Om ni har tyckt att det varit berg tidigare i denna upplaga av Le Tour de France så har ni fel. På sin höjd har tidigare etapper kallats kuperade, idag kommer första bergsetappen. Enligt tourguiden så är denna etapp faktiskt en av tre riktigt tuffa etapper. Detta trots att det stora berget, Col du Grand Colombier, är ganska långt ifrån målet. Etappens profil ser ut så här:
Tävlingsledare Jean-François Pescheux kallar faktiskt Col du Grand Colombier för frankrikes tuffaste backe, men det får vi kanske ta med en nypa salt. Något som gör denna backe lite komplicerad är att variationen i lutning är ganska stor och den innehåller ett par platta partier och några riktigt branta:
Ingen dålig kulle det där!
Troligt scenario är att vi får se tidiga attacker från cyklister som hoppas på sin dag, de som tävlar om bergatröjan och hjälpryttare till alla favoriter utom Wiggins. Hjälpryttarna hoppas vara före täten in i backen för att kunna assistera när kaptenerna sätter fart för att bli av med Wiggins. Även om backen är ganska långt från målet så är det en kuperad resa hela vägen till målet så att köra in förlorad tid kan bli svårt. En utbrytning kan mycket väl hålla ända till målet just tack vare att backen är långt borta. Något man kanske missar när man kikar på banprofilen är att sista kilometern lutar uppför med 5.5%, där kan man faktiskt också vinna eller förlora några sekunder.
Sändningen börjar 14:00 på Eurosport
Etappen startar 12:25 och ni kan följa vad som händer live här: http://www.letour.fr/le-tour/2012/us/live/aso/
Livestream hittar ni, som alltid, här: http://sports-livez.com/
Så här ser du tävlingen i mobilen: http://oijer.blogspot.se/2012/07/se-le-tour-de-france-live-i-mobilen.html
Eftersom vi i Sverige är otroligt glada och förväntansfulla över att få se Fredrik Kessiakoff i den rödprickiga bergatröjan så passade jag på att ställa några frågor till honom igår under vilodagen. Det handlar dels om när han i söndags gjorde sin heroiska etapp där han blev passerad av Pinot i sista stigningen men tog över ledningen i bergspristävlingen, det handlar också om dagens etapp och vad som komma skall. Hoppas ni gillar't!
När fick du veta att den unge fransmannen Thibaut Pinot hade satt fart bakom dig och hur gick dina tankar i det skedet?
- Jag fick egentligen ingen information via radion, men förstod från motorcyklisten att tiden minskade bakåt samt att servicebilarna kom om mig. Jag tänkte egentligen bara att jag skulle köra så länge jag kunde, de instruktioner jag hade fått vara att fortsätta köra för bergsprispoäng.
Pinot passerade dig med 500 meter kvar till sista bergspriset den dagen och i utförskörningen som följde var det väldigt nära att du kraschade, du var till och med ute i gräset och cyklade, tror du att du hade kommit ikapp Pinot om du tagit den kurvan på ett bättre sätt?
- Kanske, men jag vill inte spekulera i ”om bara”. Jag gjorde mitt bästa men han kom ikapp och körde ifrån mig.
Inför SM i år så vann du tempoetappen på Schweiz runt före självaste Fabian Cancellara, förra året vann du en etapp och totalt i Österrike runt och du har tidigare vunnit en världscup i MTB (två om vi räknar deltävlingen i långloppsvärldscupen i Falun) och du har också en bronspeng från VM i MTB, hur högt rankar du denna tröja mot dina tidigare meriter och vilken merit anser du vara din bästa?
- Hmmm, det är så svårt att sätta dom mot varandra, men mina segrar går nog före denna tröja. Jag har ju inte så många segrar så dom är alla speciella för mig.
Har det blivit ett större intresse kring dig nu sedan du tog över bergatröjan och hur märker du av det?
- Ja, det blir ju alltid en mer intensiv uppmärksamhet kring resultat. Dansk TV har följt mig under vilodagen och jag har försökt att hinna med några intervjuer via telefon. Men jag försöker också att koppla bort allt runt omkring och fokusera på min uppgift.
Du kommer förstås göra ditt bästa för att försvara den rödprickiga bergatröjan så länge som möjligt, vilka ser du som dina största konkurrenter i bergspristävlingen?
- Många nämner ju Chris Anker Sörensen, men det finns ju också många fler som är sugna och ibland kan det ju vara tillfälligheter och cyklister i en lång utbrytning kan ta många poäng.
Etapp 10 bjuder på tre bergspris, först en andrakategoristigning, följt av årets första HC-berg (tuffaste typen av backar) och ni hinner också med en tredjekategoriare innan ni ska ner till målet i Bellegarde-Sur-Valserine. Det kommer bli en svettig etapp och bara i HC-klättringen upp till Col du Grand Colombier (17.4 km 7.1%) står fler poäng (25) på spel än du hittills samlat ihop (21). Detta betyder att du måste ta poäng i bergspristävlingen också denna etapp för att få en dag till i rödprickiga tröjan. Kommer du försöka gå i utbrytning tidigt, ska du bevaka dina konkurrenter i bergspristävlingen, ska du försöka gå med favoriterna över bergen eller siktar du på att återta tröjan senare under touren, hur ser taktiken ut?
- Plan A måste ju vara att försöka gå med i en utbrytning , plan B att plocka poäng från klungan. Men det kommer bero mycket på mina ben. Vi har ett väldigt bra lag och jag kommer att få hjälp. Men mest handlar det om mig själv och många kommer jaga mig.
Med Janez Brajkovic på 14:e plats och Andrey Kashechkin på 38:e plats så har det inledningsvis inte gått sådär jättebra i sammandraget för er i Astana, innebär detta att ni kommer få friare roller framöver med sikte på etappsegrar, eller kommer laget fokusera på att försöka få in Brajkovic på topp-10 innan ni når Paris?
- Lagets mål har hela tiden varit att ta etapp segrar. Jani kan nog komma upp i sammandraget till topp 10 de närmaste dagarna. Annars får även han backa ner och sikta på enskilda etapper.
Det är första gången i touren för dig, hur tycker du det är hittills jämfört med andra stora etapplopp?
- Snarlikt men, lite mer media och lite mer publik.
Du är 32 år nu och det känns som om det finns mer att hämta för dig i dom stora cykeltävlingarna, har du några långsiktiga mål eller är det en säsong i taget som gäller nu?
- Jag tar en säsong i taget och strävar hela tiden efter att vara 100% frisk och ha harmoni. Då vet jag att jag kan cykla fort.
Kommer vi få se dig också i Spanien runt i höst och vad tror du i sådana fall om din roll där?
- Just nu är det min och lagets plan att jag kör vueltan, min roll kommer att bestämmas utifrån formen och resultaten fram till dess. Jag siktar dock och hoppas åtminstone få en fri roll.
Jag önskar givetvis Fredrik (och också Gustav Larsson givetvis) lycka till och hoppas att det blir en fantastisk etapp!
2012-07-11
Mot dagis!
Sovmorgon för att lämna Ebbah på dagis, Filip är inte med denna gång för han ska minsann åka hem med svärmor till Stockholm idag.
2012-07-10
Godnatt bloggläsare!
Fredrik Kessiakoff hoppas på att fler drömmar går i uppfyllelse. Foto: Bettini Photo
Nu ska Fredrik Kessiakoff och jag gå och sova för att vakna laddade med energi inför morgondagen. För er som vill läsa lite positivt om cykel inför morgondagen så rekommenderar jag denna: http://www.expressen.se/sport/os-2012/kessiakoff-det-ar-nu-det-borjar-pa-riktigt/
Mejlade för övrigt och klagade på en till artikel idag, denna gång hos Expressen och även denna gång rättades artikeln. Härligt att det går att rätta journalister som skriver om cykel. Trist bara att det inte blir rätt från början.
Nu ska Fredrik Kessiakoff och jag gå och sova för att vakna laddade med energi inför morgondagen. För er som vill läsa lite positivt om cykel inför morgondagen så rekommenderar jag denna: http://www.expressen.se/sport/os-2012/kessiakoff-det-ar-nu-det-borjar-pa-riktigt/
Mejlade för övrigt och klagade på en till artikel idag, denna gång hos Expressen och även denna gång rättades artikeln. Härligt att det går att rätta journalister som skriver om cykel. Trist bara att det inte blir rätt från början.
Etiketter:
Cykling,
Fredrik Kessiakoff,
Le Tour de France
Lite rensning i cykelsporten idag
På Tourens första vilodag så har Rémy Di Gregorio arresterats för misstänkt dopingbrott. Polisen kom till det hotell som han bodde på och har fört honom till häktet i Marseille där två andra också har gripits idag. Rémy har varit inblandad i en utredning som pågått i ett års tid, telefonen ska ha varit avlyssnad och han grips efter samtal med personer som säljer otillåtna preparat.
För en ungefär en månad sedan skrev jag att USADA hade stängt av Armstrong tills vidare. Det gällde inte bara Armstrong utan också ett antal "ledare" och "läkare" inom idrottens värld. Idag kom domen mot tre av de anklagade. Det gäller deras tid i det amerikanska cykellaget US Postal Service/Discovery Channel där man ska ha jobbat med systematisk dopning. De som nu stängs av har dessutom fortsatt att jobba med cyklister fram till idag och det gäller:
Dr. Luis Garcia del Moral, Dr. Michele Ferrari och Dr. Jose "Pepe" Marti där väl Dr Ferrari är den mest (ö)kända av de tre. Michele Ferrari var redan avstängd på livstid sitt hemland Italien för påstådda dopingbrott. Jag blev riktigt glad idag när jag läste att alla tre från och med nu stängs av från all idrottsverksamhet inom WADA:s ramar på LIVSTID! Så skönt att man inte bara stoppar enskilda cyklister utan här har bevis mot och fäller personer som jobbar med cyklister. Fusket måste rensas bort på alla nivåer, speciellt hos ledare och lagläkare.
Ni kan läsa mer om vilka roller de haft och vilka regelbrott de begått här. Hur det går med Dr Pedro Celaya, Johan Bruyneel och Lance Armstrong får vi veta om några dagar.
För en ungefär en månad sedan skrev jag att USADA hade stängt av Armstrong tills vidare. Det gällde inte bara Armstrong utan också ett antal "ledare" och "läkare" inom idrottens värld. Idag kom domen mot tre av de anklagade. Det gäller deras tid i det amerikanska cykellaget US Postal Service/Discovery Channel där man ska ha jobbat med systematisk dopning. De som nu stängs av har dessutom fortsatt att jobba med cyklister fram till idag och det gäller:
Dr. Luis Garcia del Moral, Dr. Michele Ferrari och Dr. Jose "Pepe" Marti där väl Dr Ferrari är den mest (ö)kända av de tre. Michele Ferrari var redan avstängd på livstid sitt hemland Italien för påstådda dopingbrott. Jag blev riktigt glad idag när jag läste att alla tre från och med nu stängs av från all idrottsverksamhet inom WADA:s ramar på LIVSTID! Så skönt att man inte bara stoppar enskilda cyklister utan här har bevis mot och fäller personer som jobbar med cyklister. Fusket måste rensas bort på alla nivåer, speciellt hos ledare och lagläkare.
Ni kan läsa mer om vilka roller de haft och vilka regelbrott de begått här. Hur det går med Dr Pedro Celaya, Johan Bruyneel och Lance Armstrong får vi veta om några dagar.
Etiketter:
Cykling,
Doping,
Lance Armstrong,
Le Tour de France,
Rémy Di Gregorio
Att mejla duger
Hej och god morgon bloggläsare!
I natt har jag fått mina 6½ timme sömn så idag är jag förhoppningsvis tillbaka på banan igen. Snorigheten har minskat så om jag inte cyklar i kväll så gör jag det i alla fall imorgon. Känns som om det är dags igen. Tyvärr är jag ingen sådan där som blir förkyld i 2-3 dagar utan det sitter gärna i minst en vecka, lite småsegt att vara frisk nog för allt utom att träna.
Markus Johansson kommenterade detta inlägg igår med tips om en artikel om Kessiakoff och missnöje med Aftonbladets vinkling av det hela. Jag läste artikeln (som bestod av lite citat från Verdens Gang, verkar svårt att skriva något eget?) och tyckte faktiskt också att Aftonbladet missat poängen lite. Så jag mejlade personen som skrivit artikeln och fick snabbt svar där artikelförfattaren skrev att han höll med mig och att han därför uppdaterat denna artikel.
Vilodag idag på Touren, skönt det så jag får en chans att återhämta mig. Imorgon är det dags igen, då börjar bergen på riktigt! Passa på att följa mig på Twitter nu under touren, jag skriver ganska mycket strunt där som ni säkert skulle gilla.
Kessiakoff och jag på SM i Södertälje för någon vecka sedan, foto: Fabian Bender
Markus Johansson kommenterade detta inlägg igår med tips om en artikel om Kessiakoff och missnöje med Aftonbladets vinkling av det hela. Jag läste artikeln (som bestod av lite citat från Verdens Gang, verkar svårt att skriva något eget?) och tyckte faktiskt också att Aftonbladet missat poängen lite. Så jag mejlade personen som skrivit artikeln och fick snabbt svar där artikelförfattaren skrev att han höll med mig och att han därför uppdaterat denna artikel.
Vilodag idag på Touren, skönt det så jag får en chans att återhämta mig. Imorgon är det dags igen, då börjar bergen på riktigt! Passa på att följa mig på Twitter nu under touren, jag skriver ganska mycket strunt där som ni säkert skulle gilla.
Kessiakoff och jag på SM i Södertälje för någon vecka sedan, foto: Fabian Bender
Etiketter:
Cykling,
Fredrik Kessiakoff
2012-07-09
Trött satan
Trött kille här i Falun, nästan lika trött som Cadel Evans. Synd att han tappade så mycket, blir svårt att knäppa SKY på näsan nu. Gustav Larssons känsla från igår verkade stämma, inga kanonben.
Vädret i Falun har varit blött i ett par dagar nu och en töntförkylning hindrar mig från att cykla. Kände att det var något på gång efter Ingarvet GP i torsdags och i fredags förstod jag att det var dags. Har ändå varit frisk sedan februari så jag har ingen större panik över detta. Kanske är frisk nog att cykla igen redan imorgon, frågan är dock om jag vill cykla...
I Leksand har det kommit så mycket regn att vägar och broar förstörts av vattenmassorna.
Men bortser vi från igår så hade jag ju ett fantastiskt fint väder på min semestervecka.
Vädret i Falun har varit blött i ett par dagar nu och en töntförkylning hindrar mig från att cykla. Kände att det var något på gång efter Ingarvet GP i torsdags och i fredags förstod jag att det var dags. Har ändå varit frisk sedan februari så jag har ingen större panik över detta. Kanske är frisk nog att cykla igen redan imorgon, frågan är dock om jag vill cykla...
I Leksand har det kommit så mycket regn att vägar och broar förstörts av vattenmassorna.
Men bortser vi från igår så hade jag ju ett fantastiskt fint väder på min semestervecka.
Etiketter:
Cykling
Följ tempoloppet
Idag följer ni nog tempoloppet bäst här innan sändningen på Eurosport tar vid klockan 14:00: http://www.letour.fr/le-tour/2012/us/live/aso/
Sidan kan med fördel fortfarande användas under sändningen för att ha lite egen koll på alla tider. Det finns en officiell app också som heter TDF by SKODA för oss med Android-telefoner. Den hittar ni här.
Första cyklist (Brice Feillu) startar när detta inlägg publiceras 09:45, Gustav Larsson startar 10:09 och Fredrik Kessiakoff startar i den rödprickiga bergstävlingsledartempodräkten 14:21. Wiggins startar sist och rullar av startrampen 16:39. Det blir en lång dag detta.
Topp 20 enligt Unibet:
Cancellara, F 1,90
Wiggins, Bradley 3,00
Martin, Tony 6,50
Froome, C 28,00
Evans, Cadel 30,00
Porte, R 30,00
Zabriskie, D 40,00
Rogers, M 45,00
Chavanel, Sylvain 65,00
Kessiakoff, F 65,00
Leipheimer, L 65,00
Grabsch, Bert 75,00
Larsson, G E 75,00
Brajkovič, J 100,0
Klöden, Andreas 100,0
Millar, D 100,0
Gretsch, P 125,0
Nibali, V 125,0
Velits, Peter 125,0
Westra, L 125,0
Själv hoppas jag givetvis på att Gustav Larsson vinner. Bland favoriterna till totalsegern skulle jag tycka det var roligast om Froome var snabbast.
Sidan kan med fördel fortfarande användas under sändningen för att ha lite egen koll på alla tider. Det finns en officiell app också som heter TDF by SKODA för oss med Android-telefoner. Den hittar ni här.
Första cyklist (Brice Feillu) startar när detta inlägg publiceras 09:45, Gustav Larsson startar 10:09 och Fredrik Kessiakoff startar i den rödprickiga bergstävlingsledartempodräkten 14:21. Wiggins startar sist och rullar av startrampen 16:39. Det blir en lång dag detta.
Topp 20 enligt Unibet:
Cancellara, F 1,90
Wiggins, Bradley 3,00
Martin, Tony 6,50
Froome, C 28,00
Evans, Cadel 30,00
Porte, R 30,00
Zabriskie, D 40,00
Rogers, M 45,00
Chavanel, Sylvain 65,00
Kessiakoff, F 65,00
Leipheimer, L 65,00
Grabsch, Bert 75,00
Larsson, G E 75,00
Brajkovič, J 100,0
Klöden, Andreas 100,0
Millar, D 100,0
Gretsch, P 125,0
Nibali, V 125,0
Velits, Peter 125,0
Westra, L 125,0
Själv hoppas jag givetvis på att Gustav Larsson vinner. Bland favoriterna till totalsegern skulle jag tycka det var roligast om Froome var snabbast.
Etiketter:
Cykling,
Le Tour de France
Morgonläsningen
Så var det då verkligen dags att visa om man har i toppstriden eller inte att göra, 41.5 kilometer tempolopp är vad som väntar cyklisterna idag och Fredrik får åka i bergatröjan i minst två etapper. Imorgon är det vilodag men på onsdag smäller det till med tre berg varav ett är ett så kallat HC-berg, tuffaste sorten. Fredrik skulle normalt sett kunna göra en ganska god insats på den här typen av etapper som erbjuds idag, men nu kommer han nog bara att "rulla" igenom den.
Svenska förhoppningarna står istället till Gustav Larsson som faktiskt ska kunna vinna en sådan här etapp. Vi som tittade på etappen igår såg att Gustav var bland de allra första som släppte kontakten med klungan och jag tänkte direkt att han skulle spara sig till idag. Det borde vara en klar fördel att ta det lite lugnare, jämfört med favoriterna för sammandraget som körde för allt vad tygen höll på slutet. Tyvärr imponerade Gustav inte direkt i prologen, men den är lite för kort för att säga allt för mycket men så långt ner i resultatlistan borde han inte ha hamnat. Gustavs kommentar på Twitter igår var följande:
"I was feeling like shit tday! Not looking good for tmorrow!"
Spelsajten Unibet håller honom bara som tolva bland favoriterna, men tror ni verkligen på Gustav idag så ger han 75 gånger pengarna. Klart värt ett spel i sådana fall.
Kessiakoff publicerade detta filmklipp på bloggen igår kväll som NRK producerat (och SVT köpt):
Det krävs norsk TV för att uppmärksamma en fantastisk svensk prestation på världens största årliga idrottsevenemang. SVT och TV4 får stå och skämmas i ett hörn.
Eurosport har skrivit några läsvärda rader: http://www.eurosport.se/cykel/tour-de-france/2012/kessiakoff-fantastisk-ara_sto3341005/story.shtml Men både Aftonbladet och Expressen har inte producerat något eget material utan skrivit ihop lite av sånt de hittat färdigt och man får scrolla långt ner på sidorna för att ens hitta något från Touren och Kessiakoff.
Någon som är bland de första att haka på i framgångarna och förstår att cykel är något att satsa på är bilmärket Peugeot som sponsrar så väl Svenska Cykelförbundet som Emma Johansson och har knåpat ihop denna sida: http://www.peugeotcyklar.se Just nu syns Emma och Peugeot med denna reklam runt om i Sverige:
Foto: Ola Bränholm (SVT sport)
Och denna hittade jag i Borlänge
Svenska förhoppningarna står istället till Gustav Larsson som faktiskt ska kunna vinna en sådan här etapp. Vi som tittade på etappen igår såg att Gustav var bland de allra första som släppte kontakten med klungan och jag tänkte direkt att han skulle spara sig till idag. Det borde vara en klar fördel att ta det lite lugnare, jämfört med favoriterna för sammandraget som körde för allt vad tygen höll på slutet. Tyvärr imponerade Gustav inte direkt i prologen, men den är lite för kort för att säga allt för mycket men så långt ner i resultatlistan borde han inte ha hamnat. Gustavs kommentar på Twitter igår var följande:
"I was feeling like shit tday! Not looking good for tmorrow!"
Spelsajten Unibet håller honom bara som tolva bland favoriterna, men tror ni verkligen på Gustav idag så ger han 75 gånger pengarna. Klart värt ett spel i sådana fall.
Kessiakoff publicerade detta filmklipp på bloggen igår kväll som NRK producerat (och SVT köpt):
Det krävs norsk TV för att uppmärksamma en fantastisk svensk prestation på världens största årliga idrottsevenemang. SVT och TV4 får stå och skämmas i ett hörn.
Eurosport har skrivit några läsvärda rader: http://www.eurosport.se/cykel/tour-de-france/2012/kessiakoff-fantastisk-ara_sto3341005/story.shtml Men både Aftonbladet och Expressen har inte producerat något eget material utan skrivit ihop lite av sånt de hittat färdigt och man får scrolla långt ner på sidorna för att ens hitta något från Touren och Kessiakoff.
Någon som är bland de första att haka på i framgångarna och förstår att cykel är något att satsa på är bilmärket Peugeot som sponsrar så väl Svenska Cykelförbundet som Emma Johansson och har knåpat ihop denna sida: http://www.peugeotcyklar.se Just nu syns Emma och Peugeot med denna reklam runt om i Sverige:
Foto: Ola Bränholm (SVT sport)
Och denna hittade jag i Borlänge
2012-07-08
Fredrik Kessiakoff i rödprickiga bergatröjan
Bra kört på Touren idag, KRISTOFFER Kessiakoff: http://www.svtplay.se/video/175805/8-7-19-00 (ni måste spola förbi all fotboll och lerduvsskytte, cyklingen visas efter ca 25:30 av Sportnytts 27 minuter långa sändning. Om vi bortser från SVT:s okunskap och TV4:s minimala uppmärksamhet så är det en glädjens dag för svensk cykelsport.
Jag stod upp framför TV:n sista 25 kilometrarna och hejade. Var mer nervös idag än jag brukar vara inför egna tävlingar. Det var så fantastiskt spännande att se Fredriks prestation. Det började redan när första utbrytningen inte hade någon Astanacyklist med och Fredrik tog spets i klungan och hämtade in dom. En stund senare var han med i utbrytning och var hela tiden aktiv för att dom skulle få den där luckan som krävs. Till slut gick han iväg solo.. Vann ett bergspris samt spurtpriset och vi började förstå att han också kunde köra till sig bergatröjan. Mot slutet var hoppet stort för en etappseger men den unge franske supertalangen Pinot hade haft en bra resa i utbrytargruppen och satte fart efter svensken. I sista backen med ca:500 meter kvar till toppen kom Pinot ikapp och förbi Fredrik. En heroisk insats av dem bägge två och Fredrik kanske kunde komma ikapp utför? Det skiljde ju bara några sekunder... Fredrik är nästan ikapp när han felbedömer en sväng, får sladd och åker av vägbanan. Han räddar ändå situationen bra, men farten är borta och nere på platten är Pinot fräschare. Gruppen med favoriterna hade satt en jäkla fart i sista backen och kommer ikapp Fredrik som slutar 12:a på etappen. Pinot håller undan och vinner, endast 22 år gammal, en bergsetapp i Le Tour de France. Froome som hade bergatröjan på etappen tar lyckligtvis (för Fredrik och hans fans) inga poäng och Fredrik belönas därför med den rödprickiga bergatröjan. Den enda svensk som haft den tröjan tidigare var Sven-Åke Nilsson 1980!
Läste på Twitter att Fredrik tänker försöka försvara tröjan och det ser jag fram emot.
För er som missade etappen och vill se den igen så finns den här: http://cyclingtorrents.nl/browse.php
Så jäkla härligt kört av Fredrik Kessiakoff idag. Precis vad jag önskade och hoppades på i blogginlägget från i morse. Gå nu in på hans blogg, läs om hans cykeläventyr och gratulera honom http://www.kessiakoff.com
Jag stod upp framför TV:n sista 25 kilometrarna och hejade. Var mer nervös idag än jag brukar vara inför egna tävlingar. Det var så fantastiskt spännande att se Fredriks prestation. Det började redan när första utbrytningen inte hade någon Astanacyklist med och Fredrik tog spets i klungan och hämtade in dom. En stund senare var han med i utbrytning och var hela tiden aktiv för att dom skulle få den där luckan som krävs. Till slut gick han iväg solo.. Vann ett bergspris samt spurtpriset och vi började förstå att han också kunde köra till sig bergatröjan. Mot slutet var hoppet stort för en etappseger men den unge franske supertalangen Pinot hade haft en bra resa i utbrytargruppen och satte fart efter svensken. I sista backen med ca:500 meter kvar till toppen kom Pinot ikapp och förbi Fredrik. En heroisk insats av dem bägge två och Fredrik kanske kunde komma ikapp utför? Det skiljde ju bara några sekunder... Fredrik är nästan ikapp när han felbedömer en sväng, får sladd och åker av vägbanan. Han räddar ändå situationen bra, men farten är borta och nere på platten är Pinot fräschare. Gruppen med favoriterna hade satt en jäkla fart i sista backen och kommer ikapp Fredrik som slutar 12:a på etappen. Pinot håller undan och vinner, endast 22 år gammal, en bergsetapp i Le Tour de France. Froome som hade bergatröjan på etappen tar lyckligtvis (för Fredrik och hans fans) inga poäng och Fredrik belönas därför med den rödprickiga bergatröjan. Den enda svensk som haft den tröjan tidigare var Sven-Åke Nilsson 1980!
Läste på Twitter att Fredrik tänker försöka försvara tröjan och det ser jag fram emot.
För er som missade etappen och vill se den igen så finns den här: http://cyclingtorrents.nl/browse.php
Så jäkla härligt kört av Fredrik Kessiakoff idag. Precis vad jag önskade och hoppades på i blogginlägget från i morse. Gå nu in på hans blogg, läs om hans cykeläventyr och gratulera honom http://www.kessiakoff.com
Resultat Mörksuggejakten 2012
Loppet avgjordes i en spurtstrid mellan de tre främsta, Jonatan Stark filmade den: http://a.yfrog.com/img99/8085/aggg.mp4. Tack också till Stefan för rapporter via Twitter.
1. Matthias Wengelin
2. Lars Bleckur
3. Magnus Darvell
Landström fyra, Magnus Palmberg femma och Falu cykelklubbs Fredrik Ericsson sexa.
1. Angelica Edvardsson
2. Emmy Thelberg
3. Jennie Stenerhag, Falu CK
Fullständiga resultatlistor hittar ni här.
1. Matthias Wengelin
2. Lars Bleckur
3. Magnus Darvell
Landström fyra, Magnus Palmberg femma och Falu cykelklubbs Fredrik Ericsson sexa.
1. Angelica Edvardsson
2. Emmy Thelberg
3. Jennie Stenerhag, Falu CK
Fullständiga resultatlistor hittar ni här.
Etiketter:
Cykling,
Långloppscupen,
Mörksuggejakten
Touren, Mörksuggejakten, Kortbane-SM +ANNAT
Även dagens etapp passar Fredrik Kessiakoff som också körde ganska så bra igår. Det vore ju kul om svenskarna inte bara gömde sig till dom blev avhängda utan visade upp sig lite också. Några som körde bra var också Team SKY, satan i gatan. Den där Froome kan nog bli en otäck "överraskning" för Wiggins. Ingen verkar kunna åka ifrån honom uppför och han är duktig på tempo, riktigt duktig. Läs Fredrik Kessiakoffs blogg där han skriver om etapperna från Touren, det verkar som om han tog det lugnt igår och kan vägarna idag... Det luktar offensivlusta.
Det är intressant att titta på Team RadioShack-Nissan som inte tycks ha någon ledning eller plan alls, mer än att de skulle försöka försvara Cancellaras ledartröja. I övrigt verkar det vara kaos och alla kör mot alla.
Sändningen från dagens etapp startar redan 13:01 på Eurosport, pepp! Om ni vill kolla på touren i mobilen så skrev jag igår ett inlägg om hur ni går till väga.
Mörksuggejakten är i full gång i Rättvik och cyklisterna har nog ett riktigt blött saftkalas just nu. Minns för några år sedan då vi cyklade igenom stora sjöar längs banan, det var spännande det och jag hade gärna varit med där och tävlat idag. Tror att Lars Bleckur kan få en riktigt fin fjäder i hatten efter dagens race. Andra favoriter är Darvell, Wengelin, Dahlström eller varför inte Johan Landström. Ska också bli kul att se hur Jonas Ahlstrand presterar (han är anmäld!). Jag håller givetvis en tumme för Fredrik Ericsson, Falu CK.
Igår kördes Kortbane-SM (Kortdistans-SM) i Tidaholm och jag följde de spännande tävlingarna via Cyclesport.se och deras liverapportering. Kortbane-SM är alltså helt enkelt tävling på kort bana, som vi brukar kalla GP-lopp i Sverige. Banan i Tidaholm mätte 1.6 kilometer och gick centralt. Ingarvet GP mäter ca: 1.85 km som jämförelse. Jag undrar om man får någon mästartröja på detta SM och när den i sådana fall är tänkt att användas? Ett svenskt mästerskap ska väl åtminstone ge en mästartröja.
Resultat från Kortbane-SM i Tidaholm:
H-elit 54.4 km
1 Jonas Bjelkmark, Team CykelCity.se
2 Jakob Södergrann, Trek Sweden Racing
3 Jonas Ahlstrand, Team CykelCity.se
H-junior 35.2 km
1. Marcus Persson Jönköpings CK
2. Per Harroing Jönköpings CK
3. Dennis Wahlqvist Falköpings CK
Damer 25.6 km (junior och elit gemensamt)
1. Marie Lindberg, Åstorps CK
2. Elin Wångren, Motala AIF CK
3. Johanna Nilsson, Örebrocyklisterna
Igår landade protokollet från Svenska Cykelförbundets senaste möte, jag plockar ut följande att kommentera:
"Noterades av ordförande muntlig rapport om bl a att ordf och sportchef träffar Vätternrundan och Vasaloppet 21 augusti för samtal."
- Är det dags för fredssamtal angående de höjda avgifterna som upprörde Vätternrundan och Cykelvasan?
"MTB
Ingen rapport från grengruppen, men noterades GS rapport att ingen arrangör hittats för NM XCO 2012 i Sverige. Vidare att ingen ur grengruppen representerade vid cupfinalen och att ingen slutprisutdelning hölls.
Inga övriga rapporter"
- Dags för MTB-gruppen att vakna nu, cykelsporten växer snabbt i Sverige men bästa grenen för rekrytering (MTB) är så åsidosatt från förbundshåll att det är pinsamt.
"Beslutas bilda en Ungdomskommitte med Michael ”Roddarn”Andersson som sammankallande. Uppgift är att utveckla svensk ungdomscykel. Beslutas att hela förslaget om begränsade utrustningsbestämmelser för ungdom till 2013 backas och remitteras till denna kommitté."
- Detta betyder alltså att de utrustningsregler man tog fram i våras för ungdomsklasserna inte var tillräckligt bra. Jättebra att man man bildar en ungdomskommite för att försöka få fart på cyklingen i de yngre klasserna!
"Beslutas välja Kent Alfredsson, Göteborg för att ytterligare en gång utreda ev införskaffande av chip."
- Vi får hoppas att man denna gång kan hitta ett prisvärt alternativ så vi kan få smidiga och säkra resultatlösningar.
"SM KORTBANA 2013 Noterades ansökningar från CK Bure och Halmstad CK. Beslutas att med dessa kommunicera att TV-sändning prioriteras och att de till styrelsen beskriver hur de ska säkerställa detta."
- Bra med TV-sändning, men gör man något för att säkerställa TV-sändingar till riktiga SM?
"Beslutades efter ansökan bevilja inträde för:
Frösö IF, Kadens CK
Beslutades efter begäran bevilja utträde för:
CK Distans"
- Klubbnytt. Om det är Cykeltidningen Kadens som ligger bakom Kadens CK så har den potential att bli riktigt stor.
Det är intressant att titta på Team RadioShack-Nissan som inte tycks ha någon ledning eller plan alls, mer än att de skulle försöka försvara Cancellaras ledartröja. I övrigt verkar det vara kaos och alla kör mot alla.
Sändningen från dagens etapp startar redan 13:01 på Eurosport, pepp! Om ni vill kolla på touren i mobilen så skrev jag igår ett inlägg om hur ni går till väga.
Mörksuggejakten är i full gång i Rättvik och cyklisterna har nog ett riktigt blött saftkalas just nu. Minns för några år sedan då vi cyklade igenom stora sjöar längs banan, det var spännande det och jag hade gärna varit med där och tävlat idag. Tror att Lars Bleckur kan få en riktigt fin fjäder i hatten efter dagens race. Andra favoriter är Darvell, Wengelin, Dahlström eller varför inte Johan Landström. Ska också bli kul att se hur Jonas Ahlstrand presterar (han är anmäld!). Jag håller givetvis en tumme för Fredrik Ericsson, Falu CK.
Igår kördes Kortbane-SM (Kortdistans-SM) i Tidaholm och jag följde de spännande tävlingarna via Cyclesport.se och deras liverapportering. Kortbane-SM är alltså helt enkelt tävling på kort bana, som vi brukar kalla GP-lopp i Sverige. Banan i Tidaholm mätte 1.6 kilometer och gick centralt. Ingarvet GP mäter ca: 1.85 km som jämförelse. Jag undrar om man får någon mästartröja på detta SM och när den i sådana fall är tänkt att användas? Ett svenskt mästerskap ska väl åtminstone ge en mästartröja.
Resultat från Kortbane-SM i Tidaholm:
H-elit 54.4 km
1 Jonas Bjelkmark, Team CykelCity.se
2 Jakob Södergrann, Trek Sweden Racing
3 Jonas Ahlstrand, Team CykelCity.se
H-junior 35.2 km
1. Marcus Persson Jönköpings CK
2. Per Harroing Jönköpings CK
3. Dennis Wahlqvist Falköpings CK
Damer 25.6 km (junior och elit gemensamt)
1. Marie Lindberg, Åstorps CK
2. Elin Wångren, Motala AIF CK
3. Johanna Nilsson, Örebrocyklisterna
Igår landade protokollet från Svenska Cykelförbundets senaste möte, jag plockar ut följande att kommentera:
"Noterades av ordförande muntlig rapport om bl a att ordf och sportchef träffar Vätternrundan och Vasaloppet 21 augusti för samtal."
- Är det dags för fredssamtal angående de höjda avgifterna som upprörde Vätternrundan och Cykelvasan?
"MTB
Ingen rapport från grengruppen, men noterades GS rapport att ingen arrangör hittats för NM XCO 2012 i Sverige. Vidare att ingen ur grengruppen representerade vid cupfinalen och att ingen slutprisutdelning hölls.
Inga övriga rapporter"
- Dags för MTB-gruppen att vakna nu, cykelsporten växer snabbt i Sverige men bästa grenen för rekrytering (MTB) är så åsidosatt från förbundshåll att det är pinsamt.
"Beslutas bilda en Ungdomskommitte med Michael ”Roddarn”Andersson som sammankallande. Uppgift är att utveckla svensk ungdomscykel. Beslutas att hela förslaget om begränsade utrustningsbestämmelser för ungdom till 2013 backas och remitteras till denna kommitté."
- Detta betyder alltså att de utrustningsregler man tog fram i våras för ungdomsklasserna inte var tillräckligt bra. Jättebra att man man bildar en ungdomskommite för att försöka få fart på cyklingen i de yngre klasserna!
"Beslutas välja Kent Alfredsson, Göteborg för att ytterligare en gång utreda ev införskaffande av chip."
- Vi får hoppas att man denna gång kan hitta ett prisvärt alternativ så vi kan få smidiga och säkra resultatlösningar.
"SM KORTBANA 2013 Noterades ansökningar från CK Bure och Halmstad CK. Beslutas att med dessa kommunicera att TV-sändning prioriteras och att de till styrelsen beskriver hur de ska säkerställa detta."
- Bra med TV-sändning, men gör man något för att säkerställa TV-sändingar till riktiga SM?
"Beslutades efter ansökan bevilja inträde för:
Frösö IF, Kadens CK
Beslutades efter begäran bevilja utträde för:
CK Distans"
- Klubbnytt. Om det är Cykeltidningen Kadens som ligger bakom Kadens CK så har den potential att bli riktigt stor.
Etiketter:
Cykling,
Kortbane-SM,
Le Tour de France,
Mörksuggejakten,
SCF
2012-07-07
Se Le Tour de France live i mobilen
Visste ni att det finns en app som gör att ni kan se Touren vart ni än befinner er? Eller en hel drös andra program på ett stort antal kanaler. Kanalen som sänder Touren heter itv4 och livesändningen brukar starta klockan 15. Appen heter FilmOn TV Free Sports News och finns i Google Plays butik här https://play.google.com/store/apps/details?id=filmon.webapp och hos iTunes här: http://itunes.apple.com/se/app/filmon-free-tv-live/id529131752?mt=8
Bara att ladda ner och börja se TV i mobilen. Varsågoda!
Bara att ladda ner och börja se TV i mobilen. Varsågoda!
Touren börjar på riktigt, igen - dags för La Planche des Belles Filles
Äntligen lite sågtandad profil på årets tour! Det är en etapp där en utbrytning skulle kunna hålla undan till mål, det är en etapp där Cancellara troligtvis kommer förlora den gula ledartröjan och det är en etapp där de som kämpar om totalsegern kan börja känna på varandra.
Sista backen är det största provet idag, den mäter 5.9 km och har 8.5% snittlutning. Avslutningen är värst:
Sista backen är det största provet idag, den mäter 5.9 km och har 8.5% snittlutning. Avslutningen är värst:
I så här pass korta och branta backar är det ändå ganska svårt att skapa några större tidsdifferenser, men det kommer åtminstone ge en indikation på vilka som hanterar bergen bäst och vilka som är hela efter alla vurpor.
Det här är väl egentligen en ganska typiskt bra etapp för en kille som Fredrik Kessiakoff att gå med i utbrytningen och dessutom kunna avgöra uppför till sin fördel. Fredrik var med i vurpan igår men klarade sig relativt bra. En kvart efter i sammandraget är han också så han ses inte som något hot för de som kämpar om totalsegern, något som gynnar utbrytare.
Mer svenskanknytning på etappen står faktiskt själva målplatsen för. Orten i närheten av målet heter Plancher och belles filles betyder vackra flickor. Legenden gör gällande att traktens flickor som gömt sig i byn tog till flykten från de svenska soldaterna som var i trakten och hellre än att bli offer hos de svenska soldaterna så dränkte de sig i en sjö på berget. Inte så smickrande för oss svenskar. Vi hoppas på en mer positiv framfart idag. Etappen börjar sändas klockan 14:00 på Eurosport.
Vurpan igår med knappt 25 km kvar var verkligen fruktansvärd
Hastigheten lär ha varit mellan 60 och 70 km/h och ett stort antal cyklister tvingades bryta etapploppet och många fler tappade värdefull tid då klungan som kom först till målet endast bestod av ett 60-tal cyklister. VacansOleil-cyklisten Wout Poels som ligger på rygg i gräset här rapporterades ganska tidigt ha brutit loppet. Detta eftersom han hade lagts in i en ambulans. Sedan ändrades rapporterna och vi fick höra att han inte brutit loppet bara för att mot slutet av etappen få höra igen att han klivit av. Så här gick det till: väl inne i ambulansen hade han vägrat att åka med utan tog sig ut, fick en cykel och började sin resa mot målet. Efter ungefär en mil så lyckades tävlingsläkaren övertala honom att detta nog inte var en så bra idé ändå och på plats på sjukhuset kunde man konstatera att han ådragit sig skador på njure, mjälten, lungor samt brutit tre revben.
Tufft virke i vissa! Hoppas alla som var inblandade i vurpan återhämtar sig snabbt.
Själv är jag nu förkyld och gnäller över det...
Källar-Tom tog planenligt sitt SM-guld i tempoloppet på Veteran-SM i Härnösand igår. Stort grattis till dig! Alltid lite extra kul när långsiktiga satsningar går som planerat.
Som ni kanske har märkt så har jag bytt header och färger här på bloggen, hoppas ni trivs och hittar tillbaka!
Etiketter:
Cykling,
Le Tour de France,
Om bloggen
2012-07-06
Liiite mer Ingarvet GP
En till bild från igår. Spurten är igång i utbrytargruppen och klungan når svansen på utbrytningen. Jag höll undan till seger denna gång.
Kollade Garmin-data idag för att se maxhastigheterna. Blev lite besviken över 57 km/h då jag vet att jag noterat över 60 km/h i spurterna tidigare och vi hade lätt medvind igår. Såg sedan att min Garmin nu var inställd på Smart registrering istället för varje sekund, så jag kan ju ha missat någon topp på grund av det. Jag la ju in ett Strava-segment som heter Spurtrakan på Ingarvet GP innan träningen igår och tangerade i alla fall min bästa tid där på 35 sekunder. Ger en snitthastighet över dom 500 meterna på 53.6 km/h.
Kollade Garmin-data idag för att se maxhastigheterna. Blev lite besviken över 57 km/h då jag vet att jag noterat över 60 km/h i spurterna tidigare och vi hade lätt medvind igår. Såg sedan att min Garmin nu var inställd på Smart registrering istället för varje sekund, så jag kan ju ha missat någon topp på grund av det. Jag la ju in ett Strava-segment som heter Spurtrakan på Ingarvet GP innan träningen igår och tangerade i alla fall min bästa tid där på 35 sekunder. Ger en snitthastighet över dom 500 meterna på 53.6 km/h.
Etiketter:
Cykling,
Garmin Cykel,
STRAVA
Sista chansen nu
Idag är det sista "enkla" etappen innan bergen börjar imorgon. Sista riktiga chansen för spurtlagen att visa upp sig alltså. Från och med imorgon kommer spurtarna att få det jobbigt, vissa kommer att kliva av och några av hjälpryttarna blir både trötta och tvingast bryta. Så även om det kommer fler "spurtetapper" så är detta nog sista riktiga chansen att få se flera lag kriga om bästa spurtuppdraget för sina spurtare.
Dessa etapper har ju varit minst sagt tråkiga, även om det blev en väldigt dramatisk avslutning igår. Det verkar nästan som om alla kommit överens om att släppa iväg första bästa utbrytning och sedan hämtar man in dom på slutet. Det är inte ens en kamp om att komma loss längre. Cyklisterna verkar inte förstå att vi sitter i timmar framför TV-apparaterna för att få se fantastisk cykelåkning. Som det är nu skulle det räcka om Eurosport visade bara sista 25 kilometerna istället för sista 140 kilometerna. Nej, cyklister och sportdirektörer i Touren: bjud oss på underhållning! (jodå, dom läser sääääkert här och lyssnar på mig)
Idag bjuder jag på taktiken för att öppna upp tävlingen rejält. Som vanligt sticker 3-6 cyklister direkt vid startögonblicket och får den där luckan. Inget konstigt med det. Men. Idag så ligger ett attackvilligt gäng på ca: 5 cyklister med bakom spurtarna när poängen vid spurtpriset skall delas ut. Spurtarna gör sin grej och sedan skarvar några vidare med en attack. Spurtpriset brukar efterföljas av lugnt tempo/kisspaus men denna gång kommer en backe direkt efteråt. Perfekt för att öppna upp tävlingen med att fräscha ben sticker iväg i jakt på utbrytarna. SNÄLLA!?
Det finns de som ibland klagar på hur svenska elittävlingar avgörs, men dessa etapper på touren är då fan så mycket tråkigare och inaktivare kan jag lova. Trist att man inte ens försöker göra tävling av det.
Idag vinner väl Greipel om inte Cavendish slickat färdigt sina sår. Men. Avslutningen är ingen lätt sak även om den är platt, det kan hända en hel del på slutet och det är nog risk för nya avslutningsvurpor:
Dessa etapper har ju varit minst sagt tråkiga, även om det blev en väldigt dramatisk avslutning igår. Det verkar nästan som om alla kommit överens om att släppa iväg första bästa utbrytning och sedan hämtar man in dom på slutet. Det är inte ens en kamp om att komma loss längre. Cyklisterna verkar inte förstå att vi sitter i timmar framför TV-apparaterna för att få se fantastisk cykelåkning. Som det är nu skulle det räcka om Eurosport visade bara sista 25 kilometerna istället för sista 140 kilometerna. Nej, cyklister och sportdirektörer i Touren: bjud oss på underhållning! (jodå, dom läser sääääkert här och lyssnar på mig)
Idag bjuder jag på taktiken för att öppna upp tävlingen rejält. Som vanligt sticker 3-6 cyklister direkt vid startögonblicket och får den där luckan. Inget konstigt med det. Men. Idag så ligger ett attackvilligt gäng på ca: 5 cyklister med bakom spurtarna när poängen vid spurtpriset skall delas ut. Spurtarna gör sin grej och sedan skarvar några vidare med en attack. Spurtpriset brukar efterföljas av lugnt tempo/kisspaus men denna gång kommer en backe direkt efteråt. Perfekt för att öppna upp tävlingen med att fräscha ben sticker iväg i jakt på utbrytarna. SNÄLLA!?
Det finns de som ibland klagar på hur svenska elittävlingar avgörs, men dessa etapper på touren är då fan så mycket tråkigare och inaktivare kan jag lova. Trist att man inte ens försöker göra tävling av det.
Idag vinner väl Greipel om inte Cavendish slickat färdigt sina sår. Men. Avslutningen är ingen lätt sak även om den är platt, det kan hända en hel del på slutet och det är nog risk för nya avslutningsvurpor:
Sändningen börjar 14:01 på Eurosport.
Etiketter:
Cykling,
Le Tour de France
Rekord!
Samling utanför Samglas som vanligt, undrar om de är medvetna om vad som pågår utanför deras lokaler på torsdagkvällar? Inför varje Ingarvet GP så kör jag numer en kort genomgång av regler och framför allt säkerhet. Det viktigaste är trots allt att vi alla kommer hem hela och har haft kul, poäng och varv är inte högsta prio vid sådana här tillfällen.
Det är faktiskt ytterst sällan som någon ens vet vem som vunnit när vi är klara, även om man ibland kan gissa sig till vem som fick flest poäng.
Deltagarrekord igår! Först var vi 30, men under träningens gång så anslöt minst två till. 32 deltagare alltså! På en träning som går ut på att köra 20 varv i ett industriområde...
Det brukar ju bli mest ryggar när jag fotar cykelträningar (inget fel i det dock!) men ibland kan det ju vara kul att se lite ansikten på de som är med också, så jag tog ett svep förbi klungan och tog ett par bilder. Sedan när jag ändå var framför klungan så stoppade jag ner mobilen i fickan och attackerade, en luring!
Två man är loss när Lars Bleckur iförd svenska mästartröjan bestämmer sig för att öka farten i backen
Skulle fota gruppen på banans snabbaste parti, men råkade sänka mobilen för tidigt och fick istället med Görans spänstiga vad och den var ju inte fy skam!
Vrooom!
Nej, det blev inget spurtpris till mig detta varv...
Deltagare och publik (jodå, vi har sånt också!) minglar lite efter avslutad träning
För andra veckan i rad så delade mina barn ut kakor efter träningen, uppskattat hos de allra flesta.
Cyklister i motljus. Efter Ingarvet GP och kakbjudning med mingel så brukar ett gäng alltid rulla ur benen runt sjön Varpan också. Klassisk cykelsträcka som tar en halvtimme ungefär. Traditioner är trevligt!
Miljöbild
Frugan inte bara köpte kakor, tog med ungarna till Ingarvet och åkte runt Varpan med barnen i bilen ("för att barnen tjatade så"). Hon tog några kort också:
Här bryggar jag upp till en utbrytning på tre personer, vi höll undan och jag lyckades vinna den spurten!
Johan Landström är lite utanför
Här gasas det
Här skulle man kunna tro att jag köttbullar mot seger, men Magnus Darvell hinner smita förbi innan mållinjen möter oss.
Här skapar jag en utbrytning med comback:ande Erik Birgerson på rulle, strax bakom oss är Frida Knutsson-Wikström som var offensiv som alltid. Erik vann också en av spurterna idag, tror det var den första faktiskt. Ingen dålig comeback med andra ord. Troligtvis den enda deltagaren som sportade stålcykel också!
För egen del gick det bra igår. Inför första spurten åkte en bil ut från en parkering precis framför klungan och jag var en av de som bromsade mest och blev därför bara 11:a eller något liknande i den spurten. Alla klarade sig undan både bil, refug och varandra på ett bra sätt som tur var. Jag tog två segrar, två andraplatser och en tredjeplats på de tio spurterna. Helt klart väl godkänt i detta sällskap. Darvell knep fyra segrar, Landström två (bland annat den sista som ger dubbla poäng). Med Birgersons seger och mina två så har jag koll på nio utav tio spurtprisvinnare, saknar dock en..
På bägge mina andraplatser var det Darvell som var etta. Först när han smet förbi mig på slutet i en spurt och nästa gång var vid det åttonde spurtpriset tror jag. Vi gick loss tidigt han och jag och fick en rejäl lucka. Istället för att göra ormen och sick-sacka fram längs upploppet och leka någon slags katt och råtta-lek så var jag dum nog att föreslå att vi skulle spurta på varsin sida av vägen från den 500 meter långa spurtrakans början. Även om jag kanske kan vara snabbare än honom i någon spurt ibland så är han nog runt 20-25 procent starkare än mig. Så när vi varit loss så gick ju jag på max samtidigt som han nog hade mer kvar att ge. För att göra en lång historia kort: han hade inga problem med att gasa ifrån mig på sin sida av vägen.
Tack för igår, vi ses nästa torsdag igen!
Etiketter:
Cykling,
Ingarvet GP,
träningsbilder 2012
2012-07-05
Mot Ingarvet!
Passade på att lägga in spurtrakan som segment på STRAVA. Såg att jag hade snabbaste tiden på de 500 meterna, 35 sekunder. Vi får se om det går att förbättra idag.
Bojsen GP
Starten går
Sex varv senare så stannar plötsligt Ebbah vid varvningen, sträcker upp ena handen och skriker: "PUNKTERING!". Respitvarv och sedan på't igen.
Lite senare händer det som inte får hända...
Ledaren vurpar! Som tur är kommer servicen snabbt.
Cykeln kollas lite hastigt...
Cyklisten knuffas sedan igång igen efter ett hjulbyte.
Avslutningen var problemfri och Filip kunde ta hem segern i detta anrika lopp
Det här sysselsatte sig barnen med igår kväll, helt på egen hand. jag kollade genom fönstret och fick mig några skratt. Gissar att de ser lite för mycket på TV (Eurosport) och växer upp med knepiga föräldrar...
Sex varv senare så stannar plötsligt Ebbah vid varvningen, sträcker upp ena handen och skriker: "PUNKTERING!". Respitvarv och sedan på't igen.
Lite senare händer det som inte får hända...
Ledaren vurpar! Som tur är kommer servicen snabbt.
Cykeln kollas lite hastigt...
Cyklisten knuffas sedan igång igen efter ett hjulbyte.
Avslutningen var problemfri och Filip kunde ta hem segern i detta anrika lopp
Det här sysselsatte sig barnen med igår kväll, helt på egen hand. jag kollade genom fönstret och fick mig några skratt. Gissar att de ser lite för mycket på TV (Eurosport) och växer upp med knepiga föräldrar...
2012-07-04
Strava
Jag registrerade mig egentligen på STRAVA i februari, men har inte varit aktiv där innan idag. Istället kollade jag runt lite och funderade på för/nackdelar mot Garmin Connect som jag annars använder för att lagra mina träningsdata. Fördelen med STRAVA, eller svenska ordet STRÄVA som sidan är döpt efter (läs mer om bakgrunden till STRAVA/STRÄVA här) är att sidan är mer social. Mer communitykänsla. Garmin Connect är jättebra för att lagra träningsdata och du kan dela med dig av den med andra. På STRAVA så lagrar du data, jämför dig direkt med andra på olika topplistor (eller segment som det heter på STRAVA) och kan dela med dig av dina data med andra.
Just dessa segment är framgången för STRAVA då många gillar att jaga tider och varandra. Jag såg till exempel att Skuggarvstempot redan finns inlagt, kika här. Allt som krävs är att du har en GPS eller deras app i mobilen när du registrerar din träning. När du sedan laddar upp din träning på hemsidan så registreras dina tider automatiskt i de olika segmenten. Du kan göra egna segment eller nöja dig med att köra andras. Jag tog mig frihet att skapa Baggbo eftersom segmentet Baggbobacken inte var samma sträcka som jag/vi brukar mäta tider på.
Du behöver alltså inte hålla koll på startplatser, vart de olika segmenten ligger eller vart du ska stoppa klockan. Det räcker med att du skall passera startpunkten, åka sträckan och passera målet så har din tid på segmentet registrerats. När du kommer hem från en träning kan du alltså upptäcka andras utmaningar och tider som du passerat under rundan.
Är man snabbast på ett segment så belönas man med ett KOM, så det blir en prisjakt och jag tror att hög intensitet ger bra träning så det skadar inte att hetsa folk lite. Så länge som de som jagar STRAVA-tider gör det klokt och inte tar onödiga risker. Mina tider på till exempel Skuggarvstempot och Baggbo har jag tagit med stillastående start. Ska man bli STRAVA-PRO så lär man nog åka i grupp och attackera segmenten i full fart. Men sådant där sysslar väl vi inte med?
Nackdelen med STRAVA när jag kikade in i februari var att det inte var speciellt mycket folk i trakten som använde det. Hela poängen med det sociala nätverket försvinner lite om man är ensam. Nu har det dock börjat röra på sig och det lär nog öka ganska snabbt. Vill ni hitta mig så finns jag nu här på STRAVA.
Just dessa segment är framgången för STRAVA då många gillar att jaga tider och varandra. Jag såg till exempel att Skuggarvstempot redan finns inlagt, kika här. Allt som krävs är att du har en GPS eller deras app i mobilen när du registrerar din träning. När du sedan laddar upp din träning på hemsidan så registreras dina tider automatiskt i de olika segmenten. Du kan göra egna segment eller nöja dig med att köra andras. Jag tog mig frihet att skapa Baggbo eftersom segmentet Baggbobacken inte var samma sträcka som jag/vi brukar mäta tider på.
Du behöver alltså inte hålla koll på startplatser, vart de olika segmenten ligger eller vart du ska stoppa klockan. Det räcker med att du skall passera startpunkten, åka sträckan och passera målet så har din tid på segmentet registrerats. När du kommer hem från en träning kan du alltså upptäcka andras utmaningar och tider som du passerat under rundan.
Är man snabbast på ett segment så belönas man med ett KOM, så det blir en prisjakt och jag tror att hög intensitet ger bra träning så det skadar inte att hetsa folk lite. Så länge som de som jagar STRAVA-tider gör det klokt och inte tar onödiga risker. Mina tider på till exempel Skuggarvstempot och Baggbo har jag tagit med stillastående start. Ska man bli STRAVA-PRO så lär man nog åka i grupp och attackera segmenten i full fart. Men sådant där sysslar väl vi inte med?
Nackdelen med STRAVA när jag kikade in i februari var att det inte var speciellt mycket folk i trakten som använde det. Hela poängen med det sociala nätverket försvinner lite om man är ensam. Nu har det dock börjat röra på sig och det lär nog öka ganska snabbt. Vill ni hitta mig så finns jag nu här på STRAVA.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)












































