Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-11-12

Bilder från CX-Cupen i Flottsbro dag 1

Kameran var med till Flottsbro också, grattis cykelsverige! Jag börjar givetvis med lördagen, söndagen får ni imorgon.

Jag gillar färgvalet man gjort till källaren hos svärmor

Darvell stod för helgens tankevurpa när han försökte vara cool och drog på sig badshortsen utanpå svenska mästardräkten.

Det var ju ingen tvekan kring vart jag skulle stå för att bevittna inledningen på Superklassens lopp. Tyvärr verkade de allra flesta köra väldigt säkert och stabilt.

Trots trängsel och snorhalt underlag så verkade alla ha räknat med det och tog sig igenom bra...

Men i slutet av fältet kom äntligen en herre som ville spexa lite och bjuda på show!

Tjejerna var (tyvärr) också väldigt stabila utför, här jagar framtidslöftet Ida Jansson Falu CK's Lisa Ström

Fram och tillbaka, det kanske se lite rörigt ut för den oinsatte

Nästa ställe där jag hoppades få se lite kaos var i en kort och lite småbrant backe med snorhalt underlag, först här är två falubor: David Eriksson och Adam Steen.

Sen följde kaoset

Åsa Erlandsson var säkerheten själv, även om hon här redan hunnit lägga sig under det första varvet

Kajsa Snihs gjorde ett gästspel i Flottsbro

Adam Steen är ingen kille som snålar med watten, här skickar han på en monsterattack ut på andra varvet

Gustav Dejert tog ansvar direkt, här närmast följd av David Eriksson

Fredrich Hammarström skuggade täten

Markus Nyström gjorde en inte så jättebra start men körde sedan starkt upp sig och slutade till slut trea.

Tättrion går ut på ännu ett varv och cyklisterna placerade sig faktiskt i samma ordning i resultatlistan lite senare, i bakgrundne ser ni slalombacken och vår lilla serpentinutförsåkning.

Gustav Dejert närmast kameran har här gått ifrån konkurrenterna

Bakom Gustav var det en hård kamp om andraplatsen

Adam var väl inte riktigt helnöjd med fjärdeplatsen och jag önskar nästan att jag filmat hans monolog här

Starten för oss prestigeherrar har gått och snabbast iväg var Martin Eriksson. Bakom kameran på efterföljande bilder var Adam Steen.

Många snygga snabbingar

Suddig bild, men jag ville bara visa hur avhängd jag var redan i startbacken, bra där!

Ett varv senare och jag är på väg uppåt i fältet

Tättrion bestod av Ludde, Micke och Mange

Efter tre varv körda var jag nu uppe på nionde plats med två gubbar inom synhåll

Jimmy Bodin gillade backarna på lördagens tävling och blev finfin åtta

Jag är tveksam till om svenske H30-mästaren Patrik Eklund uppskattade backarna speciellt mycket idag, men han blev ändå topp tio!

Jesper Larsson stortrivdes givetvis i lervällingen som bjöds

Här har jag lyckats köra upp mig till en femteplats som jag också höll in till målet, jättenöjd med det!

Det står några reservhojar i depån när prestigeherrarna kör, och då har ändå Magnus Darvells flickvän Isabelle tagit Magnus alla reservhojar och gått till cykeltvätten med dom när denna bild togs.

Så här nöjd blir jag tydligen efter att jag kört upp mig till femteplats och fått tvåhundra kronor för besväret.

Men kanske nöjdast är jag nog över att ha fått en da PEFs Cross-kaka från Kung Stalle. Da PEF är Patrik Eklund, H30-mästaren i cykelcross som fått en egen energikaka döpt efter sig. Eller om det är Patrik som är döpt efter kakan kanske? Kung Stalle då? Ja, det hörs väl på namnet? Han är ju kung. Köp kakor!

Madventure

Alla andra har ju redan tipsat om den och han har ju redan kommit så långt, men in och läs Marcus Svenssons härliga blogg från hans långcykling från Mölndal till Asien i bloggen Madventure.se. Börja med första inlägget och bläddra er sedan framåt.
För att ni inte ska missa hans inlägg så har jag lagt till bloggen i listan här till höger på min blogg.

Att vila eller inte vila, det är frågan

Stilstudie från igår, foto: David Elmfeldt

Jag känner mig som i ett vägskäl och vet inte riktigt hur jag ska göra. Å ena sidan så känner jag mig trött, sliten och har en form som inte utvecklas positivt. En veckolång säsongsvila kanske är på sin plats för att återfå motivation och krafter? Å andra sidan så är det bara en helg med CX-tävlingar kvar nu, jag kanske ska komma in i träningslunken och ta mig igenom dom på ett bra sätt först, och sen vila? Om jag vilar så blir jag dålig, men på vintern är det ju okej att vara dålig. Och form och motivation går ju i vågor så det kanske är bäst att tugga på ändå? Eller ska jag strunta i cupavslutningen i december, slå på stort och vila två veckor? Jag tränar ju så lite att frivillig långvila inte egentligen är något jag nödvändigtvis måste ha, men det är så mycket i livet som kräver tid och det kan vara mentalt skönt att växla fokus ett tag.

Ska fundera under dagen så får vi se om jag blir något klokare...

2012-11-11

Dålig idag

Det här med leriga tävlingar tycks inte vara min melodi. Körde som en kratta men trodde att jag kunde fixa en sjätteplats ändå. Tyvärr tappade jag allt sista 25 minuterna eller så. Tappade ändå bara en placering och blev sjua. Varannan helg kör jag bättre dag två än jag gjort dag ett, det här var min vecka med dålig andradag. I Vårgårda kommer jag alltså köra skitbra dag två. Vi får hoppas på det i alla fall. Nu ska jag hämta barnen och bila hem oss till Falun.

Snart dags för start igen

Regn idag så banan är såphal. Blir nog en rolig dag och jag hoppas givetvis på att hamna "in the money" idag igen. Pepp!

2012-11-10

Resultat CX-cup Flottsbro

Foto: http://www.flickr.com/photos/jyrgomatic/sets/72157631974565465/

Efter en bedrövlig start där jag kom iväg dåligt och sedan blev klämd i starten så lyckades jag gå från första startled till sist på typ 100 meter. Behöll den positionen i ungefär en kilometer till vi kom ut på plattåkningen på gräset där jag var ganska stark idag. Avancerade sedan hela racet och kom i mål som helnöjd femma. Hann med en vurpa med dryga varvet kvar men tappade inte många sekunder på det. Imorgon kör vi i stort sett samma bana men bakvänd, tror det kan passa mig bra. Backeländet slipper vi nog också...

1. Magnus Darvell
2. Mikael Flockhart
3. Ludwig Söderqvist
4. Anders Stenberg
5. Henrik Öijer
6. Martin Eriksson

I damklassen:
1. Åsa Erlandsson
2. Angelica Edvardsson
3. Lisa Ström

På plats i Flottsbro

Tung bana idag med mycket blött gräs och ett par backar. Det är väl bara att vispa på så gott det går i ca: 60 minuter. Kämpa!

2012-11-09

I 08

Har åkt till storstan med barnen. Är hos svärmor och ger därmed frugan som stannat hemma lite egentid i helgen. Imorgon race, repeat på söndag och sedan hem igen. Ofta när jag är här så känner jag att jag skulle vilja vara här längre för att hinna träffa alla, cykla med alla och se allt. Men då, precis som nu, är det en ganska hektisk vistelse.

Jag tävlar i Stockholm i helgen, kom och titta!

Hej och god morgon!

Både lördag och söndag innebär cykelcrosstävlingar i Flottsbro, Huddinge, för mig. Eftersom jag har många läsare från Stockholm så vore det kul om ni kunde komma till Flottsbro för att heja på mig i helgen. På lördag startar jag 14:15 och på söndag startar jag 12:30. Det är gratis att titta!
Klicka på kartan för att komma till dess plats på Eniro. Som ni kanske ser så ligger Flottsbro söder om Stockholm, ungefär halvvägs till Södertälje.

För er som vill veta mer om tävlingarna så har dom givetvis en hemsida, kolla in Sthlmcyclocross.se för mer info.

2012-11-08

No more förbundskapten och Galle avstängd 1 månad

Tjena folket!

Denna afton blir det lite cykelnytt, eftersom jag vet att ni gillar sådant. Idag blev det nämligen klart att förbundet inte förlänger kontraktet med Glenn Magnusson som förbundskapten för landsvägslandslaget. Tidigare har ju Fredrik Ericsson slutat som förbundskapten för MTB-landslaget, något han bestämde sig för för länge sedan. Ni kan väl läsa artikeln på Cyclesport som handlar om detta.
Enligt vad jag har hört så kommer Madeleine Lindberg Wall bli någon slags landslagschef för alla landslag och att man sedan kommer ha med lagledare till dom olika landslagsuppdragen och alltså inte anställa några nya förbundskaptener. Jag hoppas detta inte stämmer och om det stämmer så hoppas jag att förbundet ska tänka om. Självklart behövs förbundskaptener i både landsväg och MTB. CX och bana kan fungera med ledare till landslagsuppdragen, eftersom dom är så få (hur det ser ut på BMX-sidan vet jag faktiskt inte...).
Fredrik Ericsson har varit anställd på 50% men jobbat 100% med MTB-landslaget, jag kan tänka mig att Glenn Magnusson också haft minst 50% anställning och samma sak gäller väl för Madde kan jag tro. Hur en person ska kunna sköta tre personers jobb på ett bra sätt har jag svårt att förstå. Men framför allt så urholkas landslagsverksamheten och det blir ingen kontinuitet med olika ledare vid dom olika landslagsuppdragen.
Troligtvis har väl ekonomi något med saken att göra, men det är mer än jag vet om. Förbundet borde jobba mot att utveckla verksamheten, inte att avveckla den.

Nästa nyhet: Elitcyklisten Simon Galle har blivit avstängd i en månad från och med idag, dessutom måste han betala 1000:- i böter och tillåts inte tävla innan han betalat dessa. Anledningen till bestraffningen är att han tidigare i år körde motionsloppet Roslagshösten, utan att ha anmält sig. Han ställde sig en bit efter starten och hakade sedan på motionärerna. Enligt Simon själv så var några funktionärer med på det hela, men tydligen inte alla då arrangörsföreningen Fredrikshof (som Simon tävlat många år för) skickat in en anmälan till disciplinnämnden. Läs mer i bilden som Simon publicerat på sin blogg:

Som ni kan se längst ner i brevet som Simon fått så ska bestraffningen vara minst en och högst sex månader, han fick alltså lägsta tänkbara straff ändå. I mitt tycke är det helt rätt att bestraffa någon som brutit mot reglerna. Men eftersom disciplinnämnden var så snälla mot de licensierade cyklisterna som tävlade i det stora, osanktionerade, loppet i Malmö så borde väl också Simon kunnat komma undan med en varning?
Enligt SCF:s regler innebär start i så kallat svartrace följande straff:
"en månads avstängning samt böter på 50-100 CHF"
Ändå blev de cyklisterna bara varnade medan Simon fick ett straff enligt regelverket. Jämn nivå tack, om ni ska börja hugga på otillåten cykling bland licensierade cyklister. För mig är det minst lika allvarligt att köra ett osanktionerat lopp som det är att köra ett motionslopp utan att vara anmäld.

Jag höll stumt idag

Inspirerad av duellen mellan Sven Nys och Nils Albert under senaste Superprestige-loppet i Zonhoven så bestämde jag mig igår för att tempopendla till jobbet idag. Två dagar innan tävling så brukar jag annars vila, men jag lär ju knappast bli sämre av detta i alla fall. När jag vaknade i morse så var jag sjukt trött och termometern skröt med fyra minusgrader. Jag inbillade mig att man ibland behöver grisdagar och tvingas gräva djupt. Nu såhär efteråt känner jag mig väldigt nöjd med morgonen.

Ha en härlig dag!

Här kan ni också se duellen, hoppa fram till 1.15.10 och kolla till målgången om ni inte orkar se hela loppet

2012-11-07

God afton!

Bild från morgonens pendling

Ibland är väl ändå livet så härligt? Torra vägar och en soluppgång, mycket mer än så kan man väl inte begära? Skulle vara om jag fick cykla på heltid då förstås. På hemvägen så spurtade jag några gånger för att påminna kroppen om hur den gör för att cykla snabbt. Vi får se i helgen om det lyckas eller inte...

Nu är jag också Instaweb

Nu kan ni lätt följa mig på Instagram också via webben, klicka på bilden för att komma till min profilsida hos Instagram. Instagram har varit en bild-app till telefoner där man delar med sig av sina bilder med omvärlden. Nu går det alltså smidigt att också följa via nätet och jag brukar lägga upp någon bild lite då och då. Bra komplement till alla andra sociala medier jag sysslar med.
Ni kan nu följa mig via:
Jag finns också på Google+, men har minskat min aktivitet där... Men bäst och mest följer ni mig via bloggen givetvis. 

Backintervaller Högbo

Det blev en kvällsträning igår, skjuten från höften. Hade lika gärna kunnat ligga och sova istället, men att cykla är väl bara för roligt? Så jag stack upp till Högbo och klämde fyra intervaller på 5.24, 5.33, 5.29 och 5.24.
Jag tog denna, mycket konstnärliga, bild klockan 22:38 då jag var klar med intervallerna. Nu, sju timmar senare, försöker jag skrapa ihop resterna av mig själv för att cykla till jobbet.

En och samma väg både dit och hem. Blir mest symmetri i höjdprofilen då. Ganska tydlig juniorintervall i den sista där, men det får jag bjuda på denna gång. Nu är det hög tid att rulla till jobbet, hej!

2012-11-06

Helikopterarbete på Lugnet och arabisk mat


Filip och jag fick se lite byggarbete med helikopter uppe på Lugnet idag, man håller på att förbättra landningarna vid våra kära hopptorn inför VM 2015.

Innan dess var vi på innebandy. Efter Filips träning så tittade vi lite på tjejerna när dom spelade, sedan gick vi ut, tittade på helikopter och åkte hem igen. Natten till idag sov jag fem timmar och är nu svintrött, dels beroende på för lite sömn den senaste natten men också på grund av att tävlingshelg med bilresa gör sitt. Men. Om bara barnen kommer i säng någorlunda snabbt nu så kanske jag dammar av lite backintervaller i Högbo bara för att. Behöver röra på kroppskrället och risken är att det inte blir mycket cyklat annars innan helgen. Får samla mod nu och peppa mig själv så kanske det går. Vill ju helst sova och klockan börjar redan bli mycket med tanke på uppstigningen imorgon bitti vid fem igen.

Idag på lunchen åt jag arabisk buffé på Sabastawe i Borlänge, gott värre och trevlig personal som gärna ville berätta om sin mat. Rekommenderas!

För er som är sugna på att arrangera CX-Cupdeltävling nästa år och inte läser, eller har tillgång till, klubbmejlen


Till denna säsong blev Skåne utan CX-Cuptävlingar, vilket många tyckte var trist. Speciellt för de som tyckte att dem inte hade blivit tillfrågade. För att undvika att potentiella arrangörer missar möjligheten till cuptävling i cykelcross nästa år delar jag därför med mig av det mejl som gått ut till alla distrikt och föreningar i detta blogginlägg. Tyvärr når inte alltid informationen ut till rätt personer eftersom klubbmejlen dels kan ha en felaktig eller gammal e-postadress, ingen i föreningen kollar klubbmejlen och dessutom så är det inte alltid "rätt" person i föreningen som läser klubbmejlen...

Så här är den, texten som CX-gruppen mejlat ut:

"Just nu rasar den svenska cyclocrossäsongen för fullt och vi har redan bjudits på några riktigt bra cykeltävlingar med många startande. I skrivande stund återstår fem deltävlingar i cupen samt SM och allt talar för att succén fortsätter. Kom gärna och titta eller delta på de återstående tävlingarna i Sunne, Huddinge eller Vårgårda.
 
Trots att det återstår knappt ett år tills dess att nästa säsong sparkar igång vill vi i CX-kommittén redan nu bjuda in er klubbar att arrangera cyclocrosstävlingar i CX-cupen nästa höst. Intresseanmälningar tas emot under perioden 1 november till 31 december. Först till Kvarn gäller även om ett visst urval kommer att göras med hänsyn till geografiska spörsmål och om tävlingar exempelvis kan kopplas till andra publika arrangemang.
 
Säsongen 2013/14 kommer preliminärt inledas den första helgen i oktober (den 5 och 6 okt). Ambitionen är sedan att två cuptävlingar ska hållas vartannat veckoslut fram till månadsskiftet november/december. Sammanlagt talar vi då om nio deltävlingar i cupen samt SM som ska gå av stapeln helgen 16-17 november.
 
Vi vill också trycka på att det är enkelt att arrangera en CX-tävling i dag och att CX-gruppen arbetar med att underlätta arrangemang ytterligare. Förutom en pedagogisk manual om hur man går till väga, finns ett släp fyllt med material för banbygge och gruppen erbjuder också sitt stöd genom hela arrangemanget.
 
Under de senaste åren har cuptävlingar genomförts på alltifrån idrottsplatser och gräsytor i bostadsområden, till de allra centralaste stadsparkerna där det mest spektakulära kanske var Kungsancrossarna mitt i centrala Stockholm. En ambition har varit att ta arrangemangen, som är väldigt publika till sin natur, till områden där folk rör sig, även om det i slutändan måste vägas mot tävlingsbanans kvalitet. Därför kommer tävlingsansökningar som planerade till relativt centrala platser på den aktuella orten att premieras. Om sedan arrangemanget kan kopplas till exempelvis stadsfester eller höstfestivaler så är det lysande. 
 
Skicka klubbens intresseanmälan där ni i korta ordalag beskriver när, var och hur ni vill genomföra er cuptävling hösten 2013 till cxgruppen@scf.se före årsskiftet.
 
Med vänlig hälsning,
CX-gruppen"

Huruvida Falu CK ska ansöka om att arrangera CX-cuptävling eller ej vet jag faktiskt inte ännu. I fjol skickade vi in ansökan till förbundet i tid (i år gällde egentligen 15:e oktober om man ville ha förtur på valt datum), men i år  har vi inte ännu bestämt något. Igår fick jag dock mer bränsle till en idé jag har och vi har ju alltid varit med i cupen...