Med mig är det bra, men jag är trött. Det blir ibland sena kvällar/nätter och sedan är jag uppe hyfsat tidigt ändå, om ni frågar mig. På helgerna sover jag lite mer men nog känns det när det närmar sig slutet på arbetsveckan. Att jag sov lite lite i natt beror på att jag körde ZHQ Beta Crit City Race på Zwift igår, med start klockan 23:30. Så jag har ju bara mig själv att skylla.
Hade egentligen planerat för att tävla klockan 19 men då fungerade inte min Wattbike och det upptäckte jag när starten skulle gå. Växlade och växlade men inget hände, visade sig senare att det var ett batteri i höger växelreglage som behövde bytas. Så nu är det bara bra med Wattbiken igen.
Under kvällen så hann jag tänka om lite också och anmälde mig faktiskt i B-klassen, jag har ju blivit så grymt frånåkt när jag ställt upp i A-klassen den senaste tiden så jag tänkte att jag ville ha ett race där jag kanske hänger med och kan tävla lite. Bättre för moralen och träningen blir bättre än när jag blir avhängd och ger upp.
Det lite speciella med tävlingen jag körde igår kväll natt var att det var en tävling med boost. Något som Zwift testar lite då och då. Kör ni ZHQ Beta-lopp så brukar Zwift testa lite nya funktioner i dom loppen.
När man väljer att ansluta till eventet/tävlingen så får man välja vilken boost man ska köra med. Som ni ser så finns det tre olika sorter som ger olika effekt, men dom måste också laddas och ju mer kräm man vill kunna pytsa ut desto mer vikt läggs på också. Jag körde på "efficient" vilket innebar att Zwift drog bort 50 watt när jag laddade min boost och jag kunde ladda upp fyra boost-rutor. Jag blev fem kilo tyngre och när jag nyttjade min boost så fick jag 50 watt extra.
Taktiken blev att ladda min boost när det gick sakta i loppet. Som när farten slog av efter starthetsen, när jag kommit uppför backen i täten, eller när det bara gick svagt utför och lugnt i gruppen. Hade inga problem att fylla på min boost faktiskt utan det gick ganska smärtfritt.
Loppet var ganska kort så jag valde att spara på min boost så länge som möjligt, helst skulle jag klara mig på min egna kapacitet till målgången och annars hade jag alltid boosten som en livlina.
På näst sista varvet så fick jag en aero-hjälm som power-up, i backen på sista varvet så nyttjade jag två av mina boost-effekter och vi blev en mindre grupp som gick loss efter krönet. Då min boost räckte i 90 sekunder vid full laddning så visste jag inför slutspurten att jag hade ca 45 sekunder kvar att kräma ur. Så en bit innan mål så tryckte jag på "B" två gånger och när spurten drogs igång så aktiverade jag min power-up och vann!
De flesta av konkurrenterna hade nyttjat sin boost redan tidigare och trots att jag hade den svagare boosten så räckte det alltså till en ganska klar seger i spurten.
Jag körde B-klass, fick ett bra pass och en bra känsla. Nu kommer jag att köra A-klass igen framöver.
Redan i kväll blir det ett nytt Zwift-race då SCF med lite kort varsel har kastat in en "kvaltävling" till VM som ska avgöras i december. Jag är absolut inte i någon form för att ta en av två platser men jag kör ändå för att det är kul. Förutom att köra bra idag så ska man ha presterat bra på SWE-Cup och kunna verifiera sina effektsiffror. Hade banan varit platt och kort så kanske det hade gått att glida med och hoppas på bra ben, lite tajming och tur i spurten. Men nu är loppet drygt 50 kilometer och innehåller fyra backar varav målgången är på toppen av den fjärde backen. Så nej, det blir till att agera turist och åskådare i kväll.
Igår så körde jag för övrigt dual recording och drygt 50% på trainer difficulty, två måsten om man ska köra stora Zwift-tävlingar. Så det är väl lika bra att vänja sig, tänkte jag. Så här såg siffrorna ut från min Wattbike respektive Garmin Vector 3-pedaler.
Inte så stor skillnad mellan systemen ändå men Garmin Vector 3-pedalerna ger någon watt mer.
Om allt går i lås så kör jag en livestream på min kanal i kväll, så prenumerera på min kanal, aktivera aviseringar och så ses vi förhoppningsvis på YouTube klockan åtta i kväll!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar