2020-06-30

Fem timmar cykling igår, idag gör jag samma sak!

Hej och god morgon!

Bilden ovan är från Älvmötet i Djurås där jag passerade på eftermiddagens träningspass. Behövde ju få ihop några timmar igår och genom en timme på morgonen och fyra på eftermiddagen så blev det fem sköna träningstimmar till samlingen. Inte illa pinkat för en måndag!

Vädret var helt okej med ca: 21 grader i början av passet. Några hotfulla moln men bara ett kortare och lättare regn som inte ens gjorde vägen eller mig speciellt blöt.

Första timmen eller så gick på asfalterade vägar västerut. Dalarna är fint!

När jag kom till Gräv så tog grusvägarna vid och jag gjorde rundans enda (frivilliga fotostopp).

Från Ål-Kilen tog jag en ganska rivig grusväg upp mot Sätergläntan, hade aldrig cyklat den förut. Sedan tog jag en grusväg ner till Hälgnäs. Den hade jag kanske inte cyklat i sin helhet förut.

Bort till Östra Rönnäs och Dalkarlsvägen till Hackmora. Bitvis fin grusväg och bitvis stig. När jag nästan var i Hackmora så kom dagens andra fotostopp och denna gång var det inte ett frivilligt stopp. När jag gick över styret så satt högerskon kvar en tiondel för länge i pedalen så jag fick en krampkänning i baksida lår också. Men allt gick bra och jag landade på fötter och händer.

Från Sågmyra tog jag banvallen mot Grycksbo, tryckte på lite så jag höll ca 35 km/h i snitt på dom 12 kilometerna.

Från Grycksbo så tog jag en alternativ väg mot Stensjöområdet och där hade jag en svag period runt tre timmar in i passet. Lite PowerBar fick dock styr på kroppen igen.

Det började skymma och livet lekte igen.

Där hade någon människohatande grusvägsförvaltare förstört grusvägen mellan Stensjöområdet och Skog genom att lägga ut ett jättegrovt lager grus på den annars så fina grusvägen. Det här grusade ju upplevelsen något.

Fick grus i maskineriet också genom en bakhjulspunktering på mitt nya bakdäck...

Från Skog sedan blev det fint igen vilket räddade upp avslutningen av rundan. Glömde nästan bort att jag hade punkterat, men så kom jag hem och skulle limma bakdäcket...

För idag ska jag göra ungefär samma sak igen. En timme till jobbet följt av fyra timmar hem från jobbet. Om någon vill göra mig sällskap så hojta till. Det blir antingen asfalt, grusväg eller en blandning. Igår snittade jag 27.5 km/h och 127 i snittpuls.

Ja, nä det blev ju en riktigt fin runda det där och kul med lite nya grusvägar också. Skulle få ihop 4 timmar och jag fick ihop 4:00:55 så det var väl en ganska väl utförd plan.

In och följ mig på Strava vettja, så får ni se vart jag cyklade någonstans: