2019-11-25

En bättre distansrunda

Vi fyra på tur är Anders Clason i orange hjälm, Filip Johansson i svart hjälm och Jens Westergren i vit hjälm. Ja, så var ju jag med också.

Vi tog en marginell omväg för att få passera denna plats, det gäller ju att förgylla rundorna.

Vi tog oss från banvallen i Perhansbodarna upp på Hackmorkull, en klättring på 2.9 km och 203 höjdmeter. Utsikten igår var dock rätt grå. Första helgen i oktober bjuds det på löptävling uppför backen genom Hackmora Bergslopp!

Jens tappade luften på väg utför.

Vi tog Kyrkleden från Hackmora till Östra Rönnäs, finare än jag mindes den men ganska så blöt och något mjuk.

Jag bjöd på en genväg, men vägen var så himla mjuk att det är tveksamt om vi ens tjänade något på den. Tjällossning i november...

Samma genväg och vi fick möjlighet att få lite rena däck igen. Foto: Jens

I slutet av vattnet låg några isflak, som Jens här fick erfara...

Hej och god morgon cykelvänner!

Ny vecka, nya möjligheter men vi börjar väl med att summera slutet på förra veckan. För igår var det ju söndag och söndagar innebär distans klockan 10 från Stora torget. Igår blev vi fyra cyklister, skulle ha varit fem men Linda blev illamående och stannade hemma. Det var Anders med 20 arbetsdagar kvar till pension, Filip som är nyinflyttad och läser på högskolan och så den gamle räven Jens som behövde träna igen.

Rutten gick mot Sågmyra och därefter skulle vi göra våra vägval beroende på hur snabba eller långsamma vi varit ut dit. Anders tackade för sällskapet i Sågmyra och vi andra styrde vidare. När vi kom till Hackmora så bestämde vi att vi skulle visa Filip toppen så vi skarvade på med en sväng hela vägen upp. Sedan ner samma väg och vidare Kyrkleden mot Östra Rönnäs. Hej så fint det var i skogen! Fäbodar, trollskog, en spång, kalkstensväg och annat som får en cyklist att trivas. Det var ganska blött i markerna men det gjorde inte så mycket. Väl ute i Östra Rönnäs så bestämde vi att köra på hemåt då klockan gick fort när vi hade roligt. Jag kom på att jag kunde en genväg men den visade sig vara sjukt seg inledningsvis. Den blev dock tack och lov fin senare. Från Rexbo så styrde Jens hemåt mot Grycksbo medan Filip och jag fortsatte mot Falun.

Det blev en riktigt fin runda, kanske lite mer äventyr än genomsnittsvinterdistansrundan men sådant är ju mest bara roligt och det blir lätt så när Jens och jag får välja. Återstår att se om Filip kommer tillbaka igen eller om han blev avskräckt..

Jag kände mig stark passet igenom, en bra känsla i träningen nu för tiden och hela november ser ju ut att gå kalasbra. Träningen rullar på och passen genomförs. Har haft ett pass med riktigt dålig känsla men jag tuggar mig ändå igenom allt. Det går bra. Snart kan jag sätta "check" på första månaden med vinterträning och känna mig riktigt stolt över den. Jag är nöjd.

Kul att du ville läsa mitt blogginlägg, du kan också följa mig via följande kanaler: