2015-01-03

Testcykel

Som jag skrev på Twitter här om dagen:
"Om man vill utvecklas som cyklist så måste man vara öppen för förändring, våga prova nya saker och hitta nya vinklar att se saker från...
Jag har därför inför säsongen 2015 valt att byta plats på testcykeln nere i cykelrummet!"

Så igår kväll var det dags att testa allt det här nya för att utvecklas inför 2015. Istället för att stirra in i en vägg så blickar jag nu ut över rummet. För att inte chocka kroppen med allt för många nyheter så valde jag att köra ett beprövat 10x1-pass där jag maxar en minut, vilar en och upprepar denna härlighet tio gånger. Mådde jätteilla efteråt och benen var skakiga, bra start på 2015 med andra ord!
Nya placeringen av testcykeln blev en succé, även om siffrorna från passet inte blev något att skriva hem om.

Direkt efter passet så startade jag min 22-timmars återhämtning med O'boy och hembakt vörtbröd som jag fått från familjen Reyier-Österling.

Började med ett Åstrand-test som uppvärmning, 145,5 i puls på 250 watt. Sedan körde jag intervallerna med 4,5 kilos belastning och snittkadenser på: 93, 94, 95, 96, 97, 95, 93, 95, 90 & 93. Betydligt sämre siffror än förra vintern, men jag hade inte väntat mig något annat heller och det är ju nu bygget har börjat inför nästa år. I fjol var jag ju stark redan i december, det var jag verkligen inte denna vinter. Tålamod och tålamod, så ska nog det här gå bra.
Hela passet hittar ni här: http://connect.garmin.com/modern/activity/663313404

3 kommentarer:

  1. tycker du att garmins återhämtningsberäkning fungerar bra?

    SvaraRadera
  2. Ja, det är en bra indikator. Inget jag följer slaviskt, men timmarna har stämt väl överens med min upplevda ansträngning under passen. Lite kul också att distanspassen i början av vinterträningen genererade många fler återhämtningstimmar än distanspassen nu för tiden gör. Det ger mig en känsla av en smart klocka.

    SvaraRadera
  3. Tjena
    Kollat lite på dina testcykel pass. Härligt!!
    Hur har du tänkt köra fram till säsongen börjat?
    korta/långa vilken intensitet?
    Hur brukar planen se ut?
    MVH
    Fredrik Hagerström

    SvaraRadera