Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2010-05-11

Blodsmak och prologhosta

Jag hade tänkt blogga lite om blodsmak idag, blodsmak och prologhosta. Det är ju vida känt att många som tävlat i en prolog drabbas av en slags rethosta som vi gärna kallar för just Prologhosta. I MTB-tävlingen Borlänge Tour är det gärna varmt och dammigt också, vilket i många fall kan förstärka Prologhostan. Många (främst orutinerade som kanske inte upplevt så kraftig prologhosta tidigare) tolkar detta som ett sjukdomssymptom och fullföljer därför inte etapploppet.
Igår så funderade jag lite på hur blodsmak uppkommer och vad som ger oss denna prologhosta. Jag förstår ju att det beror på att vi tar i mer än vi kanske har kapacitet till och dessutom gärna gör det utan tillräcklig uppvärmning. Men vad är det för funktioner i kroppen som tvingar fram blodsmaken och vad fyller den för funktion? Jag vill alltså veta exakt vad som händer och varför. Finns det någon läsare som vet? Eller har man forskat för lite i blodsmak och prologhosta?
Anledningen till att jag funderade lite extra på det igår var att jag efter torsdagens TT på Jungfruberget (då jag ju drabbades av blosmak så kraftig så att jag kunde svära på att strupen blödde) fick just prologhosta efteråt. Det retade i halsen och jävlades. Funderade på om det var en bieffekt av blodsmaken. Om man liksom skadar andningsvägarna när man drar på sig blodsmak och prologhosta. För det har retats i halsen sedan dess. Inte halsont, utan mer en känsla av att något sitter i halsen och jävlas med mig. Som om blodsmaken gett sårskorpa i halsen. Förstår ni?
I morse vaknade jag och kände mig döende i förkylningssymptom. Halsont, slem och snorig. Men nu efter frukost känns det lite bättre. Men det ska jag kanske inte berätta för er. Ni kan glömma det jag nyss skrev och fortsätta tycka synd om mig.
Poängen med hela det här inlägget: Varför blodsmak och prologhosta? Hur uppkommer det, hur fungerar det och vilka effekter har det?

Avslutar detta mycket intressanta och dramatiska inlägg med något lite mer lättsamt... Ni som har Facebook, har ni sett detta? (krävs att ni är inloggade på FB för att ni skall kunna se) Hetast på Facebook!

3 kommentarer:

  1. i lungorna finns flera miljoner små, små blodkärl som är så tunna att de vid tillräckligt hög belastning kan brista, och orsakar därmed den välkända blodsmaken. det handlar om så små mängder att det aldrig blir synligt (man slipper hosta blod vilket ju är skönt) men ändå märkbart smakmässigt. det fyller alltså ingen funktion men är väl någon slags signal om att man tagit i, i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag googlade faktiskt lite i frågan efter att jag skrivit inlägget (varför googla först liksom...) och såg också att det var blodkärl i lungorna som brister.
    Nästa fråga då, prologhostan, vad kommer den ifrån?

    SvaraRadera
  3. när lungorna blir irriterade (av tex mycket kall/varm/dammig/osv luft eller stort luftutbyte överlag) så stimulerar det receptorer i luftvägarna som vill ta bort "det onda", och det naturliga sättet för kroppen att göra det på är ju att hosta (av samma anledning som man tex kan bli snorig av att anstränga sig i kallt väder). jag tror (ska inte svära på det här dock) att det här med att prologhostan sedan sitter i efteråt enbart beror på att irritationen är såpass stor att det tar ett tag för kroppen att fatta att det är lugnt och frid & fröjd igen.

    SvaraRadera