Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2010-10-12

GoPro HD Helmet HERO

Fick väl ett paket idag dåra. Ett snabbtransporterat paket lämnade Action Cameras i London igår och anlände till Jungfruvägen 95A idag. Swoosch. Kameran kostar £299.95 hos Action Cameras och med tanke på att pundet är billigt nu (ca: 10.6 SEK/£) så är det inte fel att handla från Storbritannien i dessa tider.

Smaka först lite på känslan av att ha ett oöppnat paket som innehåller något man gärna vill ha.

För att lära sonen hur kul det är att saker lät jag honom öppna paketet och riva bort skyddsplasten.

"Titta pappa, det var en sån här" Filip har stenkoll.

Uppslitet ur förpacking.

Allt igen, men med kameran närmast kameran. 

"Vad händer om jag trycker här?" - en första testbild.

Om man skall tro förpackningen så är jag både proffs och hjälte nu alltså.

"Kan man ta kort utomhus också?"

Min GoPro HD Helmet HERO är ju egentligen en kamera att filma med. En hjälmkamera (Helmet = hjälm = ni hajar?) som kan filma i full HD (1920*1080). 170° betraktningsvinkel vid 960p och 720p och 127° vid 1920*1080 gör att man får med det mesta och lite till. Den är dessutom vattentät i sitt plastskal till 60 meter, så att ta med den på blöta cykelpass utan att riskera att förstöra den blir inga problem. Eller bara att ta med den i badkaret. Min tanke med denna är främst att försöka filma lite på träningar och annat och publicera här på bloggen, ge bloggskrället en ny dimension helt enkelt. Men jag kommer också ta en del kort gissar jag. Vem vet, jag kanske gör om bloggen helt till en videoblogg.
Med bara två knappar är den lättmanövrerad och jag skall nu givetvis leka med den hela dagen imorgon för att lära mig så mycket som möjligt om den på så kort tid som möjligt. Med kameran fick jag ett fäste så man kan ha kameran likt en pannlampa, ett hjämfäste, ett par självhäftande fästen, lite sladdar, några snabbspännen (så man snabbt kan flytta kameran från ett fäste till ett annat) och en arm som gör att man kan justera vinkeln precis som man vill ha den om man till exempel fäster kameran vid ramen. 
Kalaskul givetvis, och ni kan räkna med lite rörlig bild i bloggen i en inte allt för avlägsen framtid.

Lite teknisk specifikation, för er som (liksom jag) gillar sånt:
Objektiv: Fixfokus 0,6m till oändligt glaslins
Bländare: F/2,8 högpresterande lowlight
Vinkel: 170 grader ultrawide 720p/960p
Vinkel: 127 grader wide i 1080pHD

HD video inställningar: 
1080p -1920x1080p 30 bild/sek 12 Mbit
960p -1280x960 30bild/sek 10 Mbit
720p - 1280x720 30 bild/sek 7,5 Mbit eller 60 bild/sek 15 Mbit 

Videosensor & Ljus:
Sensor: 1/2,5" HD cmos 2,2um pix
Känslighet: under 1,4 lux V-sec
Exponering: Auto, centrumvägd mätning, spot mätning
Vitbalans: Auto

Audio: 
Mikrofon: inbyggd mono med AGC (automatic gain control)
Ljudformat: 48 kHz, aac audio compression

Foto:
Upplösning: 5 mp
Tagning: single,sekvens 2/5/10/30/60 sek
3 bilders buffr, självutlösare.

Minneskort/filer:
SD kort upp till 32GB (SDHC)
1080p (30bild/sek) 12min/GB
960p (30 bild/sek) 14 min/GB
720p (30 bild/sek) 16min/ GB 
720p (60 bild/sek) 11min/GB

Kablar & Kontakter:
PC: usb 2,0 laddning och anslutning
HDTV ut NTSC &PAL 
Audio ut: Combo 2,5mm med stereo och comp video ut
Dator anslutning: Windows ME, 2000, XP, Vista, Mac: OS x 10,2 och senare.

Batteri & kraft:
Batterityp: uppladdningsbart 1100mAh lithiumion
Batteritid: ca 2,5 timmar
Laddning: via USB eller extern laddare (tillbehör)
Laddtid: 80% efter 1 timme med laddare eller 2 timmar med USB.

UW-Hus:
Djup: Ner till 60 meter
Material: Polykarbonat med rostritt stål
Metall: Rostfritt stål

Vikt & storlek:
42mm x 60mm x 30mm (HxWxD) 
Vikt: 150g med batteri/ 179g med UW-hus.

3 kommentarer:

  1. Antar att du gjort en grundlig marknadsundersökning, så varför valde du denna framför Contour HD(så slipper jag leta själv:-).

    Mvh
    Claes

    SvaraRadera
  2. Det har givetvis varit mycket ångest inför detta. GoPro har mer vidvinkel 170/127 grader mot Contours 135/110. GoPro klarar också mer fukt och skit, även om Countours är "water resistant".
    Kika också på den något dyrare Drift HD170: http://www.actioncameras.co.uk/Drift_HD170. Den har ungefär samma möjligheter som GoPro men med display, vridbar lins och zoom.
    Det finns en youtube-film som jämför bildkvalité mellan dessa tre: http://www.youtube.com/watch?v=W5v36v2zpqQ Tycker där att Driftens färgåtergivning inte var så kul.

    SvaraRadera
  3. Tack för det,vi för se vad det blir.
    Sedan gäller det att filma äventyren i Lugnet och runt Toftan så man har något att titta på under vintern.

    Mvh
    Claes

    SvaraRadera