Konstig känsla det där med att ha tränat klart redan innan sex på kvällen, men riktigt skönt! Ska nog passa på att sova lite i natt istället för att träna, limma däck eller ANNAT. Eftersom jag hoppas kunna köra CXSM så ville jag förbereda mig lite genom att köra riktig CX-träning. Och oj så jag behövde det. Tydligen så tappar man en del kurvteknik på ett års frånvaro från snabbcykling med cross!? Förhoppningsvis så kommer det tillbaka ganska så snabbt om jag bara köra några fler pass med fart i kurvor. Sedan var det kanske inte helt optimalt att inleda säsongen med dålig kurvteknik i mörker.
I första heatet blev jag trea bakom Emil Lindgren och Fredrik Ericsson, till andra heatet så var plötsligt Martin Eriksson, Lars Bleckur och Jens Westergren med och de ställde givetvis av mig. Blev alltså sexa i resterande tre heat. Emil och Martin var snabbast idag, bakom denna duo var det kamp mellan övriga tre och i ingenmansland satt jag. Strax bakom mig hade jag ett helt koppel ungtuppar samt Jenny Rissveds och Emma Stenberg. Bra klass på träningen!
Lite snack och slangbyte mellan två heat
Foto: Emma Stenberg
En kul grej med den här branta backen är att vi inte körde den på uppvärmningen utan jag kastades ner där i första heatet. Den är vid den nybyggda hästskon på Lugnet. Fredrik Ericsson missade uppvärmningsvarvet och kom in lagom till första heatet, när vi så tävlar så har han täten och svänger plötsligt ner här (de gjorde tydligen det på träningen i lördags), Emil Lindgren följer efter och då rattar jag också ner. Riktigt brant men det var ju bara att hänga på. I sista heatet så vände vi på varvet och fick en skön backe att springa i.
Vi körde alltså fyra heat, tre varv per heat och en tid på 11-12 minuter per heat.
Nere i gröten med röda streck så körde vi ett par hårnålskurvor och snitthastigheten på heaten var ca: 22 km/h
Här nere kan ni se alla detaljer, som till exempel att snittpulserna blev 171, 174, 169 och 168.
2013-11-06
Wednesday Worlds
Etiketter:
Cykling,
Garmin Cykel,
Onsdags-VM
Onsdags-VM idag
Idag tänkte jag prova mina CX-vingar på Onsdags-VM. Samling 16:00 på Lugnet.
Ska bli kul att få ta i lite på riktigt igen och i natt så limmade jag på nya sulor på lågprofilshjulen så att jag kan rulla på tubdäck. Om jag ska köra SM så kan det ju vara bra med lite grenspecifik träning tänkte jag, speciellt med tanke på att jag inte kommer iväg till någon tävling i Karlstad denna helg.
2013-11-05
Rekordettor
Sedan en tid tillbaka sitter landsvägspedalerna på och sedan någon dag tillbaka så sitter där också en kadenssensor.
Igår körde jag alltså ettor igen. Senast körde jag 20 stycken och ville bryta under den första, idag körde jag tio på "rekordwatt". Nu kanske jag har kört högre någon gång i livet, men förra vintern så körde jag på 400 och denna höst har jag också kört på 400. Tänkte att det var dags för en höjning idag eftersom jag är ett fan av utveckling. Med kadenssensorn på plats så behöver jag inte säga att jag körde på ca: 410 watt i alla intervallerna, utan nu kan ni få snitteffekten för varje intervall:
410w
410w
414w
414w
414w
414w
414w
414w
414w
422w
I den sista där så vred jag ur disktrasorna till ben lite extra för att se var någonstans ungefär jag ligger om jag inte behöver fundera på att det kommer fler intervaller. Att göra ytterligare en höjning till 420 watt ligger inte långt borta. Men nu tuggar vi på med mellanveckan och sedan den hårda veckan först och ser om jag fixar detta.
I förrgår så kunde jag konstatera att det inte blir någon tripp till Karlstad i helgen för CX-cuptävlingar. Familjeschemat funkar inte med CX-tävling denna helg tyvärr. Nu ställer jag istället hoppet till att jag kan köra CXSM.
Vill ni se detaljer kring mitt pass med ettor så hittar ni dom här: http://connect.garmin.com/activity/400157464
Igår körde jag alltså ettor igen. Senast körde jag 20 stycken och ville bryta under den första, idag körde jag tio på "rekordwatt". Nu kanske jag har kört högre någon gång i livet, men förra vintern så körde jag på 400 och denna höst har jag också kört på 400. Tänkte att det var dags för en höjning idag eftersom jag är ett fan av utveckling. Med kadenssensorn på plats så behöver jag inte säga att jag körde på ca: 410 watt i alla intervallerna, utan nu kan ni få snitteffekten för varje intervall:
410w
410w
414w
414w
414w
414w
414w
414w
414w
422w
I den sista där så vred jag ur disktrasorna till ben lite extra för att se var någonstans ungefär jag ligger om jag inte behöver fundera på att det kommer fler intervaller. Att göra ytterligare en höjning till 420 watt ligger inte långt borta. Men nu tuggar vi på med mellanveckan och sedan den hårda veckan först och ser om jag fixar detta.
I förrgår så kunde jag konstatera att det inte blir någon tripp till Karlstad i helgen för CX-cuptävlingar. Familjeschemat funkar inte med CX-tävling denna helg tyvärr. Nu ställer jag istället hoppet till att jag kan köra CXSM.
Vill ni se detaljer kring mitt pass med ettor så hittar ni dom här: http://connect.garmin.com/activity/400157464
2013-11-03
Pannbenspass
Tog crossen med ett landsvägsdäck fram och rullade ut i medvinden på dagens distanspass, ville spara det bästa till sist. Körde Norr Lindberg-rundan och hela vägen dit var det dimma. Nere i Leksand blev det klart igen men inte långt därefter så började det att regna. Så sista halvan fick jag njuta av tre graders värme, regn, motvind och på slutet även mörker. Ett kanonpass helt enkelt. Perfekt träning inför till exempel Solleröloppet och Tour of Jämtland. Sista timmen så skruvade jag upp intensiteten en smula för att försöka hålla mig varm, tappade ändå känseln i fingrarna.
Kom hem, klev direkt in i duschen och sedan kunde jag sätta mig vid ett dukat bord. Lyx det.
Eftersom det var mestadels grått idag så får ni bilderna i gråskala:
Och oroa er inte, ni får även en pulskurva att njuta av. Idag även med karta:
Känner ni att ni vill granska passet i sömmarna så finns detaljerna här: http://connect.garmin.com/activity/399459669
Etiketter:
Cykling,
Garmin Cykel,
träningsbilder 2013
10 (11) spurter igår och distans idag
Har nu monterat denna lilla rackare på Monarken, en kadenssensor.
Tanken var att kunna visa er även kadenskurvor (som i sin tur innebär watt-kurvor) från mina testcykelpass. Igår kväll så körde jag spurter och kunde då konstatera att kadensen angavs dubbelt upp. Lite störande givetvis men jag körde på och höll ett getöga på Monarkens kadensangivelse istället. Körde 10 spurter á 10 sekunder med en minut och 50 sekunders vila mellan. En spurt varannan minut alltså. Hade 6.9 kg i belastning och toppade på 148 i kadens enligt vad jag kunde se, från stillastående start.
Efter att jag kört mina tio så trixade jag en ganska så lång stund med positioner på både magneten och sensorn tills jag äntligen fick min Garmin att ange rätt kadens och inte dubbel. Då körde jag en till spurt bara för att testa. Så totalt 11 spurter sent igår kväll. Egentligen skulle jag ha kört tre timmar distans, men hade inte alls tid till det då frugan var i Västerås hela dagen med Emily som hade danstävling.
Nu ska jag till Ebbahs innebandy och sedan sticker jag ut på distans. Ca: fem timmar med start klockan 11, någon som vill hänga på? Har tänkt åka cross med racerdäck idag, men just nu visar termometern ett negativt resultat och med "blöt" asfalt så kan det bli lite onödigt spännande. Får se vad som händer med temperaturen de närmsta timmarna helt enkelt. Det ska ju komma en del regn idag, kan det bli i form av snö?
Tanken var att kunna visa er även kadenskurvor (som i sin tur innebär watt-kurvor) från mina testcykelpass. Igår kväll så körde jag spurter och kunde då konstatera att kadensen angavs dubbelt upp. Lite störande givetvis men jag körde på och höll ett getöga på Monarkens kadensangivelse istället. Körde 10 spurter á 10 sekunder med en minut och 50 sekunders vila mellan. En spurt varannan minut alltså. Hade 6.9 kg i belastning och toppade på 148 i kadens enligt vad jag kunde se, från stillastående start.
Efter att jag kört mina tio så trixade jag en ganska så lång stund med positioner på både magneten och sensorn tills jag äntligen fick min Garmin att ange rätt kadens och inte dubbel. Då körde jag en till spurt bara för att testa. Så totalt 11 spurter sent igår kväll. Egentligen skulle jag ha kört tre timmar distans, men hade inte alls tid till det då frugan var i Västerås hela dagen med Emily som hade danstävling.
Nu ska jag till Ebbahs innebandy och sedan sticker jag ut på distans. Ca: fem timmar med start klockan 11, någon som vill hänga på? Har tänkt åka cross med racerdäck idag, men just nu visar termometern ett negativt resultat och med "blöt" asfalt så kan det bli lite onödigt spännande. Får se vad som händer med temperaturen de närmsta timmarna helt enkelt. Det ska ju komma en del regn idag, kan det bli i form av snö?
Vintercykeln står halvt redo i garaget, kan kanske bli premiär idag?
Etiketter:
Cykling,
Garmin,
Spurter,
Vintercykling
2013-11-02
Elitlag 2014
Falu CK's elitlag 2013: Fredrik Carls, Peter Vingstedt, Johan Carls, Hendrik Sjölund, Christoffer Kvist, Henrik Öijer och Joel Håland. På bilden saknas Marcus Ottosson och Viktor Knutsson.
Bakom kulisserna så pågår arbetet med Falu CK's Elitlag 2014. Det mesta är redan på plats givetvis, men det finns alltid utrymme för förändringar. Laget kommer att bestå av 6-8 cyklister nästa år och laget kommer under 2014 att tävla mer och synas mer. Falu CK Elit tar med sig stommen från laget 2013 in i 2014 och förhoppningsvis så kommer lagets långsiktiga arbete och den trygghet som följer med det arbetet att utveckla laget. Största framgången under 2013 var givetvis segern på det anrika Solleröloppet genom Christoffer Kvist.
Christoffer Kvist på Sollerön
Om du som cyklist, företagare eller någon med annan roll i ett elitlag vill vara med oss under 2014 så tveka inte på att höra av dig: henrikoijer@gmail.com
Bakom kulisserna så pågår arbetet med Falu CK's Elitlag 2014. Det mesta är redan på plats givetvis, men det finns alltid utrymme för förändringar. Laget kommer att bestå av 6-8 cyklister nästa år och laget kommer under 2014 att tävla mer och synas mer. Falu CK Elit tar med sig stommen från laget 2013 in i 2014 och förhoppningsvis så kommer lagets långsiktiga arbete och den trygghet som följer med det arbetet att utveckla laget. Största framgången under 2013 var givetvis segern på det anrika Solleröloppet genom Christoffer Kvist.
Christoffer Kvist på Sollerön
Om du som cyklist, företagare eller någon med annan roll i ett elitlag vill vara med oss under 2014 så tveka inte på att höra av dig: henrikoijer@gmail.com
2013-11-01
Cyklar till salu
Cykel 1:
Bianchi Metthanol SL 9500 26" från 2011.
Fler bilder: http://oijer.blogspot.se/2011/04/bilder-pa-monkybajken-bianchi-methanol.html
Cykeln är använd i ca: 5 månader och skicket är bra. Storleken är 19" / 48 cm och sadelhöjden är från ca: 80 cm och nedåt. Pris i butik var 35.000:-, men jag vill bara ha 16.000 för den. Vill ni ha lite snabbare hjul så kan ni lägga till 2000:- och få dessa som använts i knappt tre månader och väger 1291 gram.
Cykel 2:
En Bianchi Methanol 29 SL 2012 med full XTR-grupp.
Plockades ut i maj förra året, har använt sparsamt på grund av landsvägssatsning. Den kostade 65.000:- och jag vill ha 30.000:-. En fin chans för dig som ha det allra bästa till ett vettigt pris. Storlek 48 cm/19".
Cykel 3:
Bianchi Metthanol SL 9500 26" från 2011.
Fler bilder: http://oijer.blogspot.se/2011/04/bilder-pa-monkybajken-bianchi-methanol.html
Cykeln är använd i ca: 5 månader och skicket är bra. Storleken är 19" / 48 cm och sadelhöjden är från ca: 80 cm och nedåt. Pris i butik var 35.000:-, men jag vill bara ha 16.000 för den. Vill ni ha lite snabbare hjul så kan ni lägga till 2000:- och få dessa som använts i knappt tre månader och väger 1291 gram.
Cykel 2:
En Bianchi Methanol 29 SL 2012 med full XTR-grupp.
Plockades ut i maj förra året, har använt sparsamt på grund av landsvägssatsning. Den kostade 65.000:- och jag vill ha 30.000:-. En fin chans för dig som ha det allra bästa till ett vettigt pris. Storlek 48 cm/19".
Cykel 3:
Bianchi Sempre PRO 2013
Min racercykel som jag haft i år. Storlek 55 cm. Ultegra Di2 komponenter och säljes med olika hjulalternativ:
Utan hjul: 21.000:-
Med Mavic Aksium (kanttråd): 22.000:-
Med lågprofils tubhjul (Ambrosio-fälgar): 23.000:-
Med Miche SWR Full Carbon tubhjul (dom på bilden): 27.000:-
Frågor, synpunkter eller intresse: henrikoijer@gmail.com eller 0739504919.
Etiketter:
Bianchi,
Methanol 29 FS,
Methanol SL 9500,
Sempre,
Till salu
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)







