Sitter just nu på vandrarhemmet Turistgården i Särna och skall väl uppdatera er på läget.
Gick ju upp tidigt i morse för att ta mig till Älvdalen för lite jobb innan det blev ljust för att sedan vara lite längre norrut när solen väl gick upp. Hade ett ganska tajt program planerat för att hinna med så mycket som möjligt. Tyvärr tog jobbet lite mer tid än väntat och jag målade över en del klotter också så jag tappade en del tid där och hann inte riktigt med allt jag planerat, men nästan. Fick ändå ihop nästan 400 foton, vilket ju är min gräns för en bra dag. Men med tanke på avstånden här uppe så är jag ändå skitnöjd. Avslutade arbetsdagen 12½ timme efter att jag börjat den i morse och checkade in här på vandrarhemmet. Frågade efter någonstans att springa lite och fick tips om Mickeltemplets elljusspår och bytte om lite snabbt.
Väl där sprang jag 5 km. Hade från början tänkt mig ett lugnt tempo så att kroppen kan få en chans att vänja sig vid det här med löpning. Efter ca: 2 km så såg jag på tiden att det gick, med mina mått mätt, ganska bra och jag trissade upp intensiteten något. Insåg då också att de inledande två kilometerna hade innehållit ganska mycket utförslöpning och mycket riktigt så var jag tvungen att ta tillbaka alla dom där höjdmetrarna lite senare. Efter 3.5 km så var jag 7-8 sekunder från ett 5 min/km-tempo och tog ut steget ytterligare under sista kilometern. Varvet var lite knappt 5 km så jag sprang några extra meter för att få precis 5.00 km på klockan och tiden stannade på 24.54. Snittpulsen blev 169 (86%) och kilometertiden därmed 4.59 min.
Mer om jobbet då. Min arbetsuppgift dessa dagar är ju att fota busshållplatser. Alla hållplatser i hela länet skall jag fotografera och det är ca: 7300 stycken. Dessutom gör jag lite småfix på dom som jag lätt kan fixa. Idag har jag väl avverkat Särna-Idre-Grövelsjön-Flötningen. Mörkret hann jag inte med för det blev MÖRKT(!!!). Dessa områden har jag sett fram emot lite faktiskt. Jag gillar ju att åka bil, se på naturen (skogen) och Dalabygden. Det är dessutom mycket trevligare att fota busshållplatser här uppe där det kan vara några kilometer mellan hållplatserna, i något fall ungefär en mil till och med. Det blir inte bara start och stopp hela tiden. Temperaturen har varierat mellan -2 och +7, varmast på Idre Fjäll och Grövelsjön Fjällstationen. Alla träd har haft en fuktig/frostig silvergrå nyans och solen har lyst med sin närvaro. Bra fint här i Dalarna kan jag lova! Jag älskar ju levande dalabyar, men också sådana där små förfallna eller övergivna delar av länet har ju sin charm.
Nåja, ni är ju bara här för bilderna i alla fall, så jag ska sluta skriva så mycket. Det blir många bilder, försök stå ut.
Åka bakom långtradare är bra. Soppasnålt och dom plockar allt vilt åt en. Den andra bilden är från när jag började jobba norr om Älvdalen.
Busshållplatser
Vatten, skog och berg är fina grejer det!
Idre Fjäll. Jäklar vad många tomter som var till salu här. Beror det på att stället växer i popularitet, eller är det bara ingen som vill köpa tomterna?
En liten bit av Dalarna.
Grövelsjön. Såg natursnö snö för första gången denna vinter en bit söder om Grövelsjön och på fjället låg det några fläckar som ni ser på bilderna. Snart är vintern här!
En tjärn med is på. Har sett så otroligt många fina tjärnar idag!
Äntligen! Efter att ha jobbat sedan i maj så fick jag äntligen se en hållplatsskylt (topptavla, som vi säger) med skotthål i.
Såg att Adam Steen lagt upp lite solnedgångsbilder och jag vill ju inte vara sämre. Det var ju faktiskt nästan lite onödigt vackert emellanåt idag. Nu ska ni inte tro att jag spenderat hela dagen med att fota och inte jobba. De flesta bilder har jag tagit när jag gått från bilen till en hållplats eller åkandes i bilen. Vid fyra av bilderna ovan har jag stannat just bara för att ta en bild. Och då har jag inte haft någon "rast" eller lunch under dagen heller, så egentligen har jag haft en hel timme på mig att fotografera.
Nöjd "löpare", mitt rum, dagens lunch som jag åt halv nio i kväll och avslutningvis det Särna 2011 blivit mest känt för.
2011-11-08
Mot Älvdalen, Särna, Idre, Grövelsjön, Flötningen och Mörkret!
Med mig på resan tar jag portionsförpackat havregryn och löpargrejer. Tänkte nämligen prova det här med att springa igen, nu när http://www.Xperiathon.com närmar sig i ruskig fart. Kommer sova på vandrarhem i natt och sedan ta mig hem via Sälen imorgon. Förväntar mig givetvis att få se massor av härliga saker och platser på denna resa.
Har ni tips på matställen, caféer, härliga platser eller sevärdheter på något av ställena jag nämner i rubriken så måste ni tipsa mig!
Har ni tips på matställen, caféer, härliga platser eller sevärdheter på något av ställena jag nämner i rubriken så måste ni tipsa mig!
2011-11-07
Blir det någon riktig vinter?
Vad tror ni? Vänder det snart och blir kallt och vitt, som det ska vara? Eller kommer vi få en barmarksvinter? Drömmen är givetvis att få tre centimeter nysnö en eller två dagar innan varje distanspass och sedan ha ca: tre minusgrader under passet. Mellan två och fem minusgrader och konstant vitt, så vill jag ha vintern. Både för skidorna och cyklingen. Och livet. Heja livet!Nog längtar jag lite efter sådan här cykling allt:
Men okej, plus ett och duggregn är kanske ingen fest ändå. Eller mjuka skoterspår.. Men jag kan väl få drömma mig bort i alla fall?
Men okej, plus ett och duggregn är kanske ingen fest ändå. Eller mjuka skoterspår.. Men jag kan väl få drömma mig bort i alla fall?
Morgoncykling
Tog en timme cykling till Grycksbo och tillbaka via grusvägar innan jag kastade på mig ryggsäcken och trampade till jobbet. Tog i lite extra i ett par backar, men kroppen var lite trött. Detta pass gör att jag nu har tränat mer idag än under hela förra veckan. Kämpa Henrik!
Etiketter:
Cykling,
Garmin Cykel,
Jobbpendling,
Little Photo
2011-11-06
Korvgrillning
Småbarnen och jag tog en cykeltur där vi bland annat köpte korv och bröd. Hela familjen har nu bestigit Jungfruberget och vi avnjuter nu jaktlyckan från cykelturen.
GVA Trofee börjar om en och en halv timme så jag lär väl försöka få med mig familjen hem...
Edit: Länk till Live stream från GVA Trofee i Ronse + en inofficiell live stream med kommentatorer. Starten går 15:00.
GVA Trofee börjar om en och en halv timme så jag lär väl försöka få med mig familjen hem...
Edit: Länk till Live stream från GVA Trofee i Ronse + en inofficiell live stream med kommentatorer. Starten går 15:00.
Etiketter:
CX,
Cykling,
Familjen,
GVA Trofee,
livestream,
Ronse
2011-11-05
Redo för vintern
Men jävlar vad tid det tog. Precis allt jävlades och behövde speciallösningar. Nöjd med resultatet dock, även om jag skulle behöva extra långa stag till bakskärmsförlängningen. Någon som har ett bra förslag?
Nytrimmad
Nu är det inte längre bara för att det är snyggt, tidseffektivt, kostnadseffektivt och bra för cykelprestationen som jag är korthårig. Nu gör jag det dessutom för att jag börjar bli tunnhårig! I alla år har jag trott att jag ska få behålla håret till dess att jag blir riktigt gammal, men att jag kommer få cancer när jag är ung. Nu är jag nästan 30, har inte haft cancer men tappar håret. Aldrig ska jag få ha rätt i något...
2011-11-04
Fredagsnöje
Barnen och jag är i biltvätten och har det bra. Sen ska vi hem och lite senare idag ta emot Ronyas syster med familj. Skönt att få sluta lite tidigare idag, sånt behövs ibland.
Har förresten ansökt om att bli testpilot för en Dacia Duster, du kan också ansöka genom denna sida.
Har förresten ansökt om att bli testpilot för en Dacia Duster, du kan också ansöka genom denna sida.
Inte bara skurhink och stapelbara stolar
Jag talar givetvis om utsikten från testcykeln i klubblokalen. Jag har plockat fram inredningsarkitekten i mig och har på väggen hängt upp något vackert att vila ögonen på samt införskaffat en ljudanläggning av senaste sort. Nu är det dock en träningslokal och inget vardagsrum, så vad tycker ni? Har jag gjort det för mysigt? Skurhinken, stolarna och ljudet från Monarken var ju ganska fostrande.
Just ja, jag satt ju en stund på cykeln också, dock inget att skriva hem om. Skitkropp.
2011-11-03
Xperiathon
Sony Ericsson arrangerar en lite annorlunda löptävling i november, för dig som vill tävla men kanske inte har möjlighet att åka någonstans just nu. Man tävlar nämligen genom sin smartphone och apparna Endomondo, RunKeeper eller MapMyFitness. Du startar var du vill och går i mål vart du vill, det enda du behöver göra är att registrera dig på www.xperiathon.com, starta klockan 12:00 den 26:e november och antingen springa ett helt, eller ett halvt marathon. Det är gratis också!
Den snabbaste mannen och kvinnan på halvmaran vinner en start i Göteborgs Halvmarathon och två nätters övernattning där. Är man istället snabbaste man eller kvinna på fulla marathondistansen vinner man två nätter och start i New Yorks Marathon! Topp 10 på distanserna får en Sony Ericsson Active (en sån som jag lottade ut förra veckan)
All info om tävlingen hittar du på: www.xperiathon.com
Undrar om inte jag ska vara med på detta, har ju inte sprungit sedan 26:e februari om jag och min blogg minns rätt. Jo, men så gör vi. Jag behöver en morot för träningen och detta verkar ju faktiskt kul. Jag springer halv-maran (21.1 km), är du med på det hela? Vi kanske kan ha detta som ett gemensamt mål!? Att hålla ihop inför ensamlöpningen? Skriv en kommentar till det här inlägget om det verkar intressant.
För er som inte vann i min bloggtävling har ni ju en chans igen att vinna en Sony Ericsson Xperia Active!
Den snabbaste mannen och kvinnan på halvmaran vinner en start i Göteborgs Halvmarathon och två nätters övernattning där. Är man istället snabbaste man eller kvinna på fulla marathondistansen vinner man två nätter och start i New Yorks Marathon! Topp 10 på distanserna får en Sony Ericsson Active (en sån som jag lottade ut förra veckan)
All info om tävlingen hittar du på: www.xperiathon.com
Undrar om inte jag ska vara med på detta, har ju inte sprungit sedan 26:e februari om jag och min blogg minns rätt. Jo, men så gör vi. Jag behöver en morot för träningen och detta verkar ju faktiskt kul. Jag springer halv-maran (21.1 km), är du med på det hela? Vi kanske kan ha detta som ett gemensamt mål!? Att hålla ihop inför ensamlöpningen? Skriv en kommentar till det här inlägget om det verkar intressant.
För er som inte vann i min bloggtävling har ni ju en chans igen att vinna en Sony Ericsson Xperia Active!
4X inte längre i världscupen
Som ni ju säkert vet så är 4X (fourcross) inte längre med i UCI World Cup. Något måste ju bort nu när vi har XCE istället. Cross Country Elimination alltså. Egentligen är det här mest bara pladder för att jag vill visa denna 4X-vurpvideo:
Handbike
Det här lilla skönheten hittade jag i Nordanåker, väster om Dala-Järna. Den ser ju onekligen ut att ha några år på nacken, även om den hottats upp med fräscha hjul och växlar. En skön sits och ett par handtag i trä, så mycket mer kan man väl inte begära av en riktig handbike?
Hade en superbra jobbdag igår där jag hann med mycket. Både målsättningen för dagen och lite till klarades av och jag tror jag tog personbästa i antal fotografier på en dag. Men det kostade lite också för jag tog bara en kort paus vid åtta och sedan körde jag på utan att "vila" eller äta något fram till fyra-tiden då jag var hemma igen. Tränade inte en sekund, så istället för träningsrapport får ni ett par bilder:
Västerdalarna.Den här tiden på året: grått och fuktigt. Att jobba längs rv.71 har inte varit så kul, de flesta riksvägar är väl rätt tråkiga att ha att göra med faktiskt. Men just smal och krokig 90-väg med mycket tung trafik är väl inte helskoj alla gånger. Bättre då när man får komma ut i byarna på någon härlig liten byaväg och bara njuta av landskap och lugn.
2011-11-02
Mörkercykling
Är ute med barnen som tävlar runt gården. I november. Det är ungefär 8 grader varmt och de små tycks aldrig ge sig. Snart dags för mat. Ska kanske springa i kväll, om inte frugan kommer hem allt för sent. Att springa är sällan kul, men ofta effektivt.
Morrn!
God morgon människor +ANNAT! Jag befinner mig norr om Nås och ska nu kötta på med jobb. Kan bara konstatera att om det var tanken som räknades så skulle jag vara väldigt vältränad nu. Kämpa Henrik!
2011-11-01
Cykel
Idag har jag jobbat mig till Vansbro och gjort en bra arbetsdag. Åt lunch med Mats från Monark där i byn. För mig innebär en bra arbetsdag över 400 hållplatsfoton och idag blev det 426 stycken.
När jag kom hem så spelade Filip och jag innebandy ute på gården. Efter en tät och intensiv match så slutade det med en 6-4 vinst till honom. Barn har en sådan grym utvecklingskurva. Han har blivit många gånger bättre än i somras, och då har han ändå inte spelat speciellt mycket.
Nu är det strax mat i det Öijerska residenser och sedan ska jag iväg på ekonomi-möte med Falu CK's styrelse. Tänkte skarva på med lite träning på det. Är nog rätt trött redan när jag sätter mig på Monarken.
När jag kom hem så spelade Filip och jag innebandy ute på gården. Efter en tät och intensiv match så slutade det med en 6-4 vinst till honom. Barn har en sådan grym utvecklingskurva. Han har blivit många gånger bättre än i somras, och då har han ändå inte spelat speciellt mycket.
Nu är det strax mat i det Öijerska residenser och sedan ska jag iväg på ekonomi-möte med Falu CK's styrelse. Tänkte skarva på med lite träning på det. Är nog rätt trött redan när jag sätter mig på Monarken.
Live stream GVA trofee Oudenaarde / Koppenberg
Spektakel op de Koppenberg
Idag drar GVA Trofee igång! En av de tre stora cuperna i cykelcross och denna pärla firar 25 år. Det är ingen dålig premiärtävling heller då man rejsar i Koppenberg, något som Sven Nys sett fram emot länge. Sven har sju raka segrar i denna tävling och vill naturligtvis försöka ta en åttonde. De tjugo första i en GVA-tävling får poäng till cupsammanställningen, dessutom får de tre första efter två varv extrapoäng. Vill man tjäna 1000 extra euro tar man snabbaste varvtid under loppet.
Start 15:00
Officiell stream (kan sakna kommentatorer)
Inofficiell stream
Idag drar GVA Trofee igång! En av de tre stora cuperna i cykelcross och denna pärla firar 25 år. Det är ingen dålig premiärtävling heller då man rejsar i Koppenberg, något som Sven Nys sett fram emot länge. Sven har sju raka segrar i denna tävling och vill naturligtvis försöka ta en åttonde. De tjugo första i en GVA-tävling får poäng till cupsammanställningen, dessutom får de tre första efter två varv extrapoäng. Vill man tjäna 1000 extra euro tar man snabbaste varvtid under loppet.
Start 15:00
Officiell stream (kan sakna kommentatorer)
Inofficiell stream
Etiketter:
CX,
Cykling,
GVA Trofee,
livestream
2011-10-31
Björbo: check!
Ja, alltså. Idag har jag jobbat bara. Lyckades vintertidsklanta mig också då klockan i bilen tydligen inte ställer om sig själv(!!!) så jag slutade en timme tidigare än jag tänkt mig.
+ Ännu ett företag har anslutit sig till adventskalendertävlingen!
- Måste jobba bort inkorgen!
+ Ännu ett företag har anslutit sig till adventskalendertävlingen!
- Måste jobba bort inkorgen!
Lite fler bilder och annat från Kungsancrossen
Foto: Glenn Viksten
Foto: Patrik, fler foton finns här
Foto: jbpfoto, fler hittar ni här
Foto: Andreas Nyström, fler finns här
Ja, alltså. Den här Kungsancrossen är ju verkligen ett superbra arrangemang. Mitt i Stockholm, mycket folk, proffsigt skött, spännande tävlingar och lättöverskådlig bana. Sen är kanske inte stenplattor, blöta höstlöv på asfalt och gatsten och en miljon kurvor per varv min paradgren. Men det är ju bara att bita ihop och göra sitt bästa. En av tjusningarna med cross är ju att man behöver vara väldigt komplett och kunna hantera en mängd olika underlag. Nu blev jag 16:e av 27 fullföljande och 34 startande så jag var ändå ganska långt ifrån sist. Skulle vilja påstå att jag var långt ifrån att bli varvad också, att inte bli varvad var ju faktiskt ett av mina mål med dagen. Men mitt stora mål var att njuta av tillställningen och ha förbaskat kul, något som jag klarade med bravur!
Bland det bästa med cykeltävlingar är ju alla otroligt trevliga människor som finns där, och många av dom hejar dessutom på mig! Kanonskoj ju.
Ni vet ju att jag frågade i bloggen om det fanns några företag som var intresserade att sponsra en adventskalendertävling som jag tänkte ha här i bloggen? Med det smådesperata inlägget hoppades jag på att i bästa fall kanske få in ett par priser. Resten tänkte jag att jag nog får tigga personligen eller bara nöja mig med ett par. ÄRAN är ju ändå det viktigaste i tävlingar, visst? Men nu har det ju faktiskt rasat in priser till tävlingen. Bara i helgen har jag hämtat in priser värda någon tusenlapp. Tror det blev tre eller fyra nya priser bara genom Stockholmsbesöket och totalt är det nu över tio priser till tävlingen, och fler är på gång! Supermegadunderkul! Än finns chansen att haka på stora pris-tåget om du eller ditt företag vill sponsra och synas lite här i bloggen i samband med tävlingen.
Avslutningsvis kan jag berätta att det är stor höst-REA på min Oltre, nu endast 42.000:- (förr: 84.950:-).
Foto: Patrik, fler foton finns här
Foto: jbpfoto, fler hittar ni här
Foto: Andreas Nyström, fler finns här
Ja, alltså. Den här Kungsancrossen är ju verkligen ett superbra arrangemang. Mitt i Stockholm, mycket folk, proffsigt skött, spännande tävlingar och lättöverskådlig bana. Sen är kanske inte stenplattor, blöta höstlöv på asfalt och gatsten och en miljon kurvor per varv min paradgren. Men det är ju bara att bita ihop och göra sitt bästa. En av tjusningarna med cross är ju att man behöver vara väldigt komplett och kunna hantera en mängd olika underlag. Nu blev jag 16:e av 27 fullföljande och 34 startande så jag var ändå ganska långt ifrån sist. Skulle vilja påstå att jag var långt ifrån att bli varvad också, att inte bli varvad var ju faktiskt ett av mina mål med dagen. Men mitt stora mål var att njuta av tillställningen och ha förbaskat kul, något som jag klarade med bravur!
Bland det bästa med cykeltävlingar är ju alla otroligt trevliga människor som finns där, och många av dom hejar dessutom på mig! Kanonskoj ju.
Ni vet ju att jag frågade i bloggen om det fanns några företag som var intresserade att sponsra en adventskalendertävling som jag tänkte ha här i bloggen? Med det smådesperata inlägget hoppades jag på att i bästa fall kanske få in ett par priser. Resten tänkte jag att jag nog får tigga personligen eller bara nöja mig med ett par. ÄRAN är ju ändå det viktigaste i tävlingar, visst? Men nu har det ju faktiskt rasat in priser till tävlingen. Bara i helgen har jag hämtat in priser värda någon tusenlapp. Tror det blev tre eller fyra nya priser bara genom Stockholmsbesöket och totalt är det nu över tio priser till tävlingen, och fler är på gång! Supermegadunderkul! Än finns chansen att haka på stora pris-tåget om du eller ditt företag vill sponsra och synas lite här i bloggen i samband med tävlingen.
Avslutningsvis kan jag berätta att det är stor höst-REA på min Oltre, nu endast 42.000:- (förr: 84.950:-).
Etiketter:
CX,
CX-Cupen,
Cykling,
STHLM Cyclocross,
Tävlingsbilder 2011
2011-10-30
Bilder STHLM Cyclocross 2011
Här kommer några bilder jag hittat via HappyMTB, har ni fler så får ni gärna tipsa/mejla mig. Valde att bara visa dom bilder med mig på här i bloggen, men bakom länkarna gömmer sig givetvis bilder på många fler tröttingar.
Foto: Jonas Larsson, fler finns härFoto: Andreas Nyström, fler hittar du här
Fredrik Winberg har ett gäng bilder här och så har Edvard Wendelin ett gäng bilder här.
Etiketter:
CX,
Cykling,
STHLM Cyclocross,
Tävlingsbilder 2011
Live stream Cyclocross Superprestige Zonhoven
Gårdagens tävling i Stockholm gav väl mersmak? Idag 15:00 startar Superprestige #2!
http://sports-livez.com/channel/ch-3.php
http://sports-livez.com/channel/ch-5.php
http://sports-livez.com/channel/ch-3.php
http://sports-livez.com/channel/ch-5.php
Etiketter:
CX,
Cykling,
livestream,
Superprestigecyclocross
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





























