2020-06-21

En längre runda i fjällvärlden

Hej och god morgon!

Sista dagen i Funäsdalen för denna gång och sista dagen på min enveckas semester. Nu bär det snart av neråt i landet igen. Här har det verkligen varit jättefint och vädret har ju varit guld. Knappast vanligt med 25-28 grader och sol när man hänger i fjällvärlden så det är ju bara att tacka och ta emot.

Igår hade vi också toppenväder, några moln på himlen men är man ute i sex timmar så gör det inget. För det var vi igår. Först satte vi av mot Flatruet där det skulle stjälas KOM. Började bra i första backen efter någon kilometer och när vi kommit till Mittådalen så var det dags för den långa stigningen till Flatruet. Jag laddade på men efter några minuter på grusvägen så fick jag punktering bak.
Kör tubdäck, mitt bakdäck var nästan blankslitet så helt oväntat var det ju inte men ändå drygt med punktering. Hade med mig ett extra tubdäck i min jättestora sadelväska (hade inte med mig extradäcket igår...) så jag slet av det punkterade som inte satt så hårt. På med det nya och så började jag pumpa, ungefär då hade skogens alla mygg hittat till mig så det blev en gående pumpning. Fixade så att jag kunde rulla iväg och rullade ner för backen igen. Pumpade i mer luft och däcket verkade sitta. Hade inte förlimmat men det var ju lite kladd på fälgen och jag pumpade hårt.

Så gav jag kaffet en gång till då och denna gång höll det hela vägen upp och nytt KOM blev det, vet inte hur många watt man förlorar på ett olimmat tubdäck, men det där kan ni räkna på om ni vill.

Det är något extra med att befinna sig ovan trädgränsen ändå.

Markeringen på toppen som visar högsta punkten på högsta vägen.

Funäsdalen Cykel och Fritid hade tipsat Linda via Instagram om att köra en postled ner mot Storsjö så den ville vi såklart köra. Riktigt fin led faktiskt som jag kan rekommendera, vissa blöta partier nu såhär på fjällens vårkant men cykelbart ändå.

Ett par bilder från postleden, den gick till stora delar i skog också och där var det också jättefint, men jag tog inga kort där..

När vi hade kommit ner 400 fallhöjdsmeter så började energin tryta. Med en hand i ryggen så tog vi oss till Ljungdalen där vi hoppades på att hitta något att köpa men allt var stängt.

Vi kämpade oss vidare och tog oss över Flatruet igen, fast motsatt riktning. Borde ha blivit ca: 500 höjdmeters klättring då det även gick utför en stund.

Väl uppe sedan så var det ju nästan bara utför hem, men bara nästan. Vi kom hem trötta och nöjda efter att ha fått en riktigt fin runda i fjällen. Mer sånt tack!

Det var skönt att det där olimmade tubdäcket höll sig på plats i fem timmars fjällcykling...