Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2008-12-25

Dagens siffror.

Ja, nä, jag vet inte.
Idag var det minus 9 grader ute. Perfekt dag för lite hårda och korta intervaller. Så jag pangade av 10 stycken 60-sekundersintervaller, ute. Det här med testcykel har jag övergett. Det är så ute [ordvits]. Förra vintern gav jag bort min testcykel och körde nästan bara ute hela vintern. Och det fungerade ju det med. Bevisligen. Jag gillar upplevelsen som det innebär att cykla. Testcykeln bjuder bara på smärta, och det kan jag få också ute. Varje vinter brukar jag dock smyga mig in i någon av högskolans lokaler för att köra testcykel. Mest för att se hur jag ligger till. Om jag orkar köra sex kvartar på minst 310 watt eller om jag ska träna hårdare.
Jag började med en riktig kanonintervall idag. Det bara sprutade watt ur benen. Två minuter rullande vila och pang på nästa intervall. Två minuter vila igen, och halvvägs in i den tredje intervallen var jag tvärsur i benen. Efter det blev det 4-5 minuters vila mellan intervallerna. Surben.
Vinterns högsta puls uppmätt idag. Kul, men mer finns att hämta.

Undrar om jag ska försöka samla så mycket tid som möjligt över 90% imorgon. Se det lite som en utmaning. Skita i tidsstyrda intervaller och bara bjuda så mycket jag orkar. Givetvis i flera omgångar med lite vila mellan, men just att få så många minuter och sekunder över 90% som jag bara kan. Och sedan göra så ett pass varje månad fram till säsong och se om jag kan få ut mer tid över 90% när våren närmar sig.

Jag trodde, och kanske lite hoppades, på att jag skulle vara riktigt fet idag. Tung. Men jag vägde inte mer än andra dagar, lite besviken faktiskt. Beach 2009 ska jag dra igång så snart jag fått tummen ur för att dra igång det.

Dagens data:
Runda: Snurrade runt Gruvan med omnejd.
Tid: 1.26.21(effektiv tid)
Snittpuls: 142 (72.4% av maxpuls)
Högsta puls: 186 (94.9% av maxpuls)
Tid i zon 1(65%-75% av maxpuls): 43.40
Tid i zon 2(76%-85% av maxpuls): 18.57
Tid i zon 3(86%-90% av maxpuls): 4.47
Tid i zon 4(91-100% av maxpuls): 4.26
Distans: 29.9 km
Snitt och maxhastighet: 20.8 / 44
Stigningsmeter: 340
Snittemperatur: -9 grader.
Väder: mulet.

3 kommentarer:

  1. när man ska över en timme på 90-100% av maxpuls under ett pass börjar det bli jobbigt om det inte är tävling. Sikta veckovis istället. (förresten ang dina pulsintervaller. kör du ladrig mellan 90-91%?)

    SvaraRadera
  2. Haha. Jag ska skriva annorlunda i fortsättningen. För din skull. Du med ditt hjärta har väl inga problem med att träna 2-3 timmar över 90%?
    Och jag skrev aldrig att jag skulle ha över en timme på 90%, utan så mycket tid som möjligt.

    SvaraRadera
  3. Distanspass är längre än 2-3 h!

    SvaraRadera