Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-08-15

Laddar för cykelvasan

Kollar väderprognosen och konstaterar att det finns risk/möjlighet till regn. Kan bli som skurar, ihållande ösregn men också strålande sol hela dagen. Lite för tidigt att avgöra ännu. Men oavsett nederbörd eller ej så ser det ut att bli mellan 14 och 18 grader varmt så det blir kort-kort under loppet. Är det tävling så är det, och att riskera att bli för varm är inget man vill vara med om. Jag har dessutom förmånen att inte vara speciellt frusen av mig, så det ska nog gå bra.

När jag kom hem idag så hade dottern spytt, och det har hon fortsatt med nu i kväll. Hoppas hon repar sig nu under natten, stackarn. Jag är inte så orolig för min egen hälsa utan nu vill jag bara se henne pigg igen. Skulle det vara så att jag tvingas ställa in så är det bara så. Men jag hoppas att jag imorgon kväll kan rulla upp mot Sälen med Jens Westergren och hans far. I Mora plockar vi upp Hendrik Sjölund och fortsätter till huset i fjällen där vi ska spendera natten.

Cykeln står lite halvredo på nedervåningen. Behöver tvättas och däcktrycket ska kontrolleras. Annars så är den redo att köras. Jag kör inget special mer än att jag kör landsvägspedaler istället för MTB-diton. Beror dels på att jag nu kört nästan bara med dom skorna, och dom är dessutom både styvare och lättare än MTB-varianterna. Andra cyklister, som har mer med tätstriden att göra, ägnar tid åt stela gafflar, klippa nabbarna på däcken, montera större framdrev, köra crosscyklar med MTB-styre osv. Det känns nästan som om man behöver två cyklar för en svensk MTB-säsong. En för Cykelvasan, och en för övriga tävlingar.
Det skulle vara riktigt kul att köra en fin cyclocross. Synd bara att man är tvungen att köra motionsklass, eller byta styret mot ett rakt. Det är nämligen förbjudet att starta i MTB-tävlingar med landsvägsstyre.

Bild från förra året, fotograf: Jonatan Stark. Då gick en kille framför mig på hjul och föll med 7-8 km kvar. Jag körde på hans cykel och flög över styret. Lyckades komma ikapp gruppen men hade inga bra spurtben kvar till upploppet. Blev då 35:a och hoppas kunna förbättra det i år. Formen var riktigt bra förra året, så det blir inte lätt att förbättra den 35:e platsen. Kör alltså exakt samma cykel även i år.

Jag är inte speciellt orolig för något inför denna upplaga. Har ju kört loppet tre av fyra upplagor så jag vet hur det går till. Formen kan jag inte göra något åt så här tätt inpå loppet och äta vet jag ju hur man gör. Cykeln rullar som den ska och langning och sådant ordnar sig alltid. Ska bara ta det lugnt och njuta. Imorgon kör jag det sista av flytten, sedan skall cykeln göras ren och väskan packas. Pepp!

1 kommentar: