Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-10-19

Morgonstund med SCF, Malmö Veloclassic och tävlingsbilder

Sitter här och käkar müsli som om det inte fanns någon morgondag, utanför köksfönstret har mörkret ätit upp allt som är vackert. Det är dags för cykelpendling på vattensjuka cykelbanor denna sensommarvarma morgon. I natt så fick jag mina efterlängtade sju timmar med kvalitetssömn, hade troligtvis förruttnat inifrån om jag sovit för lite en natt till. Så det var ju skönt att slippa.

Igår gjorde SCF klart att de cyklister som deltog i Malmö Veloclassic får en varning. Jag tycker att det är bra. Jag hade inte klagat om man dragit in deras licenser heller. Många tycks dock tycka att det är fjantigt och fel att bestraffa cyklisterna. Själv tycker jag att SCF ska se till att reglerna följs, inget fjantigt i det. Bryter man mot en regel så får man vara beredd att ta konsekvenserna. Malmö Veloclassics är först och främst inte sanktionerat och eftersom man kör det man kallar för motionslopp som en tävling blir det dubbelfel.
Det är inte svårt att få en tävling sanktionerad, så varför söker man bara inte sanktion? Visst, det blir lite dyrare, men man kan å andra sidan få fler deltagare genom sanktionen och vill man kompensera för avgiften så kan man höja startavgiften något.
Visst kan jag förstå att det kan tyckas lite fånigt att straffa folk som bara ville cykla med andra, men då hjälper det inte att sitta och gnälla hemma i stugorna, då får man väl försöka ändra det man tycker är fel i reglementet. Eller helt enkelt inte vara ansluten till SCF.

Nog om detta. Jag hoppas att Malmö Veloclassic söker sanktion till nästa år, varför skulle dom inte vilja göra det? Att tävlingen/loppet är sanktionerat ger en trygghet till deltagarna att det är ett lopp som genomförs på ett riktigt vis. Men så länge inte arrangören är ansluten till SCF så kan inte den bestraffas annat än för dopingbrott.

Bjuckar avslutningsvis på några bilder tagna med min frus mobil från våra sanktionerade cykelcrosstävlingar i helgen:
Nöjda grabbar

Rättar till tröjan innan start

Magnus Darvell satte in den avgörande stöten in i detta lerparti här på varv två, jag ligger närmast bakom men kan givetvis inte svara på Magnus fartökning.


2012-10-18

Commuting

Idag blev det pendling gånger två

Hade egentligen tänkt att bara cykla dit, men när det bjöds på uppehållsväder och kroppen ändå behöver formas så var det lika bra att trampa hem också. På väg till jobbet gjorde jag ett försök till tempopendling, men det märks att jag är trött nu då jag hade svårt att pressa mig. Dom senaste nätterna har jag sovit mellan fem och sex timmar med avbrott då ett av våra barn vaknat nattetid. Eftersom jag sover så lite och dessutom har ganska mycket att stå i så kör jag just nu på en "all I can eat"-diet. Skulle jag slarva med kosten på allt detta skulle jag nog gå i bitar.
Siktar på mer än sju timmar sömn i natt!

Imorgon blir det pendling igen, tänkte testa en backintervallpendling.

Ny header

Mycket mer spännande nyheter än så har jag nog inte att komma med denna morgon. Fotografen är Göran Eriksson.

Sitter just nu och äter frukost innan jag snart ska bege mig till jobbet med hjälp av cykeln. Måste få mycket sadeltid nu ett tag framöver, ska försöka träna igång kroppstackarn till SM om det går. Eftersom jag ändå har två fjärdeplatser och en tredjeplats i denna CX-Cup så tänker jag att en medalj på SM är faktiskt inte helt omöjligt. Så jag ska göra ett ärligt försök att knipa en medaljrackare i Sunne den 3:e november.
Utan att gå in på detaljer så finns det moment i min åkning som jag inte är speciellt nöjd med. Försökte förbättra mig där igår och kommer fortsätta med det. För att jag ska kunna ta medalj på SM krävs ett nästan perfekt lopp, så det är dumt att ha för stora svagheter då.
Sedan kommer givetvis alla snabbingar samtidigt till SM, så det är nog svårare att bli topp-3 där, än vad det är i någon av cuptävlingarna. Men som sagt, jag ska göra ett försök.


2012-10-17

Så var ännu ett VM lagt till handlingarna

Jag och Sport-Jone, tror detta var efter heat två och jag hade spurtbesegrat supertalangen från Skuggarvet

Jag hade väl inte min bästaste bästa dag så det var väl tur att jag inte åkte i ledartröjan och skämde ut mig. Kom väl på placeringar kring 11-14 i alla tre heat tror jag. Darvell vann två och Martin Eriksson det sista.

Jan "Jag kan inte se någonting" Jakobsson och Adam "Jag är väl så stum och dålig" Steen

Dagens regn hade gjort banan snorhal i gräset (hård gräsmatta så man sjunker inte ner utan surfar bara på ytan) och skitig. Alla gillar väl fukt och kyla!? Som en bonus till Adams muntra humör så stod framdäcket platt ett ögonblick efter att denna bild togs.

När solen lyste med sin frånvaro så stod Hanna där och sken som solen själv. Så här mycket älskar hon att åka blötcross i fukt och kyla. Superskoj att tugga grus!

Några tappra (nåja...) velocipedryttare på väg hem efter eftermiddagens slit.

GoPro HERO3 black edition

Jag har ju en GoPro Hero HD från back in the days. Har tyvärr inte använt den speciellt mycket eftersom jag inte riktigt tar mig tiden att redigera det filmade materialet... Någon borde göra något! Hur som helst så kommer nu GoPro med en trea i en svart variant:

Så sjukt snyggt, speciellt med tanke på att det är en så liten och relativt billig kamera!

Tror jag lär börja filma mer igen och sedan hyra in någon för efterarbetet...

Spec:
GoPro HD Hero 3 Black Edition
This is where things get really interesting. The Black Edition uses brand new technology and boasts some incredible settings, including 60 frames per second at 1080p and 120fps at 720p. Available mid to late November.
$399 MSRP
4K/15, 2.7K/30, 1440p/48fps, 1080p/60fps, 960p/100fps, 720p/120fps
12MP photos
New photo burst modes with up to 30 shots per second
WiFi built in
Remote Control Included ($79.95 otherwise)
Protune, White Balance, Continuous Photo, and Picture in Video capabilities
Improved Housing (Locking Latch / Dive Lens)
While most of your current GoPro accessories will still work with the new cams, note that the cameras now use Micro SD cards due to size restrictions.

Fräsiga bilder från CX-helgen i Falun

Erik Birgersson har tagit ett stort gäng fantastiska bilder från helgen som ni hittar här: http://www.erikbirgerson.fotosidan.se/blog/90540.htm

Några ovanligt vackra exempel:
Skönt med ett sådant mervärde från tävlingarna, spring in på hans blogg och se om du är med! 

Jag säger som jag skrev på Twitter


Avdelning: Hur svårt kan det vara?

2012-10-16

Laddar om

Två bilder som min fru tagit denna helg

Igår och idag har jag ätit onödigt mycket. Det behövs ibland. Jag har inte heller cyklat en meter, sådant behövs också ibland. För att ändå upprätthålla någon form av fysik så ska jag försöka släpa mig till Onsdags-VM imorgon. Kanske iförd ledartröjan? Men det känns inte rätt på något vis.
16:30 är tiden för Onsdags-VM imorgon. Missa inte! Ni får åka MTB också.

Tror jag ska försöka slappna av och gå och lägga mig tidigt i kväll. Hade ju en hektisk vecka förra veckan, vilket i sin tur ledde till att inkorgen svämmar över nu när jag ska ta det lugnt. På grund av att jag inte la speciellt mycket tid på mejlandet förra veckan, så ska jag få äta upp det denna vecka. Men det går ju att lägga in periodvis och är inget akut. Sömnbehovet känns ganska akut, om vi säger så...

Ska strax iväg på Filips innebandy och testa på det här med att leka ledare där också. Ska bli spännande. Kommer dock inte ställa mig på planen i shorts och T-shirt riktig än, men funderar på att ta med min gamla klubba. Annars vill ju jag helst vara en kostym-coach, men jag tror inte det funkar så bra i åldern 5-7 år.

Tung dag


Trött som en gris. Satt uppe till 23:30 igår för att räkna på CX-tävlingarnas ekonomi. Var trött redan innan jag började hantera siffror, handskrivna lappar och kvitton för att lägga pusslet. Sedan upp klockan fem i morse igen. Skönt!
Fint då i alla fall att tävlingarna gör en vinst.

Skickade igår kväll in en ansökan om långlopp i MTB för Falu CK:s räkning, det rör på sig i klubben! Nästa steg blir en långloppscupansökan.

Har tappat bort min plånbok. Inget märkvärdigt så där.. Bara körkort, tre betalkort, busskort och något kvitto. Suck. Just det, bankdosan låg också där...

2012-10-15

Dags att öka farten då?

Detta finns att läsa i dagens Dalademokraten. Ja, ni förstår ju själva att jag måste sluta lata mig nu...

Här kan ni läsa vad Dalarnas Tidningar skrev om tävlingarna: http://www.dt.se/sport/1.5191468-darvell-dominerade-cykelcrossen-pa-lugnet

Jag önskar att man lyft fram Falu CK:s elitcyklister Lisa Ström och Jens Westergren. Bägge gjorde finfina lopp på hemmaplan och noterades för två tredjeplatser. Hemmaplan och pallplatser gånger fyra för arrangörsföreningen Falu CK i elitklasserna alltså!

Själv älskar jag ju, som ni kanske vet, siffror och har räknat ut hur det ser ut i herrtoppen efter helgen:
1. Henrik Öijer 417 p
2. Magnus Darvell 400 p
3. Anders Stenberg 391 p
4. Mikael Flockhart 376 p
5. Martin Eriksson 364 p
Allt som krävs för att behålla gula tröjan efter Sunne är att bli sämst tvåa. Då har jag det i egna händer. Enkelt.

Bilder från CX-Cupen i Falun - dag 2, 2012 CX Prestige


God morgon alla!

Bakom mig lämnar jag nu en riktigt intensiv vecka och kliver nu in i en vecka som jag hoppas och tror innehåller lite mer lugn och ro. Det kan jag behöva. Nu ställer jag om tävlingssiktet på SM och att sedan få njuta av en sista dag i gult på CX-Cupen dagen efter det. Har dock insett att det inte behöver bli sista dagen, allt som krävs är väl att jag vinner resten av tävlingarna bara. Hur svårt kan det vara?
Sedan Branäshelgen för tre veckor sedan har jag gått ner 2.4 kilo, tror det inte bara är av godo. Men jag tor också att jag kommer gå upp lite denna vecka som startar idag.

Nedan har jag samlat några bildgallerier från gårdagens tävlande, har ni tips på fler?

Ja, ni ser ju själva vem som är snabbast i starten...

En stilstudie i skutt
Dessa två, och åtta andra bjuder Mattias Thyr på via Facebook

Varv 2 och det ser ganska bra ut, men känns fruktansvärt, från Göran Erikssons album på Facebook

Dessa två hittar ni i ett album med totalt 333 bilder hos Jonatan Stark

Niclas Brus lyckades med något unikt, fånga mig på bild i ledning! Dessa ligger i ett album med 50 bilder på Facebook

Fredrik Carls bjuder på 15 bilder via Flickr

2012-10-14

Resultat CX Prestige, CX-Cupen i Falun 2012

Nu ligger preliminära resultat ute på Falu CK:s hemsida: www.falucykelklubb.se

Lugnet efter stormen

15:45 låste Stefan och jag dörrarna uppe på Lugnet och kunde konstatera att CX-tävlingarna i Falun var över för detta år

Som tävlande gick det inget vidare idag. Kände att jag inte hade benen att hänga med Jens och Ludde (3:a och 4:a idag) så jag slog av och hamnade i en grupp med fem andra. Hade tyvärr enorma problem med att komma i pedalerna idag och i ett försök att sparka i foten lyckades jag sparka till bromsen som åkten in i hjulet. Fick då stanna för att slå loss bromsen och tappade gruppen. Som en bonus hängde Robert Österling av mig på slutet och jag blev tia i mål. Behåller ledningen totalt men efter nästa race är det slut med gult.
Ställde också upp i Superklassen som startade strax efter min målgång. Bytte om och ställde mig i sjätte startled. Lyckades köra upp mig ganska bra i inledningen av loppet och var ett tag uppe på femte plats tillsammans med Henke Jansson. Höll bra fart tyckte jag men med ett och ett halvt varv kvar så tog jag helt slut och släpade mig i mål på en tolfteplats.

Någon har glömt ett par hjul som vi tagit hand om. Hör av er om ni saknar ett par.

Tack alla som gjorde denna helg så bra!

Bilder från CX-Cupen i Falun - dag 1, 2012 CX Prestige

God morgon kära vänner!

Igår var ett trettiotal cykelmänniskor ute på lokal och åt mat på kvällen. Jag var där med familjen en stund innan vi begav oss hem igen för att sova. Hur trevligt som helst det här med CX-Cup. Det blir en sådan mysig och familjär stämning.
I natt slog jag till på stort och fick nog nio och en halv timme sömn, hoppas det gör susen för mina energinivåer idag. Ska strax skrapa ihop resterna av mig själv och bege mig till Lugnet för att försöka göra ännu ett bra lopp.

Här kommer lite bilder från igår, har ni fler länkar så tipsa mig!
Jonatan Stark bjuder på 240 bilder i sin blogg

Peter Trones bjuder på 75 bilder via Flickr

Niclas Brus bjuder på 76 bilder via Facebook

Jesper Andersson bjuder på 37 från superklassen i sin blogg

2012-10-13

Superklassen är iväg

Mäktigt startfält

Själv lyckades jag få till ett bra lopp och blev fyra. Darvell var king, Flockhart näst king och bakom var vi ett gäng som fick kriga om tredjeplatsen. Jens drog det längsta strået där.
1. Magnus Darvell
2. Mikael Flockhart
3. Jens Westergren
4. Henrik Öijer
5. Johan Landström
6. Jesper Larsson
7. Robert Österling Reyier

Funderade igår på om jag skulle ha armvämare idag...

Sedan kom jag på att jag ju åker i LEDARTRÖJAN!

2012-10-12

Ba(r)narbete

Som vilken arbetsplats som helst, nio tittar på och tre "jobbar"

Skämt åsido, det gick riktigt smidigt idag. Många på plats, föreningsöverskridande samarbete och allt var klappat och klart på två timmar. Nu har jag bara allt annat att fundera på och oroa mig över. Som säkerhetsnålar. Det är egentligen upp till cyklisterna att ha med sig nålar, men det vore ju en fin service att kunna bjuda på lite nål. Mitt tips är att ta med en näve till tävlingen imorgon.
Men som Stefan Carlsson och jag konstaterade i kväll: vi har markerat en bana, vi har nummerlappar och tidtagarur. Mycket mer än så ska inte en tävling behöva.

Jag tog ansvar för den nya delen av banan, som vi inte använt förr och som innehåller lera:
Filip och Jonte ramar in härligheten i lite tidsenligt rött och vitt plastband

Ronya och Jonte styr upp en hårnålskurva eller två i den leriga utförsåkningen, allt för spänningens skull

Pinnarna tog slut så Ronya fick ställa upp

Jo, men visst. Vi ses väl imorgon? 94 anmälda till lördagens tävling och 93 anmälda till söndagens tävling. Luktar drygt 100 anmälningar efter att alla efteranmält sig och nybörjarklassen registrerat sig. Jag är rätt trött nu, har förberett det mesta inför tävlingen tror jag, men inget inför tävlandet. Börjar väl bli dags nu.

Godmorgon alla kära läsare

Hej hej världen!

Just nu är det ganska intensivt för mig. Därav lite tunt med bloggandet. Igår så jobbade jag lite kortare dag än vanligt, detta för att hinna till barnens skridskoträning. När den var slut så åkte vi och hämtade med oss mat hem:
Mat från Tzatziki, rekommenderas!

När vi ätit klart så skjutsade jag Emily till friidrottsträningen, åkte vidare med småbarnen till Filips träning och när han tränade så åkte Ebbah och jag för att handla:
Efter handlingen hann vi med ett kort besök i skateparken innan Filips träning närmade sig slutet. På väg hem åkte vi förbi tennis- och friidrottshallen för att hämta Emily. Väl hemma så var det läggningsprocedurer fram till själva läggandet då jag smet iväg och limmade tubhjulen inför helgen. Snålade inte på limmet kan jag lova!

När jag limmat klart var det läggdags för mig själv och i morse vaknade jag av mig själv 04:25 och hade jätteont i mitt ena knä. Har nu ätit frukost och mejlat alla funktionärer med vad som väntar i helgen och lite sånt. Hoppas det blir bra nu. Skulle fortfarande behöva någon mer hjälpsam själ några timmar (ca 4h/dag) på lördag och några på söndag.

Nu är det dags att dra till jobbet, hej!

2012-10-11

Ni kommer väl och tittar i helgen?

Karta över helgens tävlingsområde

Nu kanske jag är en smula partisk, men jag tror att det kommer bli en riktigt kul cykelhelg i Falun denna helg. Tre falubor bland favoriterna, snabb och rolig cykelcrossbana som inbjuder till spännande tävlingar och så jag i ledartröja.
All info hittar du här: http://www5.idrottonline.se/FaluCK-Cykel/CX-Cup2012/

Vi är på Riksskidstadion, Lugnet, både lördag och söndag. Starttider:
10:30 Nybörjare (endast lördag)
11:00 Ungdomsklasser och Sport
12:00 Herrar Prestige (min klass)
13:15 Herrar Superklass
13:16 Damer Prestige

Kom och titta för guds skull!

Kan du hjälpa till?

I helgen arrangerar vi CX-tävling och i vanlig ordning är det alltid roligare att göra något om man är flera. Vi behöver framför allt hjälp imorgon med att bygga banan. Just nu är vi ett tiotal frivilliga banarbetare, men ju fler vi är desto snabbare går det och desto roligare blir det.
Start fredagen den 12:e oktober klockan 16:00 på Lugnets Riksskidstadion.

Skulle också behöva en eller två frivilliga till arbetet med själva tävlingarna under lördagen och söndagen. Det handlar om ca: 5 timmar jobb på lördagen och söndagen. Hör av er till mig om ni kan göra något för oss. henrikoijer@gmail.com