Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-08-09

Inför tredje dagen på Tour of Jämtland

Fuktigt väder och ca: 10 grader varmt idag. Den första backen som mäter 7.4 km är struken på grund av vägarbete, så det blir start utför idag. På blöta vägbanor med en klunga där hälften av cyklisterna vill iväg i en tidig utbrytning... Backen upp till första bergspriset är ett riktigt monster, så om man fryser utför så lär man i alla fall bli varm där. Resten av etappen är relativt platt och avslutas med två gånger uppför Granenbacken som sägs vara riktigt brant och elak. Där lär det bli småsmulor av klungan som då har 19 mil i benen.

Tack vare att jag har lyckats undvika vurpor och fått samma tid som segraren två dagar i rad så sitter jag nu på 36:e plats i totalen, 11 sekunder efter ledaren och fem sekunder efter tvåan. Placeringarna 3-37 har alla samma tid. Från placering 40 och bakåt är man nästan tre minuter eller mer efter. Alltså borde jag kunna hålla mig topp 40 om jag håller mig på hjulen och inte klappar igenom idag. Att jag ligger så långt ner av oss på samma tid är för att jag haft så dåliga platssiffror. Har hela tiden tänkt att det inte är placeringen som är viktig, utan tiden. Får hoppas att jag har rätt i det så jag inte sumpar en hyfsad placering bara för att jag inte krigat tillräckligt.

Sov ganska dåligt i natt och vaknade hur många gånger som helst. Känner mig lite småsliten i benen faktiskt, men det ska man nog göra efter två dagars tävlande. Men jag har klarat mig bättre än många andra här så jag ska inte klaga. Kunde ta mig över backarna igår utan att vara nära att bli avhängd, så det känns ju lovande. Det lär bli många trötta ben idag med tanke på den långa distansen och den fyra kilometer långa backen i början. Jag gissar att det kommer gå idiotfort där.

1 kommentar:

  1. Kul att följa din rapportering från insidan! Jag har kört "monsterbacken" i Klövsjö många gånger på träning, kom ihåg att den inte är över när det först flackar av lite utan fortsätter en bit till sen. Ska precis bege mig av upp mot Åre och cykla motionsvarianten av morgondagens etapp Lycka till idag!

    SvaraRadera