Hej cykelvänner!
I natt gick jag från att nicka till i soffan till att, via kanelbulle och saft vid köksbordet, köra min träning som bestod av åtta stycken intervaller på fyra minuter vardera med låg kadens. Planen var 60 i kadens med 5,7 kilos motstånd, alltså 342 Monarkwatt. Dock så blev det sju intervaller med 61 i kadens och en med 62. Ett trampat varv minut (rpm) hit eller dit kan man kanske tycka, men med 5,7 watts skillnad mellan varje rpm så gör det ganska stor skillnad. Nu blev det alltså ca 348 Monarkwatt i mina intervaller.
Jag gillar ju att jämföra med mig själv och kikar jag tillbaka lite så körde jag på 343 watt i januari och 356 watt i mitten av februari. Bägge dom gångerna så var det dock med betydligt högre intensitet. Så det här passet är nog säkert mer jämförbart med februaripasset och ännu ett kvitto på att jag ligger väldigt bra till i träningen.
Snittet av intervallernas snittpuls i februari-passet låg på 169 och igår var motsvarande siffra 162.
Så här snyggt blev passet.
Eftersom Ronya sett mig vara trött ett tag nu så fick jag sovmorgon i morse. Skönt och välbehövligt med lite mer sömn än vanligt!
Idag har vi spenderat eftermiddagen i Borlänges ishall där Filip spelat matcher mot Borlänge, Skogsbo och Mora IK.
Det blev en vinst och två förluster. I sista bytet mot Skogsbo så tappade Filip humöret och när de sedan fick möta Mora som var en storlek större både bokstavligt och bildligt talat så blev det tufft. Flera med Filip i Filips lag fokuserade på fel saker där och det blev ganska tungt jobb för coacherna...
Filip gjorde fem av lagets 14 mål idag, så såhär med lite perspektiv till det hela så är han ändå lite nöjd. Framförallt med straffmålet mot Mora:
2015-11-21
2015-11-20
Tröttmössa
Höj, cykelvänner!
Trött kille här, som intagit ryggläge i soffan efter nattning av barn Inte så lovande känsla inför träningen direkt. Hade ju hoppats på lite utecykling i dagsljus, men det var ju kul att spendera dagsljuset i möbelaffärer också! Har alltså dagens träning kvar och klockan rusar mot elva...
Tidiga kvällen spenderade Ebbah och jag i Enviken där vi såg IBF Faluns damlag ta sin första seger för säsongen via 5-2 mot Jönköping:
Glada tjejer i svart och lite mindre glada tjejer i vitt.
Denna vecka har jag tre pass kvar att genomföra. Eftersom klockan är mycket så bestämde jag mig för att köra något av dom två passen som tar minst tid. Slutligen så föll valet på det passet som på förhand känns lättast.
Kommer bli skoj det här, vi hörs imorgon!
Trött kille här, som intagit ryggläge i soffan efter nattning av barn Inte så lovande känsla inför träningen direkt. Hade ju hoppats på lite utecykling i dagsljus, men det var ju kul att spendera dagsljuset i möbelaffärer också! Har alltså dagens träning kvar och klockan rusar mot elva...
Tidiga kvällen spenderade Ebbah och jag i Enviken där vi såg IBF Faluns damlag ta sin första seger för säsongen via 5-2 mot Jönköping:
Glada tjejer i svart och lite mindre glada tjejer i vitt.
Denna vecka har jag tre pass kvar att genomföra. Eftersom klockan är mycket så bestämde jag mig för att köra något av dom två passen som tar minst tid. Slutligen så föll valet på det passet som på förhand känns lättast.
Kommer bli skoj det här, vi hörs imorgon!
Klokt beslut
En dålig bild på ett rådjur är bättre än ingen bild på ett rådjur.
Hej!
Det är långt mellan gångerna, men igår tog jag ett sådant där klokt beslut, då jag bestämde mig för att låta det bli en vilodag. Hade "årets tröttaste dag" igår så jag skippade mörkercykling i skog och la mig i hyfsad tid istället. Nu så sov jag lite rövigt i natt så det blev ju inte bara guld och gröna skogar av det hela, men jag fick i alla fall sova mer än om jag cyklat i natt.
Att jag vilade igår innebär att jag nu ska träna tre dagar i rad igen. Eventuellt vågar jag mig ut i skogen utan dubbdäck idag, trots minusgraderna.
-----
Det har byggts en ny stig på Lugnet, Flowstigen. Det ska bli en stig för hela familjen och ser ju ut att bli riktigt snabb/rolig. Jag har vid ett par tillfällen sett hur de har arbetat i skenet från sina pannlampor, imponerande arbetsinsats. Avslutningen av Långa Lugnet kommer in där Flowstigen går, så det är ju inte helt otänkbart att man kommer avsluta tävlingen genom att åka en bit på denna:
Flowstigen, Lugnet from Erik Kilström on Vimeo.
-----
Tre av dom elva senaste bilderna på min sponsor Limars Instagram-flöde är bilder från mig. In och följ dom vettja! Skriv också "Henrik Öijer är bäst", på alla bilder som kommer från mig. Okej? Tack!
Hej!
Det är långt mellan gångerna, men igår tog jag ett sådant där klokt beslut, då jag bestämde mig för att låta det bli en vilodag. Hade "årets tröttaste dag" igår så jag skippade mörkercykling i skog och la mig i hyfsad tid istället. Nu så sov jag lite rövigt i natt så det blev ju inte bara guld och gröna skogar av det hela, men jag fick i alla fall sova mer än om jag cyklat i natt.
Att jag vilade igår innebär att jag nu ska träna tre dagar i rad igen. Eventuellt vågar jag mig ut i skogen utan dubbdäck idag, trots minusgraderna.
-----
Det har byggts en ny stig på Lugnet, Flowstigen. Det ska bli en stig för hela familjen och ser ju ut att bli riktigt snabb/rolig. Jag har vid ett par tillfällen sett hur de har arbetat i skenet från sina pannlampor, imponerande arbetsinsats. Avslutningen av Långa Lugnet kommer in där Flowstigen går, så det är ju inte helt otänkbart att man kommer avsluta tävlingen genom att åka en bit på denna:
Flowstigen, Lugnet from Erik Kilström on Vimeo.
-----
Tre av dom elva senaste bilderna på min sponsor Limars Instagram-flöde är bilder från mig. In och följ dom vettja! Skriv också "Henrik Öijer är bäst", på alla bilder som kommer från mig. Okej? Tack!
Ett foto publicerat av Limar Helmets (@limarworld)
Ett foto publicerat av Limar Helmets (@limarworld)
Ett foto publicerat av Limar Helmets (@limarworld)
Etiketter:
Cykling,
Flowstigen,
Instagram,
Limar,
Vila
2015-11-19
Långa Lugnet-cykling
Hej cykelvänner!
Igår körde jag stora delar av Långa Lugnet. Men, det skjuts ju mycket på övningsområdet nu för tiden så det var inte läge att köra hela förstaslingan. Dels vill jag ju inte provocera markägarna och de som skjuter genom att vara där när de satt upp anslag om att skjutning pågår och dels så är det ju rätt korkat att cykla i ett område där man övningsskjuter med skarp ammunition. Faktiskt.
Jag cyklade ändå bort så jag hoppade på förstaslingan där man är som längst bort på Långa Lugnet och körde det jag kunde av förstaslingan. Sedan så var det ju bara att kötta igenom andra- och tredjeslingan.
Självförtroendet stärkt sedan mitt härliga pass med 3x20 min, hade känsla av att vara lätt och tekniken och alla spårval satt som en smäck. Det gick bra, helt enkelt. När jag kört igenom hela Långa Lugnet så körde jag en bit till på andraslingan innan jag på grund av mörker fick leta mig ut på vägar för att avsluta passet.
Planen var egentligen att köra tio spurter OCH fyra timmar distans, men av livspusseltekniska skäl så hann jag inte med det utan det blev tio spurter i inledningen av passet istället. Spurt sex kändes mjäkig så jag körde en bonusspurt också.
Kom hem, stressad, och åt några mackor. Duschade och bytte om för att jobba lite ideellt på kvällen. Nästan fyra timmar spenderades på Lugnet för att hjälpa Filips hockeylag att tjäna pengar genom hårt slit med Julgalan. Det hann bli rätt krispigt där ett tag innan munkfikat dök upp.
Efter den insatsen var jag mer än lite trött i benen. Men det var då det.
I natt har det varit minusgrader så jag vet inte om det blir så mycket mer stigåkning detta år. Om temperaturen stiger tillräckligt idag så kanske jag testar lite mer stigåka idag. Annars så såg jag faktiskt att det väntas plusgrader igen i nästa vecka...
Har dock ingen lust att åka runt som bambi i skogarna och riskera att slå ihjäl mig varannan meter på isfläckar.
Gårdagens cykling:
Etiketter:
Cykling,
Limar,
Långa Lugnet
2015-11-18
Från runkben till pangpangben
Hej cykelvänner!
Jag ber om ursäkt för det Adam Steenska uttrycket där i rubriken, men det svänger fort i cykel. Igår bloggade jag om hur dålig jag kände mig i förrgår och nu sitter jag istället och bloggar om att benen var grymma igår. Det blev mitt näst bästa pass någonsin på 3x20 minuter med 308 Monarkwatt i snitt. Rekordet är 310,4 watt från april i år.
I januari så körde jag samma pass på 276 och 282 watt, så det här ser ju onekligen ganska så ljust ut. Det enda som kan vara dåligt med att vara stark i november är väl om jag skulle vara klenare när det är dags att tävla i vår.
Vintern ser ut att komma imorgon med ihållande minusgrader ett tag framöver och första snön är nog inte långt borta. Så jag passar på att köra lite MTB idag, blir kanske sista gången med riktig MTB-cykling innan våren anländer så det gäller att ta vara på denna dag.
Vi hörs!
Många Monarkselfies blir det...
Jag ber om ursäkt för det Adam Steenska uttrycket där i rubriken, men det svänger fort i cykel. Igår bloggade jag om hur dålig jag kände mig i förrgår och nu sitter jag istället och bloggar om att benen var grymma igår. Det blev mitt näst bästa pass någonsin på 3x20 minuter med 308 Monarkwatt i snitt. Rekordet är 310,4 watt från april i år.
I januari så körde jag samma pass på 276 och 282 watt, så det här ser ju onekligen ganska så ljust ut. Det enda som kan vara dåligt med att vara stark i november är väl om jag skulle vara klenare när det är dags att tävla i vår.
Vintern ser ut att komma imorgon med ihållande minusgrader ett tag framöver och första snön är nog inte långt borta. Så jag passar på att köra lite MTB idag, blir kanske sista gången med riktig MTB-cykling innan våren anländer så det gäller att ta vara på denna dag.
Vi hörs!
Många Monarkselfies blir det...
2015-11-17
Redan sliten?
Tjenare cykelvänner!
Alltså igår kväll så körde jag ett pass med 4x4 min på testcykeln i källaren (372 wattz). Gjorde det också den 6:e november (373 wattz), så det var tio dagar sedan senast. Då kändes det bra, men igår inte så bra. Det var faktiskt svinjobbigt och jag fick anstränga mig ganska så mycket för att orka släpa stumstockarna till ben över högstaläget på varje tramptag.
Min första tanke igår var: "Jag borde ju ha blivit bättre på tio dagar?!"
Men. Ibland är inte allt enkelt och glasklart.
Känslan igår var att jag var sliten muskulärt och fick liksom stumcykla mer än senast. Ni vet när man är stum och man trampar liksom mer krampaktigt och verkligen måste tvinga benen att hålla rätt kadens (rpm)? När jag inte stumcyklar så kan jag liksom lättare variera kadensen och behöver inte kriga för varje varv per minut (rpm).
Så, efter passet så kikade på mina Cycling Dynamics i Garmin Connect. Cycling Dynamics är alltså Garmins avancerade siffror från effektmätningspedalerna som jag har (Vector 2).
Jag har ju kört en hel del med Garmins pedaler och kan väl börja hitta mer när jag analyserar min träning. OBS att det givetvis bara är mig själv jag kan jämföra med eftersom jag inte sitter på någon effektdatabank eller samlar in mina vänners effektdata...
Hur som helst. När jag kör på hög intensitet och verkligen är ansträngd, då har jag en högre rundtrampseffektivitet och en längre båglängd för kraftfasen. Jag använder mer rundtramp, helt enkelt. Går det lättare så trampar/stampar jag mer än att veva hela varvet runt med fötterna. Det här passet så hade jag en rundtrampseffektivitet på 95+ och förra passet låg jag på under 95. Kraftfasen var också 10-15 grader längre igår än förra gången, så jag kan nu se via Cycling Dynamics att jag ansträngde mig mer på samma belastning denna gång.
Varför är jag då mer ansträngd nu, än jag var förra gången? Vi kikar på några faktorer som kan spela in:
- förra gången tränade jag mitt på dagen, igår startade jag passet efter halv elva på kvällen
- förra gången så låg passet i min första strukturerade träningsvecka, som dessutom var lätt. Detta efter en höstvila där jag tränat varannan dag och bara haft det gött. Igår så var det min tredje strukturerade vecka och dessutom med en "mellanvecka" i benen.
- 1½ dygn med tandvärk kan ju faktiskt ha stulit en del energi också. Idag var jag dock till tandis så nu räknar jag med att slippa skylla på det framöver...
Ja, nä. För att sammanfatta allt dravel ovan: Jag var sämre igår än jag var den 6:e november.
Bilderna blev väl ändå lite roligare denna gång, än bilden från senast jag körde 4x4?
Det som är lite oroväckande med att jag kände mig stum och sliten igår är att det var första passet i min hårda vecka och jag ska träna fem dagar till denna vecka. Det här kan bli intressant... Hela poängen med hårda veckor är ju att dom ska vara hårda, så jag får väl kriga mig igenom detta för att sedan avnjuta en lätt vecka efteråt. Bit ihop!
-----
Igår skrev jag om att ni kunde se dokumentären Bikes vs Cars på SVT Play. Men! Det är bara en nedkortad version på 58 minuter, hela dokumentären är egentligen på 90 minuter. Vet inte varför SVT vill undanhålla 32 minuter av filmen, men SVT är ju statligt och vi som sett dokumentären vet ju att staten sponsras av bilföretag. Så det är väl inte så konstigt att man väljer en kortare version av en bilkritisk film då?!?!?!
Aja, dagens konspirationsteori.
Det jag vill komma fram till är att man kan se hela filmen, om man är beredd att betala för det. Det går att se den på Vimeo, då kostar den ca: 87 kronor och man får då "stream + download anytime". Är man som jag, litesnål kostnadsmedveten, så kan man också hyra den i 48 timmar hos Triart för 39:-.
Alltså igår kväll så körde jag ett pass med 4x4 min på testcykeln i källaren (372 wattz). Gjorde det också den 6:e november (373 wattz), så det var tio dagar sedan senast. Då kändes det bra, men igår inte så bra. Det var faktiskt svinjobbigt och jag fick anstränga mig ganska så mycket för att orka släpa stumstockarna till ben över högstaläget på varje tramptag.
Min första tanke igår var: "Jag borde ju ha blivit bättre på tio dagar?!"
Men. Ibland är inte allt enkelt och glasklart.
Känslan igår var att jag var sliten muskulärt och fick liksom stumcykla mer än senast. Ni vet när man är stum och man trampar liksom mer krampaktigt och verkligen måste tvinga benen att hålla rätt kadens (rpm)? När jag inte stumcyklar så kan jag liksom lättare variera kadensen och behöver inte kriga för varje varv per minut (rpm).
Så, efter passet så kikade på mina Cycling Dynamics i Garmin Connect. Cycling Dynamics är alltså Garmins avancerade siffror från effektmätningspedalerna som jag har (Vector 2).
Jag har ju kört en hel del med Garmins pedaler och kan väl börja hitta mer när jag analyserar min träning. OBS att det givetvis bara är mig själv jag kan jämföra med eftersom jag inte sitter på någon effektdatabank eller samlar in mina vänners effektdata...
Hur som helst. När jag kör på hög intensitet och verkligen är ansträngd, då har jag en högre rundtrampseffektivitet och en längre båglängd för kraftfasen. Jag använder mer rundtramp, helt enkelt. Går det lättare så trampar/stampar jag mer än att veva hela varvet runt med fötterna. Det här passet så hade jag en rundtrampseffektivitet på 95+ och förra passet låg jag på under 95. Kraftfasen var också 10-15 grader längre igår än förra gången, så jag kan nu se via Cycling Dynamics att jag ansträngde mig mer på samma belastning denna gång.
Varför är jag då mer ansträngd nu, än jag var förra gången? Vi kikar på några faktorer som kan spela in:
- förra gången tränade jag mitt på dagen, igår startade jag passet efter halv elva på kvällen
- förra gången så låg passet i min första strukturerade träningsvecka, som dessutom var lätt. Detta efter en höstvila där jag tränat varannan dag och bara haft det gött. Igår så var det min tredje strukturerade vecka och dessutom med en "mellanvecka" i benen.
- 1½ dygn med tandvärk kan ju faktiskt ha stulit en del energi också. Idag var jag dock till tandis så nu räknar jag med att slippa skylla på det framöver...
Ja, nä. För att sammanfatta allt dravel ovan: Jag var sämre igår än jag var den 6:e november.
Bilderna blev väl ändå lite roligare denna gång, än bilden från senast jag körde 4x4?
Det som är lite oroväckande med att jag kände mig stum och sliten igår är att det var första passet i min hårda vecka och jag ska träna fem dagar till denna vecka. Det här kan bli intressant... Hela poängen med hårda veckor är ju att dom ska vara hårda, så jag får väl kriga mig igenom detta för att sedan avnjuta en lätt vecka efteråt. Bit ihop!
-----
Igår skrev jag om att ni kunde se dokumentären Bikes vs Cars på SVT Play. Men! Det är bara en nedkortad version på 58 minuter, hela dokumentären är egentligen på 90 minuter. Vet inte varför SVT vill undanhålla 32 minuter av filmen, men SVT är ju statligt och vi som sett dokumentären vet ju att staten sponsras av bilföretag. Så det är väl inte så konstigt att man väljer en kortare version av en bilkritisk film då?!?!?!
Aja, dagens konspirationsteori.
Det jag vill komma fram till är att man kan se hela filmen, om man är beredd att betala för det. Det går att se den på Vimeo, då kostar den ca: 87 kronor och man får då "stream + download anytime". Är man som jag, lite
Etiketter:
4x4,
BIKES vs CARS,
Cycling Dynamics,
Cykling,
Garmin,
Testcykel
2015-11-16
Bikes vs Cars
Glada nyheter för oss som gillar cykel, nu kan man se den hyllade dokumentären Bikes vs cars på SVTPlay! Klicka bara på länken, bilden eller här för att komma till programmet: http://www.svtplay.se/video/4776886/bikes-vs-cars/dox-bikes-vs-cars-bikes-vs-cars
Etiketter:
BIKES vs CARS,
Cykling,
Dokumentär,
Trafik
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)


