Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2023-10-05

Sjuk, bilder från helgen, Svenska cykelcross-scenen och bättre än på många år!



Hej och god eftermiddag!

Bergslagen Bike Race har uppdaterat med ett nytt fotoalbum, signerat fotograf Simon Sveder. Ni hittar övriga 258 av hans bilder här: https://www.facebook.com/media/set/?vanity=bergslagenbikerace&set=a.732739455360945 

Här hemma är det lite av en sjukstuga just nu. Frida är hemma, förkyld och febrig. Jag har huvudvärk och halsont, Ebbah har halsont och hostar och även Filip klagade i morse på att han började få ont i halsen. 

För egen del så tänker jag att om jag ska vara sjuk någon gång så passar det ganska bra nu i oktober. 

_______________________ 

 
I helgen är det Europacup i cykelcross i Täby. Hur häftigt som helst egentligen att se hur deras arrangemang växt år efter år och hur långsiktigheten verkar löna sig. 
Annars var det några cross-arrangörer som gav upp och ställde in sina tävlingar förra året på grund av få anmälda. Dessa arrangörer var inte heller med på banan denna höst vilket gjorde att cross-säsongen bestod av väldigt få tävlingar. Jag hade annars som plan att köra några cross-lopp denna säsong. Som jag förstod det så var detta upplägget för den svenska säsongen:

SWE-Cup:
23-24/9 Varberg
7-8/10 Täby
SM: 
25-26 Nov. Ring Knutstorp

Inget ont om tävlingarna i den kalendern, men endast tre helger med cross-tävlingar var alltså planerade inför säsongen. TRE. 
 
Glädjande då att vi får crosstävlingar och SWE-Cup här i Falun den 21:a och 22:a oktober. Jag som nästan hade tänkt säga att den egna utomhussäsongen är slut för i år men nu får jag två anledningar till att bli frisk och nåla nummerlapp. 

Det var inte bara arrangörer som luften gick ur förra året. Även SCF.se saknar SWE-Cup-sida för denna säsong utan där finns bara tidigare års SWE-Cup presenterade. Något för grengruppen att styra upp kanske? 

Jag hoppas att det blir succé både i Täby och i Falun så att vi får en nytändning i cross-Sverige. Borde gå att rida lite på denna gravel-våg om inte annat. Var och varannan cyklist har ju en cykel det går att tävla cross med nuförtiden. Just cykelcross ligger mig givetvis lite extra varmt om hjärtat då jag var med och kickade igång sporten igen i Sverige när jag drog igång och samordnade CX-Cupen några år innan den övergick till SCF och SWE-Cup. Ni som cyklat länge kanske minns att Oscar och jag till och med hade en hemsida med nyheter bara om cykelcross. Det var då det och vad framtiden har att bjuda på vet vi inte än, men förhoppningsvis lite fler svenska cykelcross-tävlingar nästa år till att börja med. 

_________________________________________


Något som är bättre än på många år tänkte jag avsluta med. Vill helst inte jinxa det men det känns så bra med något riktigt positivt att avrunda med. Min rygg har denna säsong varit bättre än på många, många, år. Alltså jag har inte haft ett problem. Annars har ju min rygg med jämna mellanrum drabbats av olika krämpor. Inte så att det är ett långt lidande men någon gång per år kanske jag har fått problem. 
I vintras fick jag diskbråck och kunde inte ens cykla på fem veckor. Då var det väldigt mörkt men jag fick bra hjälp med sjukgymnastik och var flitig med mina övningar. Jag slutade inte när jag inte längre behövde besöka sjukgymnasten utan körde på med övningarna på egen hand. 
Kanske är det vad som har gett så bra resultat. Inte ens långlopp i regn, gravel-tävlingar eller att agera flyttkarl har fått min rygg att protestera. 

Nu ska jag villigt erkänna att jag inte gjort övningarna sedan i somras. Men det ska jag börja med nu igen. För er som undrar så gör jag som Cavendish och kör ett år till. Till skillnad från Cavendish (?) så kommer jag sedan att fortsätta att tävla i många år framöver, det är så himla kul med cykel. 


Tack för att du läste dagens inlägg. På återhörande snart igen! 


Om du tyckte att detta var intressant så kan du också följa mig via följande kanaler:

- Köper du cykelkläder via min affiliate-länk hos Siroko så får du 10% rabatt på alla priser, även dom cykelkläder som redan är till nedsatt pris: https://srko.co/henrikoijer (länken ger automatiskt omräknade priser, ingen kod eller annat behöver anges)
- Om du vill köpa cykelhjälm och glasögon så har jag en rabattrabattkodkod hos Limar som ger dig 30% rabatt, ange: LIMAR30OIJER
- Om du vill är intresserad av produkter som hjälper dig att återhämta dig snabbare eller bara vill avnjuta en skön avkoppling så får du 10% rabatt på https://hypericenordic.com/ om du använder koden Henrik10 vid ditt köp. Jag har massagepistolen Hypervolt 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar