Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-01-09

Mer om trafikolyckan där en bilist och fem cyklister var inblandade

Lång dag no blogg, ni vet hur det är?

Okej, nu tycker ni kanske att jag är tjatig om den här bil/cykelolyckan i Ornäs i lördags. Men jag tycker att rätt ska vara rätt. Jag förstod direkt jag läste artikeln att det skulle komma mycket cyklisthat bland kommentarerna och det stämde ganska bra, även om jag hade väntat mig en ännu lägre nivå faktiskt. Att folk kläcker ur sig ogenomtänkta och rent ut sagt idiotiska saker i kommentarsfält där de kan vara anonyma är ju inte direkt någon nyhet eller hemlighet. Men att en tidning skriver om en händelse och bara tar med en av två parter gör ju att hela artikeln blir väldigt skev. Nu skriver man att bilisten anger att han hållit hastigheten, men inte ett ord om hur någon av de fem cyklisterna såg på saken. Jag har sms:at med den drabbade cyklisten, pratat med en av de som klarade sig och pappan till de tre övriga som klarade sig. Så jag vet deras version också. Skrev detta på Twitter idag:
En timme senare hade jag pratat med en reporter på DT. De ska göra en uppföljningsartikel till detta med cykling på vägar och det kommer nog ut imorgon. Tror inte det blir en direkt uppföljning på olyckan utan mer en artikel som handlar om hur cykling sker och bör ske på allmäna vägar. Jag vet att de talat med mig och en trafikpolis, om fler är inblandade eller hur de vinklar det hela vet jag inte. Ska bli spännande att se. Minst sagt. Jag kan ju bli lynchad av anonyma näthatare, eller så blir det något mer balanserat.

Bilden DT publicerade visade cyklisten, men inget om bilen som ska ha hållit 70 km/h och försökt bromsa för cyklisterna. Här har ni ett par bilder från platsen:
Där vantarna ligger slutade bilspåren, ser ni skylten där uppe? Inte den stora blåa, utan en ännu längre upp. man ser baksidan och att något vitt sitter på stolpen. Där gick bilen ner i diket. Om bilisten höll 70 km/h så borde han ha hunnit påbörja sin inbromsning innan trottoarkanten där man nu ser bilspåren.

Här har jag illustrerat med hjälp av en bild från Google Maps var man ser hjulspår från bilen.

Jag tänker inte försöka vara någon utredare även om jag som privatperson vill försöka förstå. Det handlar om fem unga cyklister som nu tack vare en tidningsartikels kommentarer känner ännu mer olust inför detta än de redan gör med tanke på det trauma som det innebär att vara inblandad i en trafikolycka. De blir utmålade som idioter som får skylla sig själva att dom nästan miste livet, trots att de enligt dem själva inte gjort något fel. Det är väjningsplikt där cyklisterna kom ifrån (under bron), de säger att de har saktat in, inte sett någon bil och börjat trampa då en bil dyker upp från Borlängehållet. Tre av cyklisterna skyndar sig då över för att rädda sina liv, en stannar till och den femte var en bit efter men såg allt hända. Den som stannade till var den som blev påkörd.  Bilen var en Audi A6, så den borde inte haft dåliga bromsar.

Dåligt från DT att bara ta med ena parten i en olycka med två parter och trist att läsa alla negativa kommentarer till artikeln. Några fler bilder från platsen:
Bilisten kom alltså från Borlängehållet och cyklisterna skulle korsa vägen. Sikten är urusel på grund av bron och man ser inget åt höger innan man är framme vid skylten för väjningsplikten.

Cyklisternas eller bilistens fel? Bara de inblandade vet exakt vad som hände då inga övriga vittnen finns. Cyklisten hade tur i oturen då bilen bara träffade bakhjulet och inte själva cyklisten. Detta räckte ändå för att skicka honom tvärs igenom hela korsningen, man vill inte tänka på vad som hänt om bilen träffat rakt på honom istället. Cyklisten kom undan med en hjärnskakning, skrapat ansikte och "ont i benet".

Till sist vill jag avsluta med ett stort tack till alla bilister som passerade eller mötte oss på gårdagens distanspass, riktiga föredömmen. 

9 kommentarer:

  1. Hur långa är bromsspåren uppskattningsvis ?

    SvaraRadera
  2. 75 meter från trottoarkant till stopp.

    SvaraRadera
  3. Garry Jones (Ordförande Dalarnas CF)10 januari 2012 kl. 13:22

    Kommenterat på dt.

    SvaraRadera
  4. Thomas, du kan nog plussa på en 40, 50 km där. En anhörig har övningsbromsat samma sträcka med en bakhjulsdriven BMW och stannade efter halva sträckan. Då körde personen 100 km/h, alltså 30 km för fort...

    SvaraRadera
  5. Mycket bra skrivet!!!

    SvaraRadera
  6. Vad var friktionskoefficient vid olyckstillfället? (bromsträcka & drivhjul är ovidkommande)

    "Sikten är urusel på grund av bron och man ser inget åt höger innan man är framme vid skylten för väjningsplikten" Borde inte alla hålla ihop vid dålig sikt (eller tävlade man inom gruppen eftersom en var avhäng)?

    3st cyklar på och en stannar till. Var stannade han mitt på vägbanan, vid trianglarna på vägbanan?

    Mycke frågetecken här?

    Fortsätt forska Öijer!

    SvaraRadera
  7. Min erfarenhet är att även om bilen till slut stannat i diket i Haparanda och bilisten kört utan körtkort så är alla versioner utom bilistens ovidkommande enligt polisen.

    Alkohol- och drogtestades bilisten?

    /Jonas

    SvaraRadera