2011-09-18

Fredagspendlingen och gårdagens "distans"

Såg att jag fått en fråga om torsdagens hemcykling som gick på delvis, för mig, ocyklad terräng. Tyvärr verkar det ha blivit något fel på Garmin-filen så jag får inte fram någon karta att visa upp. Stigavsnitten var från Ängesgårdarna till Vallmora, vidare längs sjön Billingens sydöstra sida, sedan rakt över vägen mot Kavelmora.
I fredags tänkte jag upprepa succén då jag plötsligt på en karta funnit en skogsväg som jag aldrig cyklat och om den var fin skulle användas av mig många gånger framöver. Den låg nästan precis där jag ville ha en alternativ väg. Jag hade väldigt höga förväntningar på detta vägavsnitt och var som ett barn dagen före julafton när jag cyklade hem från jobbet. Gissa om jag blev besviken när jag fann detta:
Det där korta avsnittet med skogsväg var omgjort till igenvuxen kohage med 2-2½ meter högt staket. Kände mig som ett barn på julafton som bara fått en massa fula kläder. Det är ju nästan så att jag ska köpa några ton stenmjöl och anlägga egen väg de 350 meterna just genom hagen. Får man ens göra en kohage av en väg? Borde vara olagligt!

Himla synd då resten av vägavsnittet jag önskade mig i julklapp var väldigt fint

Nu lämnar vi det där, kohagen lär nog förbli just kohage till någon annan köper gården. Så vi hoppar istället över till gårdagens distanspass. Jag hade hört att Adam, Oscar, Jeppe och Robert skulle köra CX/MTB-distans klockan nio. Jag var ungefär nio minuter sen och fick vägbeskrivning av Oscar för att jag skulle kunna jaga ikapp gänget som just rullat iväg. När jag via telefonen fick ytterligare beskrivningar vid ett senare tillfälle så förstod jag att jag inte jagade dem utan i själva verket var framför...
Jag blev väldigt glad när jag såg ett så här stort gäng komma ut på cykelbanan, även om Robban tyvärr inte var med

Alla utom Rytzen: "Vart tog Oscar vägen?" (se föregående bild för facit)

11 cyklister i bild, plus mig som fotar och Oscar som stannat igen för att lägga i en slang i det läckande bakdäcket är ju inte fy skam för ett CX-MTB-distanspass en kall (+6 grader) septemberdag.
Gruppen rullade vidare men jag kände för lite pang-träning då jag inte skulle vara med så länge, plus att jag ju redan öppnat passet med att jaga i 13 minuter. Så jag vände om för att hjälpa Oscar att komma ikapp. När vi passerade platsen där jag vänt om var vi 5.05 efter gruppen...

Foto: Oscar
Det blev grymt bra slakt-träning för mig och jag snittade 181 (92.3% av maxpuls) från det att jakten var igång till dess att vi kom ikapp. Har nu tack vare Garmin-datan sett att det tog 21 minuter att plocka in dom där fem minuterna som vi var efter. Sista sex och en halv minuten hade vi hjälp av Rytzen och Jeppe77 som backat ner från täten för att assistera. Själva gruppen hade rullat på i ett hyfsat tempo så vi fick svettas..

Rytz, jag och Jeppe77 i ett CX-lagtempo med fotograf Oscar på rulle. När vi kom så pass nära att vi såg gänget framför oss så kom vi till en backe där Oscars ben nu fyllts så mycket med syra att det tog stopp och han släppte några meter. Vi slog av mycket på tempot, jag knuffade ikapp Oscar till Rytzen och Jeppes hjul ett antal gånger och toppade där på 189 (96.4%) i puls. Ganska skönt att efter 18 minuters jakt få putta fram någon, tappa själv och sedan jaga ikapp bara för att få putta på en gång till osv. Himla fint saftkalas för benen helt enkelt.

Eftersom jag var syrastinn och ganska "igång" efter 13+21 minuter jakt under de första 48½ minuterna av passet så bjöd jag på en attack i nästa backe. Gruppen höjde farten lite och delades tillfälligt upp och Oscar släppte igen. Denna gång för gott. Sorry!
Här åker vi igenom Smedsbo. Gruppen skulle till Rexbo och över till Sågmyra för en fika, jag svängde istället av och styrde hemåt via grusvägar. Ringde Oscar och vi stämde träff i Skog City för gemensam hemfärd.

Här kommer legenden på sin heldämpade 29:a

Himla trevligt det blev ändå och syran satt kvar i benen långt in på kvällen. Tack ska ni ha allesammans! Här kommer en sista idolbild som Oscar tagit: