2014-03-24

Variera rundorna

Hej och god afton!

Tänkte idag lite på det här med att variera sina rundor och att ha mål med sina utepass. Med mål så menar jag inte bara vad man vill få ut för träningsresultat med passet, utan man kan även ha destinationer som mål. Titta på en karta, hitta något spännande och cykla dit. Det gör distanspasset lite extra intressant, tycker jag. Det kan vara en ort, ett utkikstorn, en sjö eller en bergstopp. Vad som helst egentligen.

Det är ju väldigt lätt att man fastnar i sina favoritrundor och nöter dom varv efter varv, men visst är det ändå lite trevligare med variation? Så har i alla fall jag försökt tänka i år och därför inte bara kört mina gamla klassiker. Jag tränar normalt sett sällan söder om Falun eftersom jag föredrar den mer kuperade terrängen norr om stan.

I början på detta år så blev jag uppmärksammad på denna härliga sida: http://www.jonathanokeeffe.com/strava/map.php
Den hämtar dina pass som du laddat upp på STRAVA och lägger ut dom på en karta. Därför har jag i år sett till att få med alla mina utepass på STRAVA, ska bli kul att se hur kartan ser ut när jag summerar året och alla tävlingar som jag då kört. Så här ser min heatmap ut för 2014 års rundor:
Nu när jag planerar distanspass så tittar jag ibland på denna först, och väljer i stor utsträckning vägar som jag inte redan har cyklat på i år. Det hade ju varit rätt gött att ha sparat alla pass sedan -98 på STRAVA och sett den kartan...

Mål som jag har med kommande långa distanspass är nu Mockfjärd och Spjärshälla.
- Mockfjärd har jag aldrig cyklat till och det ligger ändå inom cykelbart avstånd. Får då med väldigt många kilometer ocyklad väg sydväst om Borlänge när jag styr färden via Idkerberget där jag inte heller har trampat förr.
- Spjärshälla har jag varit på två gånger tidigare och det är med sina 506 möh Faluns högsta berg. På väg hem från Spjärshälla tänkte jag testa lite ocyklade vägar där mycket givetvis blir på grus. Bland annat via Svartnäs och Ågs bruk.


Rundorna blir väldigt långa, men så är det ibland. Rundan via Spjärshälla kan jag göra mycket kortare, men då missar jag en del göttit. Jag använder alltid Garmin Connect när jag planerar rundor. Smidigt verktyg som är snabbt, smidigt och låter mig exportera rundorna till min cykeldator som jag sedan kan använda för att hitta runt. När jag ritat in rundan så kan jag sätta en beräknad snitthastighet och får då fram tiden som rundan beräknas ta. Om man har en viss tid på sig så kan man istället ange tiden och se vilken hastighet man måste hålla...

Med detta sagt så har jag följande tips för mer givande distanspass:
1. Kolla någon kartsida och hitta ett mål att cykla till
2. Planera rutten
3. Försök att cykla så många nya vägar och nya rundor som möjligt

1 kommentar:

  1. Ett tips är att du döper passen på strava och sen använder "keyword" när du laddar upp passen till kartan, så kan du titta på alla pass märkta "distans", "pendling" etc. Mycket behändigt om man vill se ex. distanspass för senaste åren och inte vill tynga ner datorn med att ladda upp 900 pendlingsfiler från senaste två åren i samma veva.

    SvaraRadera