Alla sätt är bra utom dom dåliga!
Stora frågan varje morgon är ju om det går att besegra den elaka backen upp till dagiset...
Nu drar jag ut på jobb, Aspeboda väntar!
2011-09-02
2011-09-01
Dagens cyklistspotting, Kekke, långlopp i Falun och annat strunt
Utöver cyklisterna på bilderna nedan så har jag också sett Kalasbussen samt ytterligare några cyklister som jag inte hann fota.
Visst gillar ni att jag smygfotar cyklister? Trots att det blir lite långt ifrån och kanske lite väl mycket rygg och knappt något ansikte...Men vad säger ni nu då om den där Kessiakoff? Det går ju inte att bli annat än sjukt imponerad. Nu är han dessutom med i spurterna och tjänade idag 4-5 sekunder på sina konkurrenter tack vare det. Kalasbra! Som belöning för att Fredrik satt så långt fram idag lyckades han avancera en placering också och ligger nu trea i den mycket jämna totalställningen:
1 Bradley Wiggins (GBr) Sky Procycling 46:53:47
2 Christopher Froome (GBr) Sky Procycling 0:00:07
3 Fredrik Kessiakoff (Swe) Pro Team Astana 0:00:09
4 Vincenzo Nibali (Ita) Liquigas-Cannondale 0:00:10
5 Jakob Fuglsang (Den) Leopard Trek 0:00:19
6 Bauke Mollema (Ned) Rabobank Cycling Team 0:00:36
7 Maxime Monfort (Bel) Leopard Trek 0:01:06
8 Juan Jose Cobo Acebo (Spa) Geox-TMC 0:01:27
9 Haimar Zubeldia Agirre (Spa) Team RadioShack 0:01:53
10 Janez Brajkovic (Slo) Team RadioShack 0:02:00
Härligt att Fredrik lyckas leverera dag efter dag, det var väldigt länge sedan jag var så här engagerad i att följa ett etapplopp på TV. Hade givetvis spanat in banprofilen och avslutningen på dagens etapp redan igår och såg då att det lutade lite på slutet och tänkte då att det kunde spricka upp lite. Det är fortfarande tre etapper kvar med målgång uppför, bland annat Angliru, så mycket kan och kommer att hända. Tyvärr är det inte så mycket till utförsmålgångar kvar, hade ju annars varit bra att distansera Wiggins i. Ska vara etapp 19 då där man kommer ner för en backe med bara 6 km kvar till mål. Backen är dock bara en andrakategoriare och man åker samma backe två gånger på etappen, så Wiggins kanske hinner lära sig utförsåkningen till andra försöket. Men nu fokar vi på Fredrik Kessiakoff istället som blev finfin 11:a i dagens klungspurt, tänk så bra det ska gå för honom när han börjar ta i. Om vinden nu slutar blåsa mot cyklisterna också då förstås... Följ hans framfart via hans hemsida.
Så, nu när jag gråtit ut om det kan jag babbla på med mitt vanliga strunt..
Träffade på denna mysiga korsspindel idag när jag skulle fixa till en topptavla
Luchade med Christian "Mr. Actic" Teledahl och Per Dicander på Lugnet, som ni ser pratades det mycket om framtidsvisioner och storslagna planer
Åt grekiska köttfärsbiffar med grönsaksris och tzatziki, till efterätt blev det ett gäng pannkakor med grädde och sylt.
Kikade också in på Lugnets Outdoor och morsade på Ulf Backéus. Där säljer han kläder, kajaker och annat friluftigt. Samt hyr ut en massa grejer som cyklar och rullskidor. Jag smygfotade honom då jag inte är riktigt inne i det där med att blogga riktigt ännu.
Fint på jobbet...
Och regnbåge på väg hem från jobbet
För er som gillar cykel och skvaller kan jag berätta att det finns ganska långt gångna planer på ett långlopp på MTB i Falun igen. Och jag har inte haft någonting med dom planerna att göra!
Så här ser det ut just nu på mitt jobb
Jag måste ju ändå säga att det känns rätt bra att vi har en busshållplats i Kavelmora.
Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo
Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo
Det kanske är på tiden att barnen får egna sängar?
Känner mig friskare igen. Skulle nog kunna smiska ett pass idag faktiskt, toppen det!
Sitter och äter frukost nu, sedan skall barnen lämnas på dagis och skola. För er som är intresserade så vägde jag 69.6 i morse, finns lite att göra där också faktiskt. Men viktigast av allt är ju att vara frisk så att man kan träna kontinuerligt. Så jag börjar väl i den änden; från och med nu och för all framtid skall jag vara frisk. Så, det var det.
Etiketter:
Beach 2011,
Ebbah,
Filip,
Sjuk,
Sömn
2011-08-31
Vueltan, CX och Falu CK
Börjar med något annat. Någon eller några tråkiga tjuvar har snott remmarna till vår barnstol. Det var en granne som hade råkat ut för samma sak och när vi kollade vår så såg vi att vi också saknade dessa. Kunde väl lika gärna ha snott hela cykeln?
Men vad säger ni om den där Kessiakoff i Vueltan då? Det går ju inte direkt dåligt, och då har han förhoppningsvis inte spelat ut sina kort ännu då han ju faktiskt kör defensivt fortfarande. Det såg ut som om det kliade lite i benen på honom idag faktiskt. En etappseger ger 20 bonussekunder!
Om jag vore Chris Froome så skulle jag nog inte vara bästa kompis med Wiggins just nu. Först ställer stackars Froome upp och hjälpryttlar åt Wiggins en stund, trots att Froome ändå hade den röda ledartröjan, sedan när Froome börjar bli trött så går Wiggins upp och kör Froome ur gruppen och distanserar honom. Wiggins kunde väl ändå ha låtit någon annan göra slitgörat nu när dom ändå hade ledartröjan?
Oscar, Jens och jag har lagt i en växel när det gäller Falu CK:s CX-tävling första helgen i oktober. Oscar tävlingsledar, Jens och jag hjälper till lite. Det kan ni också göra, bara att höra av er till någon av oss med vad ni vill/kan göra för att hjälpa till.
På onsdagar klockan 17:00 blir det tävlingsträningar i just CX på Lugnet. Se till att limma tuberna och smörja kedjan, för nu är det äntligen dags för Onsdags-VM varje onsdag!
Tar lite mer om Falu CK också. Det är ju efter SM nu, så väldigt många (tyvärr ändå eftersom säsongen inte är slut ännu) funderar redan mer på nästa år än det år och den säsong vi är i nu. Som ordförande så får man ju inte alltid höra allt skvaller, det har jag förstått. Men jag har hört rykten om elitcyklister som vill till Falu CK (inte bara hört om, jag har pratat med ett par själv också), men också om cyklister i Falu CK som vill till andra klubbar. Jag hoppas ju givetvis att alla i trakten vill åka för Falu CK, men förstår att alla inte alltid vill det. Det passar inte alla och alla kan inte komma överrens med alla om allt. Det är lite synd och något som måste bli bättre. Ekonomi finns i dagsläget inte heller för att ha en miljon elit och juniorcyklister, men också där har jag hört rykten om ljusare tider. Jag har ju alltid kört för Falu CK, men även jag har tidigare säsonger funderat på andra klubbar och också att eventuellt starta en ny. Precis som grabbarna i Kalas CK gjorde. Kalas CK som de senaste åren också blivit stora på veteransidan.
Jag har trots allt stannat i Falu CK i både med och motgång, och det känns rätt bra måste jag säga. Det känns mindre bra att jag inte längre har lika mycket tid att lägga ner i att jobba mer aktivt med klubben, det är ändå en väldigt givande och kul sysselsättning.
Men vad säger ni om den där Kessiakoff i Vueltan då? Det går ju inte direkt dåligt, och då har han förhoppningsvis inte spelat ut sina kort ännu då han ju faktiskt kör defensivt fortfarande. Det såg ut som om det kliade lite i benen på honom idag faktiskt. En etappseger ger 20 bonussekunder!
Om jag vore Chris Froome så skulle jag nog inte vara bästa kompis med Wiggins just nu. Först ställer stackars Froome upp och hjälpryttlar åt Wiggins en stund, trots att Froome ändå hade den röda ledartröjan, sedan när Froome börjar bli trött så går Wiggins upp och kör Froome ur gruppen och distanserar honom. Wiggins kunde väl ändå ha låtit någon annan göra slitgörat nu när dom ändå hade ledartröjan?
Oscar, Jens och jag har lagt i en växel när det gäller Falu CK:s CX-tävling första helgen i oktober. Oscar tävlingsledar, Jens och jag hjälper till lite. Det kan ni också göra, bara att höra av er till någon av oss med vad ni vill/kan göra för att hjälpa till.
På onsdagar klockan 17:00 blir det tävlingsträningar i just CX på Lugnet. Se till att limma tuberna och smörja kedjan, för nu är det äntligen dags för Onsdags-VM varje onsdag!
Tar lite mer om Falu CK också. Det är ju efter SM nu, så väldigt många (tyvärr ändå eftersom säsongen inte är slut ännu) funderar redan mer på nästa år än det år och den säsong vi är i nu. Som ordförande så får man ju inte alltid höra allt skvaller, det har jag förstått. Men jag har hört rykten om elitcyklister som vill till Falu CK (inte bara hört om, jag har pratat med ett par själv också), men också om cyklister i Falu CK som vill till andra klubbar. Jag hoppas ju givetvis att alla i trakten vill åka för Falu CK, men förstår att alla inte alltid vill det. Det passar inte alla och alla kan inte komma överrens med alla om allt. Det är lite synd och något som måste bli bättre. Ekonomi finns i dagsläget inte heller för att ha en miljon elit och juniorcyklister, men också där har jag hört rykten om ljusare tider. Jag har ju alltid kört för Falu CK, men även jag har tidigare säsonger funderat på andra klubbar och också att eventuellt starta en ny. Precis som grabbarna i Kalas CK gjorde. Kalas CK som de senaste åren också blivit stora på veteransidan.
Jag har trots allt stannat i Falu CK i både med och motgång, och det känns rätt bra måste jag säga. Det känns mindre bra att jag inte längre har lika mycket tid att lägga ner i att jobba mer aktivt med klubben, det är ändå en väldigt givande och kul sysselsättning.
Etiketter:
CX,
Cykling,
Falu CK,
Vuelta a España
God morgon vänner!
Två nätter i följd har jag sovit över sex timmar! För mig är allt över sex timmar bra, lite som före barnen då jag tyckte att tio timmar var bra. Nu är det ju inte längre barnens "fel" att jag inte sover så mycket, det är mer självvalt. Sova kan man göra när man är död osv. Men jag har känt att det sliter rätt bra på kroppen att ligga runt 5 timmar sömn / natt så jag ska försöka öka den mängden en smula. I natt blev det över sju timmar!
Hörde precis på radion att en dansk läkare (hette han verkligen Snor i efternamn?) presenterade en glädjande nyhet (antagligen som motvikt till den där om att man skadar hjärtat av hård träning) för alla oss som gillar att cykla fort. 30 minuter snabbcykling om dagen gör att vi lever 4-5 år längre. Man hade gjort en studie på cykelpendlare i Danmark och fann att de som tog i mest också fick bäst hälsa.
Läs mer här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4671382 ( han hette tydligen Schnohr, men det uttalas fortfarande SNOR)
Nu 07:30 ska min vän Adam Steen vara med i Radio Dalarna, det kan du lyssna på här: http://sverigesradio.se/dalarna/ Han ska prata om Geocaching, skidkarriären, bloggandet och företaget. Undrar om han kommer avslöja att han egentligen inte behöver jobba eftersom han bloggar?
Nu ska jag åka till dagis och skola med barnen, hej svejs!
Hörde precis på radion att en dansk läkare (hette han verkligen Snor i efternamn?) presenterade en glädjande nyhet (antagligen som motvikt till den där om att man skadar hjärtat av hård träning) för alla oss som gillar att cykla fort. 30 minuter snabbcykling om dagen gör att vi lever 4-5 år längre. Man hade gjort en studie på cykelpendlare i Danmark och fann att de som tog i mest också fick bäst hälsa.
Läs mer här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4671382 ( han hette tydligen Schnohr, men det uttalas fortfarande SNOR)
Nu 07:30 ska min vän Adam Steen vara med i Radio Dalarna, det kan du lyssna på här: http://sverigesradio.se/dalarna/ Han ska prata om Geocaching, skidkarriären, bloggandet och företaget. Undrar om han kommer avslöja att han egentligen inte behöver jobba eftersom han bloggar?
Nu ska jag åka till dagis och skola med barnen, hej svejs!
Etiketter:
Cykling,
Jobbpendling,
Radio,
Sömn
2011-08-30
Dagens cyklistspotting
Pendlare i höjd med Järgarvet, på väg söderut.
Riksväg 80 mellan Grycksbo och Järgarvet är ingen kul väg att pendla på. Smal väg, tung trafik, mycket trafik och ytterst få tycks hålla hastighetsgränsen. Trots detta såg jag sju cyklister ( fem mot Falun och två mot Grycksbo ) på fjorton minuter. När cykelbanan är klar kommer det nog bli ännu fler som kan ta cykeln till jobbet.
Jens Westergrens busshållplats!
Nya fräscha hållplatser vid Hackmora, känd plats för löpare och också cyklister. Mäktig backe där Hackmora Bergslopp avgörs den andra oktober i år.
Såg denna mäktiga bil i Sågmyra också. Skulle vilja ha något liknande. Då menar jag liknande i storlek och ålder och stuk.
Riksväg 80 mellan Grycksbo och Järgarvet är ingen kul väg att pendla på. Smal väg, tung trafik, mycket trafik och ytterst få tycks hålla hastighetsgränsen. Trots detta såg jag sju cyklister ( fem mot Falun och två mot Grycksbo ) på fjorton minuter. När cykelbanan är klar kommer det nog bli ännu fler som kan ta cykeln till jobbet.
Jens Westergrens busshållplats!
Nya fräscha hållplatser vid Hackmora, känd plats för löpare och också cyklister. Mäktig backe där Hackmora Bergslopp avgörs den andra oktober i år.
Såg denna mäktiga bil i Sågmyra också. Skulle vilja ha något liknande. Då menar jag liknande i storlek och ålder och stuk.
Etiketter:
Dagens cyklistspotting
Anmäld till Vätternrundan
Så där ja. Då kan jag inte sluta att träna riktigt än. Har nämligen anmält mig till Vätternrundan och tanken är att jag skall åka med samma gäng som i fjol, mer eller mindre. Mitt mål är att åka minst lika fort som förra året men att vara starkare så att jag kan vara med i dragjobbet hela vägen runt sjön. Ärligt talat så underskattade jag den insats som krävs i somras. Nu vet jag ju bättre och tror att jag kommer vara bättre förberedd 2012.
Jag är övertygad om att målsättningar gör din träning mer effektiv. Tveka inte på att anmäla dig till populära lopp som Cykelvasan, Vasaloppet och Vätternrundan. Dom blir nämligen alltid fulltecknade. När du anmält dig så kommer din motivation till träning öka och du får något att se fram emot när det går tungt på träningarna. Skulle du ändå glömma bort att träna eller kanske bli skadad så kan man alltid sälja sin startplats, eftersom det finns många som kommer på för sent att dom vill åka den där roliga tävlingen eller motionsloppet.
Jag är övertygad om att målsättningar gör din träning mer effektiv. Tveka inte på att anmäla dig till populära lopp som Cykelvasan, Vasaloppet och Vätternrundan. Dom blir nämligen alltid fulltecknade. När du anmält dig så kommer din motivation till träning öka och du får något att se fram emot när det går tungt på träningarna. Skulle du ändå glömma bort att träna eller kanske bli skadad så kan man alltid sälja sin startplats, eftersom det finns många som kommer på för sent att dom vill åka den där roliga tävlingen eller motionsloppet.
Etiketter:
Cykelvasan,
Cykling,
Vätternrundan
Springer naken genom stan om Kessiakoff vinner vueltan
Eller #springernakengenomstanomkessiakoffvinnervueltan som hashtagen heter på Twitter. Jag skrev nämligen att jag skulle göra just det efter etappen i förrgår, då det var ett rejält berg som avslutning och Fredrik återigen gick in topp tio samt avancerade till fjärde plats totalt.
Vad jag inte hade räknat med var att fler som ville springa nakna genom sina städer. När jag Twittrade om att vi var tre stycken som skulle göra det så anslöt sig fyra till så vi blev sju och igår blev vi åtta stycken nakenlöpare. Det kanske är så att män (för det är bara män som anmält sitt intresse...) hemskt gärna visar sin glädje genom att springa nakna genom städer, men att det alltid varit en undertryckt form för att uttrycka sina känslor. Kan ju kanske bero på att det A inte är så normalt och B dessutom kan vara olagligt...
Så om Fredrik nu går och vinner Vuelta a España totalt så kan ni förvänta er att se nakna män springa genom följande städer:
Uppsala
Lund
Malmö
Stockholm (2)
Helsingborg
Falun (2)
Det kan alltså vara läge att hålla barn, gravida, äldre och hjärtsvaga människor inomhus då.
Vad jag inte hade räknat med var att fler som ville springa nakna genom sina städer. När jag Twittrade om att vi var tre stycken som skulle göra det så anslöt sig fyra till så vi blev sju och igår blev vi åtta stycken nakenlöpare. Det kanske är så att män (för det är bara män som anmält sitt intresse...) hemskt gärna visar sin glädje genom att springa nakna genom städer, men att det alltid varit en undertryckt form för att uttrycka sina känslor. Kan ju kanske bero på att det A inte är så normalt och B dessutom kan vara olagligt...
Så om Fredrik nu går och vinner Vuelta a España totalt så kan ni förvänta er att se nakna män springa genom följande städer:
Uppsala
Lund
Malmö
Stockholm (2)
Helsingborg
Falun (2)
Det kan alltså vara läge att hålla barn, gravida, äldre och hjärtsvaga människor inomhus då.
2011-08-29
Totalt efter tempot på Vueltan
Aldrig förr har ett tempolopp varit så intressant. Det ser ju riktigt bra ut det där för Fredrik Kessiakoff, kämpa!
Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo
Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo
Den där känslan
Jobbat sedan halv sju och väntar nu på maten. Så sjukt hungrig, går nästan under här! Hade tänkt äta hemma, men jag blev tvungen att äta en kebabpizza på Salladsbaren istället.
Är snorig och har nå skit i kroppen. Borde blomma eller dö ut imorgon.. Har ingen större lust att bli sjuk IGEN faktiskt, så nu får ni hålla era tummar för att jag blir helt kry till imorgon.
Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo
Är snorig och har nå skit i kroppen. Borde blomma eller dö ut imorgon.. Har ingen större lust att bli sjuk IGEN faktiskt, så nu får ni hålla era tummar för att jag blir helt kry till imorgon.
Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo
Och vinnare i bloggtävlingen är...
Stort grattis till dig!
Hoppas att ni alla uppskattade tävlingsinslaget i bloggen, för jag har ett par till tävlingar med fina vinster på gång!
Hoppas att ni alla uppskattade tävlingsinslaget i bloggen, för jag har ett par till tävlingar med fina vinster på gång!
2011-08-28
Bloggtävlingen
Sista chansen idag att tävla om ett presentkort på 500:-, allt du behöver göra för att vara med i tävlingen är att lämna en kommentar i tävlingsinlägget.
Klicka här för att komma till tävlingen.
Klicka här för att komma till tävlingen.
Etiketter:
Tävling på bloggen
Familjen är hemma!
Efter en spännande helg i Stockholm är dom äntligen hemma igen. Hem kom dom med en massa nya prylar och erfarenheter. Bland annat övernattning hos kusinerna, festival och 5D-bio. Mer om det kommer nog upp på Ronyas blogg snart.
Jag sov länge idag och vaknade med vad som troligtvis är en ny förkylning i kroppen. Så det var nog därför jag fick spurtstryk igår!
IBF Falun förlorade mot Storvreta igår och matchen förlorades i boxplay. Storvreta gick bland annat från 0-1 till 4-1 när Faluspelarna ville träna boxplay. Om man bara räknar tiden då lagen var fulltaliga så vann Falun, men nu blev det istället en uddamålsförlust.
Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo
Jag sov länge idag och vaknade med vad som troligtvis är en ny förkylning i kroppen. Så det var nog därför jag fick spurtstryk igår!
IBF Falun förlorade mot Storvreta igår och matchen förlorades i boxplay. Storvreta gick bland annat från 0-1 till 4-1 när Faluspelarna ville träna boxplay. Om man bara räknar tiden då lagen var fulltaliga så vann Falun, men nu blev det istället en uddamålsförlust.
Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo
Finnmarksturen, rapport, bilder och resultat!
Prylbloggaren Daniel Rytz
Hämtar nummerlapp
Här har jag precis infat Pumpen om att han har startnummer 1.
Kommissarierna till CRT: "Vi har tagit bort mållinjen nu, sätter ni in pengarna på kontot sen?"
Fjolårsvinnaren Mikael Flockhart. Idag blev han tvåa, någon centimeter från guldet.
Supertalangjäveln Jens Westergren som nu tränat en vecka och blev 17:e i elit
pre-race bajsning
Den här Monarken har ni sett förut, men den är givetvis värd att visas igen
Det börjar dra ihop sig...
Nervösa cyklister
Foto: jronbike "Idag ska jag köra på säkerhet och inte göra något förhastat"
Före detta elitcyklisten Erik Birgersson agerade fotograf idag
Först kändes det bra idag, sen attackerade en junior och jag jagade ikapp. Men det kändes ändå rätt bra, sen började folk passera mig och jag tappade luften ur bakdäcket efter ca: 13-14 km. Cyklade först sakta och uppgivet med nästan ingen luft i bakdäcket innan jag hittade ett bra gömställe att stanna på. Började pumpa i luft för att hoppas att skiteländet skulle täta, men det gjorde det så klart inte. Funderade en stund på hur långt det var till första depån och hoppades att någon där kanske skulle ha slang innan jag insåg att jag själv hade en slang i bakfickan!
Pumpade i luft i slangen, däcket hoppade rätt på fälgen och jag klämde lite med tummen på däcket för att känna om trycket var bra. Beslutade mig för att pumpa i bara lite mer luft. Fyra fem snabba drag senare gick ventilen av.
Okul! Träffade på Peter Almlöf efter loppet som råkat ut för samma sak.
Nu började jag gå/jogga längs spåret för att komma till första depån för att tigga slang. Men jag hann inte så jättelångt innan en jättesnäll Thomas Rahm kom och kastade sin enda reservslang på mig; "Jag brukar ändå aldrig punktera". Rev ur min trasiga skitslang och slängde i Thomas slang istället. Höll och var tät hela vägen! Jag hade inte direkt stressat sedan jag första gången tappade luften ur däcket och var nu ganska långt bak i fältet. Åkte förbi jättemånga cyklister och det var ändå rätt skoj. Ungefär halvvägs genom turen fick jag sällskap i omkörningsjakten.
Punkteringsjunioren Ludde var snäll nog att släpa med mig på rulle halva loppet ungefär. När vi kom mot mål så försökte jag spurta ner honom som tack för allt dragjobb, men fick stryk!
Hade egentligen inte tänkt vara så ofin, men eftersom vi kommit ikapp Pontus Pumpen Johansson och fått sällskap av honom så var jag tvungen att spurta. För jag ville så klart inte ha Pumpen framför mig i mål. Jag har inte använt min spurt på länge och funderade lite på det efter den snöpliga DM-förlusten mot Vacchi. Tänkte då att jag kanske inte behöver försöka avgöra innan spurten utan jag kanske kan spurta. Så idag gjorde jag inte en enda fartökning för att bjuda Cykloteketfjantarna på en riktig raketspurt och lyckades då få storstryk av dom båda trots nästan fyra mil på rulle...
Resultat Finnmarksturen 2011; 36:a av 38 i eliklassen! Såg att jag hade blivit 21:a om jag kört i Sportklassen...
Det bästa med Finnmarksturen!
Det bästa med Finnmarksturen!
Jens som kan det mesta om saker som träning, kost, kostillskott och idrottsmedicin var lite småskeptisk till denna fantastiska produkt. Idag kostade den där stora flaskan endast 150:-!
Jodå, så här var det. Långlopp är ju hur kul som helst. Finnmarksturen hade gjort en rolig och tuff bana med många snabba stigar. Att åka till en långloppstävling är ju lite som att hälsa på sin andra familj. Det blir mycket gemenskap och prat. Tänk till exempel på att Thomas offrade sin enda slang till mig. Mikael Flockhart som idag gjorde upp med Lars Bleckur om segern fick idag langning av Bleckurs föräldrar och åt också segertårta med Cykloteketgänget efteråt. Det är härligt att det är en sådan gemenskap och kamratlig anda inom MTB-sporten! Superkul också att så många (idag både tävlande och åskådare) hejar på mig!
Avslutar med en kändis-spotting från Kupolen, där Jens och jag stannade till för att hämta en Dagispåse:
Japp, det där är Göran Greiders flint det!
Hämtar nummerlapp
Här har jag precis infat Pumpen om att han har startnummer 1.
Kommissarierna till CRT: "Vi har tagit bort mållinjen nu, sätter ni in pengarna på kontot sen?"
Fjolårsvinnaren Mikael Flockhart. Idag blev han tvåa, någon centimeter från guldet.
Supertalangjäveln Jens Westergren som nu tränat en vecka och blev 17:e i elit
pre-race bajsning
Den här Monarken har ni sett förut, men den är givetvis värd att visas igen
Det börjar dra ihop sig...
Nervösa cyklister
Foto: jronbike "Idag ska jag köra på säkerhet och inte göra något förhastat"
Före detta elitcyklisten Erik Birgersson agerade fotograf idag
Först kändes det bra idag, sen attackerade en junior och jag jagade ikapp. Men det kändes ändå rätt bra, sen började folk passera mig och jag tappade luften ur bakdäcket efter ca: 13-14 km. Cyklade först sakta och uppgivet med nästan ingen luft i bakdäcket innan jag hittade ett bra gömställe att stanna på. Började pumpa i luft för att hoppas att skiteländet skulle täta, men det gjorde det så klart inte. Funderade en stund på hur långt det var till första depån och hoppades att någon där kanske skulle ha slang innan jag insåg att jag själv hade en slang i bakfickan!
Pumpade i luft i slangen, däcket hoppade rätt på fälgen och jag klämde lite med tummen på däcket för att känna om trycket var bra. Beslutade mig för att pumpa i bara lite mer luft. Fyra fem snabba drag senare gick ventilen av.
Okul! Träffade på Peter Almlöf efter loppet som råkat ut för samma sak.
Nu började jag gå/jogga längs spåret för att komma till första depån för att tigga slang. Men jag hann inte så jättelångt innan en jättesnäll Thomas Rahm kom och kastade sin enda reservslang på mig; "Jag brukar ändå aldrig punktera". Rev ur min trasiga skitslang och slängde i Thomas slang istället. Höll och var tät hela vägen! Jag hade inte direkt stressat sedan jag första gången tappade luften ur däcket och var nu ganska långt bak i fältet. Åkte förbi jättemånga cyklister och det var ändå rätt skoj. Ungefär halvvägs genom turen fick jag sällskap i omkörningsjakten.
Punkteringsjunioren Ludde var snäll nog att släpa med mig på rulle halva loppet ungefär. När vi kom mot mål så försökte jag spurta ner honom som tack för allt dragjobb, men fick stryk!
Hade egentligen inte tänkt vara så ofin, men eftersom vi kommit ikapp Pontus Pumpen Johansson och fått sällskap av honom så var jag tvungen att spurta. För jag ville så klart inte ha Pumpen framför mig i mål. Jag har inte använt min spurt på länge och funderade lite på det efter den snöpliga DM-förlusten mot Vacchi. Tänkte då att jag kanske inte behöver försöka avgöra innan spurten utan jag kanske kan spurta. Så idag gjorde jag inte en enda fartökning för att bjuda Cykloteketfjantarna på en riktig raketspurt och lyckades då få storstryk av dom båda trots nästan fyra mil på rulle...
Resultat Finnmarksturen 2011; 36:a av 38 i eliklassen! Såg att jag hade blivit 21:a om jag kört i Sportklassen...
Det bästa med Finnmarksturen!
Det bästa med Finnmarksturen!
Jens som kan det mesta om saker som träning, kost, kostillskott och idrottsmedicin var lite småskeptisk till denna fantastiska produkt. Idag kostade den där stora flaskan endast 150:-!
Jodå, så här var det. Långlopp är ju hur kul som helst. Finnmarksturen hade gjort en rolig och tuff bana med många snabba stigar. Att åka till en långloppstävling är ju lite som att hälsa på sin andra familj. Det blir mycket gemenskap och prat. Tänk till exempel på att Thomas offrade sin enda slang till mig. Mikael Flockhart som idag gjorde upp med Lars Bleckur om segern fick idag langning av Bleckurs föräldrar och åt också segertårta med Cykloteketgänget efteråt. Det är härligt att det är en sådan gemenskap och kamratlig anda inom MTB-sporten! Superkul också att så många (idag både tävlande och åskådare) hejar på mig!
Avslutar med en kändis-spotting från Kupolen, där Jens och jag stannade till för att hämta en Dagispåse:
Japp, det där är Göran Greiders flint det!
2011-08-27
Tack!
Stort tack till Thomas som här kastar sin enda reservslang efter 13-14 km så att jag kunde fullfölja.
Tack också till Ludde som lät mig sitta på rulle halva loppet.
Om någon saknar ett par sportglasögon så hittade jag ett par tidigt under turen som nu finns här hos mig.
Tack också till Ludde som lät mig sitta på rulle halva loppet.
Om någon saknar ett par sportglasögon så hittade jag ett par tidigt under turen som nu finns här hos mig.
Färdig!
Det blev många omkörningar idag... Fick sällskap av Cyklotekets Ludde efter halva loppet och senare kom vi ikapp Pumpen också och hade omkörningsfest. Tyvärr fick jag spurtstryk av båda.
Bleckur vann före Flockhart i en jättetajt spurt och Edvardsson vann damklassen.
Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo
Bleckur vann före Flockhart i en jättetajt spurt och Edvardsson vann damklassen.
Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo
Etiketter:
Cykling,
Finnmarksturen
2011-08-26
Motionären laddar
Morgondagens kameravinkel
Testade bröstselen på min 25 minuter långa mörkercykling i kväll men det blev inte helt 100 och eftersom jag inte har tid att krångla och testa en miljon olika saker så skiter jag i det där. Styrstammen blir bra.
Det är tydligt att jag nu har börjat bli motionär på riktigt eftersom jag i kväll har tänkt "jag tar nog lite mer luft i däcken, hellre lättrullat på grusvägarna och utan punktering än någon sekund snabbare i skogen" istället för "utan genomslag så är det för mycket luft". I övrigt så har jag laddat dåligt men hann ju ut på en rullning innan det blev becksvart i alla fall. Imorgon kör vi! Jens kommer förbi 07:30 för att hämta upp mig på väg ner mot Ludvika. Däcken jag hade slängt på innan innebandymatchen hade tappat lite luft, men det var ganska väntat också då man brukar behöva cykla en gång eller så för att få dom ordentligt täta. Och dom hade inte tappat jättemycket luft. Har pumpat i 2 kilo nu och hoppas ha åtminstone 1.5 imorgon bitti. Då kommer jag vara lugn. Nej, om jag skulle gräva fram lite saker att ta med mig imorgon och kanske gå och lägga mig i tid för en gångs skull?
Innebandyn slutade 6-6 efter att IBF Falun kvitterat med 10 sekunder kvar med en man utvisad och avplockad målvakt. Spännande. Det blev en ganska tuff och intensiv match. Hörde någon åskådare som berättade om hur bra det finska laget var och stämmer det jag hörde så är 6-6 ett väldigt bra resultat. Vi får väl se hur det går under helgen då turneringen fortsätter. Imorgon spelar IBF mot svenska mästarna Storvreta klockan 19:00, vi ses väl där? Jag passade faktiskt på att ladda lite inför Finnmarksturen under matchen också. På de två perioder jag hann se blev det en påse bilar, en påse nappar och en Fanta.
Där satt den!
Testade bröstselen på min 25 minuter långa mörkercykling i kväll men det blev inte helt 100 och eftersom jag inte har tid att krångla och testa en miljon olika saker så skiter jag i det där. Styrstammen blir bra.
Det är tydligt att jag nu har börjat bli motionär på riktigt eftersom jag i kväll har tänkt "jag tar nog lite mer luft i däcken, hellre lättrullat på grusvägarna och utan punktering än någon sekund snabbare i skogen" istället för "utan genomslag så är det för mycket luft". I övrigt så har jag laddat dåligt men hann ju ut på en rullning innan det blev becksvart i alla fall. Imorgon kör vi! Jens kommer förbi 07:30 för att hämta upp mig på väg ner mot Ludvika. Däcken jag hade slängt på innan innebandymatchen hade tappat lite luft, men det var ganska väntat också då man brukar behöva cykla en gång eller så för att få dom ordentligt täta. Och dom hade inte tappat jättemycket luft. Har pumpat i 2 kilo nu och hoppas ha åtminstone 1.5 imorgon bitti. Då kommer jag vara lugn. Nej, om jag skulle gräva fram lite saker att ta med mig imorgon och kanske gå och lägga mig i tid för en gångs skull?
Innebandyn slutade 6-6 efter att IBF Falun kvitterat med 10 sekunder kvar med en man utvisad och avplockad målvakt. Spännande. Det blev en ganska tuff och intensiv match. Hörde någon åskådare som berättade om hur bra det finska laget var och stämmer det jag hörde så är 6-6 ett väldigt bra resultat. Vi får väl se hur det går under helgen då turneringen fortsätter. Imorgon spelar IBF mot svenska mästarna Storvreta klockan 19:00, vi ses väl där? Jag passade faktiskt på att ladda lite inför Finnmarksturen under matchen också. På de två perioder jag hann se blev det en påse bilar, en påse nappar och en Fanta.
Där satt den!
Är på innebandy
Det spelas en försäsongsturnering denna helg på Lugnet och jag passar på att se hur IBF Falun ligger till. Det var nog tur att jag kom hit idag för det lär ju ta ett tag att vänja sig vid det nya matchstället... Om jag ska säga något bra om det så får det nog bli att det blir lätt för fansen att klä sig i lagets färger; bara att ta på sig valfri reflexväst. En ny storsponsor som betalat bra och köpt färgen på kläderna. Sport är business.
IBF har nu på kort tid gått från 1-4 till 4-4 mot ett finskt lag, så nu finns det hopp igen.
Innan matchen bytte jag däck inför imorgon. Inget fel på dom jag haft egentligen, men dom har rullat hela året och började bli torra. Pumpade i två kilo innan jag åkte hit och hoppas det finns lite luft kvar när jag kommer hem så jag kan ut och rulla en sväng utan att grina först.
Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo
IBF har nu på kort tid gått från 1-4 till 4-4 mot ett finskt lag, så nu finns det hopp igen.
Innan matchen bytte jag däck inför imorgon. Inget fel på dom jag haft egentligen, men dom har rullat hela året och började bli torra. Pumpade i två kilo innan jag åkte hit och hoppas det finns lite luft kvar när jag kommer hem så jag kan ut och rulla en sväng utan att grina först.
Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo
God förmiddag
Nya fästen till GoPro-kameran, ett GoPro Chest Mount Harness och en Roll Bar Mount
Ska försöka prova chestyn i kväll när jag rullar en sväng och se om det blir bra. Blir det bra så kör jag chesty på Finnmarksturen, blir det dåligt så kör jag nog rollbarmounten på styrstammen. Eller gaffeln? Eller sadelstolpen? Mycket nu.
Idag jobbar jag länge, från ungefär halv sju till så länge jag orkar. Behöver jobba ikapp några timmar eftersom jag tappade några igår för fotograferingen. Skulle behöva fixa mitt framhjul, stansa däcket, rulla en sväng, tvätta hojen, packa och så vill jag kolla på innebandy klockan 18.00 då IBF Falun spelar i Hotel Bergmästaren Cup. Vet inte riktigt när eller hur jag ska hinna allt. Men det löser sig nog. Blir inget fredagsmys i alla fall då familjen åker till Stockholm idag för att fira barnens kusin och gå på 5D-biopremiär i Kista. Ibland trillar det in lite olika eventinbjudningar i inkorgen, oftast i Stockholm. Det skulle vara kul att gå på allt men dels bor jag inte på gångavstånd och denna gång krockar det med Finnmarksturen också, men övriga familjen går dit.
Igår bloggades det om min blogg:
Mattias Reck och Mikael Flockhart rapporterade om nya Monark LC7 och Linus Dahlberg skrev i förrgår följande om sin bloggtrafik...:
"...antalet unika besökare ligger kring ett stadigt 100-tal om dagen och rekordet så här långt, om jag nu får avrunda lite till min fördel, på 200 unika besökare under en och samma dag."
Och i ett senare stycke:
"Ska jag gå ner mig i lite fler detaljer kan jag berätta att en tredjedel av trafiken skyfflas hit från storbloggaren Öijer som nu gett cykel en plats i bloggarnas finrum i och med utmärkelsen ”Dalarnas bloggare 2011″."
Kul! Och tack för att ni länkar till mig.
Missade ni Liquigas uppvisning igår på den 6:e etappen av Vueltan (eller bara vill se det igen...) så kan ni se det här:
Ska försöka prova chestyn i kväll när jag rullar en sväng och se om det blir bra. Blir det bra så kör jag chesty på Finnmarksturen, blir det dåligt så kör jag nog rollbarmounten på styrstammen. Eller gaffeln? Eller sadelstolpen? Mycket nu.
Idag jobbar jag länge, från ungefär halv sju till så länge jag orkar. Behöver jobba ikapp några timmar eftersom jag tappade några igår för fotograferingen. Skulle behöva fixa mitt framhjul, stansa däcket, rulla en sväng, tvätta hojen, packa och så vill jag kolla på innebandy klockan 18.00 då IBF Falun spelar i Hotel Bergmästaren Cup. Vet inte riktigt när eller hur jag ska hinna allt. Men det löser sig nog. Blir inget fredagsmys i alla fall då familjen åker till Stockholm idag för att fira barnens kusin och gå på 5D-biopremiär i Kista. Ibland trillar det in lite olika eventinbjudningar i inkorgen, oftast i Stockholm. Det skulle vara kul att gå på allt men dels bor jag inte på gångavstånd och denna gång krockar det med Finnmarksturen också, men övriga familjen går dit.
Igår bloggades det om min blogg:
Mattias Reck och Mikael Flockhart rapporterade om nya Monark LC7 och Linus Dahlberg skrev i förrgår följande om sin bloggtrafik...:
"...antalet unika besökare ligger kring ett stadigt 100-tal om dagen och rekordet så här långt, om jag nu får avrunda lite till min fördel, på 200 unika besökare under en och samma dag."
Och i ett senare stycke:
"Ska jag gå ner mig i lite fler detaljer kan jag berätta att en tredjedel av trafiken skyfflas hit från storbloggaren Öijer som nu gett cykel en plats i bloggarnas finrum i och med utmärkelsen ”Dalarnas bloggare 2011″."
Kul! Och tack för att ni länkar till mig.
Missade ni Liquigas uppvisning igår på den 6:e etappen av Vueltan (eller bara vill se det igen...) så kan ni se det här:
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)















































