Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-03-23

Finns inget bättre

Matchen mellan IBF Falun och Warberg IC var grym idag. Bäst inledningsvis var nog de två männen lite snett bakom mig på läktaren. Den ena klädd i kläder från ett populärt bilmärke, som sponsrar en del av verksamheten på Lugnet. Den andra mannen hamnade gång på gång några meter från sin plats i sin upphetsning. Jag trodde inte att de skulle hålla samma tempo hela matchen, och mycket riktigt hade de en liten svacka mitt i. Skönt att se vad lite idrott och kanske ett par droppar alkohol kan göra med vuxna män.
Själv kom jag hem med ömma, röda handflator och hes röst. Jag var i toppform utan alkohol. De största galningarna, vi sitter nog på sektion A hela bunten. Förre landslagsmålvakten och IBF-spelaren Andreas Olsson har givetvis ett stort hjärta för laget, även på läktaren. Hans kärleksförklaring till domare Skoog gick inte av för hackor. Det är härligt att se. Passion kallas det nog.
Ribb och stolpträffar åt båda håll, böljande spel och kalasräddningar. Många tyckte att det var en fantastiks match, så också jag. Falun ledde med 1-0 efter första, när Falun gick ifrån till 4-1 i andra hade jag så mycket hopp. Ställningen var 5-2 inför sista perioden och jag var tvungen att röra på mig i pausen. Känslan i kroppen var ungefär som inför en viktig tävling. Warberg har gjort grymma sistaperioder, det visste alla. Också spelarna på planen. Efter halva tredjeperioden stod det 5-5 och nästan alla i Falu Kuriren Arena tänkte nog; "inte nu igen".
Men om Leksands IF är sämst när det gäller, är nog IBF Falun bäst när det gäller. Det blev 6-5 till Falun och den avgörande matchen spelas i Varberg. Förra året förlorade Falun en massa matcher inför slutspelet, och hade inte mycket att säga till om heller när slutspelet började. Samma sak i år. Mina tankar kring detta plötsliga tapp inför slutspelet har varit att IBF Falun nog är ett av få lag som fattat det här med formtoppning, och därför inte presterar på topp inför slutspelet. Och i år kanske vi får se just den formtoppen.
Warberg vann serien i år och Falun kom till slutspel som sjunde lag. Falun hade inte vunnit en enda match mot Warberg i superligan, någonsin, innan slutspelet började. Warberg valde Falun som kvartsfinalmotståndare för "en enkel resa mot semi och bara en bortamatch". Nu har det blivit två segrar för Falun och Warberg fick två långa resor. Johannes Skog hade måltorka efter juluppehållet och är en av de viktiga spelare som börjat prestera i slutspelet. Tre mål idag säger väl en del. Oavsett hur det går i den sista och avgörande matchen har IBF Falun gjort det bra.
Jag hoppas bara inte att spelarna känner samma sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar