Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2011-09-13

Gårdagens pendling

Ja, jag var ju hypersnabb på morgonen, jag behöver kanske inte berätta det igen. Eller? Tänk så mycket självförtroendet kan växa genom att kapa en jobbpendlingstid med tre minuter. Det i kombination med medvind gjorde att jag kände mig som Philippe Gilbert på hemvägen. Provade en ny variant där jag åkte över Barberget (Naked Hill). Gick fort hem också, utan att jag ansträngde mig speciellt mycket. Distansintensitet bara. Text är tråkigt, bilder är roligt. Det är ju sen gammalt det, så här kommer några foton istället:
Avslutar med lite Garmindata för er nördar:

Hempendlingen

2011-09-12

Full fart på Lugnet

Falu CK:s nybörjar- och ungdomsträning är en stor succé som lockar horder med cykelsugna barn varje vecka. Här ser ni svensk cykel och Falu CK:s framtid. 18:00 två måndagar till denna höst, avslutning den 26:e med andra ord. Bara att dyka upp!

Den stora rekordslakten

Om ni känner en urinlukt idag så är det antagligen förra veckans tid som stinker, idag pissade jag nämligen på den. Tack vare Öijer-dieten™ lyckades jag kapa nästan tre minuter på förra veckans tid (59:47) och rullade in på Dalatrafiks parkering 56 minuter och 55 sekunder efter att jag lämnat vändplan fem i Bojsenburg. Snittpulsen landade på 84%. Körde inte full fart från start idag utan öppnade spjällen efter ca 13 minuter när jag gick in på det åtta kilometer långa avsnittet med grus. När jag kom ut på asfalten igen så var planen att köra på vilja och positiva mellantider. Eftersom jag under grusavsnittet lyckats hämta in det jag tappat i början så fanns det gott om positiva vibbar och vilja på slutet, att det började duggregna gjorde mig inget.
Men allt gott har ju något ont med sig, för hur ska jag kunna slå denna tid nästa gång?

God morgon pendlar-Sverige

Idag är dagen då jag ska slå förra veckans tid till jobbet, 59:47.
Jag vet ju att jag är sämre än jag en gång varit, men nog tusan ska väl även en smygfet motionär som jag klara av att hålla dryga 30 km/h på crossen de knappa tre milen till jobbet? Hur svårt kan det vara egentligen?
Tänker inte skriva vad jag åt till frukost för att undvika påhopp från LCHF-maffian (sekten!) och slippa bli tvångsintagen på något kost- eller hälsoinstitut. Konstaterar bara glatt att frukosten var energität men av liten volym. Vägde 70.2 i morse, en klar förbättring från igår då vågfan stannade på 71.0.

2011-09-11

Sitter och kollar sista etappen på Vueltan bara

Segdag för mig idag...
Många U-svängar i Madrid vad det verkar. Blir väl klungspurt förstås även om jag hoppas att någon smakfull attack håller hem. Vueltan levererar även i år, sportsligt i alla fall.

Söndagsaction

Idag är det grått och blött på Jungfruvägen. Vi har städat, handlat och sånt där skoj som man kan göra på söndagar när det regnar.
Igår blev det lite mycket av det goda för mig och det hela sköljdes ner med ett glas vin, vilket idag innebar 71.0 på vågen! Den siffran säger väl inte er så mycket kanske men så här brukar jag väga som mest under vintern... Kämpa Henrik!
Hoppas kunna rulla lite 29:a idag för att bränna lite kalorier. Åt så mycket igår att jag fick pikar av grannarna, då förstår ni kanske.

2011-09-10

Tjipp!

Frugan har praktik i skolan idag, vilket tydligen innebär att hon måste gratisjobba också vissa helgdagar. Som idag. Barnen och jag har försökt roa oss ändå, och det har väl gått bra.
John på Monark som ringde mig igår hade en 2012 års 29:er från Bianchi i bagageutrymmet på sin bil och undrade om jag ville låna den ett tag då han ändå hade vägarna förbi Falun. Så idag när jag var ute med barnen så har jag justerat sittställning och sånt. Har redan upptäckt ett par grymma fördelar med 29" och det skall bli kul att testa en på riktigt. Det är en Bianchi Jab som nu står här hemma.

Actionfoto på Filip som hoppar hela den sista trapp-delen. Det finns spänst, mod och hög smärtröskeln i den där gossen, det är då ett som är säkert.

Fikapaus i det jobbiga solskenet

Vi grillade lite i kväll med ett par grannbarn med föräldrar. Fick spontansällskap av en granntant också som kom med en en uppskattad efterrättskaka med vaniljvisp. Snäll dam det där!

Filip "jag vill ha ett sugrör" Öijer

Avslutar med lite cykel också.. Vad tror/tycker ni om fallet Jeannie Longo-Ciprelli? Hon är ju typ tusen år, har vunnit fyra OS-medaljer, vunnit 13 VM-medaljer, 56 franska mästerskapsmedaljer och nu missat tre dopingtester. Därmed riskerar hon en tvåårig avstängning eftersom man inte får vara på andra ställen än man angivit att man skall vara. Vid tre tillfällen har man alltså velat testa henne utanför tävling utan att hon varit där hon angett att hon skall vara. Tror ni hon dopat sig, eller bara varit en klanthöna?

Live stream: Parijs-Brusssel / Paris-Bruxelles

Sändningsstart av Paris-Bryssel skall vara 14:30, vid 16:00 övergår det till Spanien runt på samma länkar. Tobias Ludvigsson tävlar för sitt SKIL-Shimano och har nummer 165 idag.
http://sports-livez.com/channel/ch-3.php
http://sports-livez.com/channel/ch-5.php
http://sports-livez.com/channel/ch-32.php

En bild från fotograferingen av Monark LC7 + BONUSMATERIAL

Här får ni ett av resultaten från fotograferingen på LIVI där MONARK var och tog lite bilder på deras nya testcykel LC7. Jag har lite blandade bilder från LIVI i min mobil också, inget märkvärdigt men ni får dom nu när jag ändå är i farten och bloggar om det.
Foto: Håkan Olsén
Jag har börjat fundera vilken vägg vi skall tapetsera här hemma med fotot ovan. Jag tänker mig väggen bakom TV:n i vardagsrummet, men frugan hade tydligen något annat förslag...

Lite dyrare plastpåsar än ICA-kassarna man bär maten i

Ett helt vanligt löpband, värt EN OCH EN HALV MILJON svenska kronor

Lite testcyklar av olika fabrikat, några datorer, lite mätutrustning och en omålad vägg

Några par rullskidor för tester på löpbandet

The Monark-boyz hade med sig den ULTIMATA pedalen: landsväg på ena sidan och MTB på den andra. Att inte alla cyklar säljs med denna!?

Lite set-up av hojen

Jens tittade förbi efter sin svettopendling till LIVI där han ju faktiskt jobbar

Lite pendling räcker inte åt Jens som ställde hojen på Cyclusen och körde några patenterade 30-sekundare

Ja, så mycket mer värt än det där hade jag faktiskt inte. Ber så hemskt mycket om ursäkt.

2011-09-09

Hempendlingen + mer!

Kortare hemväg, tröttare ben, lägre tempo och lägre hastighet. Men en regnbåge!
Hade inga ambitioner för hempendlingen mer än att inte komma hem för sent på dagen. När det går fort på morgonen så måste jag ta det lugnare på eftermiddagen för att inte bli allt för vältränad. Fick ett trevligt samtal från John på Monark när det kom en regnskur, mer om det samtalet senare. När jag nästan var hemma mötte jag skidstekarna Darnerud och Steen:

Det blev ett par bilder av deras bättre sida

Dagens lunch på Tzatziki i Borlänge: Helstekt fläskytterfilé med rödvinsås och potatisgratäng. Ska jag gnälla lite så skulle jag hellre se en helgrekisk lunchbuffé på denna grekiska restaurang. Vill man ha svennemat kan man väl gå till en svennerestaurang. Men där är vi inte än. Några fler blogginlägg om det så kanske stora bloggdrevet drar igång, och då har Tzatziki inget att sätta emot!

Trötta ben hela dagen efter morgonslakten, så skönt att känna att jag lever. Några pendlingar i veckan och jag kommer bli i prestigeform, nu har jag nog ett par veckor kvar. Här kommer Garminfaktan också, så Jeppe hittar till jobbet framöver.

Morgonpendlingen

Snittade alltså 84.7% av maxpuls i en timme vilket väl lär anses som bra träning för hjärtat. Första 10 minuterna var jag jättesnabb (utvilade ben), sedan kom verkligheten ikapp (dåligt tränad). Nu har jag i alla fall en timme kvalitet i kroppen och trötta ben. Nytt grus från kommungränsen till Kyna var väl ingen farthöjare för trötta ben direkt. Nästa gång ska jag över 30 km/h, nära skjuter ingen hare!

Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo

Dagens hälsosamma frukost

En halv burk Coca-Cola.
Ska cykla till jobbet nu, med mig tar jag återhämtningsdryck och en macka. Så mig går det ingen nöd på. Nu börjar det ljusna ute också, härligt. Mörker är ju ett jävla mörker faktiskt. Att cykla handlar ju om upplevelser och det blir ju lite roligare om man får uppleva något annat än totalmörker...
CX, Runnleden, supersnabbt.

Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo

2011-09-08

28 minuter och 24 sekunder Hawaii-träning

Lite träning är bättre än ingen träning och Hawaii-träning är bättre än att bara vara ute och rulla lite. Hade en kort stund för lite träning idag och stack ut med crossen. Försöker växa fast i den nu inför stundande crosstävlingar. Känna hur den går på olika underlag, hur fort man kan ta en sväng utan att ramla och så vidare. Cykelcross är ju mer kraft och teknik än det är uthållighet. Det går att tjäna ett antal sekunder per varv på god teknik, så varför inte lägga lite tid på det? 
Jag minns när jag tävlade och var hyfsat tränad. Fortfarande inte snabb nog för att vara någon favorit, men med hjälp av att den CX-specifika tekniken i de flesta fall var något bättre än konkurrenternas så kunde jag åka med cyklister som egentligen var snabbare än jag. Har faktiskt funderat lite på vilken klass jag bör åka i detta år. Egentligen är det ju bara Prestige-klass som känns rätt för mig, men samtidigt kanske jag borde åka i den något sämre Superklassen där jag kanske kan kämpa om priser och framskjutna placeringar istället. Förhoppningsvis gör CX-Cupen om i prisfördelningen i år så inte duktiga cyklister lockas ner en klass bara för att försöka knipa priserna. Det blev ju onödigt tunt i Prestigeklassen i fjol och lite onödigt snabba cyklister i Superklassen. Min form har ju inte varit kanon varje vecka direkt så jag får väl träna ett par veckor nu och se om det blir någon prestigeform. Vi kan väl hålla tummarna. Med lite jobbpendling och Hawaii-träning kan man komma långt.
Så här såg passet ut idag. Några kortare spurtbackar som uppvärmning, en fyra i teletornsbacken och sedan tre längre spurter efter det. Det gäller att försöka påminna kroppen om hur den skall göra för att åka fort. Det var kul och jag var ganska långsam, men nu har jag ju i alla fall nästan fått en halvtimmes träning denna vecka.
Garmin-data

Cykeltvätten på Lugnet är ju guld värd och ja, jag vet att det är ett flaskställ på crossen.

Wild and crazy idag

Börjar med en soluppgångsbild från när jag lämnade Falun i morse, inte så wild and crazy

Fullkornsmakaroner och korv, kanske inte heller så wild and crazy. Men! Jag gillar inte fullkornsmakaroner och jag åt medhavd mat för första gången på hundra år.

Det som ligger bakom rubriksättningen är att jag idag har raderat hela min kontaktlista i telefonen. Allt. Varenda en av er. Det var ganska många kontakter som försvann där faktiskt, rätt ofta har jag använts som nummerupplysning. Jag tänkte först rensa och redigera kontakterna, men insåg att det skulle bli för tidskrävande och det var bättre att radera allt och börja om från början med Gmail-synkningen genom Androiden. Till saken hör ju att jag tidigare haft kontakterna på SIM-kortet och vid varje telefonbyte eller liknande så fuckas ju kontaktlistan upp. Så nu börjar jag om på ny kula igen då och nu skall allt göras riktigt och rätt. Känns väldigt bra ändå måste jag säga. Ordning och reda, precis som jag vill ha det.

Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo

Skärpning nu

Gårdagens lunch

Jag har börjat gå upp i vikt! Nu är jag inte helt säker på det här, men jag tror det kan ha att göra med att jag äter onyttigt och för mycket, i kombination med minskad träningsdos. Men det finns inga vetenskapliga belägg för att der är därför jag går upp i vikt. Själv tror jag det kan bero på grov benstomme och anlag för fetma.
Antingen lär jag skära ner på intaget eller öka träningsdosen igen och det förstnämnda är ju givetvis inget alternativ.
Kämpa Henrik!

2011-09-07

Vilken jävla avslutning på dagens etapp!

Froome attackerar på slutet av etappen och ser ut att vinna etappen och kanske också hela Vueltan. Cobo lyckades på något mirakulöst vis växla tempo och kom ikapp Froome med 100 meter kvar, passerar honom med 75 kvar och ser ut att ta etappsegern men så hittar Froome en växel till och smiter förbi på INSIDAN och vinner. Bägge två är givetvis helt slut efter att ha passerat mållinjen och Cobo leder nu bara med 13 sekunder i totalen över just Froome. Vilken etappavslutning och vilken härlig Vuelta det har varit. I år igen. Fyra etapper kvar, kommer vi få se en offensiv från Kessiakoff innan vi kan sammanfatta detta etapplopp?

God morgon igen då bloggläsare

Här sitter jag och skall påbörja en hälsosam frukost...
Tänk, det går inte en dagjävel utan att jag ska tvinga mig in i era liv. Uppdaterade ju ändå bloggen för 7½ timme sedan, och då har jag sovit mellan dessa uppdateringar också. Förstår inte hur ni står ut. Å andra sidan blir ni ju hela tiden fler och fler, så det är väl något med mitt utseende som lockar antar jag...
Förutom frukost har jag börjat dagen med att se Danny Hart's VM-åk igen. Sånt där tröttnar man inte på. Det är kärlek det där, det hörs ju på kommentatorerna att dom verkligen älskar det dom ser.

Idag är det CX-tävlingsträning på Lugnet klockan 17:00. Jag har dock lite svårt att kunna närvara då frugan jobbar kväll. Men ni andra får ju inte missa detta onsdags-VM.

Någon frågade om mer kring långloppet som planeras i Falun så jag kan ta lite mer om det.. Vi i Falu CK fick i våras frågan om att arrangera Långa Lugnet igen. Redan i år. Det finns en del folk här i Falun som gärna skulle se att det arrangerades en stor cykeltävling på Lugnet igen. Och då pratar jag inte om att MTB-cyklisterna tjatar om det, utan att det finns aktörer kring cykling som vill ha tillbaka tävlingen. Tyvärr var det ingen som riktigt kunde axla ansvaret att på väldigt kort tid styra ihop ett långlopp så vi tackade nej till att arrangera Långa Lugnet i år. Nu låter det dock som om tävlingen kan bli av nästa år istället, med eller utan Falu CK vid rodret. Själv tycker jag det vore fantastiskt roligt om vi fick tillbaka Långa Lugnet igen. Det kan ju inte bli för många cykeltävlingar eller långlopp här i Sverige.