Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-10-04

Bilder och resultat från CX-Cupen #1 i Lida, Stockholm

Svenska mästar'n Calle Friberg sitter och myser innan start.

Jens Westergren nervösklämmer lite på Calles däck, luftttryck är viktigt i CX!

Starten för Superklassen.

Slalomcykling.

Intensivt.

Damian köttade från start i Superklassen, fick sedan sällskap av David Höglund och Erik Greijus och dessa bildade en tättrio som höll ihop hela loppet.

David Höglund op kop.

Syrebrist?

Mikael Flockhart spanade på gubbar.

Dags för avgörande i Superklassen. Damian tog det här före David och med Erik några meter bakom.

Dags för start i prestigeklassen. Tyvärr så blev det ju av förklarliga skäl inga bilder från själva loppet, men det kanske ni kan bidra med? Skicka bilder till mig. Tack på förhand!

Prispallen för damer prestige.

Prispallen för herrar prestige.

Preliminära resultat från idag, presenterade av Jeppman!
Cyklister som blev varvade under andra halvan av loppet ska ju också stå med i resultatlistan, det kanske dyker upp i den riktiga resultatlistan på ckcx.se senare.

För egen del så gjorde jag tyvärr en dålig start. Tyckte först att jag kom iväg hyfsat men sedan så föll jag bakåt i fältet. Var kring 25:e plats ute på andra varvet innan jag började jobba mig upp igen. Lyckades slita mig upp i något som kunde liknas vid en tredjegrupp. Vi kom i kapp ett par åkare och höll hyfsat jämnt med de som låg före oss men efter ett par mer taktiska varv så var det rätt klart att vi i gruppen skulle fajtas inbördes om våra placeringar och endast maskinhaverier skulle ta oss längre upp i resultaten. Med 2-3 varv kvar så hade jag glidit bak i vår grupp om placeringarna 9-15 och tyckte att jag hade det rätt tufft. Lyckades ju ändå kriga på och var med i gruppen ut på sista varvet och när speakern sa att vi körde om 7:e plats så fick jag lite extra energi för att försöka köra till mig en plats i led ett till morgondagen (topp 8). Trodde att någon skulle attackera i slalombacken men eftersom ingen gjorde det och jag inte fick någon rulle att gå på så fick jag höja tempot själv.
Försökte ta täten innan utförskörningen eftersom det var rätt svårt att köra om senare, men Axel Wannerskog var svårpasserad så jag fick ligga som tvåa i gruppen istället. När vi var längst bort på varvet så var det en svepande gräskurva där jag fick bra fart med mig och gjorde ett nytt försök att attackera Axel. Han ville dock inte ge med sig så vi gick styre mot styre in i nästa svepande kurva. Han var väl inte helt nöjd med min manöver men för egen del så innebar det att jag dels tog mig upp först i gruppen och dessutom så tappade han en del fart. Vilket gjorde att jag fick några sköna meter till övriga och kunde flåsa in i mål först i gruppen. Tyvärr blev det ingen sjundeplats utan en nionde så speakern missat två cyklister inför sista varvningen.

Missnöjd med starten. Nöjd med tekniken och fartökningen på sista varvet. Missnöjd med att inte klara av startled 1 till imorgon.
Pulskurvan avslöjar att det fanns mer att ge under inledningen, sedan fullgas för att köra upp mig och hamna med forta grabbar. Sedan blev det allt mer "taktisk" åkning och så en slutköttning på sista varvet. Snittpulsen på 176 motsvarar 91.2% av maxpuls och detta höll jag alltså i 62½ minut!

All data från CX-tävlingen hittar ni här:

2 kommentarer:

  1. Jag ser ju bra tagen ut redan där efter 250m cykling...

    SvaraRadera
  2. Du körde väldigt bra och lvg-smart idag Henrik, observerade dig :) Blev glad när du kom "ensam segrare" ur klungan sen!

    SvaraRadera