Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2021-12-22

Öppenhet om min träning och min data

Hej vänner!

Kommer ni ihåg cykelmässan 2012? Då satt jag i montern hos Monark och Aktivitus och körde maxtest med Mattias Lundqvist som testledare. Det var tider det. Känner ni igen några på bilden nedan?

Här kan ni läsa mer om det, se fler bilder och få all min data från maxtestet: https://oijer.blogspot.com/2012/11/maxtestet-hos-aktivitusmonark.html 

Jag tycker mig alltid ha varit väldigt öppen med hur jag tränar, vad jag tränar, vilken effekt jag har, eller vad ni nu kan tänkas vilja ha. Hur många elitcyklister före mig har kört maxtest öppet inför publik och hur många efteråt har gjort det på samma vis? Nu för tiden så är det mer vanligt att man delar med sig av siffror, men fortfarande så är det väldigt många som håller stora delar av sina siffror hemliga. 

Visst, jag kan förstå att man inte vill vara öppen med allt. Jag brukar tex inte berätta för folk hur mycket jag har i bolån eller hur mycket jag får i lön. Men ärligt talat, skulle vi hamna i en diskussion om det så skulle jag kunna berätta också det. 

Mina träningssiffror har jag dock sedan länge valt att vara publik med. För vad ska någon göra med dom? När jag började lägga ut min egna träning så fanns inte Instagram eller STRAVA, så vad elitcyklister tränade, vilken puls eller watt man hade gick inte att hitta så lätt. Forskning på tränade cyklister har ju länge funnits, men den säger inte heller allt. På den tiden när jag började lägga ut mina pass offentligt så skulle träning vara något hemligt. Som att det fanns ett hemligt recept till framgång i den egna träningen. 

Om jag kan köra 400 watt i 5 minuter nuförtiden. Vad ska någon göra med den informationen? Tror ni att en konkurrent som kan köra 500 watt i 5 minuter bryr sig? Eller en konkurrent som kan köra 350 watt i 5 minuter? Det kan finnas ett stort antal konkurrenter som kör 400 watt i 5 minuter, precis som jag, men vi kan ändå vara olika bra på att cykla eller tävla. Så resonerade jag när jag valde att lägga ut allt. 

Tror ni att någon skulle vilja kopiera mina träningar för att bli lika bra som jag? Nej, det tror inte jag heller. Det kan ju vara inspirerande att se hur andra tränar, om någon superduktig cyklist lägger ut ett pass som den skriver något positivt om så kanske jag också testar det. Men att kopiera all träning funkar ändå inte. 

Jag lägger ut allt och har gjort det åtminstone sedan december 2010 när jag skaffade Garmin Connect. Ni kan "följa" mig där också om ni vill, via denna sida ser ni hur "snabbt" jag sprungit 5 km, 10 km, hur fort jag cyklat 40 km, vad mitt personbästa i watt är på 20 minuter och ALLA mina träningar: https://connect.garmin.com/modern/profile/henrikoijer 

Det står till och med hur mycket jag väger där.... (morgonvikt, brukar väga mig varje dag men inte riktigt alla dagar). Sedan Zwift och Zwiftpower slog igenom så är folks vikt inte heller hemlig, även om man givetvis kan skriva in vad man vill där. Det kan jag på Garmin Connect också förvisso, men jag har skrivit upp min vikt sedan 2012 och gör det ju för min egen skull bara. 

Så vad vill jag komma med allt detta då? 

Jo,  jag förstod att när det började gå bra för mig på Zwift så skulle det säkerligen dyka upp en eller annan tvivlare. Så är det väl alltid och det hör till. Men vet ni, om ni undrar över något så är ni väldigt välkomna att höra av er till mig så kan vi prata om det. Jag är inte hemlig så ni hittar nog ett sätt att nå fram till mig. Det är alltid bättre att prata med varandra än att prata om varandra. 


I SWE-Cup så har jag i och med måndagens andraplats tagit över totalledningen igen, men Daniel Pinto är bara två poäng efter och på en fjärdeplats finns Martin Lindqvist som har fått upp bra fart med två raka segrar så just nu ligger han faktiskt bäst till att kunna vinna totalen där 6 av 8 deltävlingar räknas. 
Totalställningen hittar ni här: https://zwiftpower.com/league.php?id=902 

Idag klockan 08:00 så kommer VM-laget för cyklingens e-sport att publiceras hos SCF. Jag gissar att det sker här: www.scf.se men det kanske dyker upp på deras Facebook-sida istället? https://www.facebook.com/swecycling


Igår hade jag tänkt att köra distans inomhus. Men istället blev det till att jobba över, kolla på sonens hockeymatch och sedan köra två race på Zwift på kvällen. I det första loppet, som var kort, gick jag solo tidigt och snittade 367 watt i 14 minuter och 12 sekunder. Vann med 11 sekunder. I det andra loppet så var energin inte lika mycket på topp men jag lyckades ändå spurta in som fyra till slut. 


Tack för att ni läste, tack för att ni bryr er och tack för att ni hör av er! På återhörande snart igen! 

3 kommentarer:

  1. Tja. Är väl bara att du kör ett race på en hederlig Neo, eller liknande, och filmar allt samt lägger upp Garmin pedalernas fil på strava också så alla får se och jämföra. Så slipper folk fundera på att Wattbiken visar glädjesiffror

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra inlägg! Jag uppskattar dina siffror och dit bloggande, driver mig framåt. Och man kan relatera och jämföra mycket tack vara dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Richard! Kul att du gillar det, kom gärna med önskemål om vad du skulle vilja få mer av här på bloggen.

      Radera