Igår gjorde SCF klart att de cyklister som deltog i Malmö Veloclassic får en varning. Jag tycker att det är bra. Jag hade inte klagat om man dragit in deras licenser heller. Många tycks dock tycka att det är fjantigt och fel att bestraffa cyklisterna. Själv tycker jag att SCF ska se till att reglerna följs, inget fjantigt i det. Bryter man mot en regel så får man vara beredd att ta konsekvenserna. Malmö Veloclassics är först och främst inte sanktionerat och eftersom man kör det man kallar för motionslopp som en tävling blir det dubbelfel.
Det är inte svårt att få en tävling sanktionerad, så varför söker man bara inte sanktion? Visst, det blir lite dyrare, men man kan å andra sidan få fler deltagare genom sanktionen och vill man kompensera för avgiften så kan man höja startavgiften något.
Visst kan jag förstå att det kan tyckas lite fånigt att straffa folk som bara ville cykla med andra, men då hjälper det inte att sitta och gnälla hemma i stugorna, då får man väl försöka ändra det man tycker är fel i reglementet. Eller helt enkelt inte vara ansluten till SCF.
Nog om detta. Jag hoppas att Malmö Veloclassic söker sanktion till nästa år, varför skulle dom inte vilja göra det? Att tävlingen/loppet är sanktionerat ger en trygghet till deltagarna att det är ett lopp som genomförs på ett riktigt vis. Men så länge inte arrangören är ansluten till SCF så kan inte den bestraffas annat än för dopingbrott.
Bjuckar avslutningsvis på några bilder tagna med min frus mobil från våra sanktionerade cykelcrosstävlingar i helgen:
Nöjda grabbar
Rättar till tröjan innan start


































