2016-04-29

April - den bästa träningsmånaden på länge

Kul? Knappast!

Alltså jag är verkligen så färdig med det där testcyklandet för den här säsongen. Fixar det inte mer. Men, ibland är det ju det enda som passar och då får jag bita ihop en stund. Igår blev det 27 minuter och 43 sekunder på testcykeln, varav 19 minuter väldigt hårt. Trött skalle och slitna ben är väl livet på en pinne det.

Men, lite träning är ibland (väldigt ofta) bättre än ingen träning och dom där minuterna gjorde att jag just nu ligger på 2614 tränade minuter under april 2016. Så mycket har jag inte tränat under en månad sedan september 2012. I september 2012 så cyklade jag ett varv runt Dalarna på 23 timmar, så det förklarar varför jag tränade så mycket den månaden. Då fick jag ihop 2986 minuter. Men bortser man från den rundan så blir april 2016 den månad jag tränat mest sedan jag började logga all min träning på Garmin Connect i december 2010. Det här behövde jag verkligen efter en träningsvinter som inte varit dålig, men inte heller så bra som jag hoppats på.

Nu så ska jag faktiskt ut och samla fler träningsminuter, vi hörs lite senare. Ha en härlig fredag!

2016-04-28

Cykelpendling

Proffspendling back in the day (juli 2010, som också var starten på min "comeback").

Jag har alltså cykelpendlat i olika stor utsträckning sedan juli 2010, då jag började jobba på husfabrik i grannstaden Borlänge. Tre mil enkel väg gjorde att jag fick ihop en Vätternrunda i veckan och det gjorde att jag snabbt blev starkare som cyklist igen.

Med jämna mellanrum så får jag frågor om just cykelpendling. Hur jag gör, om jag har några tips och så vidare. Så jag tänkte skriva lite om det här så får ni min syn på saken. Jag cykelpendlar ju inte varje dag nu för tiden, utan det blir bil ibland och buss ibland också. Det som passar bäst just för dagen helt enkelt.

Omklädning
Där jag jobbar nu har jag förmånen att ha dusch på arbetsplatsen, så nu går det väldigt smidigt. Tidigare så hade jag tillgång till dusch i grannfastigheten, där ett dotterbolag höll till. Så det löste sig också ganska så smidigt. Vill man cykla så att man blir svettig eller skitig så vill man ju kunna duscha innan arbetsdagen. Skolor, idrottshallar, gym, hotell och andra företag brukar kunna ha duschar. Finns något sådant i närheten av ditt jobb och har du kanske någon sådan kontakt?
På jobbet har jag alltid skor och handduk. Idag åkte jag bil till jobbet och då tog jag med en ryggsäck med ombyteskläder som jag lämnade på kontoret, på så vis slipper jag ta med mig kläder varje gång jag cyklar till/från jobbet. Ibland kompletterar jag jobbgarderoben med strumpor, kalsonger och en T-shirt som jag rullar ihop och lägger i en plastpåse. Får precis plats i ryggfickan.
Det är lyxigt att cykla utan ryggsäck, så det försöker jag göra i så stor utsträckning som möjligt.

Mat
Med mat så gör jag lite olika, ibland äter jag ute, ibland tar jag med mig mat och ibland så har jag köpt mat i förväg som ligger i frysen/kylen på jobbet. Ett tips är att om man gör en matlåda med mat som gärna kan blandas så kan man faktiskt ha en matsäckscykelflaska. Jättesmidigt att ta med, antingen i flaskstället eller i en ryggficka på cykeltröjan.

Bra utrustning
Givetvis en fungerande cykel. Men det behövde jag väl inte ens skriva? Skärmar är bra för att man slipper bli skitig och det känns lite bättre att cykla när det är blött på vägarna. Cykeldator ger extra krydda, bra belysning är ofta ett måste. Jag brukar köra med dubbla lampor, men bara en igång. På så vis har jag alltid en backup om en lampa slutar att fungera.
Alltid reservslang, däckavtagare, multiverktyg och minipump med mig. Med sadelväska så slipper du ha det i ryggfickan.

Ta inte den kortaste vägen
Ibland så säger folk att det inte är någon mening att cykla till jobbet för att dom har så kort mellan hemmet och arbetsplatsen. Då säger jag alltid att man inte behöver ta raka vägen till jobbet. Vill man få lite träningstid så kan man faktiskt köra en omväg eller en runda först. Eller efter jobbet, beroende på vad som passar bäst.

Ta olika vägar
Variation förnöjer. Gör det inte tråkigt att pendla, testa nya vägar. Jag har tre fyra olika vägar till jobbet som tar ungefär lika lång tid. Dessutom så tar jag andra alternativ då och då också. Cyklar man samma väg dag ut och dag in så blir det lätt lite tråkigt. När jag är ute och tränar så brukar jag ofta försöka undvika pendlingsvägen, just för att jag redan cyklat dom så mycket.

Träning i pendlingen
Jobbpendlingen är ju ett perfekt tillfälle att kombinera träning med transport, så gör transporten till ett högeffektivt träningspass! Kör full fart från dörr till dörr, kör en del av sträckan i full fart eller dela upp sträckan i intervaller. Om det är kuperat så kan du köra full fart i backarna. Har du många ställen där du behöver stanna (korsningar, rödljus och liknande) så kan du köra startträning genom att från stillastående spurta igång under 10-30 sekunder.  Spurter kan du ju också köra även utan start och stopp.
Ett tag hade jag en egen topplista på jobbet med mina pendlingstider, där jag körde full fart hela vägen och försökte ta nya rekord. Väldigt bra träning! Sedan cyklade jag lugnt hem på eftermiddagen.

Cykla snyggt
Vill avsluta med den uppmaningen; cykla snyggt! Gör inga idiotgrejer i trafiken, riskera inte din egen eller andras hälsa. Var en god förebild. Hälsa på andra!

Video från Lidingöloppet MTB

Hej vänner!

Nästa vecka (7:e maj) är det dags för Lidingöloppet MTB och dom skrev igår på sin Facebook-sida och tipsade om min video från loppet i fjol. Ska du köra loppet eller bara vill se hur tävlingen gick till för min del så kika gärna. För er som ska köra loppet kan det ju vara nyttigt att se hur banan ser ut.


Jag hoppas kunna köra loppet även i år. Vill verkligen få ett lopp i kroppen innan Långloppscupen drar igång med Billingeracet. Skulle vara kul att kolla på EM i MTB också, som ju är samma helg som Lidingöloppet MTB. Samtidigt så ska min fru vara på discodans-SM med Emily den helgen, så jag har lite logistik att lösa där för att något ska bli av överhuvudtaget.

När vi ändå är inne på video-tema så påminner jag er om att se serien Gympaläraren med Kalle Zackari Wahlström. Se alla sju avsnitt, dom finns här:
http://www.svtplay.se/video/7908681/gympalararen/gympalararen-teckensprakstolkat-avsnitt-7
För er som vill ha extramaterial på temat så kan jag rekommendera podden Tyngre Träningssnack avsnitt 23 med David Berglind. Det är David som är forskaren som Kalle ibland pratar med om hur illa ställt det egentligen är med dagens ungdom. I podden så fokuserar dom på fysisk aktivitet med fokus på barn och ungdomar.

2016-04-27

Dagen i bilder och tempopendling

Har fått en leverans från en sponsor till jobbet, jättekul!

Käkade en vegansk BBQ Sandwich från MAX på lunchen, riktigt gott och rejält med sting. Drack en vatten till.

Hetstempopendlade hem. Fick ihop lite drygt 32 minuter med ett snitt på 88% av max. Hämtade upp Ebbah på väg till Fridas dagis. Iförd cykelkläderna, till allas förtjusning.

Ebbah går hem med Frida och jag cyklar hem med Ebbahs cykel. Succé!

Frida, Ebbah och jag åkte buss till Borlänge och mitt jobb för att hämta hem bilen. Äventyr!

Ebbah älskar att åka till mitt jobb för där finns varm choklad i en maskin.

Ah, vi kom hem strax före åtta och då fick Frida gå lägga sig. Ebbah fick sedan vakta en sovande Frida medans jag hämtade Emily från dansen och nu är vi hemma. Så skönt! Har skramlat ihop nästan 18.000 steg idag och då är jag ändå ingen löpare. Då förstår ni kanske att jag varit aktiv?

Apropå tandläkaren i morse å så där. Ni vet kanske om att jag haft lite otur vid mina senaste tandläkarbesök (eller så är det tandvården där jag går som har otur..?). Idag lyckades tandläkaren bedöva mig på fel sida av munnen, så då fick jag bedövning på bägge sidorna. Topp!
Företagshälsan gick bra. Jag är ju hälsosam. Finns på papper om ni inte tror mig. Det enda är väl att jag ser dåligt då förstås. Sen så fick jag även denna gång ett dåligt värde på Åstrand-testet. 54 i testvärde?! Hade rätt dåligt förra gången jag var där också även om jag inte minns hur dåligt det var. 54 i sig är ju väldigt bra, för min ålder osv. Men jag vet ju att mitt testvärde borde ligga någonstans kring 70, så då blir ju 54 dåligt i jämförelse.

Tempopendlingen idag gick till som så att jag först körde förbi en massa korsningar och över en järnvägsövergång innan jag drog igång och sedan så slog jag av på tempot när jag närmade mig Falun. Det tog alltså inte lite drygt 32 minuter från dörr till dörr, om någon nu trodde att jag var så snabb. Om jag får ihop 16 minuter träning till innan söndag så kommer april 2016 att innehålla mer träningstid än någon månad under 2015. Välbehövligt och precis den extra boost jag behöver inför säsongsstarten!

Nu ska jag få Ebbah i säng, packa upp en massa väskor och påsar och sånt där. Sedan städa köket som borde ha städats igår eftersom det inte städades i förrgår. Ja, ni fattar... Vi hörs imorgon igen, hoj!

Bedövad

Hej vänner!

Här sitter jag och är bedövad efter ett tandläkarbesök. Senare idag väntar företagshälsovården för en rutinkoll, ser fram emot lite testcykel där! Är nog den enda på mitt jobb som ser positivt på det där cyklandet faktiskt. Hoppas få bättre resultat än förra gången då jag inte alls var nöjd.

För att lösa logistiken och få till ett bra träningspass innan det blir natt så har jag skickat Ebbah på cykel till skolan, ställt en barnvagn vid dagis och tar med min egna cykel i bilen till jobbet. Då kan jag cykla hem och få min träning då, hämtar upp Ebbah på hemvägen och så hämtar vi Frida tillsammans.
Det enda problemet blir ju att bilen blir kvar på jobbet, men det där får vi lösa senare. Antingen åker vi buss dit och hämtar den, annars får den stå där till imorgon. Det beror lite på när Ronya kommer hem också.

Mot jobbet!

2016-04-26

92 min E2b


Jo, men alltså det där gjorde ju riktigt ont i kroppen det. Körde banvallen hem för att få jämnare flyt i åkningen och kunna trycka på hela tiden. Vinden var ett jävla besvär, men motvind gör ju att det blir lättare att ta i istället. Får trösta mig med det. Väl inne i Falun så körde jag delar av Långa Lugnets loop 2. Plockade ur några nyckelpartier att svettas runt på innan jag styrde hemåt. Lyckades idag hetsa upp pulsen i ett snitt på 85% av max under 92 minuters hårdtrampande. Något högre snitt än i lördags, men 28 minuter kortare alltså.

Hade nämligen bråttom hem idag eftersom Ronya bestämde sig i eftermiddags för att åka till Stockholm. Extra bra för motivationen att ta i när jag har bråttom. Nu blir det ju lite knivigare att få till träningen dom närmsta dagarna eftersom Ronya är borta, så det var skönt att få blåsa ur systemet ordentligt idag. 

Såg en massa cyklister idag också, både kända och okända ansikten. Skitkul! 

Nu ska jag natta Frida och leka med Ebbah, vi hörs!

Nu har Femke Van den Driessche fått sin dom för cykeln med motor

Så ja, nu kan vi äntligen stänga kapitlet om Femke och hennes cykel med motor, som upptäcktes under cyclocross-VM i vintras.

Cykeln som man fann motorn i stod i depån och var utrustad med en Vivax-motor, som enligt vad jag förstår väger 1.8 kilo inklusive batteri och ger 200 watt (det kan kanske finnas andra varianter). Motorn kontrollerades med bluetooth via en knapp som satt under styrlindan.

Femke blir avstängd från 11:e oktober 2015 fram till och med 10:e oktober 2021 och blir därmed också av med U23-gulden från både det Belgiska- och Europeiska mästerskapet. Hon ska också återbetala alla prispengar och lämna tillbaka priser till arrangörerna för dom tävlingar hon kört sedan 11:e oktober. Hon får 20.000 schweizerfranc i böter vilket motsvarar ungefär 167.000:- och hon får stå för rättegångskostnaderna.

Laget hon tävlade för får inget straff utan hon bedöms alltså ensam vara helt ansvarig för motorn i ramen.

Hela Internationella cykelförbundets pressrelease i frågan kan ni hitta här: http://www.uci.ch/pressreleases/the-uci-announces-disciplinary-commission-decision-the-case-femke-van-den-driessche/