2014-03-09

Lite blött

Lite slirigt

Men mestadels fint

Vid start var vi fem tappra och vi satte väl igång med ett lagtempo på tre ganska omgående. Fyra småkuperade varv skulle köras och totalt 25,8 km. Det började med motlut på asfalt innan vi kom in på en kort bit grusväg, när vi svängde av den så var det in på en isig och snöig backe där man fick slita bara för att komma upp. Jens och jag körde ihop lite där så jag gick från andra plats till femte och sista platsen där. Kunde dock häva mig förbi vattenpölarna och utför isen/snön utan att tappa så mycket. Jesper, Jens och jag bildade en jagande grupp bakom Robban som fått en liten lucka.
Ut på andra varvet så kunde Jens och jag gå ikapp Robban i slutet av asfaltsbacken.
När vi kom in på banans isiga och snöiga backe så lät jag Robban gå in först med Jens som tvåa, crossen var väl inte helt optimal där. Robban fick återigen en liten lucka och det tog ett par kilometer för Jens och mig att komma ikapp.
Ut på tredje varvet så attackerade Robban i sista asfaltsbacken och jag kunde gå med. Förstod att det skulle bli jobbigt upp för den där snöiga uppförsbacken så jag lät bli att hjälpa till med dragjobbet. Mycket riktigt så fick jag släppa en lucka över den där knepiga knölen, men jag kunde hålla Robban på 3-5 sekunders avstånd så det kändes klart bättre än föregående varv.
När vi tagit oss uppför det värsta av asfaltsbackarna på sista varvet så kom jag ikapp, det tog alltså nästan ett varv att täppa en lucka på 3-5 sekunder.. Jag kände mig ändå rätt stark och trodde mig kunna utmana honom sista gången uppför snöknäppan och skulle jag vara med där så skulle det bli match. Men jakten hade väl satt sig lite i kroppen för nu klantade jag mig mer än på tidigare varv och istället för att hänga med Robban så fick han nog 10 sekunder lucka som han sedan kunde hålla hela vägen in i mål.

Fint skit och mycket slit. Kortare delar med taktisk åkning, men överlag rätt mycket jakt och slit. Precis så som jag ville ha det. Varvet blev ganska så bra också då jag ville ha ett varierat varv så man inte skulle ha för stor fördel av en viss cykeltyp utan vissa partier skulle passa cyklarna olika bra.

Jens och min närkontakt på första varvet resulterade i ett sårat skoöverdrag

Eftersnack

Efteråt rullades det ur, jag körde lite kortare än de andra för jag skulle till Filips innebandymatch.

Varvtider, snittfart, snitteffekt, snittpuls, snittkadens