Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2011-10-07

Le pics de la jour

Ni vill ju så himla gärna veta hur jag haft det idag, och hur skulle jag kunna berätta det bättre än genom ett gäng mobilfoton från dagen?

Som ni kan se så pågår ett grävningsarbete utanför mitt kontor, jag har ätit bullar (3 för 10:-!), varit i Övre Gärdsjö, sett Mörksuggejaktens bana passera min väg, varit i Nedre Gärdsjö, sett en gammal lyftkran i Born och varit i Ovanmyra där jag också hittade en fastighet med en massa gamla prylar. Det fanns mycket mer än det ni ser i bilden också!

Jag har också fått hem en fräsch lur från Sony Ericsson, nämligen en Sony Ericsson Active. Nu sitter väl ni där hemma, avundsjuka, och tänker att jag har det bra som har fått en så fin och praktisk (vatten- och dammtålig samt kan kommunicera med era produkter med ANT+) telefon. Med den här kan man slänga sin pulsmätare, cykeldator, kamera och gamla telefon. Den här är nämligen allt det, i en och samma lilla pryl. Nu till det viktiga, det är jag som skall vara avundsjuk på er! Denna skönhet kommer nämligen någon av er kära läsare att vinna genom en tävling jag ska ha här på bloggen. Håll utkik, klicka på F5 och lägg ett getöga på monitorn.

I kväll har jag ätit Kebabchips. Givetvis skyhöga förväntningar eftersom chips och kebab är bland det bästa som finns, men tyvärr matchade inte dessa chips mina högt ställda förväntningar och betyget blir därför bara en tunn liten tvåa .

Alla bilderna i detta inlägg är för övrigt fotade med min Sony Ericsson Neo, och helt oredigerade!

Life Cycles 720p HD på Youtube!


Det här är ju faktiskt bättre än julafton!
Tack Harri för att du delade med dig av denna på G+ .

2011-10-06

Knatteskutt och damlag

Idag efter jobbet så var det direkt ut och iväg igen då Filip skulle på Knatteskutt och jag cyklade dit med honom. Idag var det fotboll på schemat och han hade bra med driv och energi. Tävlingsmänniska. Att han gärna gjorde mål åt båda hållen får jag ha överseende med...
När hans Knatteskuttande var slut så kom R och hämtade honom, jag drog istället till Velodromen för ett möte med ledare, cyklister och media. Mötet handlade om ett potentiellt damlag i Dalarna/Falun/Borlänge.
Velodromcyklisthäng

"Damerna" blev fotograferade av Falukurirens reporter/fotograf.

Det är Lars-Åke Östlin som har planer/visioner om ett damlag i Dalarna. Jag tog ju upp detta ämne inom Falu CK förra hösten, hade en del tjejer på ett möte men sedan blev det tyvärr inte så mycket mer av det hela. Jag hoppas givetvis att cyklisterna får så bra förutsättningar som möjligt för att utöva sin idrott, oavsett om det är i Falu CK, Borlänge CK eller i en nystartad klubb. Som ordförande i Falu CK ser jag dock gärna att de cyklister som redan tävlar i Falun gärna stannar där också. Ingen föreningsledare vill nog att cyklister byter från den förening dom är aktiva i. Lars-Åke skickade ut en inbjudan till så väl cyklister som ledare och media, både Dalademokraten och Dalarnas Tidningar skrev om det då. I Dalademokraten droppades sju namn, fyra av dom tävlar just nu för Falu CK. Lars-Åke är inne på att bilda en ny förening som enbart skall innehålla ett damlag och dess organisation.
Lars-Åke hoppas :
- få tjejerna i Falun-Borlänge att kunna träna som lagkamrater och inte konkurrenter
- få fler unga tjejer att hålla på med cykel
- synliggöra cykelsporten i länet på ett positivt sätt
- att laget snabbt etablerar sig som ett nationellt toppgäng och sedan även ta steget ut i Europa

Som jag ser det så lär det bli en del sura miner om det startas en ny cykelförening i området som plockar toppcyklisterna och lämnar cykelföreningarna till att vara plantskolor. Å andra sidan lär det bli sura miner i de föreningar som förlorar sina cyklister oavsett vilken förening dom går till. Jag tycker Lars-Åke och tjejerna skall bestämma sig för en linje och sedan köra stenhårt på det dom själva vill och tror på. Man kan inte göra alla glada, och viktigast är ju att skapa bra förutsättningar för de som vill satsa på cykel.
Vi har ju redan två cykelföreningar i Falun: Falu CK och Kalas CK. När Kalas CK bildades så var det Magnus Darvell och Mattias Nilsson bara och jag hörde i alla fall inte mycket negativt om det. Det blev väl mer snack i byn när man också startade en veteransektion dit de flesta Falu CK-veteraner gick.
En möjlighet skulle kunna vara att Kalas CK också utvecklar en dam-sektion, men jag tror inte Kalasarna är riktigt intresserade av det, om det inte genererar extra pengar förstås. Cyklister är dyra, i Falu CK räknar jag med att en aktiv junior eller elitcyklist kostar ca: 10.000 per säsong bara i startavgifter.
Drömmen för mig som Falu CK-ledare vore att det blev ett damlag i Falu CK där pengar kommer in från sponsorer/finansiärer och ledare finns ju redan i eller i närheten av Falu CK. Det ska bli spännande att se hur det blir, om alla tjejer verkligen vill detta och dessutom vill samma sak. Det handlar om ett tiotal cyklister i dagsläget och inom någon vecka så ska cyklisterna och Lars-Åke bestämma hur det blir.
Med både YA och högskolan här i Falun så kommer det varje år hit nya cyklister. Vissa fastnar här medan andra läser sina år och flyttar igen. För mig är klubbhjärta och långsiktighet viktigt.
Många lösa tankar från mig nu, borde väl gå och sova egentligen men sånt här vill ni ju läsa om, eller hur?

TPick - SRSLY


Äntligen har lite ny och fräsch cykelmusik kommit ut, vill du lyssna på mer cykelmusik så kan du klicka här.

Höstmorgon

Cyklar in till stan nu för att sedan ta bussen därifrån till Borlänge och jobbet. Har något skit i kroppen så jag har inte tränat sedan lördagens race. Är tillräckligt frisk för att göra allt utom just att träna eller tävla, lite surt förstås eftersom motivationen är på topp. Funderar på att arrangera en vintercykeltävling också, för det är ju så kul! Kanske i och för sig bara är jag som tycker det, men ändå. Vinterns tunga träningsperiod upplevs lite kortare om det är något som bryter av det monotona. Det behöver ju inte vara något man som cyklist lägger ner hela sin själ på, utan mer ett tillfälle att träffa cykelkompisarna, ta på nummerlappen och se vem som har bäst grund inför sommaren. Vad tror ni, är det bara jag som gillar vintertävlingar?

2011-10-05

Fler bilder från CX-tävlingen i Falun och kort om dagens dag

Foto: Anders Jansson
Om någon fortfarande råkar sitta inne på fler bilder från tävlingen så se till att mejla iväg dom till mig, typ nu.

Filip och Ronya åkte till sjukhuset idag. När de var klara där så åkte Ebbah och jag dit, hämtade Filip, tog bussen till Borlänge där vi köpte paraplyer på BR, åkte tillbaka till falun där vi åt mat på stan innan vi åkte hem, cykeltävlade på gården till det blev lite för grinigt och vi gick in istället.

Nytt på bloggen - Cykling i Falun

Ser ni? Ovanför dom där klickbara reklamlänkarna har jag nu lagt in Cykling i Falun. Tanken är väl att jag så småningom skall fylla på den där med fler återkommande träningar eller andra cykel-event här i Falun. Så ni vet var, när och vad som gäller. Nu på hösten är det inte direkt högsäsong för organiserad träning, men snart så drar vi väl igång med distanspass på veckosluten också.
Idag är det alltså Onsdags-VM igen, med start klockan 17:00 på Lugnet. Själv kommer jag inte närvara och tyvärr verkar man ha slutat ha webbkameran igång också.

God morgon världen!

Besökare har hittat hit från 56 olika länder den senaste månaden. Så det är ju nästan hela världen! Topp 10:
1. Sverige
2. Norge
3. Finland
4. Storbritannien
5. Tyskland
6. Frankrike
7. Danmark
8. USA
9. Nederländerna
10. Italien

Idag har jag varit uppe med Filip sedan strax över fem. Kvart i sex kom Ebbah upp och gjorde oss sällskap i TV-soffan. Så dagen har redan pågått ett bra tag i det Öijerska residenset. Är hemma för vård av filip idag, så det blir en härlig dag med barnen.

Bjuder på några pics från gårdagens jobberi i Rättvik
Siljan och en skymt av Långbryggan

Långbacken känner ni väl igen? Den där upp till Vidablick, ni vet.

Kajsa?

Varför har ingen berättat att Rättvik nu har en väg med serpentinsvängar?

2011-10-04

Bildserie på snövurpan

Så har Hasse Lundin mejlat mig hela bildserien på min vurpa i lördags, se och njut:

Jag kan cykla igenom snön, jag kan cykla igenom snön, jag kan cykla igenom snön...

Jag kan INTE cykla igenom snön

AJ!

krrrrrrrrraaaaaaaaaaaamp!

Sluta lipa nu, på't igen bara!

Lunchar på Restaurang Anna i Rättvik

Ni ser väl själva hur gott det här är.
Är alltså i Rättvik och jobbar idag. Väldigt fint här. På våren så brukar jag tänka att jag har tur som får bo i Dalarna på våren, det finns dessutom inget som slår Dalarna på sommaren, höstens färger upplever man också bäst i Dalarna och snart kommer vintern och ni fattar väl vart vintern är som bäst?
Hade egentligen inte tänkt äta i Rättvik men jag blev så låg på energi att jag var en fara för mig själv. Så jag blev tvungen att ta ett stopp och valet föll alltså på China Thai Restaurang Anna. 85:- ville dom ha, och det fick dom också. Det var dom väl värda. Hallonsodan från Kopparbergs smakade fint den med.
Nu är det hög tid att åka hemåt igen, barnen vill väl hem från dagis och skola snart.

Kanelbullens dag

Kanelbullens dag är naturligtvis en viktig dag och värd att fira. Jag öppnar dagen med fem färska, så får vi se vart det här slutar. Hur har ni planerat att fira dagen?

2011-10-03

Mitt spännande liv och tankar kring CX-landslaget

Jobbade 10 timmar idag, kändes bra att lägga lite plus på högen. Nu sitter jag och tittar på Svenska Hollywood-fruar med frugan och Emily. Har inte tränat och känner faktiskt något småskitigt i kroppen men jag hoppas att dessa två vilodagar plus lite god nattsömn ska göra susen med kroppen. Kanske att jag kan behöva någon fet lunchbuffé också. Det lär ju inte bli värre i alla fall.

CX Sweden har offentliggjort att man planerar landslagsverksamhet och att det KRÄVS deltagande i cupen för att vara aktuell.
"För att vara aktuell för uttagning till landslaget krävs det deltagande i cupen. Landslagsverksamhet kommer att bedrivas i för både tjejer och killar från junior och uppåt under förutsättning att man varit med och visat framfötterna i cupen. Närmare information om landslagsverksamheten kommer inom ett par - tre veckor. Missa inte chansen att få möjlighet att vara med och köra internationellt utan se till att vara med på cupens olika deltävlingar."
Lite speciellt kriterium faktiskt, hade varit bättre om man valt att kräva deltagande i internationella stortävlingar som världscup, Superprestige eller GVA-Trofee. Det är ju där man visar om man är något att ha internationellt. Den svenska cupen är ju tyvärr rätt så tunn i junior, U23 och elitklasserna. Genom att tävla internationellt visar man också att man vill utomlands för att tävla och är beredd att satsa på den här sporten. Hittills är det bara en damjunior som kört i CX-Cupen, så då borde väl hon vara självskriven i landslaget nu då? Ingen blir något VM-material enbart genom att mysa runt i den svenska CX-Cupen. Om jag ska spekulera lite så tror jag att landslagsrepresentationen kommer bestå av VM plus förhoppningsvis någon tävling inför VM. Om man menar allvar, både som cyklist och kanske även från förbundets håll så står svenska cyklister på startlinjen i världscupen i Koksijde den 26:e november eftersom det också är Koksijde som arrangerar VM i januari.
Eftersom detta är min blogg där jag luftar mina egna tankar så kan jag passa på att önska ännu mer nu när jag ändå är igång. Skicka inte så många till VM som i fjol! Om så många skall åka så ska cyklisterna först ha visat framfötterna på annat än CX-Cupen. Bättre då att istället lägga resurserna på några som vill och försöker bli bra på den här sporten och låta dom köra någon mer internationell tävling i landslagsdressen.
Lite knepigt också att man offentliggör att man planerar landslagsverksamhet när säsongen är i full gång och att fullständig info kommer ytterligare några veckor senare.
Den 16:e oktober avgörs säsongens första världscup, kommer någon svensk till start?

När ni funderar på det här med CX och världscup kan ni väl titta på dagens bildskörd innan ni postar era tankar i en kommentar till detta inlägg?

Dalarnas tidningar rapporterar om CX-tävlingen

Foto: Johan Solum (DT.SE) dt.se/de-raddade-cupen Nu räddade vi kanske inte cupen, men det var i alla fall vi tre som ansvarade för arrangemanget av Faluns deltävling och såg till att den blev av.

Foto: Johan Solum (DT.SE) Läs också om Darvell som funderar på att överge MTB-satsandet för cykelcrossen: dt.se/darvell-vann-kan-overge-mountainbiken

Så här såg det inte ut i morse

Men så där såg det ut från mitt kontorsfönster i fredags. Idag var det totalmörker och lite regn på det. Nu är det uppehåll i alla fall, så jag passar på att jobba ute.
Kroppen är fortfarande lite sliten sedan lördagen, men det var ju himla skoj så det är såklart värt det. Det har varit många besökare på bloggen de senaste dagarna, hej hej och kul att ni hittade hit!

2011-10-02

Trött stackare

Barnen sov hos min mamma med sambo i natt så Ronya och jag fick sovmorgon (sov ända till 08:30!) idag. Välbehövligt då jag tydligen blev rätt sliten av gårdagen, eller snarare allt inför OCH gårdagen. Det tar ju lite energi att arrangera och tävla i cykel ändå. Beslutade efter att ha tävlat igår att jag inte tänkte köra i Ludvika idag, kände redan då att jag var några snäpp för trött för att kunna mobilisera om.
Så idag har jag mest tagit det lugnt och återhämtat mig. Passade på att räkna ihop lite ekonomi för tävlingen också då siffrorna finns kvar i minnet. Om man väntar lite med sådant där är det nog lätt att det aldrig blir av eller att man glömmer något. Vi gör några tusen plus på tävlingen, utan pengasponsor. Enda sponsorerna vi hade var Lugnet Outdoor, Cykel & Fjäll och Sportson med varupriser samt Norkay med nummerlappar. Skulle vi haft mer än en månad på oss kunde det så klart blivit ännu bättre. Tur då att det alltid finns ett nästa år.
Vi skulle behöva lite fler vinstbringande arrangemang i Falu CK nästa år. Pengar måste ju in för att vi skall ha råd att bedriva vår verksamhet, det är faktiskt i grund och botten så enkelt. Inga pengar in = inga pengar ut. Många vill att vi ska "satsa", inte lika många tycks dock vara villiga att satsa några timmar själva för att klubben ska ha råd att satsa. Och sedan startavgifterna blev fria på svenska cykeltävlingar har Falu CK nu tre gånger så stora utgifter för startavgifter som vi hade för bara några år sedan. För att täcka årets kostnader för startavgifter skulle vi behöva arrangera minst 20 CX-cuptävlingar per år. Ni förstår då kanske att det här med ideellt arbete blir guld värt för en liten idrottsförening.
Nåväl, nog om ekonomi. Det finns ju roligare saker att skriva om. Som att jag somnade när jag skulle få barnen att somna i kväll, till exempel. Eller att trots att det är så dyrt att ha tävlingscyklister nu för tiden så känner ändå JAG att Falu CK mår bättre nu än på många år.