Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-03-24

Lätt vevparti?


Fälgen på bilden har inget samband med resten av inlägget.

Efter samtal idag med Darvell (som tog tillbaka sin vintercykel, det aset) funderade jag lite på om jag verkligen skulle köra ett lätt MTB-vevparti med två klingor i sommar. Eller om jag kanske skulle satsa på ett landsvägsparti istället. Funderade lite på fördelar med låg vikt kontra liten Q-faktor. Sedan slog det mig, jag satsar på ett lätt landsvägsparti istället. Doh! Det gäller bara att det passar med ramen också.

Har ni haft några liknande, djupa, funderingar idag?

10 kommentarer:

  1. LVG-compact med enkelklinga 42 t och bash... enda nackdelen är väl att få det att passa med ramen, och att det är lite tungt med bara 42 t och surben på vissa banor. Men SRAMs nya 36 t-kassett hjälper nog ett steg på vägen. Hade det inte varit för alla långlopp kunde man köra en 38t eller 40t fram hela tiden.

    SvaraRadera
  2. För enkelklinga är det bättre med vanligt lvgvevparti. Största problemet är väl ramen. Dura-Ace 3-delade vevparti men bara använda de 2 innersta är ju grymt, en vikt på runt 750g men inte alla ramar det fungerar på om man kör 30-42.

    SvaraRadera
  3. Skippa salamin så kan du köra med ett "icke superlätt" vevparti....bättre du lägger de pengarna på ungarna!!!

    SvaraRadera
  4. Anonym: Skippa skitsnacket och lägg tiden på annat!!

    SvaraRadera
  5. Hmmm....,anonym2, det har du rätt i, ska skippa skitsnacket och lägga tiden på annat än att läsa bloggen här hädanefter ;o)

    SvaraRadera
  6. Nu ska ni inte gå för långt.

    SvaraRadera
  7. Man ser ju ganska ofta byggen där man använder lvg-vevpartier eller andra speciallösningar. Är det oförstående från komponenttillverkarna som inte fattar vad vi vill ha eller är marknaden för dessa extrema prylar så liten att det inte är värt att lägga utvecklingspengar på?

    Skall i alla fall bil kul att se vad du beslutar dig för i all fall, hoppas att det inte blir någon "svensson-lösning" med två klingor på standard mtb-vevar för det är alltid kul om någon kommer på något nytt!

    //Markus Porath

    SvaraRadera
  8. Anonym: Oj nu blir jag rädd. Tror du Öijer inte klarar sig utan dig?

    SvaraRadera
  9. Förklara för en oinvigd. Vad är vitsen med lvg-vevparti framför mtb-dito? Är det bara vikten det handlar om eller är det nåt annat som jag missar?
    /Thomas

    SvaraRadera
  10. Thomas: Smalheten (q-faktor på fackspråk) är största fördelen. Ställ dig upp med fötterna normalt. Nya XTR har 17cm mellan ytterkanterna, XT har 18cm. Dura-Ace runt 15cm. FRM Cu-2 16,3cm. Jag har då inte ens 15cm mellan mina fötter normalt så vill ha så smalt jag kan få tag på, naturligt med. Dock tror inte jag inte det blir lika stabilt när man står upp men.

    SvaraRadera