Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2011-09-28

Var är tjejerna?

Tre (3!) anmälda i Damer Prestige till Falu CK:s tävling som avgörs på lördag. Inte TREton, inte TREttio utan bara TRE. Så här få har det väl inte varit sedan 2006 eller något sådant när CX började växa i och med cupens intåg i cykelsverige. Inte för att det är min sak att grubbla över eller försöka lösa egentligen. Men jag kan inte låta bli. Dels för att jag är med och organiserar tävlingen i helgen, dels för att jag ju samordnat cupen i fyra år och dels för att jag älskar cykelsporten. Cykelsporten ökar i Sverige, så nu undrar jag förstås varför det blivit färre tjejer i CX?
Skulle vara trevligt om vi kunde ha en diskussion här om detta. Varför tror ni att det är så få tjejer som tävlar i cykelcross? Extra kul givetvis om ni tjejer som cyklar lämnar synpunkter. Ni som tävlar/har tävlat i CX, varför gjorde/gör ni det? Ni som funderat på att kanske tävla i år men ändå inte anmält er, vad beror det på? Ni cykeltjejer som inte är ett dugg intresserade av cykelcross, vad är det som gör sporten ointressant?
Viktigast av allt: Hur ska vi få fler tjejer att börja med cykelcross?

4 kommentarer:

  1. Jag är fruktansvärt sugen på att tävla i CX. Tycker att det verkar vara en ultimat sport på många sätt - skitig, jobbig, publikvänlig och varierad. Min "ursäkt" till att inte ha börjat är att jag inte äger en cross och för närvarande är skadad. Om inte nummer två varit hade jag kunnat köra på MTB förstås även om den är en FS av tyngre och ospeedigare sort, mer kittad för teknisk skogsköring. När jag väl gör något brukar jag vilja göra det ordentligt; ergo finns en viss motvilja mot att köra på en "icke ändamålsenlig cykel".

    Kanske blir det att jag testar en tävling ändå när kroppen är hel, bara för att se om mina förhoppningar/fördomar om sporten stämmer. Är ju inte omöjligt att man blir så pass biten att nästa cykel i så fall blir en cross... :)

    //Kristin

    SvaraRadera
  2. Det kan inte vara så att vintern kan vara ett välkommet avbrott på cyklandet. Om man tävlar så har man ju cyklat och tränat rätt hårt i minst 8 månader. Somliga kan ju resonera som så att det är bra med en paus ibland för att ladda batterierna och återfå motivation.
    Kanske?

    SvaraRadera
  3. Fast å andra sidan är det mer motiverande att träna hårt med sällskap. Jag tycker cross är ett bra sätt att motivera sig att köra hårt fast huvudet på höstsidan är lite intervall trött.

    SvaraRadera
  4. Crossen skulle kommit denna vecka, men kom inte och kommer troligen inte att komma i år... Blir lite svårt då och så sent försöka hitta en ny cross, för sådana där pengar har man ju inte så gott om utan är rätt beroende av sina sponsorer...

    Personligen hade jag kört cross på heltid på vintern om jag kunnat, så kul tycker jag att det är :)

    Tror att man behöver få fler tjejer att cykla och tävla över huvdtaget..

    SvaraRadera