2011-08-19

Snittlutning: 10%
Tid: 7:30
Snittpuls: 176

På väg mot backen som jag mest tänkte värma upp i och den var mer en bonus på passet

Först började backen som en ganska lätt och vacker backe, inte speciellt brant utan det gick ganska lätt upp här

Backen planade ut och jag trodde det skulle bli lite vila, istället svängde jag in i en vägg. Jag tycker inte att bilden visar hur brant det var, detta är en av de absolut brantaste grusbackar jag cyklat någonsin. Troligtvis en av de två brantaste. Jag gick upp på 184 i puls och då försökte jag mest bara att komma upp. När jag varit uppe så mötte jag tre äldre personer som kom i bil och de frågade om jag cyklat upp. Jag berättade att det gick men att det var på vippen där ett tag, de berättade att de knappt kommit upp med bilen!
Rekommenderas!

På väg ner igen

Next up, Finnbacka!
Längd: 3470
Höjdmeter: 215
Snittlutning: 6.2%
Tid: 14:30
Snittpuls: 171
Har ritat rött på/bredvid vägen jag tog upp, försökte sedan åka stig 1 ner men den var för igenvuxen så jag körde stig 2 istället. Gammal traktor/djurväg som delvis var avverkningsväg och delvis lite väl igenvuxen med gräs. Ingen större njutning där inte. Hade skyhöga förhoppningar på ettan.

Backen var aldrig speciellt svår eller tuff, den inleder mer som en slakmota och det är först på slutet som den nyper till lite. Fin och ganska trevlig backe med respektingivande längd och stigning. Grym för långa intervaller!

Finnbacka var en grymt fin by kring en liten tjärn uppe på ett berg. Såg en padda som krälade över vägen också, den var för stor och rund om magen för att kunna hoppa. När jag kom nära för att fota så rörde den sig inte alls, den hade väl insett att den var för fet för att fly...

Så dags för dagens höjdpunkt: Bodberget!
Längd: 1980 meter
Höjdmeter: 165
Snittlutning: 8.3%
Tid: Upp till fäboden Södra Vålberget tog det 11.30, sista biten upp tog jag det lugnare
Snittpuls: 167

Något bättre skyltat än dom där stigarna i Garpenberg...

Lite spång innan backen började, man hade byggt fina broar också där det behövdes.

Fin fyrhjulingsstig nästan hela vägen upp till absoluta toppen. Dagens svåraste backe då underlaget var lite knöligt på sina ställen. Lite blöta stenar, rötter och ett par trötta ben underlättade nog inte. Inte lika bra intervallbacke som de två föregående på grund av det ojämna underlaget och att det på vägen upp fanns några platta avsnitt och till och med kortare partier utför. Men som ett inslag i en MTB-tur; helt kanon!

Hade väl inte riktigt vågat räkna med det, men på toppen fanns ett torn!
Ser ni cykeln där nere i högra hörnet, inte stor i jämförelse!

Jag skulle inte påstå att jag är höjdrädd på något vis, men när jag klättrade upp, stapplade runt där uppe och klättrade ner med mina cykelskor så var jag väl inte direkt jättekaxig.

På vägen tillbaka mot Bingsjö slängde jag in en till intervall i ett motlut där jag snittade 170 i puls under sju minuter. Intervallen var 2470 meter lång och jag klättrade 113 höjdmeter. Rullade hem i ganska bra tempo trots trötta ben och fick till slut dryga tre timmar på klockan. Ett bra och hårt pass helt enkelt!
Buskul, björnbajs, Bingsjö!

Helnöjd med både kvalité, längd och upplevelser från passet. Att åka i okänd terräng gör ju att det blir en del tveksamma vägval och att jag får lov att vända om ibland. Men stället har grym potential och jag kommer gärna tillbaka och kör mer MTB. Leden som går via Finnbacka mot Dalstuga till exempel. Och Grejsarberget vill jag testa, har ni varit där någon gång?