Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-08-09

Rapport från Tour of Jämtland, dag 3

Är på Tott i Åre nu och försöker bli människa igen

Dagens etapp är det längsta som jag tävlat på länge, har inte kört en så här lång tävling i år i alla fall och säkert inte förra året heller. Det gick ändå väldigt bra, kanske mycket tack vare väldigt låg intensitet. Jag laddade för en stenhård etapp och var den enda som ställde mig på startlinjen i kort-kort med duggregn och 10 grader. Fick en del kommentarer kring detta givetvis men jag frös faktiskt inte så illa. Det var värst när vi kommit ner för de första två rejäla backarna och det aldrig slutade gå svagt utför i regnet. Då frös jag satan om fingrarna. Jag brukar aldrig stanna och kissa under cykeltävlingar men idag var jag tvungen att stanna två gånger, hade gärna stannat en tredje gång om det inte vore för att Åre närmade sig med stormsteg. Även om intensiteten var låg under dom första femton milen så var avslutningen desto mer intensiv. Mycket kamp om positioner in i avslutningsbacken, Granbacken. Väl där var det ju bara att ge allt så länge man orkade för att få en så bra placering som möjligt.

Jag slet mig i mål på en 35:e plats efter två gånger i Granenbacken och avancerade till en 22:a plats totalt. Samma tid som 20:e har. Jag körde lättaste växeln nästan hela vägen i den backen, så det var en riktigt fin vägg. Eftersom jag gett allt jag kan alla tre dagar så känns det ju riktigt bra att också kunna ligga så pass bra totalt, nu är det bara morgondagens slakt kvar.

Jesper Dahlström vann etappen före Jon Mould och Ludvig Bengtsson. Magnus Darvell körde fint och blev fyra. Detta betyder också att Motala AIF tog över totalledningen så dom kommer få slita hårt på morgondagens tuffa etapp där många starka lag vill ta vinsten totalt. Dom brittiska lagen har hittils mest bara behövt kontrollera tävlingarna, imorgon kommer dessa starka gossar att få stå för offensiven. Det ska bli spännande och det lär göra sjukt ont i benen sjukt mycket imorgon. Jag förväntar mig idiot-intensitet dom två första milen, och sedan börjar backarna...

Inlånade Jimmy Bodin blev bäst i falulaget med en riktigt fin 12:e plats idag. Joel Håland blev 21:a, inlånade Patrik Paulsson 31:a, jag som sagt 35:a och Viktor Knutsson 42:a. Lite kul att våra inlånade cyklister som inte platsade i TREK:s lag var före samtliga TREK-cyklister i mål idag. Kanske är kraften i den grönvita tröjan som gör det?
Resultat från Tour of Jämtland hittar ni här: http://www.tourofjamtland.se/resultat-2013/

Ett foto från Tour of Jämtland:s Twitter, jag sitter och gör det jag är bäst på: äter.

Ett foto från Granenbacken, taget av Richard Lindberg, som också tagit denna bild:


Garmindata från idag:


Bonus! Garmindata från igår:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar