Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2011-09-23

Hacia frio hoy

Det var bra kallt idag märkte jag, börjar väl bli dags att gräva fram mina skoöverdrag nu. Tårna är inte direkt jätteglada efter den här behandligen i ungefär sexgradig värme. Det gick skit på pendlingen idag. Trött kropp, trött skalle och trötta ben. Igår tänkte jag att om det skulle kännas skit denna morgon när jag klev upp så skulle jag ta bilen. Tyvärr hann jag ju lämna hemmet och börja cykla innan jag insåg vilken katastrof jag var. Och då var det ju för sent för att ångra sig. Borde nog ha vilat idag, borde nog ha vilat igår... Jaja, snart vänder det väl antar jag.

Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo

2011-09-22

Barnsport, hempendling och anmäld till Cykelvasan

Tjenare vänner!

Kom först iväg lite sen från jobbet, sedan skulle jag hämta bilen som varit på smålagning på väg hem också och försäljaren höll på och sälja en bil till en kund så det tog en KVART innan jag kunde ta bilen och sticka hem. Drog direkt till Filips sport som han går på nu, det går ut på att man får prova olika idrotter tillsammans med andra barn i hans ålder. Uppvärmning först, såklart. Sen stafett, spjut och sist kulstötning med ärtpåse. Stafetten var väl inte direkt barnens paradgren, men det var kul att se.
Hempendlingen skulle ju vara glitter, glamour och diamantben men det blev misärpendling igen. Trots medvind. Det är så här det är att vara talanglös och dåligt tränad.
Garminlänkar: jobbpendling + hempendling

Jag är en av de ca: 8000 som anmält sig till Cykelvasan sedan igår morse. Sjukt tryck på den tävlingen! Förra året tog många det lite väl lugnt och tävlingscyklisterna räknade väl nästan med att kunna anmäla sig som vanligt: antingen ett par veckor innan start eller kanske till och med en efteranmälan. Men icke. Så det blev nog lite ångest och stressmoment för en hel del. Denna gång var jag ute i god tid så nu kan jag bara slappna av och cykelpendla så hårt jag bara orkar till augusti. Har du anmält dig? Om inte så är det nog dags nu då anmälningstaket är satt till 9000 deltagare i långloppet.

Vinokourov tillbaka 2012

Han vill inte svika laget, så han kör ett år till. Den spjuvern.
Källa.

Mörkerpendling

Inte bara bokstavligt utan motvind, blöta vägar och usla ben gjorde inte pendlingen till någon fest i morse. Insåg tidigt att det var skit och elände så jag ställde in mig på att ta mig fram och valde vägen via Olsbacka och Vassbo. Tänkte prova att fullfarta på hemvägen istället.
Hur var er pendling?

Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo

2011-09-21

Onsdags-VM!

Ringrostig var jag till att börja med, men det var skönt att känna att tekniken kom tillbaka så snabbt. Nästan så att jag märkte förbättring från varv till varv faktiskt. Första varvet var bara glädje över att åka med tvåhjulssläpp i kurvorna utan att behöva ramla. Som bevis för att tekniken inte tränats på länge och att tajmingen var skitkass så höll jag på att göra en "Joey" på slutet av första varvet. Vi skulle springa upp för trappen till hästskon på Lugnet och jag lyfte cykeln försent vilket gav en så kraftig smäll i framhjulet att jag fick genomslagspunktering. Snyggt jobbat Mr. Cykelcross. Men sen blev det som sagt mycket bättre med tekniken och kurvorna, i sista heatet började det kännas riktigt bra och kontrollerat.

Så här himla snygg var jag innan start. Foto: Adamsteen.se

Foto: Oscar. Men det där hade ni kanske redan räknat ut?

Å så här glad var Adam själv efter första heatet där han överraskade alla genom att inte vinna.

Lars Bleckur dominerade det första heatet, vann också det andra och blev tvåa i det tredje bakom Jens.

Post race pics

YA-tränare och elitcyklist Marcus Johansson förde protokoll. När jag kom var vi 23 stycken men det tillkom en eller två också, om alla körde alla heat vet jag dock inte. Men kul med så många! Träningen sändes också via live stream direkt ut på Internätet så man kunde sitta hemma och titta, något som Robert Österling tydligen gjorde. Detta tack vare att det finns en webbkamera på Lugnet! Ska försöka påminna er nästa vecka, så ni kan titta på när vi tränar.

Vi körde ju alltså tre heat på två varv vardera. Ett varv mäter lite drygt 3.1 km och två varv tog mig ungefär en kvart. Var lite kass på att stoppa klockan efter målgångarna... I första heatet punkterade jag ju efter ett varv. I andra heatet lyckades jag svansa tätgruppen som bestod av Lars Bleckur, Jens Westergren, Benny Sonesson, Jesper Larsson och Emil Linde. Jens och Jesper hade cross med tubdäck och Lars, Benny och Emil åkte MTB. Jag var alltså snabbaste kanttrådscrosscyklist! När vi varvade och gick ut på andra varvet så kom jag ikapp tillräckligt för att få ner pulsen ett par slag. Attackerade då direkt! Det var attack eller bli avhängd som gällde kände jag. När tyngsta motlutet på banan kom så flög jag rätt igenom tätgruppen igen och åkte (vinglade) ensam på slutet. I det tredje heatet så var jag med i samma tätgrupp igen när jag mot slutet av första varvet fick ett kedjehopp. Lyckades inte växla upp kedjan igen utan fick stanna och lägga tillbaka den för hand vilket gjorde att jag tappade ett par placeringar. På andra varvet lyckades jag dock ta tillbaka dom två placeringarna och blev sexa igen. Nästa vecka ska Bleckur inte vara med, så då siktar jag på topp-5!

I tredje heatet hade jag 177 i snittpuls, det är 90.3% det. Och då var det ändå inte fullt ös från start till mål. Sett till hela passet så toppade jag 190 i puls vilket ger 96.9% av den där maxpulsen.

Tack alla som var med för ett supertrevligt Onsdags-VM, vi ses nästa vecka!

Anmälan till Cykelvasan 2012 öppnar idag den 21/9 klockan 9:21

Ni hänger väl på låset? Vi minns ju hur ledsna alla utan startplats blev i år när platserna plötsligt var slut. I år har man 9.000 platser till huvudtävlingen över 90 km, ska du åka?
Se då till att anmäla dig här: vasaloppet.se/anmalan/cykelvasan
Trots att dom gör en hype av denna anmälningstid så tror jag det dröjer till 20:e oktober innan platserna tar slut, vilket datum tror du Cykelvasan kan hänga lapp på luckan?

2011-09-20

Dagens pendling och annat trams

Börjar väl med det andra tramset idag och vad tycker vi om tempoprestationerna så här långt då? Igår var ju ingen höjdardag rent resultatmässigt, så den glömmer vi. Idag däremot så blev Marcus Fåglum finfin fyra, ingen medalj men ändå sjukt bra! Emilia Fahlin blev 9:a i ett blött Köpenhamn, också det en riktigt bra placering. Emma Johansson blev 14:e, varken bu eller bä, mest bara en stabil genomkörare inför linjeloppet.
Imorgon avgörs herrarnas tempolopp, första start är 12:30, Alexander Wetterhall startar 13:48 och Gustav Larsson startar 15:36. Startlistor, live-tider och resultat hittar ni ju på www.tissottiming.com

Såg att Dalecarlia bloggat om mig och min Mrs.

På väg till jobbet hade jag motvind, en svintung ryggsäck med extra allt och ont i ryggen, ja det var ett jävla gnäll helt enkelt. Slet ändå på för att få lite träning ner i benskrällena. På väg hem var ryggsäcken superlätt, vinden i ryggen och benen glada. Tog olika vägar till och från jobbet. Roligast så!
Imorgon tar jag bussen till jobbet. Lär ju spara benen till Onsdags-VM på eftermiddagen/kvällen, då jag gör premiär/comeback/säsongens första testrace. Onsdags-VM är tävlingsträning CX på Lugnet med samling kl. 17:00. Körs i heat och Du kan vara med! 

Garmin-data:

Joey's Ok


Egentligen hade jag inte tänkt blogga det här videoklippet eftersom det redan gått så många varv runt interwebzet. Men eftersom jag kan komplettera med denna inte lika välspridda bild från samma vurpa så blir det ett inlägg med Joey's Ok.
Snacka om episk vurpa. Nu är Joey plötsligt cykelvärldskändis, stort grattis!

Tips till er cykelnördar som vill ha koll på Cykel-VM

Om ni tittar på Eurosport, SVT eller kanske en live stream och vill ha lite extra koll på hur cyklisterna ligger till, vill jag rekommendera sidan Tissottiming.com. Gäller kanske framförallt för er som kollar tempot, men kanske också kan vara till hjälp för er när ni kollar linjeloppet också. Klicka uppe till vänster där det står Live timing så får ni fram startlista, mellantider och resultat direkt cyklisterna går i mål. Kan väl inte bli så mycket bättre? Tack vare den sidan kan man sitta framför datorn och ha bättre koll än firma Vacchi / Ericsson ibland.

Äntligen!

Men jag har väl äntligen tagit mig tid att laga det där hålet på benvärmaren. Ska bli så skönt att kunna cykla utan att skämmas idag. Visst blev det bra!?

2011-09-19

Så har Ebbah och Filip gjort premiär i Falu Cykelklubb

Eller egentligen var dom ju med och cyklade på förra årets säsongsavslutning också. Men nu var det första träningen, och också näst sista för säsongen. Ingen av dom har väl någon vettig cykel egentligen, dom fungerar ju för att cykla i området här men blir lite tunga och svårtrampade i terrängen. Så det där lär jag se över i vinter. Barnen hade sett fram emot detta sedan förra veckan då vi tittade på när barnträningen kördes på Lugnet. Så idag var det alltså efterlängtad premiär i Vit grupp med Stefan Carlsson och Mikael Löfgren som tränare. Stefan tränade också mig när jag började någon gång kring 1998 så nu går han in i andra generationen Öijer-cyklister.
Efter träningen så samlas alla de olika barngrupperna för gemensam fika. KM och säsongsavslutning nästa måndag klockan 18!

Christer Olsson

DT.se har en artikel om Christer Olsson, tränare i Leksands IF, där man kommer in på cykel:
"Ishockeykarriären tog slut 2004 och då fanns ett tomrum att fylla.
– Jag började med landsvägscykling. Jag körde i veteranklassen, men det var inte dem jag tävlade emot. I mitt huvud tävlade jag mot de bästa i Sverige. Jag ville slå Thomas Löfqvist på SM.
Det låter ju helt galet, hur kunde det te sig?
– Det kunde vara så att jag gav mig ut sent på kvällarna och nätterna och cyklade Siljan runt. Jag drog på mig pannlampan och körde. Jag tänkte: "Är Löfqvist ute? Förmodligen inte!" Jaha, då var det ju plus till mig."
Hög igenkänningsfaktor på det där faktiskt, även om jag aldrig cyklat runt Siljan med pannlampa. Såg honom på plats i Uppsala och han tvingades inse att tävlingshjulet var platt kort innan start. De rotade i panik fram ett reservhjul som behövde mer luft. Efter ca: 500 meter var det platt igen och Christer tvingades se den SM-drömmen krossad. Jag tror att han hade kunnat ta medalj, men det får vi ju aldrig veta... Imponerande satsning var det ju i alla fall och Christer är en av de mest ödmjuka personer jag känner. Hockeymeriter har han dock gott om, även om det inte blev något tempoguld i elitklassen: bland annat spel i NHL, SM- och VM-guld.

TV-tider och svenskt deltagande under Cykel-VM 2011 i Köpenhamn

Sett över hela veckan så är givetvis Eurosport bäst då dom sänder från alla lopp som körs under Cykel-VM 2011 i Köpenhamn. SVT tar dock hem herrarnas linjelopp genom att sända från start 10:00. Om ni mot förmodan skulle behöva live stream så fungerar nog denna länk. Sverige skickar hela 26 cyklister till VM, kul att se våra licenspengar gå till något vettigt. Eftersom ni som läser här, precis som jag, gillar det här med internet så kommer här en lista på de VM-deltagare som har hemsidor/bloggar:
D-Jun:
INGEN!!!!1 (någon borde göra något)
H-jun:
Marcus Fåglum Karlsson
Fredrik Ludvigsson
U23:
Niklas Gustavsson
Philip Lindau
Tobias Ludvigsson
Edvin Wilson
D-elit (alla har förstått att internet är bra!):
Emilia Fahlin
Emma Johansson
Marie Lindberg
Sara Mustonen
Madelene Olsson
Isabelle Söderberg
Martina Thomasson
H-elit:
Fredrik Kessiakoff
Gustav Larsson
Alexander Wetterhall

TV-tiderna:
Måndag 19/9
Eurosport:
10.00-11.45: Damer, juniorer, tempolopp (Alexandra Nessmar och Jenny Rissveds)
13.30-17.30: Herrar, U23, tempolopp (Edvin Wilson och Tobias Ludvigsson)

Tisdag 20/9
Eurosport:
09.30-17.30: Herrar, juniorer, tempolopp (Ludwig Halleröd och Markus Fåglum Karlsson)
14.00-17.00: Damer, tempolopp (Emilia Fahlin och Emma Johansson)
SVT:
14:00-17:00 SVT1/Play/Mobil Tempolopp, damer (2 x 13,9 km) (Emilia Fahlin och Emma Johansson)

Onsdag 21/9
Eurosport:
12.30-17.00: Herrar, tempolopp (Gustav Larsson och Alexander Wetterhall)
SVT:
12:30-17:00 SVT1/Play/Mobil Tempolopp, herrar (2 x 23,2 km) (Gustav Larsson och Alexander Wetterhall)

Fredag 23/9
Eurosport:
09.30-12.00: Damer, juniorer, linjelopp (Emma Ahlstrand, Felicia Ferner, Alexandra Nessmar och Jenny Rissveds)
13.00-17.15: Herrar, U23, linjelopp (Jonas Ahlstrand, Jesper Dahlström, Niklas Gustavsson, Philip Lindau och Tobias Ludvigsson)

Lördag 24/9
Eurosport:
09.30-12.30: Herrar, juniorer, linjelopp (Emil Andersson, Markus Fåglum Karlsson och Fredrik Ludvigsson)
13.30-17.15: Damer, linjelopp (Emilia Fahlin, Emma Johansson, Marie Lindberg, Sara Mustonen, Madelene Olsson, Isabelle Söderberg och Martina Thomasson)
SVT:
13:30-17:20 SVT1/Play/Mobil Linjelopp, damer (140 km) (Emilia Fahlin, Emma Johansson, Marie Lindberg, Sara Mustonen, Madelene Olsson, Isabelle Söderberg och Martina Thomasson)

Söndag 25/9
Eurosport:
11.30-17.00: Herrar, linjelopp (Fredrik Kessiakoff, Jonas Ljungblad och Thomas Löfkvist)
SVT:
10:00-17:00 SVT1/Play/Mobil Linjelopp, herrar (266 km) (Fredrik Kessiakoff, Jonas Ljungblad, Thomas Löfkvist)

2011-09-18

Fredagspendlingen och gårdagens "distans"

Såg att jag fått en fråga om torsdagens hemcykling som gick på delvis, för mig, ocyklad terräng. Tyvärr verkar det ha blivit något fel på Garmin-filen så jag får inte fram någon karta att visa upp. Stigavsnitten var från Ängesgårdarna till Vallmora, vidare längs sjön Billingens sydöstra sida, sedan rakt över vägen mot Kavelmora. 
I fredags tänkte jag upprepa succén då jag plötsligt på en karta funnit en skogsväg som jag aldrig cyklat och om den var fin skulle användas av mig många gånger framöver. Den låg nästan precis där jag ville ha en alternativ väg. Jag hade väldigt höga förväntningar på detta vägavsnitt och var som ett barn dagen före julafton när jag cyklade hem från jobbet. Gissa om jag blev besviken när jag fann detta:
Det där korta avsnittet med skogsväg var omgjort till igenvuxen kohage med 2-2½ meter högt staket. Kände mig som ett barn på julafton som bara fått en massa fula kläder. Det är ju nästan så att jag ska köpa några ton stenmjöl och anlägga egen väg de 350 meterna just genom hagen. Får man ens göra en kohage av en väg? Borde vara olagligt!

Himla synd då resten av vägavsnittet jag önskade mig i julklapp var väldigt fint

Nu lämnar vi det där, kohagen lär nog förbli just kohage till någon annan köper gården. Så vi hoppar istället över till gårdagens distanspass. Jag hade hört att Adam, Oscar, Jeppe och Robert skulle köra CX/MTB-distans klockan nio. Jag var ungefär nio minuter sen och fick vägbeskrivning av Oscar för att jag skulle kunna jaga ikapp gänget som just rullat iväg. När jag via telefonen fick ytterligare beskrivningar vid ett senare tillfälle så förstod jag att jag inte jagade dem utan i själva verket var framför...
Jag blev väldigt glad när jag såg ett så här stort gäng komma ut på cykelbanan, även om Robban tyvärr inte var med

Alla utom Rytzen: "Vart tog Oscar vägen?" (se föregående bild för facit)

11 cyklister i bild, plus mig som fotar och Oscar som stannat igen för att lägga i en slang i det läckande bakdäcket är ju inte fy skam för ett CX-MTB-distanspass en kall (+6 grader) septemberdag.
Gruppen rullade vidare men jag kände för lite pang-träning då jag inte skulle vara med så länge, plus att jag ju redan öppnat passet med att jaga i 13 minuter. Så jag vände om för att hjälpa Oscar att komma ikapp. När vi passerade platsen där jag vänt om var vi 5.05 efter gruppen...

Foto: Oscar
Det blev grymt bra slakt-träning för mig och jag snittade 181 (92.3% av maxpuls) från det att jakten var igång till dess att vi kom ikapp. Har nu tack vare Garmin-datan sett att det tog 21 minuter att plocka in dom där fem minuterna som vi var efter. Sista sex och en halv minuten hade vi hjälp av Rytzen och Jeppe77 som backat ner från täten för att assistera. Själva gruppen hade rullat på i ett hyfsat tempo så vi fick svettas..

Rytz, jag och Jeppe77 i ett CX-lagtempo med fotograf Oscar på rulle. När vi kom så pass nära att vi såg gänget framför oss så kom vi till en backe där Oscars ben nu fyllts så mycket med syra att det tog stopp och han släppte några meter. Vi slog av mycket på tempot, jag knuffade ikapp Oscar till Rytzen och Jeppes hjul ett antal gånger och toppade där på 189 (96.4%) i puls. Ganska skönt att efter 18 minuters jakt få putta fram någon, tappa själv och sedan jaga ikapp bara för att få putta på en gång till osv. Himla fint saftkalas för benen helt enkelt.

Eftersom jag var syrastinn och ganska "igång" efter 13+21 minuter jakt under de första 48½ minuterna av passet så bjöd jag på en attack i nästa backe. Gruppen höjde farten lite och delades tillfälligt upp och Oscar släppte igen. Denna gång för gott. Sorry!
Här åker vi igenom Smedsbo. Gruppen skulle till Rexbo och över till Sågmyra för en fika, jag svängde istället av och styrde hemåt via grusvägar. Ringde Oscar och vi stämde träff i Skog City för gemensam hemfärd.

Här kommer legenden på sin heldämpade 29:a

Himla trevligt det blev ändå och syran satt kvar i benen långt in på kvällen. Tack ska ni ha allesammans! Här kommer en sista idolbild som Oscar tagit:

Lite Garmin-grejs: