Jeppe på Stångtjärns röda (FIK15) i söndags.
Då och då får jag frågan hur jag orkar gå upp så tidigt om dagarna och dessutom cykla innan vanligt folk ens vaknat. Själv så tycker jag väl inte att det är speciellt svårt utan har större svårigheter med att kombinera detta med att gå och lägga mig i tid. Igår kväll när jag borstade tänderna så ställde jag mobilen på väckning idag, Meddelandet "Alarmet ringer om 4 timmar och 24 minuter från och med nu" kändes ju inte helt toppen. I grund och botten är jag en nattmänniska och det är lite jobbigt att kombinera det med att vara morgonmänniska.
Dessutom så är mina morgonrutiner satta ur spel och jag slöar fram utan någon vidare struktur. Idag har jag i alla fall avnjutit en lång(sam) frukost och det var ju fint. Men lite pangpang-effektivitet är ju att föredra. Ni vet, när kläderna ligger framme i den ordning man ska ta på sig dom, frukostmackan ligger färdig i kylen och man gör inte en onödig sak från det att man stiger upp till dess att man 15 minuter senare cyklar hemifrån. Ditåt ska jag jobba nu i höst, mindre tidslöseri!
Vägde mig i morse, inget ovanligt i det egentligen. Gör ju det nästan varje dag. Kan dock konstatera att jag inte varit så här tung sedan nyårsaftorn. Så kan det gå när inte haspen är på!
Nä, nu ska jag sluta upp med att slösa min tid här och cykla till jobbet istället. Tröskelintervaller. I regn.
2014-11-04
2014-11-03
Videoblogg
Hej!
Jag vet ju att det finns ett litet antal av er som önskar mer rörligt bildmaterial (videoblogg) här på bloggen. Jeppe Hjortsberg filmade faktiskt mig i en av uppförsbackarna igår och här är resultatet:
Idag drar en ny arbetsvecka igång, men idag är också starten på vinterträningen inför 2015. Jag inleder årets vinterträning med en vilodag!
Jag vet ju att det finns ett litet antal av er som önskar mer rörligt bildmaterial (videoblogg) här på bloggen. Jeppe Hjortsberg filmade faktiskt mig i en av uppförsbackarna igår och här är resultatet:
Ett filmklipp publicerat av Jesper Hjortsberg (@jeppehjortsberg) den
Idag drar en ny arbetsvecka igång, men idag är också starten på vinterträningen inför 2015. Jag inleder årets vinterträning med en vilodag!
Etiketter:
Cykling,
Instagram,
Stångtjärn,
Video
2014-11-02
Två episka pass med helt olika karaktär
Igår körde jag fem timmar och fyrtiosex minuter med crossen på asfalt och grusväg. Delar av grusvägarna var frusna, för första gången denna vinter så såg jag snö på marken och det var en eller ett par plusgrader och regn.
Krispigt.
Här stannade jag till för att frugan ringde. Det var ett litet helvete att svara och det tog henne tre försök innan jag svarade. Fingrarna var delvis bortdomnade av kylan så det var lite svårt att fiska upp telefonen ur ryggfickan och sedan dessutom svara. Fötterna hade försvunnit för längesedan och bestod bara av två svullna klumpar i skorna. Men det man inte känner mår man inte dåligt av?
Här är jag på väg mot Marnäs, men tog höger vid skogspartiet där borta. Rundan gick Österå-Bjursås-Sörskog-Dådran-Fjällgrycksbo-Rog-Toftbyn och hem. Skulle egentligen ha fått med Skuggarvet också, men jag kom iväg lite för sent på passet så jag hann inte med allt skoj.
Kom hem, duschade, gjorde i ordning två dubbelmackor vörtbröd med ost och slet med mig Filip och Ebbah på hockey. Vi åkte till Leksand och såg Leksands IF - Linköping. En ganska bra match som leksand kunde vinna med 3-2 efter förlängning. I andra perioden började mina fötter återgå till det normala.
Idag var fokus flyttat från hårt slit och nötande, till lek och äventyr med sällskap. Jesper Hjortsberg och jag tog oss till Stångtjärn för att försöka hitta runt och klara av att cykla så mycket som möjligt av FIK15.
Starten ligger lite gömd till höger om parkeringen när man kommer till Stångtjärn.
Stökigt. Både i naturen och på stigarna. Vi fick gå en del, men det var vi förberedda på. En sådan som Emil Lindgren skulle nog älska FIK15. Här var det dock helt klart cykelbart!
Jeppe tog ett par bilder på mig också!
Jeppe matar på i en av backarna på FIK15.
Träffade Hendrik Sjölund ute i skogarna också. Han hade sällskap också i form av hund och annan löpare.
Det kunde ha gått! Lite mer fart nästa gång så... Cyklingen idag bestod av att försöka klara av så mycket som möjligt och inte att ta sig fram så snabbt som möjligt. Lek, skoj, svårigheter och vattenhål. Totalt blev det 2:19 idag med ett snitt på 11.6 km och då var nästan halva distansen transportsträcka.
Tack och hej!
Krispigt.
Här stannade jag till för att frugan ringde. Det var ett litet helvete att svara och det tog henne tre försök innan jag svarade. Fingrarna var delvis bortdomnade av kylan så det var lite svårt att fiska upp telefonen ur ryggfickan och sedan dessutom svara. Fötterna hade försvunnit för längesedan och bestod bara av två svullna klumpar i skorna. Men det man inte känner mår man inte dåligt av?
Här är jag på väg mot Marnäs, men tog höger vid skogspartiet där borta. Rundan gick Österå-Bjursås-Sörskog-Dådran-Fjällgrycksbo-Rog-Toftbyn och hem. Skulle egentligen ha fått med Skuggarvet också, men jag kom iväg lite för sent på passet så jag hann inte med allt skoj.
Kom hem, duschade, gjorde i ordning två dubbelmackor vörtbröd med ost och slet med mig Filip och Ebbah på hockey. Vi åkte till Leksand och såg Leksands IF - Linköping. En ganska bra match som leksand kunde vinna med 3-2 efter förlängning. I andra perioden började mina fötter återgå till det normala.
Idag var fokus flyttat från hårt slit och nötande, till lek och äventyr med sällskap. Jesper Hjortsberg och jag tog oss till Stångtjärn för att försöka hitta runt och klara av att cykla så mycket som möjligt av FIK15.
Starten ligger lite gömd till höger om parkeringen när man kommer till Stångtjärn.
Stökigt. Både i naturen och på stigarna. Vi fick gå en del, men det var vi förberedda på. En sådan som Emil Lindgren skulle nog älska FIK15. Här var det dock helt klart cykelbart!
Jeppe tog ett par bilder på mig också!
Jeppe matar på i en av backarna på FIK15.
Träffade Hendrik Sjölund ute i skogarna också. Han hade sällskap också i form av hund och annan löpare.
Det kunde ha gått! Lite mer fart nästa gång så... Cyklingen idag bestod av att försöka klara av så mycket som möjligt och inte att ta sig fram så snabbt som möjligt. Lek, skoj, svårigheter och vattenhål. Totalt blev det 2:19 idag med ett snitt på 11.6 km och då var nästan halva distansen transportsträcka.
Tack och hej!
Etiketter:
Cavaria 2012,
Cykling,
Distans,
Jesper Hjortsberg,
MTB,
Stångtjärn,
träningsbilder 2014
2014-10-29
Lite om idag
Idag har jag valt att skriva om dagen på Instagram. Bilder från det vanliga livet tillsammans med svensk text har hittills gjort att femton följare har lämnat mig. Lovar att återgå till cykelbilder med engelsk text från och med imorgon!
Tyvärr har inte frugan varit pigg, så hon har spenderat kvällen på sjukan vilket innebär att det inte blev något Onsdags-VM för mig. Jag lär inte dö av det och vi behöver ju ha Ronya i toppskick.
Tyvärr har inte frugan varit pigg, så hon har spenderat kvällen på sjukan vilket innebär att det inte blev något Onsdags-VM för mig. Jag lär inte dö av det och vi behöver ju ha Ronya i toppskick.
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Gårdagen med tempopendling och Johan Ryno som missar öppet mål...
Hej!
Idag är det Onsdags-VM klockan 18 i Nybroparken (kartlänk) och jag har planerat att åka buss till och från jobbet för att ge benen lite vila.
Ni vill väl veta om min gårdag?
Det började med en ganska lugn pendling via länsväg 293, följt av ett helt gäng arbetstimmar på kontoret. Stämplade ut ganska så tidigt och hade bestämt mig för att köra en lång tempointervall. Inte Tempopendling®, utan bara tempo en del av hela pendlingen. Detta eftersom jag betvivlar att jag orkar ta i så mycket så länge just nu. Bättre att mjukstarta. Så jag köttade från start... Planen var att köra ca: 20 minuter men det blev 28:10 med kallstart och jag fick ur mig 289 watt.
När jag kom hem så hoppade jag i dom civila kläderna, körde sonen till sin innebandyträning och åkte vidare till lasarettet med min dotter. Där hälsade vi på min mormor som brutit höften.
Morgon-Insta
Så här såg hempendlingen ut med sin intensiva period den första halvan. Hela passet: http://connect.garmin.com/modern/activity/622361248
Så här såg jag ut efter min intensiva period under den första halvan.
På kvällen var vi i Tegera Arena, småbarnen och jag. Det var fullsatt och det bjöds på klassiskt derby mellan Leksands IF och Brynäs. Leksand kunde vinna med 3-2 och därmed ta sin tredje seger av dom fem senaste matcherna. Dom är på gång nu!
Alla som såg matchen tyckte nog riktigt synd om Leksands lagkapten, Johan Ryno. Han har nämligen inte gjort något mål ännu under denna säsong och det unnar man så klart en sådan krigare. I slutskedet av matchen igår så såg målet äntligen ut att komma, men då hände detta:
Idag är det Onsdags-VM klockan 18 i Nybroparken (kartlänk) och jag har planerat att åka buss till och från jobbet för att ge benen lite vila.
Ni vill väl veta om min gårdag?
Det började med en ganska lugn pendling via länsväg 293, följt av ett helt gäng arbetstimmar på kontoret. Stämplade ut ganska så tidigt och hade bestämt mig för att köra en lång tempointervall. Inte Tempopendling®, utan bara tempo en del av hela pendlingen. Detta eftersom jag betvivlar att jag orkar ta i så mycket så länge just nu. Bättre att mjukstarta. Så jag köttade från start... Planen var att köra ca: 20 minuter men det blev 28:10 med kallstart och jag fick ur mig 289 watt.
När jag kom hem så hoppade jag i dom civila kläderna, körde sonen till sin innebandyträning och åkte vidare till lasarettet med min dotter. Där hälsade vi på min mormor som brutit höften.
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Morgon-Insta
Så här såg hempendlingen ut med sin intensiva period den första halvan. Hela passet: http://connect.garmin.com/modern/activity/622361248
Så här såg jag ut efter min intensiva period under den första halvan.
På kvällen var vi i Tegera Arena, småbarnen och jag. Det var fullsatt och det bjöds på klassiskt derby mellan Leksands IF och Brynäs. Leksand kunde vinna med 3-2 och därmed ta sin tredje seger av dom fem senaste matcherna. Dom är på gång nu!
Alla som såg matchen tyckte nog riktigt synd om Leksands lagkapten, Johan Ryno. Han har nämligen inte gjort något mål ännu under denna säsong och det unnar man så klart en sådan krigare. I slutskedet av matchen igår så såg målet äntligen ut att komma, men då hände detta:
Etiketter:
Cykling,
Garmin Connect,
Jobbpendling,
Leksands IF,
Tempopendling
2014-10-28
Jag vill belysa ett problem
First thing först:
Framdäcket är nu limmat. Totalt tog det mig 20 minuter från det att jag kom ner i cykelrummet till att hjulet med det nylimmade däcket hängde på torkning. Men det tog fan så mycket mer tid att få på mitt gamla Vittoria kanttrådsdäck på sitt framhjul. Så. Sjukt. Tight.
Men nu är alltså cykeln redo att användas och tubdäcket får fortsätta att torka tills imorgon, då Onsdags-VM avgörs klockan 18 i Nybroparken.
Om någon har missat det så är det ju faktiskt mörkt ganska så tidigt på eftermiddagarna nu för tiden. Jag har slaktat många baklampor till cykeln genom åren och just nu åker jag med en fånig liten diodlampa bak. Det känns ju sådär. Eftersom jag inte har någon större lust att bli ihjälkörd bara för att jag har en fånig liten diodlampa bak så har jag tänkt att investera i en ny. Frågade därför på min Facebook-sida om tips och fick in en hel del. Tanken på en laddningsbar lampa gillar jag och dessa två verkar populära och starka:
Moon Comet R
Knog Blinder Road R
Så jag tänkte väl slå till på någon av ovanstående om inget annat ramlar över mig snart. Allt fint så här långt.
Eftersom Onsdags-VM imorgon och framöver kommer att köras i mörker så ska man givetvis ha lampor på cykeln och jag har lampor. Baklampan ska uppgraderas men jag har åtminstone tre framlampor som är bra på sina vis. En snygg och lätt liten sak som gör att jag syns, en som är hyfsat lätt att montera på styret, som gör att jag syns och som jag åtminstone kan se dom allra största farorna på vägen framför mig med. Avslutningsvis så har jag en Silva Pavé som jag med hjälp av 550 lumen kan se bra i mörkret med. Så när vi i söndags bestämde att vi skulle köra klockan 18 så tänkte jag att jag måste ladda min Pavé så den är redo till onsdag eftermiddag.
Men så insåg jag igår att min lampa ser ju numer ut så här:
Efter ganska exakt två års hårt slit i min tjänst så har lampan gått sönder. Vi har varit med om många år tillsammans och den har gjort ett riktigt bra jobb trots vurpor och stökig cykling med stela gafflar... Ni ser den slitna haken som ska hålla lampan på plats? Den andra haken är knäckt. Det här gör ju att även om lampan lyser lika starkt som förr, så hänger den och dinglar... Så nu behöver jag inte bara en baklampa, utan även en framlampa.
Här kommer ni in i bilden. Det finns ju nämligen fyrtiotusenmiljarder lampor. Vissa är billiga med jättemånga lumen, andra är jättedyra med många lumen. Jag skulle veta följande:
- tips på märke och modell?
- tips på märke och/eller modell som jag bör undvika?
- vad ska jag leta efter. Är det flest lumen som vinner, eller finns det annat av vikt?
Jag vill helst kunna ha lampan monterad på hjälmen, så det är bra om det inte är en allt för klumpig och tung lampa. Lång batteritid är ju också guld värt. Tipsa mig!
Framdäcket är nu limmat. Totalt tog det mig 20 minuter från det att jag kom ner i cykelrummet till att hjulet med det nylimmade däcket hängde på torkning. Men det tog fan så mycket mer tid att få på mitt gamla Vittoria kanttrådsdäck på sitt framhjul. Så. Sjukt. Tight.
Men nu är alltså cykeln redo att användas och tubdäcket får fortsätta att torka tills imorgon, då Onsdags-VM avgörs klockan 18 i Nybroparken.
Om någon har missat det så är det ju faktiskt mörkt ganska så tidigt på eftermiddagarna nu för tiden. Jag har slaktat många baklampor till cykeln genom åren och just nu åker jag med en fånig liten diodlampa bak. Det känns ju sådär. Eftersom jag inte har någon större lust att bli ihjälkörd bara för att jag har en fånig liten diodlampa bak så har jag tänkt att investera i en ny. Frågade därför på min Facebook-sida om tips och fick in en hel del. Tanken på en laddningsbar lampa gillar jag och dessa två verkar populära och starka:
Moon Comet R
Knog Blinder Road R
Så jag tänkte väl slå till på någon av ovanstående om inget annat ramlar över mig snart. Allt fint så här långt.
Eftersom Onsdags-VM imorgon och framöver kommer att köras i mörker så ska man givetvis ha lampor på cykeln och jag har lampor. Baklampan ska uppgraderas men jag har åtminstone tre framlampor som är bra på sina vis. En snygg och lätt liten sak som gör att jag syns, en som är hyfsat lätt att montera på styret, som gör att jag syns och som jag åtminstone kan se dom allra största farorna på vägen framför mig med. Avslutningsvis så har jag en Silva Pavé som jag med hjälp av 550 lumen kan se bra i mörkret med. Så när vi i söndags bestämde att vi skulle köra klockan 18 så tänkte jag att jag måste ladda min Pavé så den är redo till onsdag eftermiddag.
Men så insåg jag igår att min lampa ser ju numer ut så här:
Efter ganska exakt två års hårt slit i min tjänst så har lampan gått sönder. Vi har varit med om många år tillsammans och den har gjort ett riktigt bra jobb trots vurpor och stökig cykling med stela gafflar... Ni ser den slitna haken som ska hålla lampan på plats? Den andra haken är knäckt. Det här gör ju att även om lampan lyser lika starkt som förr, så hänger den och dinglar... Så nu behöver jag inte bara en baklampa, utan även en framlampa.
Här kommer ni in i bilden. Det finns ju nämligen fyrtiotusenmiljarder lampor. Vissa är billiga med jättemånga lumen, andra är jättedyra med många lumen. Jag skulle veta följande:
- tips på märke och modell?
- tips på märke och/eller modell som jag bör undvika?
- vad ska jag leta efter. Är det flest lumen som vinner, eller finns det annat av vikt?
Jag vill helst kunna ha lampan monterad på hjälmen, så det är bra om det inte är en allt för klumpig och tung lampa. Lång batteritid är ju också guld värt. Tipsa mig!
2014-10-27
Från sopa till elitcyklist på 10 timmar
Hej hej!
I morse när jag cyklade till jobbet så blåste det rejäl motvind och allt var bara jättejobbigt. När jag så skulle hem så hade jag istället medvind och kände mig som värsta cykel-kingen. Snittet blev 26,7 km/h till jobbet och 31 km/h hem från jobbet. Den skillnaden gör en del för humöret.
Ljust och fint på morgonen med normaltid (vintertid).
Till jobbet så cyklade jag gamla banvallen mellan Källviken och Kyna, som ni med lokalkännedom kan se på bilden. Tänkte att det skulle vara kul med lite omväxling men utöver motvinden så var det dessutom drygt fyra kilometer längre än min vanliga pendlingsväg. Så på hemvägen köttade jag den gamla vanliga vägen. För att inte pendlingen enbart ska vara transport så brukar jag, när jag är ambitiös, köra intervaller eller tempopendling. Med vinden i ryggen så körde jag en intervall på 6:51 och en på 2:52. Den längre intervallen innebar en förbättring av ett KOM på Strava.
Röd pulskurva och grön höjdkurva. Pulstoppen från km. 5 är från när jag pace:ade bakom en lastbil i 2,3 km. Sedan följde intervallerna i motlut och backe.
På cykelmässan i Kista så kommer Tre Berg att lanseras, det kommer bli kul att få se allt "i dagsljus".
I morse när jag cyklade till jobbet så blåste det rejäl motvind och allt var bara jättejobbigt. När jag så skulle hem så hade jag istället medvind och kände mig som värsta cykel-kingen. Snittet blev 26,7 km/h till jobbet och 31 km/h hem från jobbet. Den skillnaden gör en del för humöret.
Ljust och fint på morgonen med normaltid (vintertid).
Till jobbet så cyklade jag gamla banvallen mellan Källviken och Kyna, som ni med lokalkännedom kan se på bilden. Tänkte att det skulle vara kul med lite omväxling men utöver motvinden så var det dessutom drygt fyra kilometer längre än min vanliga pendlingsväg. Så på hemvägen köttade jag den gamla vanliga vägen. För att inte pendlingen enbart ska vara transport så brukar jag, när jag är ambitiös, köra intervaller eller tempopendling. Med vinden i ryggen så körde jag en intervall på 6:51 och en på 2:52. Den längre intervallen innebar en förbättring av ett KOM på Strava.
Röd pulskurva och grön höjdkurva. Pulstoppen från km. 5 är från när jag pace:ade bakom en lastbil i 2,3 km. Sedan följde intervallerna i motlut och backe.
På cykelmässan i Kista så kommer Tre Berg att lanseras, det kommer bli kul att få se allt "i dagsljus".
Etiketter:
Cykling,
Garmin Connect,
Jobbpendling,
STRAVA
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)

















