöde och mer tålamod.

Harmsarvet

Idag tog jag med småbarnen till Harmsarvet här i Falun. Det är lite som Skansen, fast gratis och på riktigt. Okej, utbudet på djur är väl inte riktigt på Skansen-nivå, men här finns grisar, hästar, kor, får, höns och en get. Det räcker för att roa de flesta unga och gamla.
Ebbah såg något som rörde sig långt nere i skogen, hon ropade glatt och då kom dom...

Grisarna!

Bäää!

Ute bland hönsen. Jag var kanske lite dålig på att ta kort, men vi var också inne i ladugården, tittade in i stallet och klättrade upp på höloftet med mera.

Om jag får bestämma så åker vi också dit den trejde advent.

2012-08-02

Bloggaren vs Cykelcityproffset på Ingarvet GP

Igår publicerades en artikel i Falu Kuriren där Johan Landström plockade fram stora sågen och kapade cykelsverige vid fotknölarna. Speciellt ett citat känns ju som något jag kan kännas vid:
"Är viktigaste grejen att fota till bloggen när man tränar förstår jag att det inte går fort på tävlingarna heller."
Nu är ju jag ändå inte heldum, så jag fattar ju att det inte är mig han talar om när han sågar svenska eliten. Jag är ju egentligen en föredetting som nu elitmotionerar och visserligen har elitlicens, men knappast någon elitkapacitet. Och Johan som väl alltid är så snäll och rar skulle ju aldrig fälla en elak kommentar om mig.

Ändock. Hur roligt tror ni inte jag hade då, när jag tog denna bild till bloggen efter Ingarvet GP idag:
Så glada är vi när vi tar bloggbilder och snackar svensk elit

Som lök på laxen, grädde på moset och pricken över i så vann bloggaren som gärna tar bilder på sina träningar över Cykelcity-proffset på Ingarvet GP idag. Så. Himla. Rätt.
Resultatlistan:
Damer:
1. Jenny Rissveds
2. Lisa Ström
3. Angelica Edvardsson
Herrar:
1. Jag 29 p.
2. Johan Landström 24 p.
3. Viktor Knutsson 21 p.
4. Lars Myrberg 20 p.
5. Jesper Hjortsberg 9 p.
6. Robert Österling 6 p.
7. Erik Birgersson 4 p.
8. Mikael Pettersson 2 p.
9. Rikard Tynell / David Mayer 1 p.

Så. Då har vi stökat undan det viktigaste. Vi var enligt säkra källor 29 cyklister på plats idag. Kanske blev vi 31 när Johan och Lars anlände lite sent, eller så var vi 29. Vi säger väl cirka trettio då. Det vore kanske dumt att säga att jag hade någon speciell kick-känsla i spurterna idag, men jag lyckades i alla fall vinna fyra denna gång, till skillnad mot förra veckans enda vinst. Så det går ju åt rätt håll i alla fall. Landström hade väl kunnat vinna totalt om han bara ansträngt sig för det, vilket tryck den gossen har. Idag imponerades jag också av Lars Myrberg, den rutinerade räven, som också har bra tryck och kunde gå med i avgörande lägen flera gånger om. Viktor som blev trea totalt har ett bra tempodrag och kunde ta samla poäng i utbrytningar idag. Det gäller att använda sina vapen.

Dagens vinnare, Jenny Rissveds och jag, foto: Lisa Ström

Efteråt så var vi fem tappra som rundade av cykeldagen med ett varv runt Varpan.

CX-Cupen 2012

Jag själv är ju sjukt pepp på lite CX-rejsande. Säkert är många fler av det också det så jag tänkte bjuda på lite info om cupen och SM som det verkar bli i höst, det är ju trots allt bara lite drygt 7 veckor kvar till cupstart... Har ni limmat däcken än?
22/9 Branäs
23/9 Branäs
6/10 Norberg eller Kumla
7/10 Kumla
13/10 Falun
14/10 Falun
27/10 Tanumshede
28/10 Tanumshede (Tanumstrand)
3/11 SM Sunne
4/11 Sunne
10/11 Stockholm
11/11 Stockholm ( enligt vad jag hört så skall ingen av Stockholmstävlingarna gå i Kungsan... )

Preliminärt skall 8 av 11 deltävlingar räknas och sista helgen ska ge extra poäng för att hålla spänning i sammandraget ända till finalhelgen är körd.
Jag kommer försöka hålla detta inlägg uppdaterat med eventuella ändringar och cupregler. Klart är redan att dubbelhelgen i Falun blir årets succé. Personligen så hoppas jag att CX-gruppen arbetat fram rejäla förbättringar för prestigeklassen.

Uppdaterat: Nytt angående årets CX-Cup

Idag är det Ingarvet GP

Foto från förra gången via Ronya

Jag tror och hoppas att min egen form ska vara bättre än förra gången, då blev jag visserligen tvåa totalt, men det var segelbåtsben och det luktade läggmatch av Johan Landström i sista spurten (som ger dubbla poäng..), som jag vann före just den mannen. Hellre då att jag blir elva totalt men känner att den där sköna spurtkicken finns där igen. Jag åker dit för att försöka vinna någon spurt och med fyra vilodagar följt av ett bra pass i förrgår och vila igår så borde ju benen vara fräscha i alla fall. Tyvärr är det ju så i cykel som i så många andra idrotter att det inte alltid är den egna formen eller prestationen som avgör. Det kan ju vara tio andra som har just sin dag den dagen när det gäller.
Johan Landström som brukar vinna det där har till exempel hotat med sin närvaro, och han är ju inte den som tar bilder till bloggen direkt. Om vi säger så...

Det är så skönt att vi nu för tiden är ett ganska stort gäng som kör (20+), det blir så mycket jämnare och trevligare när man är fler. Ju fler desto roligare och av någon anledning så tycker vi ju alla att det är jättekul att köra varv efter varv i ett industriområde. Det låter kanske inte som någon hit, men det är lika kul varje gång.

I norr finns Timrå GP och även Stockholm har nu äntligen fått sin egna variant av Ingarvet GP, i form av #KummelbergetGP.

2012-08-01

Om sex timmar är jag dyngrak

Så satt Bradley Wiggins och funderade idag under tempoloppets sista kilometer. Ett tempolopp som han så klart vann i stor stil. Fabian Cancellaras skada hindrade honom från att agera hot, men jag tror inte han hade klarat att brotta ner Wiggins från tronen ändå. Han är stor nu, Wiggins. Riktigt stor. Kul för brittisk cykelsport som haft några riktigt framgångsrika år efter att ha varit lite av en B-nation när det handlat om landsvägscykling. Någon enstaka stjärna med långa mellanrum, men inte så mycket mer. Nu kokar cyklingen i Storbritannien.
Fint för britterna !

Tyvärr lyckades varken Silver-Gustav eller Silver-Emma bättra på sina namn något under detta OS. Trots den nya hjälmen!!!! Svensk cykel hade verkligen inte mått dåligt av lite OS-framgångar.

Trist besked här om dagen också att Team Cykelcity inte finns kvar 2012. Jag spekulerade vilt på Twitter om vart cyklisterna i laget skulle ta vägen till nästa år. Att Cykelcity ger besked om avslutad team-satsning redan nu ger andra aktörer chansen att i hyfsat god tid kunna bilda nytt storlag med sveriges elit och även cyklisterna får chansen att kolla med andra team/klubbar inför nästa år. Johan "Lembit" Landström var inte sen att plocka fram stora sågen i lokaltidningen här i bygden. Egentligen skulle jag vilja spekulera vilt i denna blogg om vart alla cyklister hamnar och hur svenska cykelelitkartan ser ut 2013 men jag vet inte om alla skulle uppskatta det.

Lekplatshäng

Barnen och jag har varit på kontoret från 09:20 till klockan 15, också ett sätt att spendera semestern på...
Nu belönar vi oss med att släppa loss på en jättekul lekpark i centrala Borlänge.

2012-07-31

Grusvägsrally

Med Cykelvasan i antågande så ställde jag ut en hoj idag för första gången sedan i torsdags

Det blev 29:ern och jag körde lite specialträning inför just nämnda tävling, nämligen mestadels grusväg men med några inslag av asfalt också. Det regnade ganska så mycket på förmiddagen men lagom till att jag skulle ut så började solen att skina. Det blev en ganska svettig tur där jag försökte ligga på lite mest hela tiden. Snittpulsen landade på 82% av max under de knappa två timmarna som jag var ute och det var väl ungefär precis vad jag var ute efter.
Efter 1:40 så var det inte mycket kräm kvar i buggarna men då var hemmet nära och bara backen på Fruns väg kvar att besegra så det gick att vrida ur lite mer krafter ur kroppen. Kom hem helt slut och skitnöjd. Ett bra pass!
Här har ni en fin runda om ni vill åka mestadels grusväg och med inslag av asfalt i Falun

Kolmården, Liseberg OCH Universeum

Hej vänner!

Under tre ganska så intensiva dagar så har vi gjort Kolmården, Liseberg och Universeum. Pangpangsemester, helt enkelt. Det har ju blivit lite av en semester för er bloggläsare också då jag inte varit så aktiv här direkt. Nu är vi hemma, det åskar, ösregnar och det är dags att återuppta cyklandet som legat på hold sedan i torsdags.
Kolmården var för övrigt jättebra. Liseberg har ju potential, men att stå och köa i 45 minuter för ett åk känns ju inte speciellt kul. Det blir mycket köa och lite åka av. Universeum kan man spendera någon timme på men det är inget ställe man spenderar en heldag på. Så känner jag. Med detta sagt så har vi ändå haft tre väldigt roliga dagar och jag gör gärna om det.

Nu ska jag äta en lätt frukost och försöka veva igång dagen.

2012-07-27

Seedning Cykelvasan

Här om dagen (igår?) så startade en storm i ett sociala medier-glas. Det gällde Cykelvasan och några tjejer anser att de blir missgynnade i seedningen för att de råkar vara tjejer. Innan vi går vidare kan ni läsa följande seedningsregler för Cykelvasan. Det är inte direkt någon hemlighet vilka regler som gällt för att få vara en del av Cykelvasans tävlingsklass (startnummer 1-999), det gäller att hålla sig inom vinnartiden +30% på de seedningsgrundande loppen. Men nu två och en halv vecka innan så är det några som inte kvalat in och tycker det är orättvist.
Jag håller med om att Cykelvasans startprocedur med tillhörande seedning inte är speciellt jättebra och det är ingen hemlighet att jag tycker att man borde öka antalet deltagare i deras alldeles för begränsade tävlingsklass. Som det är nu är det bara 622 av 9000 deltagare som får kalla sig tävlingscyklister, Vasaloppets organisation kallar nämligen övriga 8378 cyklister för motionärer. Och jag skulle väl tro att ca: 3000 i själva verket skulle vilja kalla sig tävlingscyklister om de fick välja själva.
Dom fyra första leden är för tävlingsklassen, sen börjar orättvisan enligt mig. Efterföljande startgrupper baseras sedan inte på ren kapacitet, utan först hamnar de som åkt Cykelvasan 2010 eller 2011 efter deras resultat och därefter kommer de som anmält sig i den ordning man anmält sig. Så om man har kört ett seedningslopp och hamnat på vinnartid +31% och inte kört Cykelvasan tidigare så kan man hamna i sista startgrupp. Även om man har elitlicens, veteranlicens eller övrig tävlingslicens för cykel. Det spelar liksom ingen roll för Cykelvasan som bara gjort en bra seedning för första startgruppen innehållandes dom fyra första leden.
Det som upprört dessa tjejer (för det är tjejer som klagar över att orättvisan i att inte få starta med sveriges snabbaste cyklister) är att Cykelvasans seedning inte tar hänsyn till kön när man bestämmer vilka som ska få stå först. Cykelvasan råkar nämligen ha något så unikt som en jämlik syn på idrottare när det kommer till att seeda sig till deras tävlingar. När Vasaloppsorganisationen seedar så gör man det efter kapacitet och inget annat. Det har fungerat i Vasaloppet väldigt länge och nu försöker man göra på ett liknande vis i Cykelvasan. Tjejerna tycker istället att tjejer skall seedas mot snabbaste tjej och inte som nu då det nog i alla seedningslopp varit en herrelitcyklist som varit snabbast. Problemet som uppstår om man skulle låta alla få seeda sig mot sina klassvinnare är att det skulle bli väldigt många cyklister av varierad kapacitet i första startgruppen.
Att man har valt att ha seedning enbart på kapacitet och inte kön/ålder/vikt/sexuell läggning/etnicitet är för att det är säkrast att starta deltagare som är ungefär lika snabba tillsammans. Fungerar på samma sätt i Vasaloppet där man får stå i det startled som jämnsnabba skidåkare står.

Jag tycker att Cykelvasan skall fortsätta seeda med vinnartid plus olika procentsatser till de olika fållorna. Det är jättebra. Men, fler måste få starta samtidigt och tävlingscyklister ska inte behöva kallas motionscyklister. I Vasaloppet finns en herr- och en damklass, mycket enkelt och lätt att förstå. Tyvärr gör Svenska Cykelförbundets regler det krångligt för Cykelvasan att göra en sådan fördelning och man tvingas döpa om tävlingscyklister till motionscyklister. För annars så måste alla som tävlar i samma klass starta samtidigt och Cykelvasan vill inte släppa iväg så många tusen cyklister samtidigt.

Nu skulle det dock inte göra någonting om man släpper in fler damtävlingscyklister detta år, om man ordnar fler seedade fållor till nästa år. Tjejerna är nämligen inte så många tyvärr. Just nu är det 23 tjejer som kvalat in till tävlingsklassen, att jämföra med 599 killar. Jag har räknat lite eftersom jag gillar siffror och detta "problem" handlar just om siffror. I tävlingsklasser körde förra året totalt 71 tjejer i Långloppscupen. Om vi tittar på Cykelvasan 2011 och alla seedningslopp i både Sverige och Norge är det 80 cyklister som i teorin har kvalat in till Cykelvasans tävlingsklass. Om de nu har anmält sig har jag inte kollat...
Så, om alla damer skulle få seeda sig till tävlingsklass via damsegertider +30% så skulle det som mest bli 80 deltagare. Inget startkaos att vänta ens om man ändrade seedningsreglerna alltså. Nu tycker dock jag att man ska försöka utveckla sin kapacitetsrankade seedning istället och inte ge tjejer fördelar i seedningen bara för att de är just tjejer.
Det finns en liten risk med att tillåta dessa 80 kvalificerade tjejer i första startgruppen, och det är att andra herrar som är jämnsnabba också kommer kräva tillträde till första startgrupp, då blir det väldigt trångt där.

Det finns de som faktiskt tycker att vi ska dela upp damer och herrar och köra separat istället. Då skulle det bli tjejvasan och killvasan, inte så kul om ni frågar mig. I fjol tävlade jag länge i samma grupp som damsegrarinnan Pia Sundstedt, en riktigt imponerande tjej med bra tryck på pedalerna. Om jag minns rätt så var vi kring 30-35 av alla. När jag ställer upp i en tävling så tävlar jag mot alla på startlinjen, oavsett om det är tjejer, gubbar eller juniorer. Förstår att andra kanske inte vill tävla mot alla, men det gillar jag.

"Problemet" är alltså att man ställer folk med likvärdig kapacitet i samma startfålla och sedan får resultatlista efter vilket kön man har. Inga problem om ni frågar mig, men jag är ju kille...
De som klagar tycks tro att tjejerna kvalar in till herrtävlingen och att det skulle vara orättvist för de tävlar mot andra tjejer och inte killar. Man kvalar inte till herrtävlingen, utan man kvalar till Cykelvasans tävlingsklass. Det är inte 23 tjejer (och 599 killar) som får köra Cykelvasans tävlingsklass och resten stängs utanför, alla övriga har helt enkelt missat kvaltiden. Tittar man på en normal långloppstävling så är det ca: 10% som är tjejer, alltså skulle det vara ca: 60 damer i Cykelvasan om vi går på den siffran.

Eftersom jag tycker det är trist när folk känner sig missgynnade och hellre försöka göra något åt saken än bara gnäller på internet så ringde jag upp Cykelvasans tävlingsledare igår för att prata siffror, tjejer och cykeltävlingar. Det råkar vara samme man som i många år samordnat Långloppscupen så han har både erfarenhet och kunskap.
Han höll med om att det var väldigt få tjejer i tävlingsklassen och vi båda tyckte nog att man gott kunde släppa in efter damsegrartid +30% för att få klassen större, det handlar ändå om så få cyklister. Han skulle bolla detta med övriga Cykelvasaorganisationen och nästa vecka kommer nog ett beslut i frågan.

Sammanfattar detta med min önskelista:
- Jag vill ha seedning efter kapacitet och inte kön/klass, att starta med cyklister som är ungefär lika snabba är säkrast och mest rättvist
- Jag vill ha större tävlingsklass, tror att 3000 skulle vara ett lämpligt tak till att börja med
- Jag vill ha seedning i alla startfållor, likt Vasaloppet
- Egentligen vill jag ha masstart och tycker dessa startgrupper är väldigt tråkigt. Å andra sidan behöver jag inte stå och köa vid banans smala partier heller...
- Jag vill att fler tjejer cyklar och har kul på våra tävlingar, att så få kvalar in till tävlingsklass är inte bra

Förlåt för ordbajseriet så här på kvällskvisten, men jag behövde skriva några rader om detta kände jag. Och ska man vara krass så har alla vetat om reglerna och gillar man dom inte så behöver man inte ställa upp.
Det är frivilligt att anmäla sig till Cykelvasan!

Kämpar å står i

Bild från igår, foto: Adam Steen

Idag cyklar jag inte till jobbet, känner mig sliten och behöver vila idag. Problemet för min fantastiska form är att det kan innebära fem vilodagar i följd. I eftermiddag åker vi nämligen till Stockholm, sen ska vi skarva vidare till Kolmården och Göteborg för att göra Liseberg och Universeum. Mycket kul på kort tid, men jag tror inte cykel får så mycket tid. Ser väl ut att missa OS-loppen också, men vad gör det om hundra år?
Jag skulle förvisso kunna springa någon av dagarna, det är ju ändå snart CX-cup och det är väl aldrig fel att vänja dom musklerna också. Men jag är väl så dålig på att springa. Ont gör det också. Ni som kan Göteborg, vart vill man bo om man ska göra Liseberg, Universeum och kaos med frukostbuffén?

Kämpar å står i

Bild från igår, foto: Adam Steen

Idag cyklar jag inte till jobbet, känner mig sliten och behöver vila idag. Problemet för min fantastiska form är att det kan innebära fem vilodagar i följd. I eftermiddag åker vi nämligen till Stockholm, sen ska vi skarva vidare till Kolmården och Göteborg för att göra Liseberg och Universeum. Mycket kul på kort tid, men jag tror inte cykel får så mycket tid. Ser väl ut att missa OS-loppen också, men vad gör det om hundra år?
Jag skulle förvisso kunna springa någon av dagarna, det är ju ändå snart CX-cup. Men jag är väl så dålig på att springa. Ont gör det också.
Ni som kan Göteborg, vart vill man bo om man ska göra Liseberg, Universeum och kaos med frukostbuffén?