Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-12-21

Fyra timmar med sällskap

Inledde morgonen med Jimmy Bodin och lite senare även Jens Westergren.

Vi körde en timme innan vi var åter i stan för att möta upp det lite mer morgontrötta DSA-gänget.

Erik Wallén hade en fin skärmprydnad. Fler borde ta efter detta koncept!

Premiär för mig på den nya cykelbanan mellan Bergsgården och Grycksbo, vilken succé!

I backen mellan Sågmyra och Solarvet så attackerade jag, fick sällskap av Jens och Jimmy. Sedan köttade vi på hela vägen upp till toppen, svinfint och rätt så jobbigt. Klarade ändå av att ta några bilder med 180-puls.

Backen. Ca: 3,5 km lång och 170 höjdmeter. Gav mig 10 minuter över tröskel.

Emil Gabrils jagar lite på väg ner mot Rexbo.

Mellan Smedsbo och Aspeboda.

Dessa små raringar räddade mig idag. Lyckades ändå bli trött på slutet!

Alltid härligt med sällskap och kul att få ihop över fyra timmar. Inte helt oväntat så var det mycket jobbigare att cykla i sällskap med vintercykeln med dubbdäck, jämfört med min tävlings-MTB. Kunde ändå hålla ihop trots att jag blev lite hungrig i benen kort efter den där backintervallen.

Nu ser jag fram emot nästa söndag, tack alla inblandade för idag!

Garmin-data:

Lucka 21: Sony

Slutet närmar sig på denna kalender och idag är det en av mina samarbetspartners som gömmer sig bakom luckan: Sony
"På Sony strävar vi efter att vara ett företag som inspirerar och tillfredsställer din nyfikenhet.

Vårt gränslösa intresse för teknik, innehåll och tjänster,
och vår oförtröttliga jakt på innovation, sporrar oss att leverera
banbrytande ny spänning och underhållning på ett sätt som bara Sony kan.
Vi skapar ny kultur och nya upplevelser.

Syftet med allt vi gör är att du ska bli berörd.

Be moved"


Det ni tävlar om idag är...
En Sony Xperia Z3 Compact!

Dagens fråga följer nedan, du skickar in ditt svar till henrikoijer@gmail.com och glöm inte att ange din hemadress:
- Hur lång är samtalstiden i Sony Xperia Z3 Compact?

Bästa stället för att leta efter svaren är hos Sony. In och gilla deras Facebook-sida också!

Regler och villkor för denna tävling:
Glöm inte att ange din adress när du svarat, så att vi kan skicka din vinst.
Varje dag från första december till och med den 24:e december kommer en tävling där vinnare utses och offentliggörs dagen efter. Om jag har fått förhinder så förbehåller jag mig rätten att skjuta fram offentliggörandet.
Man får bara skicka in ett tävlingsbidrag/tävlingsdag och svaren skickas till henrikoijer@gmail.com
Tävlingen är öppen till 23:59 under tävlingsdagen, alla svar som kommer in efter den tidpunkten ogillas.
Vinnaren betalar eventuell vinstskatt.
Din e-postadress kommer att sparas av mig och kan sedan användas av mig för utskick gällande projekt jag gör eller information angående bloggen. Din e-postadress kommer inte lämnas vidare till någon annan.

2014-12-20

Vinterdistans på söndagar

Vinterdistans på söndagar, hela vintern lång.
Samling klockan 09:00 på Stora torget i Falun. Långa skärmar på cyklarna är ett krav och dubbdäck en rekommendation. Antingen runt 3 timmar, eller 5 timmar. Vi delar upp oss under passets gång så de som vill cykla länge kan göra det, övriga vänder hemåt igen.

Lucka 20: Lida CX

Jullov, äntligen! Det firar vi med att se fram emot nästa säsong och Lida CX.

"Mamma Mia! Gran Fondo i Lida!

Ta din cx-, mtb-, hybrid, singlespeed- eller fixiebike och kom till Lida Friluftsgård den 17 maj 2015!
Då arrangeras ett cykellopp i Gran Fondoanda. Dvs en naturskön bana, vilket är öppet för elit och motionär.

Distansen är 71 km, vilken är helt perfekt en söndag i maj. Håller ni med?"
Det ni tävlar om idag är en fristart för en dam och en fristart för en herre, lycka till!

Dagens frågor följer nedan, du skickar in ditt svar till henrikoijer@gmail.com och glöm inte att ange din hemadress:
- Hur långt är varvet som man kör på Lida CX?
- Vilken tid går starten den 17:e maj?

Bästa stället för att leta efter svaren är hos Lida CX. In och gilla deras Facebook-sida också!

Regler och villkor för denna tävling:
Glöm inte att ange din adress när du svarat, så att vi kan skicka din vinst.
Varje dag från första december till och med den 24:e december kommer en tävling där vinnare utses och offentliggörs dagen efter. Om jag har fått förhinder så förbehåller jag mig rätten att skjuta fram offentliggörandet.
Man får bara skicka in ett tävlingsbidrag/tävlingsdag och svaren skickas till henrikoijer@gmail.com
Tävlingen är öppen till 23:59 under tävlingsdagen, alla svar som kommer in efter den tidpunkten ogillas.
Vinnaren betalar eventuell vinstskatt.
Din e-postadress kommer att sparas av mig och kan sedan användas av mig för utskick gällande projekt jag gör eller information angående bloggen. Din e-postadress kommer inte lämnas vidare till någon annan.

2014-12-19

Vinnare lucka 2-18!!!!!!


Lucka 1 - GripGrab
- Christian Hjelte

Lucka 2 - Sågmyra SK
Hackmora Bergslopp
- Ebba Åkesson
- Kalle Wickström
Hackmora MTB-Uphill
- Mats Ryefalk
- Jimmy Bodin

Lucka 3 - Balck Coffee
- Robin Hedström

Lucka 4 - CRAFT underställ
- Erik Danielsson

Lucka 5 - SOJA Cycling
- Christer Westergren

Lucka 6 - TCM
- Jon Olsson

Lucka 7 - Garmin
- Malin Tindberg

Lucka 8 - Park
- Jonas Vogel

Lucka 9 - Tre Berg
- Hans Lindahl
- Susanne Nilsson

Lucka 10 - Bianchi
- Henrik Palmborg

Lucka 11 - CRAFT jacka
- Per Henningsson

Lucka 12 - Kristianstad GP
- Johan Hallén

Lucka 13 - Allebike
- Mikael Kippilä

Lucka 14 - Stevenson Sport
- Gustav Alm

Lucka 15 - Kvalitetstid
- Pär Nilsen

Lucka 16 - LEDsmi
- Janne Thunström

Lucka 17 - Fjällmaraton Sälen
Löpgrupp
- Hendrik Sjölund
Bagheera Fjällmaraton
- Maria Robertsson

Lucka 18 - Högbo Brukshotell
- Britt-Marie Tjern

Lucka 19: Vansbro Bianchi 120

"Vansbro Bianchi 120 startade 2013 och cyklas på landsväg i omväxlande terräng varvat med bländande vyer. Banan är 12 mil och går via Vansbro och Ludvika kommuns byar Grånäs, Nås, Lindesnäs, Fredriksberg, Laxtjärn och Eldforsen innan cyklisterna vänder tillbaka mot målet i centrala Vansbro. Vansbro Bianchi 120 är helt och hållet ett motionslopp, men alla deltagare blir tilldelade ett tidtagningschip och får en registrerad tid."

Idag ska tre vinnare utses och priset blir en varsin fristart till Vansbro Bianchi 120!

Dagens fråga följer nedan, du skickar in ditt svar till henrikoijer@gmail.com och glöm inte att ange din hemadress:
- Vilket datum körs Vansbro Bianchi 120 år 2015?

Bästa stället för att leta efter svaren är hos Vansbrosimningen.

Regler och villkor för denna tävling:
Glöm inte att ange din adress när du svarat, så att vi kan skicka din vinst.
Varje dag från första december till och med den 24:e december kommer en tävling där vinnare utses och offentliggörs dagen efter. Om jag har fått förhinder så förbehåller jag mig rätten att skjuta fram offentliggörandet.
Man får bara skicka in ett tävlingsbidrag/tävlingsdag och svaren skickas till henrikoijer@gmail.com
Tävlingen är öppen till 23:59 under tävlingsdagen, alla svar som kommer in efter den tidpunkten ogillas.
Vinnaren betalar eventuell vinstskatt.
Din e-postadress kommer att sparas av mig och kan sedan användas av mig för utskick gällande projekt jag gör eller information angående bloggen. Din e-postadress kommer inte lämnas vidare till någon annan.

2014-12-18

Lucka 18: Högbo Brukshotell


"Högbo Brukshotell - för aktiva livsnjutare
På Högbo Bruk finns aktiviteter under årets alla dagar, perfekt för dig som gillar att röra på dig. Som officiellt Vasaloppscenter lockar vi många skidåkare och för att möta den stora efterfrågan på cykling, öppnar vi nu nya Högbo MTB Arena. Här bygger vi ut med flera nya leder, teknikbana och uthyrning. Efter en aktiv dag avnjuter ni en god middag, på Högbo Brukshotell använder vi härproducerade råvaror och vår dessertbuffé är något alldeles extra. Boka gärna en skön SPA-behandling efter dagens träningspass. Läs mer på www.hogbobrukshotell.se

Vi skänker en hotellövernattning, dvs ett dubbelrum inkl stor frukostbuffé. Värde/rek pris 1580 kr."

Dagens frågor följer nedan, du skickar in ditt svar till henrikoijer@gmail.com och glöm inte att ange din hemadress:
- Vilken MTB-världsmästare har Högbo anställt för sin storsatsning på MTB-cykling?
- Hur långt är Högbos längsta MTB-spår?
- Hur många bäddar har Högbo Brukshotell?

Bästa stället för att leta efter svaren är hos Högbo Brukshotell.

Regler och villkor för denna tävling:
Glöm inte att ange din adress när du svarat, så att vi kan skicka din vinst.
Varje dag från första december till och med den 24:e december kommer en tävling där vinnare utses och offentliggörs dagen efter. Om jag har fått förhinder så förbehåller jag mig rätten att skjuta fram offentliggörandet.
Man får bara skicka in ett tävlingsbidrag/tävlingsdag och svaren skickas till henrikoijer@gmail.com
Tävlingen är öppen till 23:59 under tävlingsdagen, alla svar som kommer in efter den tidpunkten ogillas.
Vinnaren betalar eventuell vinstskatt.
Din e-postadress kommer att sparas av mig och kan sedan användas av mig för utskick gällande projekt jag gör eller information angående bloggen. Din e-postadress kommer inte lämnas vidare till någon annan.

2014-12-17

Första passet med vintercykeln

Hej hej!

I morse så skissade jag på en runda och efter att jag lämnat barnen på skolan så åkte jag hem och bytte om. Stack iväg i långsam hastighet. Tänkte att hastigheten skulle öka lite när jag kommit igång men jag kom tydligen aldrig igång!? Blev tvungen att korta av passet och ändå kom jag hem senare än planerat då jag höll smått fantastiska 21.5 km/h idag.

Jösses.

Kanske kan jag aldrig mer cykla i sällskap av andra igen? Senaste utepassen har jag ju kört med min MTB och tyckt att det har gått okej. I söndags till och med mycket mer än okej. Fattade ju att det skulle gå lite tyngre med en vintercykel, men så här mycket tyngre??? Aja, det är väl bara att träna på så löser det där sig så småningom. Tålamod, är ju vinterns ord.

Eftersom vi fått några enstaka millimeter snö så blev det ju ett härligt vinterlandskap idag:

Rekordlåg återhämtningstid också enligt min Garmin Forerunner 920XT, kroppen blir allt bättre!

Garmin-data från passet:

Lucka 17: Fjällmarathon Sälen

"FMS LÖPARGRUPP
FMS Löpargrupper erbjuder dig som medlem kvalitativ löpträning året runt och syftar till att få motionärer att utvecklas som löpare. På våra verksamma orter erbjuds du som medlem ett varierat träningsutbud i form av underlag och intensitet i träningen. Du behöver inga särskilda förkunskaper för att delta och våra utbildade löpcoacher har goda kunskaper i att individualisera träningspassen utifrån din tidigare erfarenhet. Som medlem i våra träningsgrupper kan du se träningsgruppen som en förberedelse inför Bagheera Fjällmaraton Sälen, något annat lopp eller bara som en hälsosam och inspirerande träningsgemenskap i din vardag.

Idag finns löpargrupper i Falun och Avesta men öppnar under våren 2015 upp träning på fler orter.

Läs mer på www.fjallmaratonsalen.se/lopargrupper


BAGHEERA FJÄLLMARATON SÄLEN
Bagheera Fjällmaraton Sälen är trailäventyret för dig som gillar att springa och träna. Du väljer mellan 42 eller 21 km och kan även låta barnen delta i ”Barnens Fjällmaraton”. Som deltagare erbjuds du ett utmanande fjällopp utan att behöva åka allt för långt. I natursköna Sälen bjuder vi dig på en utmanande bana som slingrar sig längs fjällstigar, leder, spänger och vägar i ett totalt sett mycket varierat underlag.

Läs mer på www.fjallmaratonsalen.se"
Det ni tävlar om idag är:
- en startplats till Bagheera Fjällmaraton Sälen den 29 aug 2015 i valfri klass.
- ett medlemskap till och med 31 augusti 2015 i FMS löpargrupp.

Dagens fråga följer nedan, du skickar in ditt svar till henrikoijer@gmail.com och glöm inte att ange din hemadress:
- Hur många procent av Bagheera Fjällmaraton Sälen går på fjällstig?

Bästa stället för att leta efter svaren är hos Bagheera Fjällmaraton Sälen.

Regler och villkor för denna tävling:
Glöm inte att ange din adress när du svarat, så att vi kan skicka din vinst.
Varje dag från första december till och med den 24:e december kommer en tävling där vinnare utses och offentliggörs dagen efter. Om jag har fått förhinder så förbehåller jag mig rätten att skjuta fram offentliggörandet.
Man får bara skicka in ett tävlingsbidrag/tävlingsdag och svaren skickas till henrikoijer@gmail.com
Tävlingen är öppen till 23:59 under tävlingsdagen, alla svar som kommer in efter den tidpunkten ogillas.
Vinnaren betalar eventuell vinstskatt.
Din e-postadress kommer att sparas av mig och kan sedan användas av mig för utskick gällande projekt jag gör eller information angående bloggen. Din e-postadress kommer inte lämnas vidare till någon annan.

2014-12-16

Idag fick det bli en nöd-gel

Alla tre bilder tagna på ca: 2-3 km när jag passerade Kalvsbäcken.

Idag kombinerade jag nytta med nöje när jag skissade på en runda. Lite jobbrelaterad cykling, skulle man kunna säga då jag körde runt Runn med en twist. När jag ritade rundan i Garmin Connect så såg jag att jag skulle bli tvungen att ligga på för att hinna hem för att hämta barn från skolan. Det fick bli 70 km snabbdistans helt enkelt. Efter ungefär 45 km började väl krafterna tryta lite och efter 60 km var jag så pass slaktad att jag plockade fram nöd-gelen ur fickan...
I pulskurvan så syns det när jag inte orkade hålla intensiteten och nöd-gelen som räddade slutet på passet.

Har nu alltså fått ihop två pass på tre dagar och jag känner redan att det börjar kännas lite bättre. Det gick ju inte så snabbt, men ganska så långsamt. Jag tar i alla fall i och det behöver ju faktiskt inte gå snabbt innan vitsipporna blommar. Körde fin-MTB även idag, men nu har vinterhojen fått ett nytt (gammalt) vevlager så en vintercykelpremiär är inte långt borta. Några lätta snöflingor faller ute nu och det ska komma lite mer snö de närmsta dagarna. Det ser ljust ut för en vit jul!

Garmin-data:

Lucka 16: LEDsmi

Ropen skalla, valla åt alla! Nu är skidsäsongen här och du behöver ett bra grundparaffin. Bakom dagens lucka finner ni LEDsmi.

Det ni tävlar om idag är följande (2*120 g):
"LEDsmi prepp har nått många framskjutna placeringar i SWIX SKI CLASSIC flera säsonger.. Ex. MARCIALONGA-KÖNIG LUDWIG-VASALOPPET
LEDsmi special racing prepp, LSRP

LSRP är ett grundparaffin och glidparaffin. LSRP har mycket god slitstyrka och används som grundinför tävling och även som ett rent glidparaffin till alla typer av snö. Används med fördel innan långlopp. Högt fluorinnehåll. Innehåller även grafit.
LSRP har haft stora framgångar i Worldloppen och de stora långloppen i Sverige. Ett måste för den kräsne som söker det optimala glidet med god slitstyrka.
Luftfuktighet: 45-80% som ren glidparaffin. Om fuktigare toppas den med pulver eller/och spray.
Vallajärn140°C"

Dagens frågor följer nedan, du skickar in ditt svar till henrikoijer@gmail.com och glöm inte att ange din hemadress:
- Utöver sitt egna LSRP så säljer LEDsmi valla från två andra tillverkare, vilka?
- LEDsmi säljer ett antal lampor, hur många lumen har deras mest kraftfulla lampa?
- Just nu har LEDsmi ett erbjudande på sportdryckspaket, vad kostar stora paketet?

Bästa stället för att leta efter svaren är hos LEDsmi.

Regler och villkor för denna tävling:
Glöm inte att ange din adress när du svarat, så att vi kan skicka din vinst.
Varje dag från första december till och med den 24:e december kommer en tävling där vinnare utses och offentliggörs dagen efter. Om jag har fått förhinder så förbehåller jag mig rätten att skjuta fram offentliggörandet.
Man får bara skicka in ett tävlingsbidrag/tävlingsdag och svaren skickas till henrikoijer@gmail.com
Tävlingen är öppen till 23:59 under tävlingsdagen, alla svar som kommer in efter den tidpunkten ogillas.
Vinnaren betalar eventuell vinstskatt.
Din e-postadress kommer att sparas av mig och kan sedan användas av mig för utskick gällande projekt jag gör eller information angående bloggen. Din e-postadress kommer inte lämnas vidare till någon annan.

2014-12-15

Glutarsyrauri typ 2 och distans

Hej vänner!

I eftermiddags så har vi fått ett väldigt skönt besked. Vår lilla Frida är nämligen frisk. Inget konstigt i det egentligen och de allra flesta som läser här är nog friska och brukar inte jubla över det. Vår värld vändes dock upp och ned i tisdags då doktorn ringde och sa att vi var tvungna att komma in till lasarettet på en gång. Det var tydligen så akut att han ringde två gånger för att se till att vi verkligen åkte in direkt.
Det visade sig att de hade fått larm från resultatet av det PKU-prov som man tar på alla nyfödda i Sverige och som givetvis även Frida hade tagit. Det handlade om den allvarliga och ovanliga sjukdomen Glutarsyrauri typ 2.

"Glutarsyrauri typ 2 orsakas av ett fel i bildningen av kofaktorn FAD. Detta leder till en blandad bild av glutarsyrauri, isovaleriansyrauri och fel i nedbrytningen av fettsyror. Sjukdomen är behandlingsbar med viss framgång genom tillförsel av karnitin och kofaktorn riboflavin. Glutarsyrauri typ 2 är extremt ovanlig, långt färre än ett barn föds med sjukdomen i Sverige varje år"

När vi kom dit så blev det ett antal blodprov, nytt PKU-prov, leverprov och muskelprov. Sedan så skulle blodsocker kollas av en gång i timmen under 16 timmar. Stackarn blev så nålstucken under dom där hemska timmarna den natten. Anledningen till det intensiva testandet var att om hon hade en allvarlig variant av sjukdomen så skulle hon omedelbart upphöra med bröstmjölken och istället få specialersättning som vi då skulle bli tvungna att åka till Uppsala för att få. Doktorn som informerade oss hade googlat sjukdomen innan hon kom till oss, den är ju så pass ovanlig så det är inget man stöter på speciellt ofta ens inom vården.
När jag själv googlade så förstod jag att väldigt få får den diagnosen och de flesta lever inte speciellt många dagar eller veckor. Om man får en lindrigare släng av sjukdomen så kan man med specialkost kunna leva ett relativt normalt liv.

Ni förstår kanske att det har varit jobbigt ett tag. Idag fick vi dock svaret från det nya PKU-provet och det, samt alla övriga prover visar på ett friskt barn. Om PKU-provet hade bekräftat Glutarsyrauri typ 2 så hade det troligtvis blivit den värsta dagen i mitt liv, nu blev det istället en oerhörd lättnad.
Nu i kväll så har vårt friska barn badat för första gången, verkade trivas!


Igår så cyklade jag i tre och en halv timme. Sedan den 19:e oktober så har jag inte cyklat längre än 2½ timme så jag var lite osäker på hur det skulle gå. Det hela gick dock väldigt bra och det var först under sista kvarten som jag kände mig lite tunn i buggarna. Då hade jag inte ätit eller druckit något under passet heller så det var väl kanske inte så konstigt.
Körde i sällskap med Jens Westergren hela passet och en stor del av passet med Lars Bleckur och Jimmy Bodin. De sistnämnda skulle dock cykla längre så våra vägar skiljdes åt i Marnäs. Där cyklade de mot Dådran samtidigt som Jens och jag styrde mot Fjällgrycksbo.

De övriga körde med dubbdäck och jag körde tävlings-MTB med sommarsulor. Anledningen till det var att jag under morgonen hade sulat om vinterhojen så den skulle vara helt redo för vintern. När jag skulle iväg så upptäckte jag att vevlagret nog sett sina bästa dagar och stått still lite för länge, för det kärvade riktigt mycket. Så det blev en sistaminuten-ändring till MTB:n.
Gitvetvis hjälpte cykeln mig med den fina känslan, så jag gissar att verkligheten kommer ikapp mig nästa gång jag cyklar med sällskap och har dubbdäck själv. Ser fram emot det!

Vädret var fint, om än något kallt med en bottennotering på -10.0 grader Celcius. Lite sol har dock väldigt få dött av och vi klagade inte. När vi lämnade Marnäs så blev det mer snö och området kring Bjursås är ett område med snö på marken just nu, i övrigt har vi barmark fortfarande.

Sköt några bilder från höften:
Utöver dessa bilder finns lite exklusivt material i min Instagram-feed också: http://instagram.com/henrikoijer

Garmin-data:

Lucka 15: Kvalitetstid

Bakom lucka 15 hittar vi en stammis i denna kalendertävling, nämligen Kvalitetstid. Kvalitetstid har en webbshop med några noga utvalda produkter, men Kvalitetstid erbjuder mer än bara det som finns i webbshoppen:
"Jag vill att ni skall få uppleva allt Dalsland har att erbjuda men på era villkor. Naturligtvis har jag några färdiga paket men det kostar inget extra att skräddarsy just den typen av upplevelse ni är ute efter. Med min lokalkännedom kan jag därför hitta turer och områden som passar alla önskemål oavsett om det gäller landsvägscykling, trekking eller mountaibike med hjälp av förtryckta kartor och/eller GPS eller personlig guidning. Samarbetspartners finns även andra aktiviteter som t.ex. kajakuthyrning och genom ett nära samarbete med www.cyclecomponents.com som är skandinaviens största cykelbutik kan jag även erbjuda ett komplett sortiment när det gäller kompletta cyklar, delar, kläder och självklart hjälper jag till med mekning och rådgivning."

Det ni tävlar om idag är följande:
Ett valfritt drev från absoluteBLACK

Dagens frågor följer nedan, du skickar in ditt svar till henrikoijer@gmail.com och glöm inte att ange din hemadress:
- Utöver absoluteBLACK så erbjuder Kvalitetstid drev även från ett annat märke, vilket?
- Vilka storlekar (antal tänder) kan du välja mellan om du vill ha ett absoluteBLACK-drev?
- Vad heter mannen som ligger bakom Kvalitetstid?

Bästa stället för att leta efter svaren är hos Kvalitetstid.

Regler och villkor för denna tävling:
Glöm inte att ange din adress när du svarat, så att vi kan skicka din vinst.
Varje dag från första december till och med den 24:e december kommer en tävling där vinnare utses och offentliggörs dagen efter. Om jag har fått förhinder så förbehåller jag mig rätten att skjuta fram offentliggörandet.
Man får bara skicka in ett tävlingsbidrag/tävlingsdag och svaren skickas till henrikoijer@gmail.com
Tävlingen är öppen till 23:59 under tävlingsdagen, alla svar som kommer in efter den tidpunkten ogillas.
Vinnaren betalar eventuell vinstskatt.
Din e-postadress kommer att sparas av mig och kan sedan användas av mig för utskick gällande projekt jag gör eller information angående bloggen. Din e-postadress kommer inte lämnas vidare till någon annan.

2014-12-14

Inte längre ordförande i Falu CK

I kväll har jag varit på detta:
Inget konstigt med det eftersom jag var där i egenskap av ordförande för föreningen. Dock så gick jag därifrån som vilken medlem som helst. Efter fem år i styrelsen och samtidigt nästan fem år som ordförande så har jag valt att tacka för mig.

Att vara ordförande och,samtidigt vara administratör i en klubb tar en hel del tid i anspråk. Senaste åren har jag väl varit ordförande, cyklist, elitlagsamordnare, kanslist och Dalacuparrangör. Det blir några ideella timmar per år det. Fem år känns som en lagom period och det är dags för nya krafter att ta vid. Jag lämnar inte bara ordförandeposten utan också styrelsen. Inget ont blod någonstans, utan bara för att det är dags att gå vidare, låta någon annan ta över rodret och ge mig mer tid för annat.

Från 2011 - 2014 (förde ingen statistik 2010...) så har medlemsantalet gått från ca: 170 till 250, ungdomsverksamheten växer så det knakar, antalet licensierade cyklister har ökat från 48 till 56, antalet SM-medaljer har ökat från 7 per år till 23 och ekonomin har gått från 40.000:- på kontot till 429.000:- på kontot. Då har vi även täckt upp för en minuspost på 35.000:- från när jag klev in. Det går åt rätt håll för Falu Cykelklubb och jag är stolt över att ha varit en del av den positiva utvecklingen.

Nu vänder jag blad och går vidare.


Idag har jag också cyklat. Ute! Med sällskap! Mer om det kan du läsa imorgon i din favoritblogg.

Lucka 14: Stevenson Sport

"Stevenson Sport NoCramps är framtaget för att motverka kramp genom att bygga upp och återställa mineral- och saltbalansen i kroppen.
Produkten är utvecklad och testad av elitidrottare som tidigare haft stora problem med kramp.
NoCramps riktar sig främst till idrottare men kan användas av alla som har problem med kramp orsakad av mineral- och saltbrist."



Det ni tävlar om idag är detta:
Tre burkar NoCramps och ett par strumpor till en lycklig och snart krampfri vinnare.

Dagens fråga följer nedan, du skickar in ditt svar till henrikoijer@gmail.com och glöm inte att ange din hemadress:
- Hur ofta och hur många kapslar NoCramps bör du ta under aktivitet?
- Vilka år har bröderna Stevenson vunnit landsvägs-SM i elitklassen?

Bästa stället för att leta efter svaren är hos Stevenson Sport.

Regler och villkor för denna tävling:
Glöm inte att ange din adress när du svarat, så att vi kan skicka din vinst.
Varje dag från första december till och med den 24:e december kommer en tävling där vinnare utses och offentliggörs dagen efter. Om jag har fått förhinder så förbehåller jag mig rätten att skjuta fram offentliggörandet.
Man får bara skicka in ett tävlingsbidrag/tävlingsdag och svaren skickas till henrikoijer@gmail.com
Tävlingen är öppen till 23:59 under tävlingsdagen, alla svar som kommer in efter den tidpunkten ogillas.
Vinnaren betalar eventuell vinstskatt.
Din e-postadress kommer att sparas av mig och kan sedan användas av mig för utskick gällande projekt jag gör eller information angående bloggen. Din e-postadress kommer inte lämnas vidare till någon annan.

2014-12-13

Lucka 13: Allebike!

"År 2001 lades den första beställningen på en ram som fick märket ALLEBIKE. Ramen kom från en liten Italiensk ramtillverkare som på den tiden var ganska anonym. Mer energi lades på att få fram en lätt ram i bra material med goda åkegenskaper än ett flashigt utseende och ganska snart började medaljregnet över Allebikecyklisterna…"
Så skriver Allebike om hur det hela började för det Alingsås-baserade cykelföretaget. Sedan några år säljer Allebike även egna komponenter och det är det ni tävlar om idag. En ensam vinnare får nämligen följande:

Dagens fråga följer nedan, du skickar in ditt svar till henrikoijer@gmail.com och glöm inte att ange din hemadress:
- Vad heter Allebikes egna komponenter?
- Hur mycket väger sadeln som du kan vinna idag?
- Vad såldes i Allebikes lokaler innan cyklarna tog över?

Bästa stället för att leta efter svaren är hos Allebike och kanske hinner du bli den 1500:e som gillar Allebikes Facebook-sida? Via Facebook-sidan kan ni också hitta till deras webbshop.

Regler och villkor för denna tävling:
Glöm inte att ange din adress när du svarat, så att vi kan skicka din vinst.
Varje dag från första december till och med den 24:e december kommer en tävling där vinnare utses och offentliggörs dagen efter. Om jag har fått förhinder så förbehåller jag mig rätten att skjuta fram offentliggörandet.
Man får bara skicka in ett tävlingsbidrag/tävlingsdag och svaren skickas till henrikoijer@gmail.com
Tävlingen är öppen till 23:59 under tävlingsdagen, alla svar som kommer in efter den tidpunkten ogillas.
Vinnaren betalar eventuell vinstskatt.
Din e-postadress kommer att sparas av mig och kan sedan användas av mig för utskick gällande projekt jag gör eller information angående bloggen. Din e-postadress kommer inte lämnas vidare till någon annan.

2014-12-12

Lucka 12: Kristianstad GP

Idag är det tävlingen Kristianstad GP som står för priset. Det ni tävlar om är en gratis startplats i 2015 års Kristianstad GP (om man har elitlicens och vill köra) eller gratis platser för 2 personer i VIP-tältet som är beläget på målområdet och med perfekt utsikt över långa sektioner av banan och även målrakan. I vinsten ingår mat från Skepparslövs Golfkrog som serverar utsökt restaurangmat för VIP-besökarna.
"Loppet som premiärhölls i år var en stor succé och en riktig folkfest, något som vi är otroligt glada över. Vi kommer att fortsätta arrangera tävlingen varje sensommar och hoppas på att vi med åren kommer att bli ett stort och viktigt inslag i de svenska (och förhoppningsvis även danska och norska) cyklisternas tävlingsprogram. Vi har kommunen på vår sida och stänger av hela Kristianstad centrum för den här tävlingen, något som annars är ganska ovanligt men väldigt välkommet från både cyklisternas och åskådarnas håll."

Dagens fråga följer nedan, du skickar in ditt svar till henrikoijer@gmail.com och glöm inte att ange din hemadress:
Vad heter torget (med kommunens rådhus som byggdes 1891) som är start- och målområde på Kristianstad GP?
1. Lilla torg
2. Centrumtorget
3. Stora torg

Bästa stället för att leta efter svaren är hos Kristianstad GP.

Regler och villkor för denna tävling:
Glöm inte att ange din adress när du svarat, så att vi kan skicka din vinst.
Varje dag från första december till och med den 24:e december kommer en tävling där vinnare utses och offentliggörs dagen efter. Om jag har fått förhinder så förbehåller jag mig rätten att skjuta fram offentliggörandet.
Man får bara skicka in ett tävlingsbidrag/tävlingsdag och svaren skickas till henrikoijer@gmail.com
Tävlingen är öppen till 23:59 under tävlingsdagen, alla svar som kommer in efter den tidpunkten ogillas.
Vinnaren betalar eventuell vinstskatt.
Din e-postadress kommer att sparas av mig och kan sedan användas av mig för utskick gällande projekt jag gör eller information angående bloggen. Din e-postadress kommer inte lämnas vidare till någon annan.