2010-05-04

Dagens motionstur

Planen med ett tema per tillfälle har dumpats. Istället tar vi lite allt möjligt vid varje pass och nöter allt vecka efter vecka till det sitter. Idag hade vi dock lite fokus på styrka/explosivitet. Något som ofta glöms bort när man sysslar med MTB, men som är ack så viktigt om man vill ta sig fram lite enklare/snabbare i skogen.
Vi åker ganska lugnt, alla ska hinna med. Ibland stannar vi för att samla ihop oss och jag pratar lite. Idag hade jag några korta branta backar som de fick spurta i. Allt för trötthetens skull. Även de mer vältränade får alltså tillfälle att bli trötta också.
Även om vi är en motionsgrupp så vill alla bli bättre på att cykla MTB, och förhoppningsvis så kan jag kanske lära dem något som gör att de får ut mer av sin cykling.

Här skulle de sitta ner och cykla upp en bit i backen. När de passerade en markering i marken så var det stående cykling och full gas som gällde till nästa markering.

Troligvis Faluns talangfullaste motionär. 96:a på Vasaloppet ett år och 27:a på Mörksuggejakten. Helt utan någon elitsatsning.

Äntligen uppe. Foto: Oscar Ekstam.

Vi lärde oss hur man på bästa sätt passerar ett blöthål också. Efter att ha gett några snabba tips så slirade jag igenom blöthålet först. Foto: Oscar Ekstam. Sedan åkte vi en och en igenom. Alla klarade det. Alla utom en...

Se gärna de nöjda minerna på herrarna i bakgrunden när Oscars fot försvinner ner i leran (klickbara bilder!).

Att cykla till höger om plankorna var the grej of the day annars.

Jag stänkte upp lite lera i aktern. Foto: Oscar Ekstam. Med dagens pass har jag nu tränat fyra dagar i rad vilket kanske är årsbästa. Jag känner mig starkare för varje träning som går och jag är mycket piggare under dagarna. En välbehövlig bieffekt av träningen. Mer energi helt enkelt.

En till sådan där brant backe med linjer i. Jag hoppas att cyklisterna som var med blev nöjda, glada OCH trötta idag.

För att vara på den säkra sidan så avslutade vi med en intervall i Högbobacken. Två kilometer backe i full fart. Det var här Fredrik var och tränade idag. Jag hade nämnt honom ett par gånger under passet faktiskt, så det var lite kul att också se honom cyklandes.

Vi pratade också lite om Lugnet MTB Trailcentre, som nu tydligen jobbar under namnet Falu Freeride Bike. Vi tog upp vilket bra jobb de gjort och hur synd det var att de tvingats avbryta sitt byggande. När vi åkt intervall uppför Högbobacken så pratade vi lite och avslutade passet där. Några av oss åkte den handbyggda stigen ner. Och när vi kom ut i slalombacken så var det ett helt gäng där och grävde. Det visade sig då att de för någon dag sedan hade fått sitt eftertraktade tillstånd till att fortsätta med de stigbyggen för cykel som görs i Lugnet-terrängen. Bra nyheter och fantastiska insatser av de inblandade som verkligen gör någon skillnad för cyklingen i Falun.