Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-01-08

Ett riktigt vinterdistanspass

Med anledning av trafikolyckan (cyklisterna har en helt annan version än bilisten, men den skrev aldrig DT.se om...) så fräschade jag upp minnet hos dagens deltagare innan vi stack iväg. Det var runt 9 kalla grader när vi startade passet för dagen och det fanns cyklister som ville hålla ångan uppe direkt från start, eller så var det bara min form som inte var på topp... Vi fick ett samtal från en försenad cyklist så vi rullade vidare ett tag innan vi vände och fiskade upp honom. Ska man vara ute länge är det bra med flera som vill/kan hjälpa till med dragjobb +ANNAT.
Snälla cyklister i ett led hela dagen idag, långt till höger på vägen och alla bilister visade nästan lite ovanligt stor hänsyn med säkra omkörningar trots att vi speciellt på slutet var på en ovanligt vältrafikerad väg.

Efter en timme och tio minuter ungefär så var vi bara tre tappra kvar. Triathleterna Jonas och Magnus skulle bara vara ute i två timmar så dom vände efter knappa timmen och Hannes hade ingen bra känsla i kroppen så han vände strax efter.

Eftersom jag känt mig lite småklen så var mina förningar kortare än de andras inledningsvis, sedan började jag sitta på hjul bara. Här hade jag väl varit uppe i två minuter eller så innan de passerade mig. Mina "förningar" var väl mer som fartsänkningar. Inte lätt att vara en snorig småbarnsfarsa i sällskap med ett proffs och en teamåkare.

Vägen mellan Marnäs och Dådran var väl ändå så vintrig och fin! Här började det dock falla någon fuktig snö som gjorde kaos med våra redan kalla ansikten.
Proffs-Joel och Team-Jeppe försöker få något drickbart ur sina frusna flaskor. Själv är jag ju en glad amatör med flytande vätska i flaskan som lågt varmt och tryggt i ryggfickan.

Från Dådran åkte vi en liten, men plogad, skogsväg där stora delar av den gick längs sjön Ljugaren. Tänkte ta något fint foto med sjön i bild men det var nästan alltid en massa träd ivägen, här var det en ovanligt stor samling stock som fick äran att förevigas. Efter att ha setat på rulle i ca: 40 minuter började jag känna mig piggare och hjälpte till med dragjobbet längs skogsvägen.

Byn Blecket fick idag oväntat finbesök av tre riktigt fina (och lite småkyliga) killar! Jackorna var is, och kylan och fartvinden gjorde kaos med Jespers ögon. Härifrån åkte vi först skogsväg mot Sörskog och sedan ut på asfaltsvägen.

Jag gjorde någon förning även på asfaltsvägen men när vi närmade oss Sörskog så tvärdog så plötsligt mina ben. Sörskog var högsta punkten på dagens pass så jag visste att om jag bara tar mig över här med hedern i behåll så kan jag ta igen mig utför. När vi lämnade byn var det en sista knäppa där jag var tvungen att be Joel sänka farten och därmed hade jag erkänt mig helrökt. En banan och en liten godisbit och en sjukt lång utförslöpa senare så hade benen återhämtat sig helt okej igen.

Fin-Jeppe med sina sönderfrusna ögon försöker tugga i sig lite energi när vi kommit ner till Bjursås.

Jag fick lite vind på mig en gång till när vi kom till Bergsgården, annars stod grabbarna stark för mesta av dragjobbet. Joel imponerade stort på mig idag och han har verkligen tagit ett kliv i rätt riktning. Hans förningar sista 1½ timmen kunde vara milslånga, Jeppe var upp någon kilometer och jag några hundra meter. Joel tillsammans med Jeppe gjorde pulvermos av mig och detta blev verkligen ett minnesvärt pass. Efter 3½ timme hade jag 160 (81,6%) i snittpuls idag och snitthastigheten var uppe i 27.1 innan vi slog av på tempot och rullade in sista biten till Falun.


Ett riktigt saftkalas

Det här blev ett pass att minnas, återkommer med mer från passet om jag lyckas bli människa igen.

2012-01-07

Falu CK-cyklist skadad i trafikolycka på träning idag

Foto: Jerry Carlsson/Foto-Mike
Vi åkte förbi uppe på riksvägen när brandbilarna kommit på plats och mötte ambulansen direkt efter. När jag kikade neråt såg jag bara två bilar som stod där och tänkte att det varit någon sammanstötning men att det inte kan ha varit så allvarligt eftersom bilarna såg hela ut. Fick nu höra från Wengelin att det varit cyklister inblandade och kollade DT.se. Där kunde jag läsa att det var en 18-åring från Borlänge och då kopplade jag direkt till en statusuppdatering på Facebook som jag sett tidigare idag och hade med morfin att göra... Nu har det tack och lov gått ganska bra med cyklisten vad det verkar. Kommentarerna i artikeln är inte roliga att läsa. Cyklisten har kommit från vägen rakt fram i bild.
Läst mer: http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.4266270-cyklist-skadad-i-trafikolycka

Så här ser fyrvägskorsningen ut i Google Maps där cyklisterna kom ifrån, bilen kom från höger och cyklisterna skulle rakt fram.

Hemma nu

Nu är vi hemma i Falun igen. Resan gick bra och när vi kom hem skulle jag ta fram multiverktyget ur sadelväskan för att justera sadeln lite. Det visade sig att verktyget hade skakat isär och låg som byggsats på sadelväskans botten, härligt!
Nu ska Ebbah och jag åka till mataffären för att köpa mjölk +ANNAT.

Best of Rapha Festive 500!

Tack vare denna bild hamnade jag på Raphas shortlist över de 10 bästa bidragen!

Som nummer fem är jag nu med i en omröstning nästa vecka där vinnaren får en Trek Madone 6.9! Ni får gärna rösta på mig då, om ni vill. Bara att bli bland de tio känns som en seger då det var ca: 4000 som försökte sig på Rapha Festive 500 och troligtvis ett tusental som klarade uppgiften. Rapha Festive 500 går ut på att cykla minst 500 km från 23:e till och med den 31:a december, vill man ha chansen att vinna pris så måste man också använda bild, film eller text för att berätta om genomförandet av utmaningen.

Mer info om Rapha Festive 500 och deras shortlist hittar ni här: http://www.rapha.cc/best-of-the-festive-500-2011

2012-01-06

App app app, BONUSMATERIAL från dagens runda!

Jag lät en del bilder från dagens runda få sig en omgång av appen Little Photo och inställningen Lomo Film 1 på full effekt. De flesta bilder var med i förra inlägget, men några andra bilder fick också chansen denna gång:

Gruppcyklingen i 08

Vi blev totalt tio cyklister (Viktor, Nypan, Matte, Staffan, Markus, Pilen, Calle, Micke, Johan och jag) som gjorde "Lilla Roslagen" idag. Rundan blev ca: 75 km lång och snitthastigheten kring 27 km/h. För egen del fick jag ihop 80.45 km på 3 timmar med en snittpuls på 156. Det kändes att jag varit dödssjuk och helförstörd sedan Rapha Festive 500, för pulsen var riktigt hög idag. Försökte hålla tillbaka och sitta mycket på rulle eftersom jag inte riktigt är 100% än. Min förhoppning var att passet åtminstone skulle rätta till mina ben och min rygg. Så här i efterhand känns kroppen otroligt mycket bättre, så passet var ju lyckat i det avseendet. Hur det blir med snorandet och hostan får vi väl se... När jag inte försökte hålla tillbaka och sitta på rulle så attackerade jag ett par gånger. Just att hålla tillbaka och köra passivt är ju verkligen inte mina styrkor.
Egentligen är jag för trött för att blogga, men jag gör detta för er skull! Det var svinfint idag med -3 och strålande solsken. Vi fick se djur, stock, gubbar +ANNAT så det var en mycket bra runda även om vi inte fick se några getter. På slutet blev några ben lite tröttare än andra och några spurter och powerbackar satt som en pastejmacka. Kul att så många ville komma, det här gör vi om nästa gång jag är i byn! Nu till det viktiga: Bilderna!

Nu med två bilder från Bigmollo också!

2012-01-05

I Stockholm

Det obligatoriska Barkhytte-fotot när vi var på väg ner till Stockholm, det är alltså här som Johan Landström vuxit upp!

Jag körde till vi var någonstans i närheten av Uppsala, då tog frugan över rattandet. I Gävletrakten vräkte det ner snö. När vi kom fram hit var det uppehåll och -1. Det ska vara solsken och någon minusgrad imorgon, perfekta förhållanden alltså. Vi får se hur många som dyker upp, förhoppningsis blir vi någonstans mellan fem och tio tappra vintercyklister. Min kropp har varit allt annat än okej sedan den där Rapha Festive 500. Ont i benmusklerna, svinont i ryggen och jag har hostat en del och varit lite snorig. Har vilat fem dagar nu men imorgon kör jag, om inte annat för att rätta till muskulaturen igen. Det var nog rätt dumt att vrida ur kroppen under sista turen i den där utmaningen...

Såg det här när vi var och hyrde film tidigare idag, lite lustigt väl?

När barnen tittade på filmen om Zhu Zhu pets så somnade jag på svärmors vardagsrumsmatta. Power-nappade också på bussen på väg hem från jobbet idag. Denna trötta kropp behöver sömn. Har inget nyårslöfte, men mitt trettondagsaftonlöfte får bli att jag ska bli bättre på att ge min kropp sömn.
Frugan och svärmor bäddade åt mig när jag låg där och fulsov på mattan så när jag vaknade vid åttasnåret så fick jag erbjudande om att gå och lägga mig på en gång. Men jag höll mig uppe och tog tag i mig själv och min sargade inkorg. Nu är den tom och jag kan sova gott i natt!

Tack och adjö för idag, om elva timmar står jag vid DN/EX i Akalla iförd cykeldräkten.

Bilder Långloppscupen 2011

Erik Birgersson har varit på några av Långloppscupens deltävlingar 2011 och fotat lite, ett gäng bilder ligger nu här: http://www.fotosidan.se/blogs/birgerson/mitsubishi-mtb-challenge-bilder-fran-2011.htm och fler är nog på gång.

Gruppcykling STHLM

I eftermiddag åker hela familjen ner till Stockholm. Barnen ska på Disney on ice imorgon med sin moster och hennes familj. Frugan föreslog att jag kunde cykla lite då, så jag slängde ut en krok på Twitter om det och nu är vi några som ska cykla tillsammans. Det blir ju roligare desto fler vi är, så kom du också!

Var: samling vid DN/EX Akalla (Esbogatan 11)
När: Imorgon fredag kl. 09:00
Vad: 7-8 mil asfaltscykling Roslagen, eventuellt med någon skarvning efteråt för de som är pigga
Jag kommer med vintercrossen som är utrustad med skärmar och dubbdäck.

2012-01-04

Cykelsporten, en utarmad sport?

Varje dag presenterar Dalarnas Tidningar en sak som är toppen och en sak som är botten i sportvärlden. Idag får cykelsporten i Sverige smaka på Botten-stämpeln. Troligtvis har man läst Cyclesports artikel om 23 svenska cyklister i utländska team.

Personligen tycker jag det är glädjande att lilla cykellandet Sverige kan få ut 23 cyklister till utländska lag och ser inte detta som något negativt. Det är ingen nyhet att svenska elitcyklister vill utomlands för att tävla, så har det varit i alla år som jag varit aktiv. Jättekul tycker jag att 23 cyklister får chansen att prova vingarna i utländska lag och är det fler än någonsin så är det ju ett tecken på att svenskar gör bra ifrån sig på någon slags breddelitnivå.
Att vi har få lag, få tävlingar och i mitt tycke för få satsande tävlingscyklister i Sverige är däremot inget bra. Ni som har varit med i sporten ett tag, hur långt tillbaka i tiden måste man gå för att hitta tio aktiva cykellag i detta land på en och samma säsong? Hur många har vi 2012? Det har under min cykeltid varit ett eller möjligen två "storlag" i Sverige och sedan några få mer organiserade klubblag bakom dessa. Jag försökte gå in på Cyclesports ranking för att se vilka klubbar/team som är bäst just nu, men där var det tomt. Jag tror inte att det är skitkasst nu (jämfört med tidigare år, inte stora cykelnationer), men att det givetvis kan bli bättre.

2012-01-03

Ny svensk cykelmässa

Björn Sidenhjärta (före detta Stenberg) startade Svenska Cykeldagarna, tror det var 2005 faktiskt (samma år som jag vann CX-tävlingen i samband med mässan!). Då var det inom Falu CK's verksamhet. Efter ett par år i Falun så flyttade mässan till Jönköping och Falu CK var fortfarande med på ett hörn, även om det mest var genom Björn själv. Björn teamade ihop med Fredrik Jansson som startat Cykelklubben.se och tillsammans hade dom Cykelklubben.se, Svenska Cykeldagarna, något motionslopp och företaget bakom Velodromen.
I fjol gick de skilda vägar, Svenska Cykeldagarna blev Svenska Sportmässan i samarbete med En Svensk Klassiker och mässan inriktade sig nu på alla grenar inom den svenska klassikern (längdskidåkning, simning, cykling och löpning). Cykelgalan försvann och Svenska Cykelförbundet var inte längre närvarande.
I början av december kunde man läsa i SCF's styrelseprotokoll att de skulle söka efter lämplig arrangör av en cykelmässa och cykelgala. Nu är det klart att det blir en ny renodlad cykelmässa och gala och den skall heta: Sweden Bike Expo och skall hållas i Stockholm den 17:e och 18:e november 2012. Arrangör är Fredrik Janssons företag Trip on Sport AB som nu förutom mässan också har Cykelklubben.se och därigenom också arrangerar cykelresor till Mallorca och Gran Canaria.
Björn Sidenhjärtas företag Veloride Event AB, som han har med sin (väldigt nyblivna, grattis där!) fru, arrangerar Svenska Sportmässan 26:e till 28:e oktober och förutom mässan så arrangerar dem ett motionslopp i Västerås och ett i Falun tillsammans.

Det är alltså upplagt för #Mässclash! Sverige är nog inte riktigt stort nog för två stora cykelmässor och jag är tveksam till om så många cykelföretag har lust att lägga pengar på två mässor heller inom loppet av tre veckor. Å ena sidan står en renodlad cykelmässa och i andra ringhörnan står en etablerad mässa som nog dessutom redan har sålt ett antal montrar. De som tjänar på detta är väl besökarna av mässorna kan jag tänka mig då bägge givetvis kommer gör allt för att arrangera den bästa mässan till det bästa priset. En mer nischad cykelmässa och en bredare sportmässa alltså.

Så här ser pressreleasen ut från Sweden Bike Expo:

"NU BLIR DET CYKELMÄSSA & CYKELGALA!

Som du kanske känner till jobbar Trip on Sport AB med att försöka bredda cykelintresset och göra sporten mera tillgänglig för alla. En jätteviktig del i detta arbete är naturligtvis Cykelklubben.se som samlingsplats för framför allt cykelmotionärer.

Vad känns väl då naturligare än att också se till att cykelsverige får en stor mötesplats också i verkligheten? En cykelhelg i huvudstaden med fullmatat program dit alla ska känna sig välkomna, oavsett om man är tävlande elitcyklist, renodlad A-till-B-cyklist eller någonting däremellan.

Den 17-18 november slår vi upp portarna för Sweden Bike Expo på Kistamässan i Stockholm.

Under Sweden Bike Expo bjuds det bl.a. på följande:

• Stor utställning med de ledande cykeltillverkarna
• Du träffar representanter för motionslopp och cykelklubbar
• Föreläsningar om träning och hälsa
• Högaktuella debatter om cykling, miljö och infrastruktur
• Cykelcafé med Sveriges mest lästa cykelbloggare
• Galakväll på lördagen med mingel, underhållning och prisutdelning.

Bara i Stockholm cyklar idag 80% fler jämfört med för 10 år sedan! Allt fler upptäcker fördelarna med att cykelpendla till jobb och skola. Att cykelpendla är smart både för miljön, plånboken och hälsan. Men hur arbetar Sveriges kommuner och politiker för att främja cykling ur folkhälso- och infrastrukturperspektiv? Hur ser handlingsplaner och strategier ut? Vi kommer att bjuda in till spännande möten och debatt mellan cykelaktivister, bloggare och politiker.

Skriv in den 17-18 november i din cykelkalender! För då återinför vi traditionen med att bjuda in till vår stora åriliga Cykelklubben.se-cykelfika och träff i höstmörkret!

Vi har gjord det förut, och nu gör vi det igen!

- Detta blir helt enkelt årets stora cykelhelg!

Bästa hälsningar
Fredrik Jansson"

En liten uppdatering

Tja tja!
Idag har jag hoppat in och jobbat extra på kundservice. Det var första gången sedan april så lite ringrostig var jag nog även om jag tyckte det gick bra. Kul med omväxling och det är ju alltid trevligt på kundservice. Snälla kunder idag också!
Lunchade på Tzatziki i Borlänge eftersom det serverades Gyros. Tyvärr inte med ris, men man kan ju inte få allt.
Eftersom jag började före sex i morse så slutade jag tidigt idag och har nu hämtat barnen från dagis. Sitter nu i soffan med Ebbah.

Ikväll tänkte jag hugga tag i min inkorg, adventskalendertävlingen gjorde kaos med den och jag vill gärna återställa ordningen där.

Vill ni läsa något om träning så har Flockhart skrivit ett läsvärt inlägg om fatmax.

2012-01-02

OBS ändrad resultatlista för adventskalendern

Oerhört pinsamt, men rätt ska vara rätt och ett par svar på skiljefrågan hade hamnat bland min skräppost. Tyckte att jag hade kollat den noga varje dag men dessa måste jag ha missat. Nu ska dock allt vara rätt så kolla igen för att se korrekt placering.

Falucyklister i Dalarnas Tidningar på Nyårsafton

Lisa och jag bloggar och...

Jenny Rissveds tackar sponosrer. Ska man göra något så ska man göra det rejält!