Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-01-22

En helt vanlig ovanlig söndag

Efter frukost drog vi till älven för lite pulka/bob-åkning

Gjorde några snöänglar

Ebbahs favoritbro. "Åh, vilken fin bro!" Hon sa så, på riktigt, när vi passerade den.

Vi drog sedan till Kläppen för att åka lite skidor och äta lunch.

Lunch blev brunchbuffé

Efter lunchen spenderade vi lite tid med vår nya favoritsysselsättning: kolla skotercross!

På väg hem höll väl barnen sig vakna någon mil innan de slocknade. Sen kväll igår (23-tiden), ganska tidig morgon (07:20) och många nya intryck gjorde väl att de var trötta. Själv var jag också trött eftersom jag somnade sent och gick upp tidigt. Så det var ju trevligt att ha två fågelholkar i baksätet som sällskap i en timme och fyrtio minuter längs rv.71 och 293:an. Men lite hög musik, en burk Cola och lite rondellsladdande i Djurås höll mig peppad och alert hela vägen hem. En sak är säker: jag kommer aldrig att köra bil när jag är för trött. Nu går jag på reservkrafterna, skönt att det är måndag morgon när jag vaknar!

Live stream cyclocross world cup Hoogerheide

Sändningen startar 14:40 och tävlingen startar 15:00 idag. Svenska landslaget är på plats i Hoogerheide men det går bara att följa herrelitens tävlingar, på någon av följande länkar:
http://sports-livez.com/channel/ch-3.php
http://sports-livez.com/sopcast/sop-3.php
http://sports-livez.com/channel/ch-5.php

----------
Klicka gärna på Gilla under denna bild, och är ni så gulliga att dela med er av bilden med uppmaningen att gilla också så blir jag väldigt glad: Mitt bidrag till Rapha Festive 500

Lång dag

Vi har åkt en hel del bil idag. Första stoppet blev Dala-Floda för att tömma blåsan på ett av barnen. Nästa stopp var för att ett annat av de två barnen blivit åksjuk och vi vilade några minuter från bilåkningen. Men satt kvar i bilen fortsatt eftersom det var fyrtio tusen miljarder grader kallt ute. Tredje stoppet var i Malung för hälsokost:

Eftersom jag är en sådan där sociala medier-kille så frågade jag på Twitter och Facebook vad som fanns att göra i trakterna kring Limedsforsen och på vägen dit. Fick tipset av Sören och Åsa på Facebook att det skulle köras skotercross i Lima, det lät ju skitskoj!
Vi stannade till i Lima för att fråga någon efter vägen till tävlingarna, då kom en man med häst och släde åkandes på vägen (true story!) och han pekade oss mot Torgås till. Åkte några kilometer till Torgås, där stannade jag till och frågade en kille som kom på skoter längs vägen (true story!). Killen pekade oss i en riktning och jag frågade om det var höger först och sedan vänster. Ja, svarade han. Det var inte rätt väg... Tog fram mobilen och googlade/Google Mapsade fram vart vi skulle och kom så fram till Mattsåsens motorstadion.
Tydligen kostade det 100:- att gå in och titta på tävlingarna, jag hade 47:- och dom tog varken kort eller rikskuponger så jag sa till barnen att vi kunde komma tillbaka nästa dag och titta, för dom skulle tävla två dagar. Men efter att Filip slängt sig på marken, tokvrålat och skrikit en stund så fick vi gå in gratis. Kanon! Dom ville inte ens ha mina 47 kronor trots att jag erbjöd mig ett par gånger om att betala.
De kanske inte ser så jättepepp ut här, men det var nog för att jag tvingade dem att posera.

Bara att gå varvet på parkeringen var ju en fest, killen på testcykel var min favorit.

20 skoterförare med sina monstermaskiner står uppradade för att ta sig ann 100 meter startraka följt av en 90-graderskurva. Vad skulle kunna gå fel?

Det fanns några hopp längs banan där jag tänkte att skotrarna kanske skulle lyfta lite från marken. Fel av mig då de ju formligen flög över de stora hoppen. Barnen lyriska, precis som jag.

Lättöverskådlig bana och spännande tävlingar, det blir inte mycket bättre.

De där killarna verkade inte direkt lida av någon höjdskräck...

Vi kollade inledningen på ett av finalloppen innan vi drog vidare

Vi checkade inn...

gjorde byn...

och gick in för att kela med hunden och äta mat. Samt givetvis busa, härja, inte lyssna på sin pappa och leka med hunden. Barnen slocknade kring 23-tiden i kväll, utan att ha vilat något idag. Det lär bli sova av i bilen imorgon. Nu lär nog jag också släcka ner om jag ska orka med ännu en fullsmockad dag imorgon. Vi hörs!

Glöm inte att gå in här och klicka på Gilla, jag ligger trea!

2012-01-21

På Venezia i Malung

Barnen och jag lunchar i Malung idag, vi är på väg till Limedsforsen där jag ska kombinera nytta med nöje denna helg. Härligt med lite kvalitetstid ensam med barnen och skönt (?) för frugan att få lite egentid. Barnen är snälla i bilen, som vanligt och det är inte mycket trafik. -15 utomhus, törs vi hoppas på någon grad varmare imorgon?

2012-01-20

Tävlingen är igång!

Finalen i Rapha Festive 500 är nu i full gång. Du kan rösta på mig genom att gilla bilden på Raphas facebooksida, du kommer direkt till bilden om du klickar här.
Tävlingen har "utvecklats" lite under tävlingens gång. 10 finalister blev 11 och nu är det plötsligt 28 finalister... De fem första får pris och första priset är en fin cykel. Alla som röstar genom att gilla och kanske delar med sig av detta med andra genom bloggar, facebook och twitter är jag skyldig en stor kram. Ni som hjälper mig lite extra genom olika former av delningar blir jag skyldig kram +ANNAT.

I väntan på Rapha: morgonpendlingen!

Tog i lite mer än jag tänkt mig, men så var det lite kallare än jag tänkt mig också. Termometern visade minus 16 så att åka med bara benvärmare blev ju lite kallt. Brukar ta på mig Kalas vinterbrallor när det är kring tio grader eller kallare, men det föll tydligen bort denna gång och att vända när jag väl börjat rulla fanns ju inte på kartan. Bra känsla i kroppen om vi bortser från kylan som försökte göra kaos med mig.

2012-01-19

Imorgon gäller det: Rapha 500 finalen!

Detta foto gav mig en plats i finalen, som avgörs imorgon fredag

Rapha Festive 500, som tävlingen heter, går ut på att cykla minst 500 km från 23:e och fram till och med 31:a december och på något sätt dela med sig av sina äventyr via text, foto, film eller ANNAT. Jag fick ihop 504.44 kilometer och tog i vanlig ordning en massa bilder vilket resulterade i att just den bilden i detta inlägg fångade juryns intresse. Ca: 4000 försökte sig på att klara av utmaningen, ca: 1000 klarade den och av dessa 1000 så är jag nu en av de elva som är kvar.
Tävlingens upplägg har utvecklats med tidens gång och nu finns följande att läsa på Raphas sida om tävlingen:
"There will be a public vote to decide our final top three via Facebook on Friday 20th January."
Så, håll gärna koll på Raphas facebooksida imorgon. Rösta gärna på mig om ni vill, och sprid gärna detta vidare till era kollegor, skolkamrater, mammor, farbröder, systrar, grannar och värsta fiender. Blogga, Twittra och dela med er på Google+ och Facebook! Vad det verkar så ska nu alltså folk med facebook-konton utse topp-3 i tävlingen, om ni avgör vem som vinner eller om en jury sedan avgör vilken av de tre med flest röster som skall vinna vet jag inte. Men det skadar nog inte att få flest röster.
Vill ni läsa (titta på bilderna!) från mitt Rapha Festive 500 så gör ni det bäst i min internationella succéblogg.
Alla som röstar på mig får en kram!

En sådan där dag...

..då det mesta stämmer i cyklingen.

Härligt värre att kunna trampa iväg från Södra Backa och känna att träningen börjar ge resultat. Öppnade i halvfart men köttade desto mer när jag lämnade Borlänge. Då vred jag upp intensiteten några snäpp, benen svarade positivt så jag behövde mest fokusera på att hålla i styret. Hade ett par kortare svackor men det blev ju ett riktigt kvalitetspass av dagens cykelpendling. Det var dimma vid alla vattendrag och där nypte det lite extra i kinderna, när jag kom hem så såg jag att det var -10 ute så det var kanske inte så konstigt att det nypte lite i kinderna emellanåt. Så fantastiskt skönt att kunna stampa på pedalerna, åka med släpp i kurvorna och bara njuta av att kroppen utvecklas åt rätt håll.

2012-01-18

Har knappt haft tid för egobloggande på grund av ideellt arbete!

Ligger här i soffan och förhör frugan inför en tenta hon ska på imorgon. Hon studerar till sjuksköterska, eller SSK som dom säger. Så man kan väl i princip säga att jag också blir utbildad SSK eftersom jag hjälper henne inför en del av tentorna och därmed lär mig ALLT.
Mycket krångliga ord och förkortningar dom jobbar med, varför göra något enkelt?

Var på styrelsemöte tidigare i kväll med Falu CK. Trodde kanske att vi skulle bli för få men så trillade några in och vi blev tillräckligt många för att kunna genomföra mötet och fatta beslut. Trodde mötet skulle gå snabbt, men jag gillar nog att snacka cykel för mycket så det tog 2.15 ungefär.
I övrigt har det inte hänt så mycket cykligt idag, bara fortsättning på mejlkonversationer som jag nämnt i tidigare inlägg. Har inte tränat heller, tänkte göra det efter styrelsemötet men frugan ville ha hem mig för plugghjälp och jag har ju ändå cyklat tre dagar i rad och har för avsikt att cykla nästkommande två dagar, så en vilodag är ju inte hela världen. Blir annars klent med cykling i helgen då jag ska åka bort. Troligtvis helvila under lördag söndag med andra ord.
På fredag är omröstning i finalen av Rapha Festive 500, jag blir nervös när jag tänker på det. Det har blivit elva finalister och man ska rösta på Raphas Facebooksida. Ni får gärna (läs: ni måste) rösta på mig då, och be era vänner, fruar, farbröder och värsta fiender att rösta på mig. Okej? Tillsammans är vi starka, tillsammans kan vi vinna!

Cyklist i Google Maps

I jobbet använder jag mig av Google Maps en hel del och fann denna cyklist en bit utanför Falun för ett tag sedan. Någon som vet vem det är? Scott-tröja och Scott-cykel. Kanske vara kul för denne cyklist att se sig själv på www. Använder som sagt Google Maps street view väldigt mycket och det verkar som om Google nu besökt nästan varje asfalterad väg i länet (utom sträckan Idre-Grövelsjön).
Har du sett några cyklister i Google Maps street view, eller är du kanske själv med?

2012-01-17

Dagens cykliga!

Morgonpendlingen känner ni ju till, och att jag fann den där roliga kommentaren
Mer cykelgrejer jag ägnat mig åt idag: 
Jag har mejlat ett svar till kassörskan i Falu CK angående några ärenden, mejlat styrelsen om en tävling jag funderat på åt FCK, svarat på en licensfråga från en medlem i Falu CK, fått mejl från en representant för en cykeltävling som vill marknadsföra sig, blivit uppringd av en representant för nya cykelläger, mejlat ett svar åt en annan aspirerande cykellägersarrangör, varit på möte med den där personen som hörde av sig förra veckan angående att ordna en ny cykeltävling i Falun, fått erbjudande om att köpa en cykel, fått och svarat på fråga/förslag kring ett damlag i cykel, fått och svarat på en fråga från en medlem i FCK om träningsläger och fått förfrågan via e-post från ett cykelföretag om marknadsföring via bloggen. 

Och! 
Jag har "uppfunnit" en ny cykelrelaterad produkt. Kom på den geniala idén igår, på morgonpendlingen idag funderade jag på hur jag skulle kunna sälja den. Lättast är att bara leverera färdig idé till existerande företag, men då lär jag vara säker på att den inte blir stulen eller att jag får inget eller för lite betalt. Ska jag ordna med egen tillverkning via någon fabrik blir det ett jävla jobb att få det rätt och bra samt att det kräver stora investeringar. Så, jag lär kolla upp hur patentsvängen fungerar.

Sen får vi ju inte glömma att jag ego-bloggat inte mindre än tre gånger idag också i och med detta inlägg!

Bästa kommentaren till en nyhetsartikel, någonsin!

Åtminstone den bästa kommentaren i någon artikel som rör mig på ett eller annat sätt. Artikeln, och kommentaren kan ni läsa här: http://www.dt.se/sport/1.4224521-sprucken-satsning-nu-lamnar-lofstrom-falu-ck
Någon borde verkligen göra något!

Komfortzonspendling

Skönt, stärkande, utvecklande, hälsosamt, miljövänligt, uppfriskande, känsla av frihet, fartfyllt, friskt, lärorikt och skönt att få sortera lite tankar en dryg timme så här på morgonen.

2012-01-16

Vaskning + Emma Johansson + Insändare i dagens tidning + Hempendling

Gårdagens sportdrycksvaskning, nu för tiden har jag i alla fall lärt mig att bara ta med mig en halv flaska på passen för att slippa vaska så mycket efteråt. Kanske ska återgå till vatten igen för det här känns ju lite slösaktigt.

Angående Emma Johanssons krock med bil så har Aftonbladet publicerat denna illustration:
WTF!? Så det som hände var alltså att tre bilar körde på fel sida vägen i en kurva, Emma försökte undvika den första bilen som körde på fel sida vägen och då så krockade hon med den tredje som just insett att det var högertrafik och skulle över på rätt sida vägen igen? Gör om, gör rätt!

En insändare i dagens tidning tog upp Ornäsolyckan och nämner också mitt namn: http://www.dt.se/opinion/insandare/ Ytterligare en som bara går på bilistens syn på incidenten. Tänk om folk kunde försöka tänka sig in i situationer och tänka lite längre än till näsroten.

Hempendlingen var egentligen en ganska fin historia rent benkänslomässigt. Så pass bra att jag troligtvis gör om'et imorgon igen! Eller i sånt fall så cyklar jag bara till jobbet och tar bussen hem, vi måste akta oss för överträningen!
Bommarna gick ner här både på morgonpendlingen och eftermiddagspendlingen, vad är oddsen liksom?

Tack Borlänge för att ni håller cykelbanan (till höger om vita strecket) så ren från snö och is nu på vintern så cyklister inte tvingas ut i vägbanan i onödan! Fick uppleva en inte så omtänksam bilist för första gången på länge idag. På en lång raksträcka så får jag (vi) möte, bra sikt inga problem att åka om en cyklist på när det är fritt från mötande trafik. Men istället för att vänta tre långa sekunder på att mötet skall passera så åker en bil förbi mig, med hjulen i slasksträngen för att bjuda på en smutsdusch, samtidigt som vi möter ett par bilar. Kul. Men, i övrigt tiptop alltså och lite skit får man väl räkna med.

Eftermiddagens siffror!

Backintervallspendling

Bestämde mig sent igår för att cykla till jobbet idag då jag känner att vardagsträningen inte riktigt gått som jag önskat på sistone. Så idag rullade jag iväg till jobbet på tom mage för ökad fettförbränning med en tanke om hög intensitet för att ge pendlingen ett mervärde. Hetsade i backarna och fick ihop 17 minuter och 36 sekunder backintervall. Nu är det återhämtning som gäller till i eftermiddag då jag cyklar hem igen. 
Bra start på veckan!

2012-01-15

Emma Johansson skadad efter trafikolycka på träning

Emma Johansson som är ett av våra stora OS-hopp och en av våra absolut bästa svenska cyklister krockade med en bil igår på ett träningspass på Gran Canaria. I olyckan bröt hon bägge nyckelbenen (!) men verkar ha klarat sig hyfsat i övrigt. Eventuellt kan ena armen vara bruten också. Detta stör givetvis hennes förberedelser inför OS-säsongen men hon hoppas snart kunna vara igång igen: "Men jag har ju inte ont i benen och kan andas så jag kanske kan trampa snart igen."
Läs mer här:
SVT
Aftonbladet
DN
Expressen
SvD
Sveriges radio


Söndagscykling

Hej hej världen!

Idag blev vi sju stycken som startade dagens distanspass, Niclas Brus har dock inte varit riktigt kry den senaste tiden så han tog det kloka beslutet att inte slita sig med längre än nödvändigt. Efter 20 minuter hade vi tagit oss över första backarna ut ur stan och det var traditionsenlig hög fart som gällde. Härifrån lugnade  dock det hela ner sig och vi körde en riktigt mysig söndagstur, precis vad jag behövde! 
Efter att ha lyckats undvika tätpositionen i en timme och 24 minuter så kom jag plötsligt upp längst fram och då stannade jag där i 40 minuter. Vi hann med en mäktig skyltspurt också där Joel Håland, Martin Eriksson och jag sprintade i motlutet mot Strand. Pulsen rusade upp till 193 och belöningen för det blev en andraplats. Sommaren 2012 blir ju mitt stora spurtarår, så det var väl bra att jag fick träna på det. 
När vi kom tillbaka till Falun och Hosjö så delade vi på oss, Göran Eriksson, Lars Bleckur och Martin åkte in till stan och Joel, Jesper Hjortsberg och jag åkte mot Sundborn för en skarvning. Jag hade väntat mig en slaktskarv men det gick behärskat ända fram till backarna upp mot Skuggarvet och givetvis backen från Skuggarvet också där det wattades på desto mer. Jag slapp släppa och känslan idag var så mycket bättre än förra veckan, men så gick det ju betydligt lugnare idag och på snällare vägar också. När vi kom in till Falun för andra gången så rullade jag hem och Joel och Jesper skarvade ytterligare. 

Vi var sju tappra som rullade ut ur Falun idag

Här var vi bara tre som var på väg från Danholn mot Sundborn

På väg från Lilltäkt till Hobborn för att därifrån ta oss ann Skuggarvsalperna

Live stream Cyclocross world cup Liévin

Sändningen startar 14:45 och tävlingen i den franska staden Liévin startar 15:00, Magnus Darvell har startnummer 54 i den 73 man långa startlistan. Sex av cyklisterna som är anmälda är dock reserver. Magnus ligger just nu 46:a i världscupen och är rankad 54 i världen. Pepp!
Live stream Cyclocross Liévin
Live stream Cyclocross Liévin
Live stream Cyclocross Liévin