Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-04-17

1002

Idag var livet som cyklist lite lättare. Den där känslan av att trampa lätta växlar, utan fart, och med hög puls var borta. Nu kunde jag skicka lite mer växel än senast, vilket var väldigt välkommet. När Ronya tog barnen till stan så hade jag två timmar på mig att träna. Men, jag komponerade ett mejl till en potentiell sponsor i nästan en hel timme. Så när jag var ombytt och klar hade två timmar blivit en. Tur att Jungfruberget ligger nära. Med mig i ryggfickorna hade jag;
Mobiltelefon
Nycklar
Slang
Pump
Multiverktyg
100 mm styrstam
gaffelpump
Inga konstigheter där alltså. På en timme klämde jag in fem stycken maxintervaller som vardera tog 70-90 sekunder. Eller okej, max och max, jag skulle vilja påstå att ingen kan ligga på max så länge. Men jag tog i så mycket jag bara orkade under så lång tid. När intervallerna var klara så bytte jag styrstam, igen. Min 120-stam känns lite lång. Efter det så testade jag gaffelinställningar på lite rot och stentäta stigar. Hittade nog jäkligt rätt och cykeln blev som ny. Tänk vad lite vridande och pumpande på en gaffel kan göra. Min 100-stam kändes dock lite kort. Kanske en 110 är lösningen på mina problem, men jag undrar vad Cyclecomponents säger om jag gnäller över styrstamslängd igen... Ska köra med 100-stammen i helgen och se om det bara var chocken från att plötsligt ha 20 mm kortare stam, eller om den verkligen är för kort. Sen får jag ta ett beslut.
När intervaller och justering av cykel var överstökat hade jag lite tid över. Så jag smackade ett varv på tävlingsträningsbanan. Av de 4½ varv jag åkt där på tid innan så var min bästa tid 9.37, taget första varvet på tävlingsträningen i onsdags. Idag fick jag 9.29, ensam. Vet inte hur ni fungerar, men jag är mycket snabbare med sparring. Så det kändes rätt bra. Visserligen lite torrare idag också. Men bara lite. Kunde åka hela varvet på storklingan, något jag inte klarat tidigare i år. Flytet på stigarna var okej, men en av stenkistorna(det innan trädet..) åkte jag med bara ena skon fast i pedalen. Den andra foten hängde fritt i luften, det var spännande.

Så idag var det en bra träningsdag. Benen svarade och jag kunde forcera utvalda partier istället för att bara ta mig igenom dom. Dessutom hann jag med fem intervaller, ett tävlingsvarv i fullfart och justera gaffeln samt byta styrstam. Effektiv timme.
Vilken grym skillnad det är mellan riserstyre och platt. Vet inte om det bara är jag, men ett platt känns ruskigt mycket bättre. Jag skulle vilja påstå att jag har bättre kontroll även utför med ett platt styre. Men det kanske är en vanesak också?

Tack för att jag fick prata av mig lite, nu ska jag stänga av datorn och zåva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar