2017-10-26

Det våras för vinterträning

Olika sorters kul.

Nu har jag avverkat 20 tävlingssäsonger för Falu CK, det är ju faktiskt väldigt många det. Vet inte riktigt när jag gick med i klubben, men det var något år innan jag började tävla 1998 i alla fall. Så drygt 20 år i en och samma klubb. Vet inte om det är något att vara stolt över, men jag tycker i alla fall att det känns rätt mäktigt med tjugo grönvita säsonger. Det är väl också ett tecken så gott som något på att jag inte är 18 år längre.
Å andra sidan så är jag inte mer än 35 heller och det finns inget som säger att det är försent att prestera bra vid den åldern i en konditionsidrott som cykling. Så det tänkte jag fortsätta försöka göra även under min 21:a tävlingssäsong 2018.

Oktober är min vilomånad detta år, precis som förra året. Jag inledde praktiskt nog med att vara sjuk. Ska man vara sjuk så kan man ju ändå vara det när man vilar. Rätt gött också att avsluta min 20:e säsong genom att vinna en tävling den sista september. Bra tajming på både det ena och det andra. Vilomånad betyder inte att jag vilar helt, utan jag har fått ihop 10 pass på på dom 20 dagar som jag varit frisk, alltså ungefär varannan dag. Helt lagom tycker jag och det har inte varit någon strukturerad träning. En liten krydda jag har är att jag vill springa milen på under 40 minuter.

Den 1:a november så kommer jag att starta upp vinterträningen inför min 21:a tävlingssäsong. Det är på onsdag nästa vecka det. Fram till dess så kommer jag nu fundera lite på vad som gick bra respektive dåligt i somras, vilka egenskaper jag behöver bli bättre på och vad jag var bra på som jag ska bli ännu bättre på. Vinterträningen drar sedan igång med att jag kör några tester för att få en status och lite värden att börja vinterträningen med. Inledningsvis så kommer jag också ha med mig lite alternativ träning i vinterträningen för att sedan bli mer och mer cykelspecifik ju närmre säsongen jag kommer. I vanlig ordning blir det ganska mycket testcykel också. Perfekt redskap för hård träning, speciellt när man har heltidsjobb och barn.

Jag är laddad för ännu en vinter och motiverad för att göra den 21:a säsongen till min bästa säsong någonsin!

2 kommentarer:

  1. Hur tänker du när du lägger upp din träning? Några grundläggande principer du utgår från?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag brukar börja med en analys av det som varit, titta framåt mot vart jag vill komma och sedan lägga ut en plan för att nå dit. Har skrivit om det några gånger tidigare också i bloggen.

      Radera