Snart är det svensk tävlingspremiär. I helgen gäller det. Nu skall skåp ställas och alla får chansen att mäta krafterna efter en lång vinter. Intensiva, täta tävlingar med massor av cyklister på roliga banor. Så skulle det kunna vara. Kör man Östgötaloppet på landsväg får man kanske allt det också.
Men det är inte Östgötaloppet jag tänkte skriva om, utan den svenska MTB-premiären. Det tillhör inte vanligheterna, men i år börjar säsongen med en dubbelhelg i Svenska cupen. Där alltså Mjölbybiken är först ut.
Kollade startlistan för i år. 20 anmälda. 20 anmälda! Fattar ni? Tjugo. I elitklassen, i en sverigecup. MTB-sporten har ju tappat lite år efter år, men i fjol verkade det ha stabiliserat sig en aning. I fjol hade Mjölbybiken totalt 41 anmälda i herrelitklassen med efteranmälningarna inräknade. Nu får vi se efter helgen hur många som efteranmäler sig, men det borde inte bli fler än 30 anmälda allt som allt. Skitkasst. Inte Mjölbybikens fel kanske. Men inte speciellt roligt.
I Östgötaloppet, som bara är en vanlig nationell tävling, har de 94 föranmälda i herrelitklassen. Varav CK Valhall står för 17 av namnen. Det är nästan en hel elitklass i MTB det. CK Valhall är en aktiv och trevlig klubb, all heder åt dem.
Det är inte så svårt att plocka ut russinen ur startlistan för Mjölbybiken. Heta namn där är:
Alexander Wetterhall, är och har dock varit sjuk några dagar).
Magnus Darvell, som jag tror vinner.
Lars Bleckur, blir nog tvåa.
Dessutom tror jag att Fredrik Edin och Magnus Palmberg kör bra. Detsamma borde också gälla för den andra deltävlingen i Borensberg dagen efter.
En annan fråga är ju vart alla cyklister tar vägen efter april. Premiärtävlingarna brukar se många startande, sen faller de snabbt ifrån. Har så många en övertro på sin egna förmåga? Är det klassindelningen det är fel på? (A+B-klass i landsväg kanske vore något). Min gissning är att det är fler startande i Östgötaloppet, än i Sverigecupen.
Gjorde just en koll på Svenska cupen i landsväg, fann fyra deltävlingar fördelat på två dubbelhelger. Det måste väl vara något fel? Eller ska också landsvägscirkusen också dödas?
Nä, det verkar inte bättre än att lvg-cupen får åt slags mellan år.
SvaraRaderaDet var ju storstilade planer i slutet av förra säsongen, men nu verkar det ha blivit pannkaka av allt. Jag gillar upplägget med cuplopp (linje) på söndagen och på lördagen ett lokalt GP. Det känns som att många får sitt då.
Eftersom min klubb (CK Valhall) inte klarar av att arrangera så mycket har jag väl egentligen inte så stor rätt att klaga.
Jag som hoppas på en topp 20! Nu borde det ju finnas chans till det om någon punkar bort sig och det lär väl Team Kalas stå för?
SvaraRaderaHöj veteran klassen till 35år så att elit blir en större klass. Den borde ju vara störst. Är man vältränad och 31år finns ingen anlednng att börja titta åt h30 tycker jag. Nu är det ju bara den absoluta eliten som kör xc-cupen.
SvaraRaderaToppen är ju bra men bredden som saknas, finns ju en del som är en liten bit under er som är de bästa i landet men vi skiter helt enkelt i att åka xc-cupen för att det inte är så kul att offra all tid och pengar för att åka omkring helt ensnam i 2 timmar bland de sista. Kanske en starkare seniorklass kan vara lösningen men tror inte det finns utrymme för det i sverige då elit kanske skulle bli ännu mindre, 10st startande i varje skulle kännas fånigt.... Nej vi andra kör LVG och långloppen istället som det är idag tyvärr.
Trist med så få anmälda. Får hoppas på efteranmälningar. Ska idag ta tag i resan till Mjölby och kanske blir det Borensberg med, ska stå i det enorma publikhavet och hejja på mina favoriter. :) Tänk på det Öijer, att du missar alla påhejjningar när du sitter hemma.
SvaraRaderaHåller med tidigare inlägg, slopa H30 och inför H35 istället. Sen tror jag att deltagandet skulle gå upp om cuptävlingarna var lite kortare, snurra runt i 2 timmar bland de sista är inte så spännande. Ett förslag skulle kunna vara att endast topp 10 kör alla varv, vilket skulle resultera i 15-20 min kortare tävlingstid för 11e gubbe och nedåt. Självklart ska man erbjuda stenhårda tävlingar för de bästa åkarna, men samtidigt måste man inse att dryga 2 timmar XC är löjligt tufft för elitmotionärerna.
SvaraRaderaEn ordentlig cuphemsida(likt CX-cupen) med nyheter, resultat, totalställning mm skulle säkert också höja intresset för åkare strax utanför elitskiktet.
Tycker också att de borde vara mer folk från H30 som skulle kunna köra i Elit. Jag ska väll inte säga så mycket körde ju skälv senior klassen förra året på CX tävlingarna, men nu är de slut på de:) någon måste ju vara sist också...
SvaraRaderaProblemet är väl inte att H30åkare borde köra elit, eller att elitmotionärer (som borde köra senior) inte kör i elit, utan att det INTE finns tillräckligt utvecklingsunderlag i klassen pga få yngre satsande cyklister. Elit har väl inget för att bli den största breddklassen som nån tyckte. Elit borde och ska i mitt tycke bestå av personer som hel eller halvhjärtat gör en ambitiös satsning på sporten. Var är alla unga som drömmer om en framgångsrik tävlingskarriär? Hur hanterar klubbarna framavlandet av dessa? Hur ser nuvarande åkare och förebilder till att det blir en återväxt?
SvaraRadera