Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-11-06

Onsdags-VM idag


Idag tänkte jag prova mina CX-vingar på Onsdags-VM. Samling 16:00 på Lugnet.

Ska bli kul att få ta i lite på riktigt igen och i natt så limmade jag på nya sulor på lågprofilshjulen så att jag kan rulla på tubdäck. Om jag ska köra SM så kan det ju vara bra med lite grenspecifik träning tänkte jag, speciellt med tanke på att jag inte kommer iväg till någon tävling i Karlstad denna helg.

2013-11-05

Rekordettor

Sedan en tid tillbaka sitter landsvägspedalerna på och sedan någon dag tillbaka så sitter där också en kadenssensor.

Igår körde jag alltså ettor igen. Senast körde jag 20 stycken och ville bryta under den första, idag körde jag tio på "rekordwatt". Nu kanske jag har kört högre någon gång i livet, men förra vintern så körde jag på 400 och denna höst har jag också kört på 400. Tänkte att det var dags för en höjning idag eftersom jag är ett fan av utveckling. Med kadenssensorn på plats så behöver jag inte säga att jag körde på ca: 410 watt i alla intervallerna, utan nu kan ni få snitteffekten för varje intervall:
410w
410w
414w
414w
414w
414w
414w
414w
414w
422w
I den sista där så vred jag ur disktrasorna till ben lite extra för att se var någonstans ungefär jag ligger om jag inte behöver fundera på att det kommer fler intervaller. Att göra ytterligare en höjning till 420 watt ligger inte långt borta. Men nu tuggar vi på med mellanveckan och sedan den hårda veckan först och ser om jag fixar detta.

I förrgår så kunde jag konstatera att det inte blir någon tripp till Karlstad i helgen för CX-cuptävlingar. Familjeschemat funkar inte med CX-tävling denna helg tyvärr. Nu ställer jag istället hoppet till att jag kan köra CXSM.

Vill ni se detaljer kring mitt pass med ettor så hittar ni dom här: http://connect.garmin.com/activity/400157464

2013-11-03

Pannbenspass

Tog crossen med ett landsvägsdäck fram och rullade ut i medvinden på dagens distanspass, ville spara det bästa till sist. Körde Norr Lindberg-rundan och hela vägen dit var det dimma. Nere i Leksand blev det klart igen men inte långt därefter så började det att regna. Så sista halvan fick jag njuta av tre graders värme, regn, motvind och på slutet även mörker. Ett kanonpass helt enkelt. Perfekt träning inför till exempel Solleröloppet och Tour of Jämtland. Sista timmen så skruvade jag upp intensiteten en smula för att försöka hålla mig varm, tappade ändå känseln i fingrarna. 
Kom hem, klev direkt in i duschen och sedan kunde jag sätta mig vid ett dukat bord. Lyx det.

Eftersom det var mestadels grått idag så får ni bilderna i gråskala:

Och oroa er inte, ni får även en pulskurva att njuta av. Idag även med karta:
Känner ni att ni vill granska passet i sömmarna så finns detaljerna här: http://connect.garmin.com/activity/399459669

10 (11) spurter igår och distans idag

Har nu monterat denna lilla rackare på Monarken, en kadenssensor.

Tanken var att kunna visa er även kadenskurvor (som i sin tur innebär watt-kurvor) från mina testcykelpass. Igår kväll så körde jag spurter och kunde då konstatera att kadensen angavs dubbelt upp. Lite störande givetvis men jag körde på och höll ett getöga på Monarkens kadensangivelse istället. Körde 10 spurter á 10 sekunder med en minut och 50 sekunders vila mellan. En spurt varannan minut alltså. Hade 6.9 kg i belastning och toppade på 148 i kadens enligt vad jag kunde se, från stillastående start.
Efter att jag kört mina tio så trixade jag en ganska så lång stund med positioner på både magneten och sensorn tills jag äntligen fick min Garmin att ange rätt kadens och inte dubbel. Då körde jag en till spurt bara för att testa. Så totalt 11 spurter sent igår kväll. Egentligen skulle jag ha kört tre timmar distans, men hade inte alls tid till det då frugan var i Västerås hela dagen med Emily som hade danstävling.

Nu ska jag till Ebbahs innebandy och sedan sticker jag ut på distans. Ca: fem timmar med start klockan 11, någon som vill hänga på? Har tänkt åka cross med racerdäck idag, men just nu visar termometern ett negativt resultat och med "blöt" asfalt så kan det bli lite onödigt spännande. Får se vad som händer med temperaturen de närmsta timmarna helt enkelt. Det ska ju komma en del regn idag, kan det bli i form av snö?
Vintercykeln står halvt redo i garaget, kan kanske bli premiär idag?

2013-11-02

Elitlag 2014

Falu CK's elitlag 2013: Fredrik Carls, Peter Vingstedt, Johan Carls, Hendrik Sjölund, Christoffer Kvist, Henrik Öijer och Joel Håland. På bilden saknas Marcus Ottosson och Viktor Knutsson.

Bakom kulisserna så pågår arbetet med Falu CK's Elitlag 2014. Det mesta är redan på plats givetvis, men det finns alltid utrymme för förändringar. Laget kommer att bestå av 6-8 cyklister nästa år och laget kommer under 2014 att tävla mer och synas mer. Falu CK Elit tar med sig stommen från laget 2013 in i 2014 och förhoppningsvis så kommer lagets långsiktiga arbete och den trygghet som följer med det arbetet att utveckla laget. Största framgången under 2013 var givetvis segern på det anrika Solleröloppet genom Christoffer Kvist.

Christoffer Kvist på Sollerön

Om du som cyklist, företagare eller någon med annan roll i ett elitlag vill vara med oss under 2014 så tveka inte på att höra av dig: henrikoijer@gmail.com

2013-11-01

Cyklar till salu

Cykel 1:
Bianchi Metthanol SL 9500 26" från 2011.
Fler bilder: http://oijer.blogspot.se/2011/04/bilder-pa-monkybajken-bianchi-methanol.html
Cykeln är använd i ca: 5 månader och skicket är bra. Storleken är 19" / 48 cm och sadelhöjden är från ca: 80 cm och nedåt. Pris i butik var 35.000:-, men jag vill bara ha 16.000 för den. Vill ni ha lite snabbare hjul så kan ni lägga till 2000:- och få dessa som använts i knappt tre månader och väger 1291 gram.

Cykel 2:
En Bianchi Methanol 29 SL 2012 med full XTR-grupp.
Plockades ut i maj förra året, har använt sparsamt på grund av landsvägssatsning. Den kostade 65.000:- och jag vill ha 30.000:-. En fin chans för dig som ha det allra bästa till ett vettigt pris. Storlek 48 cm/19".

Cykel 3:
Bianchi Sempre PRO 2013
Min racercykel som jag haft i år. Storlek 55 cm. Ultegra Di2 komponenter och säljes med olika hjulalternativ:
Utan hjul: 21.000:-
Med Mavic Aksium (kanttråd): 22.000:-
Med lågprofils tubhjul (Ambrosio-fälgar): 23.000:-
Med Miche SWR Full Carbon tubhjul (dom på bilden): 27.000:-

Frågor, synpunkter eller intresse: henrikoijer@gmail.com eller 0739504919.

Jag är så stark!

Igår höll jag på och ojade mig för om jag skulle kunna fixa 2x 20 min på 290 watt, eller om 280 watt kanske mer var min nivå. Det var ju ändå också oktober och allt det där så ingen stress med att försöka nå rekordnivåer nu. Men jag bestämde mig för att köra 290 watt och vet ni vad? Det var lite för lätt! Nu genomförde jag passet som planerat ändå, men visst hade nog jag kunnat gå upp någon watt, eller kanske höjt till 300 watt sista tio minuterna. Jag körde igenom passet som jag tänkt mig och gör glädjeökningarna på andra sidan årsskiftet istället. Det är kul när det går bra och det är kul nu så här i början på grund/vinterträningen att känna framstegen. Just nu är jag nog lika stark som jag var i slutet av februari i år och kan jag bara fortsätta utvecklas lite mer i vinter så kan nog det här bli bra. I våras körde jag mina tjugor på 300 watt, nästa gång jag kör tjugor så ska jag prova vingarna på just 300 watt.

Ni älskar ju också siffror, här är mina pulsvärden från mina senaste pass med tjugor, samt som referens mitt bästa pass på 300 watt och även mitt första pass på 300 watt. Bättre pulsvärden nu än för tre veckor sedan då jag dessutom körde på 280 istället för 290. Pulsmässigt ligger jag nära mitt bästa 2x20 någonsin, men 10 watt för lite. Det känns nära nu!
Datum och effekt31/10 (290w)24/10 (290w)10/10 (280)14/5 (bästa på 300)28/2 (första på 300)
164 / 169167 / 174167 / 176161 / 170168 / 175
168 / 175173 / 179168 / 176174 / 179

Nu var inte ALLT guld och gröna skogar igår, sista nio minuterna så hade jag nämligen väldigt ont i mitt högra knä. Hoppas nu bara att det var något tillfälligt och inte något som tänkt att återkomma. När jag slutat cykla så blev det dock bättre och nu känner jag inget.

Avslutar detta blogginlägg med en obligatorisk pulskurva: