Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2011-10-20

3nat igen!

Kul för övrigt att se en kille cykla förbi i shorts när jag precis skrapat rutorna på bilen i minus två.
Träningen då? Jo det blev tio stycken enminutare med en minuts vila mellan. Oväntat högt motstånd, med tanke på vad jag förväntade mig av mig själv. Men så hade jag väl pigga ben också efter att ha vilat sedan i lördags...

Frost

Denna morgon är en sådan där morgon som vissa får lära sig att leva med. Vi andra njuter över hur vackert allt är. Ha en härlig höstdag!

2011-10-19

Siljan AirPark + ANNAT

Letar du efter ställe att bygga ny sommarstuga i Dalarna? Äger du ett Flygplan? Då kanske Siljan AirPark är något för dig. I Siljansnäs bygger man nämligen upp en by, för flygintresserade, vid flygplatsen. Tanken är då att du flyger dit, landar och kör ditt plan in i ditt gararge/hangar intill eller kanske till och med i sommarstugan.
Så smidigt. Bara att rulla flygplanet ut ur garaget och bort till flygplatsen.
Enligt hemsidan så finns några platser kvar, men jag såg på annat ställe att man sålt alla 45 tomter. I värsta fall kanske du får hyra en stuga under någon sommarvecka så du kan ta ditt plan till Dalarna och turista lite.
Vem blir först med att ta begreppet Bike Park till nästa nivå?

Åt en Gyrospizza på Siljan pizzeria också. Gott och energirikt. Tillsammans med citronmuffinpåsen och den där litern blåbärssoppa har jag väl fått i mig en veckas energiintag bara idag. Ska skarva på med ugnspannkaka strax.

Barnen och jag har gjort smet och nu ligger pannkakan i ugnen. När jag var på toa för att hjälpa Filip att tvätta händerna så råkade Ebbahs mjukiskatt hälla mer mjölk i smeten, så vi har inte riktigt koll på mängden mjölk. Men det blir nog bra ändå.

Granberget, Leksand

Jag åkte upp till Granberget för förmiddagens fikarast/frukost som bestod av blåbärssoppa och citronmuffins som jag handlat på Statoil Leksand tidigare i morse. För att hitta upp hit behöver ni hitta Grytnäs som ligger mellan Leksand och Siljansnäs och sedan håller ni utkik efter en skylt mot Granbergets skidspår. Grusvägsbacken är ca: 4,4 km lång och bjuder på 220 höjdmeter vilket ger 5% lutning. Borde vara en av de absolut längsta backarna inom 6 mils cykling från Falun. Härlig utsikt och man kan åka vidare på stigar från toppen om man så önskar. Nu styr jag vidare mot Siljansnäs, hej!

2011-10-18

Falu CK + innebandy = sant

Så är det. Jag har vetat att Falu CK har spelat innebandy på vintrarna i "hundra år" och att "vi" i Falu CK var tidiga i Sverige med innebandyn. Nu har jag konsulterat Per Nordström som kan allt om innebandy i allmänhet och innebandyn i Dalarna/Falun i synnerhet.
1979 bildades världens första innebandyförening: Sala IBK.
1982 hade Svenska Innebandyförbundet sitt första årsmöte någonsin
1984 fanns över 100 innebandyföreningar
1985 bildades Faluns första innebandyförening: Falu IBK, av just Per Nordström
1986 bildades HSK Innebandy, av folk som spelat innebandy med Falu CK!
1993 bildades IBF Falun genom en sammanslagning av Falu IBK och HSK Innebandy, IBF Falun har sedan några år tillbaka lag i både damerna och herrarnas högsta serier.
Om Per minns rätt så var det Urban Jansson, Lars-Åke Östlin och bröderna Nyström som startade HSK Innebandy. Tyvärr har vi haft några års uppehåll på innebandyspelandet i Falu CK, men det vill jag ändra på redan denna vinter. Det är ett kul sätt att hålla igång på under vintern och väldigt bra för sammanhållningen i föreningen. Ska bara få övriga styrelsens godkännande först. Vill du vara med och spela så hör av dig!

Vill du läsa mer om Faluns innebandyhistoria så har Per skrivit ett inlägg här.

109 av 208 spelare i U17 VM i fotboll testade positivt

http://i.stuff.co.nz/sport/football/5805295/Banned-drug-found-in-U17-World-Cup-players Hur rapporterar svensk media från vad som väl måste vara tidernas största dopingavslöjande?

2011-10-17

Aftoninlägg

Jo tjena, nu är jag en tand fattigare och en erfarenhet rikare. Nu har jag lite ont i huvudet skall väl erkännas, men annars tycker jag att det har gått bra och det gick bra inne hos tandläkaren också. Hon tog i så hon skakade men tanden lossnade ju tillslut och kom ut blodig och fin.

Ingen träning idag, ingen träning igår. Kanske imorgon?

Var på ett möte med ungdomstränarna i föreningen idag. Jag tror Falu CK håller på att växa till sig igen och det känns givetvis mycket bra. Om det finns några crazy kidz där ute i åldern 13 och uppåt så har vi nu spikat två testcykelpass i veckan med start i mitten av november. Hör av er om intresse för att deltaga finns. Att monarka med likasinnade måste väl vara bland det bästa som finns?

Såg "Mitt stora feta syrianska bröllop" med Emily och frugan i kväll och funderade på vart ifrån jag kände igen programledaren, hittade svaret efter lite Youtube:ande:



Natten till idag innehöll en del vakenhet och risken finns att det blir en liknande melodi på denna natt, så jag lär väl ta mitt hål i överkäken och gå och lägga mig så det blir någon sömn. God natt Falun!

Tandis!

Dags att avlägsna en visdomstand. Skulle ju ha gjort det för någon vecka sedan men då blev det bara bedövning och ett hejdå eftersom röntgenapparaten inte fungerade. Bättre lycka denna gång!

Gårdagens CX i Plzen

Såg att Darvell blev 47:a, kanske inte riktigt vad han hoppats på men det ger ändå 13 fräscha UCI-poäng till samlingen. Fyra användbara världscup-poäng också då de 50 främsta belönas med poäng i världscupen.
Lite trist med starten där kommissarien släppte iväg fältet trots att kameramannen som filmar åkarna i förstaledet stod och filmade Nils Albert och hade Francis Mouray kvar att filma. Nils Albert var en av de som blev mest hindrade då han dessutom hindrades igen av en startvurpa i första kurvan, sedan jobbade han sig upp genom fältet och kom till slut ikapp gruppen som kämpade om en fjärdeplats. Tättrion var då redan långt före men Nils gick snabbt upp i den gruppen han hamnat i, och körde på också där. Där skiljer det sig en del mellan honom och bland annat Sven Nys, för när Sven inser att han inte kommer vinna så försöker han säkra en så bra placering som möjligt genom att vara defensiv. Inte så spännande att titta på kanske, men smart om man vill vinna cuper. Nils borde givetvis ha satt sig på rulle för att återhämta sig något till finalen och kanske bli fyra, istället körde han hårt i gruppen och blev nu bara åtta i mål.
Men han är ju ung så han hinner väl lära sig det där. En annan som fick något att lära sig var Zdenek Stybar då Sven Nys lurade honom på segern genom att klämma sig in i en nästan obefintlig lucka och passera tjecken på innern. Alla förstod nog att det var viktigt att vara först in i trappan på sista varvet, Sven tog täten strax innan men Zdenek tog sig förbi precis innan det var dags att springa. Zdenek är en bra spurtare, Sven har svårare på snabba banor och i spurter så det såg ut som att Zdenek skulle vinna då han var först i trappen, men så blev det alltså inte utan tjecken blev nu trea på hemmaplan då också Kevin Pauwels tog sig förbi.
Ett kort sammandrag hittar ni här:
http://www.sporza.be/cm/sporza/videozone/MG_sportnieuws/MG_wielrennen/1.1133841

2011-10-16

Dalecarlia igen!

Ja men visst. Jag cyklade ju inte till Dalecarlia i Tällberg bara för att det är roligt att cykla, vi skulle ju bo där i helgen frugan och jag. Och en hel del andra glada människor. Dalatrafik fyller ju nämligen 30 år i år, men det har ni ju säkert full koll på redan. Det var ju bara en månad sedan vi var där senast men det var lika kul att komma dit ändå.
Gemensam middag på kvällen och underhållning av Svenne Rubins minsann!
För er som vill lyssna på En gammal Amazon (och det vill ni ju alla!) så filmade jag avslutningsakten med mobilen:

Det är ju faktiskt himla skönt att få komma iväg, om än bara för ett dygn, och umgås lite utan barn, datorer och måsten. Lika skönt blir det ju sedan att komma hem till allt det där igen! Barnen och jag firade hemkomsten med cykling och stenkastning.
Enkelt, härligt, bra, fantastiskt roligt och mycket givande.

Nu på kvällen har jag matat iväg en del mejl och minskat inkorgsskörden från 27 till 12 mejl. Inte mycket kvar nu med andra ord. Bloggpaus nu innan ett par till mejl rullar iväg och det är dags att sova.

Live stream world cup cyclocross Plzen 2011

Start 15:00:
Livestream world cup Plzen 2011
Livestream world cup Plzen 2011
Darvell är på plats för att tävla!

Gårdagens cykling


Trots att benen inte var av bästa årgång och att jag punkterade utför på en grusväg, så var det ett himla trevligt pass. Som alla distanspass brukar vara. Åkte en del nya vägar som jag hittat tack vare mitt jobb, och dom kommer återanvändas! Benen tog slut efter 1:40 ungefär, så det var ju också bra.
Detta pass fick bli starten på årets vinterträning.

2011-10-15

Framme på Dalecarlia

Jösses så snabbt det går att bli långsam igen...

Titta han cyklar igen!

Kom på den geniala idén att jag ju kunde cykla till Tällberg, så nu är jag på väg. Frugan jublade givetvis då Navigering i små Dalabyar var hennes favoritämne i flickskolan.
Kroppen kändes skitbra när jag rullade hemifrån och det var som om dessa två träningsfria veckorna inte existerat. Sju minuter senare när jag åkte ut ur Falun så var den känslan tyvärr helt borta... Men nu är jag på väg under klarblå himmel, dumt att klaga.

Livestream Giro di Lombardia 2011 + en miljon sidvisningar

Start 14:30
Livestream Giro di Lombardia 2011
Livestream Giro di Lombardia 2011
Livestream Giro di Lombardia 2011 (officiell länk, vet ej starttid)

Såg igår kväll också att bloggen nu passerat en miljon sidvisningar sedan Blogger började mäta trafiken i maj 2009. En miljon.
Igår var jag så trött att jag somnade vid tiosnåret på kvällen. Vaknade igen klockan åtta på morgonen och fick därmed 10 timmar välförtjänt nattsömn. Gjorde väl ca: 50 arbetstimmar denna vecka och gick upp vid halv sex varje morgon. Men med helgen som målsättning gick det rätt okej att grisa igenom veckan ändå. Nu skall jag ha en återhämtningshelg. Sömn natten till idag och senare idag drar frugan och jag till Tällberg och Hotell Dalecarlia. Ska bli hur skönt som helst.

2011-10-14

God afton Dalarna!

Det blev en lång dag idag också. Klämde en gyrosrulle på Siljans pizzeria efter tips från anonym bloggläsare, vet inte om det skulle vara just en rulle men nu var jag sugen på det och det var ju himla gott. På väg hem träffade jag ett par cyklister och det blev lite cykelsnack. Jag saknar det där lite. Att bara snacka cykel och cykelrykten utan att det ska vara i samband med en tävling. Så jag lär väl börja köra distans med andra och spela innebandy.
Allt detta åkande i dalabyarna gör mig sjukt sugen på en egen stuga. Lär väl börja spara nu och jobba ett par övertidstimmar om det någonsin ska bli av. Om jag sparar tvåtusen per dag i två år så har jag tillräckligt sen.
Tur att drömmar är gratis...

God morgon Dalarna

Kallt, soligt och vackert även denna morgon. Minus tre grader just nu och termometern har visat minus fem som kallast. Jag längtar ut på långa och härliga distanspass med trevliga cyklister. Har en sjujävla runda på gång. Funderar på att släpa med Falu CK:s lovande och snabba cyklister ut i Dalabygden, risken är dock stor att jag inte riktigt är i form nog att orka hänga med själv... Kan man ha en träningshelg på hösten/förvintern? Eller är det något som hör våren till?

2011-10-13

God lunch på er!

Hej och hallå kära bloggläsare!
Det är ju inte helt dumt att jobba i dessa miljöer kring Siljan. Drömmen vore en stuga eller kanske till och med ett permanentboende i någon rödvit dalaby. Älskar det verkligen!
Sitter nu på Leksands Pub & Bistro och återhämtar mig med viltskavspanna, potatismos och rårörda lingon. Jättegott!

2011-10-12

Gonatt!

Cykelmuppen Jesper Sundewall har startat en insamling för cykelsporten i Tadzjikistan. Jag tycker det är fint gjort, har ni något där hemma som ni inte använder?

7-2

Ingen träning idag, kanske imorgon?

Jag har nu passerat 150 följare på G+ och 250 på Twitter.

Rapha har släppt det tredje avsnittet av säsongens Behind the Barriers. Skulle vara kul att göra något liknande. Min videoblogg blev ju ingen MEGASUCCÉ, kanske beroende på att jag inte gjort fler än ett avsnitt? De som såg det avsnittet verkade ändå gilla det, så jag kanske gör ett nytt försök.

Är ett kroppsligt vrak, men snart är det helg!

Kebablunch på Mitti i Leksand

Har haft kebab i tankarna några dagar nu och efter gårdagens hårda slit kände jag att det var dags. Hamnade på Mitti som ligger mitt i Leksand. 69 kostar maten, jag ser ju ut att kunna bli mätt och det är gott. Tack Mats för tipset!

Tankar en tidig onsdagsmorgon

Här står jag och tankar...
Kallt denna morgon med. Ca tre kallgrader. Känner mig typ frisk nu vilket givetvis är väldigt skönt efter tio träningsfria dagar. Onsdags-VM 17:00 i eftermiddag!
52,01 liter, hepp!

2011-10-11

Hemma igen

En bild från Röjeråsen tidigare idag
Skrev visst att jag inte hade ätit på 12.5 timme, men det var ju 10.5 timmar som ni säkert förstår. Blir lätt fel när man inte ätit ordentligt. Skäms på mig.
Gick upp 05:20 i morse och nu strax före 21 så kom jag hem från ett styrelsemöte med Falu CK och kan nu försöka varva ner och smälta dagen. Kul att vara aktiv men nu är kroppen riktigt trött. Har för övrigt något skit i halsen fortfarande, så ni behöver inte oroa er för att jag blir övertränad.
Läste att Mark Cavendish äntligen gjort det officiellt att han kör för Team SKY nästa år. Och Gustav Larsson blir i princip teamkompis med mig då han ska trampa Bianchi Oltre i Vacansoleil. Stort för honom! Måste vara skönt att bli befriad från Riis.
Nu ska jag nog äta något för sängen ropar redan på mig.