2019-03-21

Distans idag!


Hej och god dag!

Lite bilder från cykelrummet, nu efter att jag fixat lite. Vet inte om jag har visat dom här, vissa kanske har sett dom på Instagram dock.

Idag cyklade jag till jobbet och tänkte givetvis också trampa hemåt sen. Då blir det inte bara raka vägen utan då blir det distans, timmarna måste in. Fint väder ute och varmt ska det också vara, blir nog bara trevligt! Håller på med en vlog också, håll utkik här eller på tuben!

Igår kväll var jag på Leksands IF - MoDo med grabben och en kompis till honom. 6-0 och nu väntar nästa steg i kvalet. Bäst av tre mot AIK.

Efteråt så körde jag ett kort spurtpass, hellre lite träning än ingen träning.

2019-03-20

Ett tufft race!

Hej och god dag på er!

Jag är hemma för vård av barn, Frida sjukling de luxe här med hosta, högfeber, ingen aptit och i natt även med kräkning. Så det var en tuff natt för oss båda. När övriga barn begett sig till skolan i morse så somnade jag om en stund, välbehövligt. Frida har fått mjölkchoklad och saft till frukost och nu glass till lunch. Hellre dåliga kalorier än inga kalorier!
Morgonstatusen.

"Hellre dåliga kalorier än inga kalorier" är ett citat jag fått från Jens Westergren när han åt pizza kvällen innan en tävling för att vi inte hittade något annat matställe på orten för tävlingen. Dock åt han pizzan utan ost, ska tilläggas. Ambitiös man det där.

Så nu vet ni läget här. Sömnbrist för mig och typ influensa för Frida.

Igår kväll så körde jag ett långt och hårt race på Zwift. Tänkte köra lite mer Zwift-race nu på slutet av vinterträningen för att förbereda mig lite mer inför utomhustävlingssäsongen. Gårdagens lopp var ca 6 mil långt och tog 85 minuter, helt grymt bra för mig. Hade faktiskt krampkänning en gång på slutet...
Jag kunde gå med hyfsat bra i inledningen, det var någon som var lite sprättigare men vi hämtade in alla med tålamodsfrånvaro. Till slut så var det tydligt att vi var fem stycken som skulle göra upp om det och två hade visat sig starka under första delen av loppet. När dessa två satte fart med dryga milen kvar så kunde jag svara på dom två första attackerna men inte på den tredje. Fick därmed köra tempo sista milen in mot mål med krokiga ben. Det gick ju det med och jag rullade in som femma. 292 watt i 85 minuter tycker ändå jag är rätt bra jobbat. Speciellt med sex sjukdagar i förra veckan.
Topp 3 är cyklister som klassas som A+ på Zwiftpower, alltså väldigt starka. Jag är precis under gränsen för A+ men jag tror att om jag bara gasar lite på ett par race framöver så blir jag också en A+. Tror nämligen att A+ baseras på din beräknade FTP från dom hårdaste 20 minuterna under tre lopp den senaste 30-dagarsperioden. Gränsen går vid 4.6 w/kg och jag har 4.59 w/kg som snitt. Nära skjuter ingen hare...

Rekommenderad återhämtning 3 dagar, kan inte minnas om och när jag sett det senast. Jag har nog i alla fall aldrig haft högre.

Försökte mig på en livesändning på YouTube men det blev inte alls så bra som jag hoppats. Det var ett tag sedan jag gjorde någon sådan och nu höll jag på in i det sista med att rigga allt. Testade en kortis innan och då funkade allt, men när det var dags för race så frös Zwift-appen för mig och sedan så laggade sändningen jättemycket. Så jag får testa det där lite mer när det inte är skarpt läge, så kan jag bjuda på en bättre sändning nästa gång. Zwift-appen började fungera för mig med mindre än en minut kvar till start vilket var tur, annars hade det kanske inte blivit en så pass bra träning.
In och prenumerera på min kanal och klicka på den där bjällran, så får du en notifikation när jag lägger ut någon ny video eller sänder live: https://www.youtube.com/henrikoijer

Ny video ska jag istället försöka få till under dom närmsta dagarna. Så håll utkik!

2019-03-19

Vinst i en klungspurt!

Hej och god morgon!

Vet ni vad som hände igår då? Jo men jag vann väl en klungspurt på Zwift bara. Totalt var det nog 171 startande (det var i alla fall siffran i listan till höger när jag körde. 68 fick resultat och räknar man in alla filtrerade så var det 83 fullföljande. Av dessa så var vi 15 stycken som spurtade på slutet. Spurter i större grupper har väl normalt sett inte gått sådär bra som det gjorde igår utan jag brukar hamna någonstans i mitten, men igår så kändes klippet i benen bra och jag tajmade det hela fint. Räckte till seger! Kände annars av under loppet att jag nyligen varit sjuk och inte riktigt är i toppform. Men med ett par pigga ben kan man alltid spurta. 12 w/kg på 15 sekunder i spurten är inget man skriver Protour-kontrakt på men det var ändå en av mina bättre spurter på Zwift i alla fall och att vinna känns ju alltid bra.

Efter loppet så "trampade jag ur benen" lite i ett event, någon form av gruppcykling i halvhårt tempo. Det var ganska hårt dock och jag fick leka hjälpryttare till några som tappade gruppen. Det var ändå skoj. Stängde av cykeldatorn efter 1:40 så det blev ett riktigt långt och bra Wattbike-pass.

Det kändes så himla bra efteråt!

Winner winner chicken dinner!

Fick minst tre Wi-Fi drop outs under loppet igår, skitjobbigt då det alltid krävdes en rejäl kraftanstränging.

2019-03-18

Dags för en ny, härlig, arbetsvecka!


Hej och god morgon!

Ny dag, ny vecka och nya möjligheter. Eller hur är det där egentligen? Ny vecka är det i alla fall hur som helst och jag är frisk. Hela förra veckan blev jag ju hemma pga sjukdom och så hade jag sällskap av en sjuk Frida på slutet också. Sex sjukdagar fick jag ihop. Det enda som är bra med det är att dom är över nu. Så nu siktar jag framåt i samma anda som på bilden ovan.

Idag blir det träning efter jobbet, körde ett pass igår också. Bara lite Kom igång-träning, men för att motivera mig lite extra så körde jag ett Zwift-race. Körde dock inte hela då det var väl långt men ändå bra för motivationen att tävla lite.

Har lite problem med mitt ryggskrälle nu, tror dock att det ska kunna gå över snart och allt jag behöver göra är nog att stretcha vänsterbenet lite mer. Det liksom drar från baksidan.

Nu ser jag fram emot att vara frisk, hel och komma igång ordentligt med träningen igen!

2019-03-17

God morgon från snökaoset



Hej och god morgon!

Bilderna ovan är från gårdagens cykelpromenad, idag är det inte soligt någonstans utan snön bara vräker ner. Det kommer jättemycket snö. Vintern är här!

Efter cykelpromenaden och lite middag igår så körde jag också ett pass på Wattbiken. Inget märkvärdigt alls utan bara en timmes distansintensitet med en spurt. Bara ett Komma igång-pass, helt enkelt.
Det blev en timmes cykling i London.

När jag var klar med cyklingen så fick jag assistera Linda i att få ner ett väggskåp som vi har haft här i källaren. Hon skulle riva det när jag cyklade men det satt bättre än vad hon trodde. Som det satt... Efter väldigt mycket arbete och en del våld så lyckades vi till slut få ner det. Nu har vi gjort i ordning i tvättstugan, "mellanrummet" och så nu i outdoor-rummet där vi också förvarar lite kläder och annat. Så nu känns det betydligt bättre att gå ner i källaren. Det känns väldigt bra att saker liksom hamnar på plats och att rummen får en funktion och inte bara är stökig förvaring.

Någon som vill komma på besök till vårt cykelrum? Idag visas nog både längdskidor och cykling där och man kan träna där också. Det ska Linda och jag göra, för idag håller vi nog oss inomhus, även om det i och för sig pratades lite om skoterspår till frukosten..

2019-03-16

Cykelpromenad

Hej hej bloggen!

Idag har jag varit utomhus och cyklat! Inget märkvärdigt egentligen, men jag kunde före vi stack ut konstatera att det var en månad sedan jag cyklade utomhus och det var i Israel. Sedan dess har det varit Zwift, Vasaloppet och nu sex sjukdagar. Men nu känner jag mig bra igen. Eller bra känner jag mig ju inte, men frisk i alla fall.

Linda och jag ville njuta lite av det fina vädret och få lite frisk luft. Nu har hon också varit lite krasslig så det fick bli väldigt lugnt. Som en promenad men cyklandes, kan man säga. Cykelpromenad. Vi tog oss bort till Österå, Vidare mot Uvnäs och in i skogen. Sedan blev det en del skoterspår innan vi nöjde oss och styrde hemåt igen. Fin dag helt klart!

Nu kommer det inte att dröja en månad till nästa gång igen, det är då ett som är säkert.


2019-03-15

Pappas träningsdagböcker

Hej och god morgon på dig!

Ännu en dag i hemmet väntar, lite drygt men så är det ju och det gäller väl bara att ha tålamod med det. Jag känner mig i alla fall bättre idag. Lite känslan av att vara uttorkad och lite snorig bara. Men feberfri! 
Frida får ju vara hemma också idag pga magsjukan igår. Men nästa vecka, då jäklar!

När jag städade i cykelrummet i veckan så flyttade jag också på min pappas träningsdagböcker. Vet inte inte om jag skrivit om dom innan, det har jag säkert. Men då får ni som läst om dom innan läsa om dom en gång till. 

Klassiskt och tidstypiskt med "Spolar kröken".

Det är ju inte några långa utsvävningar i dagboken utan bara korta fakta för det mesta men det har ju sin charm det med.


Ett annat fint klistermärke.

Vasaloppet 1978, en av mina favoriter bland dagboksinlägg.

Årssammanfattning i april, klassiskt för skidåkare. Duktig på både löpning och skidåkning. Räknade ut att hans snitt på löpningen var 45 minuter milen och då är det en hel del terränglöpning och kupering i träningarna. Att han var duktig minns jag från alla priser vi hade hemma som han vunnit på olika tävlingar.

Minns ni köldrekordet i Falun 1979?

Ja, det är lite roligt att läsa dom där. Jag har inte gjort någon djupare analys över innehållet och träningen men konstaterar att han tränade ganska mycket och det verkar ha varit mycket av samma tempo. Det står inget om några magiska intervaller med konstiga namn utan det var mer ut och träna som gällde på den tiden. Verkade fungera ganska bra det med.

Hur gör du, skriver du också träningsdagbok? Jag har ju tyvärr varit ganska kass på det under väldigt många år. Det där analoga med papper och penna var inte riktigt min grej, även om jag testade i några omgångar. Men sedan december 2010 så har jag samtliga mina pass sparade på Garmin Connect och denna blogg använder jag ju också som en form av träningsdagbok. Kanske mina barn kikar i bloggen om 30 år och funderar på hur jag hade det och hur jag tränade.