Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-01-23

Dopingchock, sliten och innebandy

Hej cykelvänner!

Vi börjar väl med det tyngsta först. Igår fick jag uppleva något som jag trodde (och hoppades) att jag aldrig skulle få vara med om. En bekant har nämligen lämnat ett positivt dopingprov. Alltså, jag visste ju vem Niklas Axelsson var också i och med att vi tävlat i samma klunga, han är mas och så vidare. Vi kanske hejar på varandra om vi möts, men det här var något annorlunda. Mycket närmre.
Jag satt och läste en artikel på en lokal nyhetssida och i slutet så stod det; "Läs även: Faluprofil fast för dopning.".

Tänkte först att det kanske var någon gammal nyhet eftersom om någon i Falun dopat sig och åkt fast så borde jag ha hört det via någon bekant ganska snart och jag hade inte hört något. Var ändå nyfiken på vem det var, vilken idrott och när.

När jag öppnade artikeln och såg vem det var så stelnade jag till. Visste inte riktigt vad jag skulle göra. Ville skriva till någon om det och funderade på om/hur jag skulle twittra om det. Bestämde mig istället för att höra av mig till personen i fråga. Så jag frågade hur han mådde och så. Det känns som om jag tog rätt beslut.

Han är inte tävlingscyklist och åkte inte fast som cyklist utan i en annan idrott, men cyklar som träningsform. Vet inte om han är med i Falu CK, men han har i alla fall varit det när jag var ordförande. Det han åkt fast för är anabola steroider som han, via sitt förbund, sagt att han inte vet var eller hur han fått i sig. Ett svar som både skyldiga och oskyldiga brukar använda sig av.

Min åsikt är att om man har otillåtna preparat i sig så ska man stängas av. Reglerna säger att man själv har ansvar för det som är i kroppen och då spelar det liksom ingen roll om din mamma tvingat dig att ta preparatet, om någon lagt det i din mat utan din vetskap eller om du fått det från den där nya tandkrämen. Hårt, men det är nog den vägen vi måste gå för att få en renare idrott. Sedan så tycker jag inte att alla brott mot dopingreglerna ska generera samma straff, utan att det finns en straffskala där olika förseelser ger olika långa avstängningar eller straff.

För den här personen så väntar nu ett förhör där han ska lämna sin syn på saken och förklara hur hans dopingprov kan varit positivt. Sedan ska det väl kanske utredas innan någon dom kommer. Till dess är han avstängd från all organiserad idrottsverksamhet.

-----

Sliten ja, jag är sliten. Riktigt sliten. Har beslutat att kalla denna vecka för vilovecka istället för lätt vecka. Är så fruktansvärt sliten just nu. Hoppas känna mig mer på banan snart igen.

-----

Idag har småflickorna och jag varit i Leksand. Ebbah har spelat två innebandymatcher där. Kanske hennes sista match faktiskt. Efter första matchen så sa hon att hon aldrig mer ville spela innebandy, men tränaren och jag lyckades i alla fall övertyga henne om att spela den sista matchen. Vet inte om det var bra eller ej, men det blev tack och lov en mycket lyckad match för Ebbahs och lagets del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar