2021-07-20

3 timmar kvällscykling och test av utförscykling i Bjursås!

Hej och god morgon!

Fin kväll igår när Linda och jag kom ut på en cykeltur. Det var lagom varm (ok, det var svalt) och kvällssolen gav ett fint ljus. Vi körde lite vägar och stigar bort till Törnbergs väg som vi virvlade oss nedför och sedan tog vi grusvägen upp igen och fortsatte mot Bjursås.

I Bjursås sedan så skiljdes våra vägar åt och jag svängde mot skidbackarna i Bjursås. Inspirerad av Frej så ville jag testa någon nedfart på cykel där och det är ju alltid kul att cykla uppförsbacke! Om ni beger er dit för att cykla nu efter att ha läst detta så tänk på att det inte är några officiella leder för någon bikepark eller så, utan det är entusiaster som grävt dessa. Det finns ingen märkning, inga varningar och man får liksom klara sig själv. Som vid vanlig cykling... För att hitta något att cykla så vände jag mig till Strava, fann en slinga som hette Sirap och så hittade jag P1 som Frej hade nämnt. Eftersom dom gick att ansluta till varandra med en kort transportcykling så blev dom valet för dagen. Cyklade upp till toppen och fann Sirap ganska snabbt. Fin och riktigt kurvig stig i en liten skogsdel av skidbacken.

Först upp och sedan Sirap ner. Grusvägen är inte en del av Sirap utan den härliga grusvägen jag tog på väg upp.

Sedan letade jag fram P1. Den började med dödsbrant utför följt av ett drop. Sedan fortsatte det med dödsbrant efter dödsbrant. Sadeln mot solar plexus och röven mot bakdäcket, bägge bromsarna användes flitigt och jag var glad att jag kom ner vid liv. Den leden är inget för nybörjare eller folk med XC-hojar. Riktigt kul utmaning, jag klarade mig ner men fick på ett ställe stanna och sätta ner foten vilket inte är helt lätt med ovan nämnda position över cykeln.

Kul att det händer lite där och stället har givetvis en enorm cykelpotential.

Efter skidbacken så styrde jag mot Lustebo och testade sedan en 3 kilometer lång uppförsbacke som Clason hade tipsat mig om. Nu tog jag inte riktigt samma inledning av backen som han gjorde men jag fick ändå ihop 3,1 kilometer uppförsbacke med över 150 höjdmeter. Fint som snus med sådana backar. Jag missade stigen från grusvägen på slutet och släpade cykeln över ett hygge, funkade det med. Har man fått cykla 3 kilometer uppförsbacke så är man ju nöjd.

Blev lite bråttom efter det då tiden sprang iväg, alltid kul att trycka på lite ändå så jag klagar inte. Kom hem med några minuter över tre timmar på cykeldatorn och nöjd med ett bra pass.

Hyfsade backar igår. Första spetsen är skidbacken i Bjursås och den andra är Lustebo-Oxberg.

Idag blir det långrunda landsväg med fikastopp, den ni. Vi hörs snart igen!