2015-09-13

Framdäcket höll tätt och vevpartiet satt kvar!

Körde ju det där Långlopps-SM idag.

Det var väl ändå för väl att vevpartiet fungerade utan problem och mitt bättre begagnade framdäck höll tätt. Stansade det igår kväll, så det var ju lite oro kring hur tätt det skulle bli. Eftersom jag hade stansat det förut så var det ändå rätt tätt.

Men. Efter bara någon kilometer så började bakdäcket istället att tappa luft. Skönt med lite variation då jag punkterat framdäcket två gånger i rad nu (väckningspasset igår och Cykelvasan). Hoppades på mirakel typ att det skulle bli tätt och allt skulle gå bra. När vi närmade oss första skogspartiet så var det dock väldigt klent med luft i däcket. 
Allt gick lugnt och fint dit i alla fall och jag hade förväntat mig ett krig in på första stigen då vi var väldigt många, men även där gick det oväntat lugnt till. Folk kanske inte var beredda på den? Kändes ändå lite märkligt då jag vet att många hade tränat på banan. Jag hade en bra position in mot stigen men såg Calle Friberg i ögonvrån och valde att släppa honom före mig in på stigen. Ville ju inte åka runt med pyspunktering framför en guldkandidat. Det dröjde inte länge innan däcket krängde hit och dit och jag fick börja åka som en kråka för att inte få genomslag. Valde därför att styra ut cykeln i blåbärsriset och inse att det inte blev något mirakel.

Efter mycket möda och stort besvär hade jag fått i en slang och luft i den. Måste dock börja med större patroner, fick ju i skitlite luft. Men dom där krånglar ju nästan jämt också. Pumpade upp med min minipump som var allt annat än bra och totalt så stod jag stilla i 5:50 där. Med tanke på min punkteringsfrekvens så lär jag nog öva på slangbyten i vinter inför nästa säsong. Allt över två minuter är ju dåligt. 

Nåväl. Jag insåg att jag fick se resten av loppet som träning. Körde på hårt och jämnt efteråt men efter en knapp mil så märkte jag att det började svaja bak igen. Stannade och pumpade i hopp om att det uteblivna miraklet skulle inträffa denna gång.

Tyvärr inte, utan jag fick stanna igen. Och igen. Hade ju inga fler slangar. Efter att cyklat jättesakta hängandes på styret och även fått gå en bit så insåg jag att jag inte skulle få någon slang inom kort så jag stannade igen. Slet loss däcket, letade efter hål i däcket utan att hitta något fel. Skulle bita av slangen vid hålet för att göra en knut och använda den igen men tyvärr var hålet bara några centimeter från ventilen. Chansade ändå på att det skulle gå och tyckte att jag fick till en hyfsad knut. Långt ifrån tillräckligt dock. Luften pyste ut igen. Och igen. Och igen.

Mötte en cyklist med kedjan i handen och har väl förutom slang, patron och minipump ett kompetent multiverktyg med kedjebrytare i fickan. Så jag stannade och hjälpte honom lappa ihop kedjan. 

Sedan kämpade jag på till depån efter 37,5 km. Där lyckades jag tigga till mig en slang och fick luft i bakdäcket igen. ÄNTLIGEN FICK JAG CYKLA MED LUFT I DÄCKEN! Luften stannade också i däcken hela vägen till målet. 

Totalt 42 minuters stillastående idag var ju inte vad jag räknat med men trots all ståtid så fick jag se banan (kan vara nyttigt om jag ska köra Bergslagsloppet fler gånger) och ett bra träningspass. 

Nu ska jag väl försöka att bryta ihop och komma igen ytterligare en gång. Tredje tävlingen i rad med problem nu, börjar bli en smula irriterande. 

Världens bästa Ola Hellström hörde av sig innan loppet och erbjöd sina langningstjänster. Tyvärr så behövde jag väl inte hans assistans så mycket idag, men han hade fler att langa åt så han fick jobba lite i alla fall. Dessutom tog han ett par bilder:
 Jag och Jonatan Steen innan start. Han var 8:a på Bockstensturen och 14:e idag, går från klarhet till klarhet den mannen.

Glad åt att se Ola, eller skrattar åt eländet?

32 minuter efter att vi skulle ha åkt i morse så kom Jonatan farandes med orden: "för 6 minuter sedan låg jag i sängen, det här kör vi in". Den där mannen alltså.

Min cykel och hjälm vid tävlingsplatsen i Ånnaboda, lyckligt ovetandes om vad som väntade...

Här har ni lite resultat från Långlopps-SM också. Mitt hade dom inte hunnit få med men jag kom runt på typ 3:33...

3 kommentarer:

  1. Heder åt dig som fullföljde!
    Undrar hur många av DNF:erna i listan som hade mindre problem än du...

    SvaraRadera
  2. Känslan är att det väldigt ofta blir punka med slanglöst kontra slang? Är det värt det?
    Eller vad för tryck har du i däcken?
    Mvh /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag körde med slang så höll det ju bara en mil. ;) Brukar köra med ca: 1,5 bar.

      Radera