Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2011-09-18

Har väl varit på Quality Spa & Resort Dalecarlia i Tällberg vid Siljan!

Anledningen till bloggtystnaden beror helt enkelt på att frugan och jag varit borta i Tällberg. När jag blev Dalarnas bloggare 2011 fick jag ju bland annat en övernattning på Dalecarlia i Tällberg med tillhörande SPA-behandling. Eftersom vi i fredags firade 5 år som gifta så passade vi på att åka denna helg.
I fredags var vi med barnen till platsen där vi gifte oss, att åka dit varje år är en liten tradition vi tänkt hålla vid liv:

Eftersom vi lovat Anna Lundh en massa bilder från Dalecarlia så kommer här en stor hög med bilder:
Vi startade vistelsen i Tällberg med en varsin SPA-behandling. Både frugan och jag valde en ansiktsbehandling faktiskt. Tyvärr inga bilder på mig med svart lera i ansiktet, hoppas ni överlever ändå? Tyckte det var väldigt skönt faktiskt och kul att göra något annat än att få massage, som man ju fått tusen gånger tidigare i livet.

När vi öppnade dörren till vårt rum så möttes vi av en trappa

Väl uppe i 2:dra Riddarsalen fanns det ju faktiskt gott om plats för oss att ställa väskorna på

Härlig utsikt från ett av våra fönster

Ni vet ju att jag är en riktig matälskare så här kommer några pix från middagen också:
Förrätt: Dala inspirerad tapastallrik (ost och charketurier med tillbehör)

Huvudrätt: Helstekt Älginnanlår med ragu på sidfläsk och högrev, selleripuré och murkelfräs

Efterrätt: Dalecarlias egen inkokta trädgårdsfrukt samt körsbär serveras med likörgrädde och nötter

Ronya åt en annan för- och efterrätt, det kan ni kanske läsa om på hennes blogg lite senare?

Vi tog en liten kvällspromenad för att gå ner maten lite, det var verkligen hur gott som helst och jag blev jättemätt! Så egentligen gick vi väl inte ifrån restaurangen, utan rullade...

I morse var det så dags för nästa huvudnummer: hotellfrukosten!
Trots att klockan nu nästan är fyra på eftermiddagen så har jag konstigt nog inte börjat fundera på lunch än... Med tanke på allt jag ätit under vårat borta-dygn så lär jag nog inte behöva äta på en vecka!

När vi skulle lämna rummet idag så hittade vi en som övernattat hos oss, jag släppte givetvis ut stackarn, som glatt fladdrade iväg mot friheten

Det blev ju en riktig bildbomb det här, ber om ursäkt till alla er med mobilt bredband...
Vi är verkligen jättenöjda med boendet och maten och SPA-behandlingen. Sånt här borde vi unna oss lite oftare, känns så bra att komma hem sen med ny, härlig, energi. Med småbarn så blir det inte mycket av denna vara men nu hade vi ju verkligen ett guld-tillfälle att få lite tid för oss själva. Vi kommer faktiskt återkomma till Dalecarlia om några veckor igen, undrar vad jag ska äta då...
Tack och hej för nu, vi ses väl lite senare i kväll också?

2011-09-16

Eniro + Cykel-VM = sant!

Uppe i högra hörnet på Eniros kartsida finns en meny för Cykel-VM 2011, där kan man klicka på dom olika loppen och få fram banan på kartan samt programmet för VM. Kanonkul för en cykeltönt som jag.

Gårdagens näringsintag

Jag kör stenhårt med Öijer-dieten™ nu för att försöka bli fit till CX-tävlingarna och hittills har jag gått ner 1.8 kg på fem dagar, så det går ju onekligen bra. Hemligheten bakom framgången med Öijer-dieten™ behåller jag hemlig till jag haft tid att skriva en bok om den. Dieten kommer givetvis bli en större hit än Atkins och den där flugan LCHF. Se bara vad jag åt igår:

Utöver det på bild så åt jag även ca: 50 gram choklad och drack en dryg halvliter läsk. Jag kan eventuellt möjligen kanske ha ätit lite mer av den där kakan än det som visas på sista bilden...

Femte bröllopsdagen idag

Tiden går fort när man har roligt! Idag firar Ronya och jag vår femte bröllopsdag, alltså träbröllop.

2011-09-15

Hittade en omväg på hempendlingen

Det blev 1.46 på klockan, på stigar som jag aldrig åkt och stigar som jag åkt för länge, oändligt länge sedan.
Ni kan rutinen nu:
kamera: Sony Ericsson Neo
app: Little Photo (denna gång två olika varianter av Lomo Film)
Eftersom det var så buskul med 29-tummare i skogen så får ni bilderna o-appade också:

Morgonpendlingen, premiär på 29:an

Det gick ju att bli trött också på en 29:er och vad är egentligen grejen med att vinden vänder mellan Falun och Borlänge? Medvind i början och cykeln gick lite snabbare än crossen gjort, sedan kom vinden i ansiktet istället och jag blev plötsligt långsam! 166 i snittpuls ger ju sköna 84.7% av maxpuls vilket både kändes och kändes bra. Stoppade klockan vid järnvägsstoppet, annars rullade det på ganska bra hela vägen. Jag tänker inte komma med någon utvärdering så här efter en timmes cyklande på asfalt och grus, men växlar och bromsar känns bra och dämparen returklonkar lite i låst läge.

Cross Vegas 2011

Tväruselt foto: CXMagazine.com
I samband med största cykelmässan i Amerika, Interbike, arrangeras varje år amerikas största cykelcrosstävling, Cross Vegas. I år deltog 116 cyklister i herrelitklassen med en del starka namn på poängjakt. Tävlingsbanan är väldigt snabb och det blir ofta stora grupper och spurtavslutning på tävlingen. Så också i år där U23 världsmästaren Lars van der Haar var snabbast. Bart Wellens hade tidigare visat upp sig med en fältspräckande attack och även varit loss solo på slutet innan han på sista varvet blev inhämtad igen. Kul att han är på hugget. I fjol vann Francis Mourey efter att ha kommit ikapp solocyklande Jamey Driscoll på mållinjen, i år var Jamey också loss innan Wellens kom ikapp och skarvade på med egen soloräd.
Foto: CXMagazine.com

Spurtfilm:


I damklassen vann Katerina Nash i år igen. Hennes lagkamrat Georgia Gould satte in den första allvarliga attacken och Nash kunde sedan brygga upp till henne och med tre varv kvar så lämnade Nash sin lagkamrat och vann solo med ca: 30 sekunder före Amy Dombroski, Kelli Emmett och Meredith Miller som jagat bakom LUNA-duon. Georgia Gould höll ihop loppet fint och blev femma.
Det skulle ju vara sjukt kul att besöka denna enorma mässa och CX-tävling något år.
Preliminära resultat från elite men Cross Vegas:
1Lars van der HaarRabobank
2Christian HeuleCannondale P/B Cyclocrossworld
3Rob PeetersTelenet Fidea
4Jeremy PowersTeam Rapha-Focus
5Bart AernoutsRabobank
6Ryan TrebonLTS/Felt
7Tim JohnsonCannondale P/B Cyclocrossworld
8Bart WellensTelenet Fidea
9Jamey DriscollCannondale P/B Cyclocrossworld
10Todd WellsSpecialized Racing
11Zach McDonaldTeam Rapha-Focus
12Ben BerdenStoemper
13Geoff KabushMaxxis-Rocky Mountain
14Jonathan PagePlanetbike/Blue
15Aaron ShoolerTeam H&Amp R Block
16Yannick EckmannPearlizumi/Shimano/Focus
17Alex HowesChipotle Development Team
18Allen KrughoffBoulder Cycle Sport
19Ursi FabioC.S. Esercito
20Justin LindineBikereg.Com/Joe’s Garage

Morgonen och lite siffror..

God morgon!

Blev en senare morgon än vad jag igår räknade med då Ronya bytte arbetspass och började tidigt idag. Så jag lämnar barn på dagis och skola innan jag cyklar till jobbet. Det är lite mycket nu, så jag lär väl springa iväg igen, bjuder på lite statistik istället. För vem älskar inte siffror och topplistor?

Mina topp-5 Youtube-klipp baserat på antal visningar:
1. Skoterspårcykling i +1 och duggregn
2. Jens Westergren cyklar i vatten
3. Fredrik Ericsson på Jungfrubergets tävlingsträning
4. Studded vs normal tires on icy roads
5. Öijers Videoblogg #1 2011-08-05
Skoterspårscyklingen är ju överlägsen etta, men mellan andra och femte plats skiljer det faktiskt bara 8 visningar.

Min blogg har haft 43% fler besökare under septembers första två veckor jämfört med samma period förra året. I Augusti hade jag i genomsnitt 772 helt unika besökare per dag. Riktigt kul faktiskt att så många ändå hittar hit och läser det strunt jag skriver.
De bloggar som genererat flest besök i augusti var:
1. Stizze
2. Wieselblad
3. Adam Steen

2011-09-14

Min fru älskar Mollo

Precis som alla andra kvinnor så gillar också min fru den så extremt eftertraktade Mollo (fast hon missade nog ett L där..), idag har hon bloggat om det:
Skitkul Henrik, verkligen...

Nåja. Nu ska ni få en bekännelse: Jag cyklade inte hem från jobbet idag. Fri fart blev tydligen busspendling idag. Det kom ett sådant regnväder innan jag slutade och himlen såg så mörk ut att jag fegade ur. Så nu ligger jag back på träningsfronten. Tur då att jag gjorde 30 armhävningar igår kväll (3 st set om 10!) så jag i alla fall får känna (träningsvärk) mig tränad.
Imorgon tänker jag mig att göra riktig premiär på 29". Ska bli kul att se vad den går för. En sak bara: Jag har ingen reservslang. Frågan är om ens cykelbutikerna i stan har det. Blir inte bara asfalt och grus till och från jobbet utan jag smyger nog in en stig eller två också.

Kul att få se Tobias Ludvigsson  på dagens streamade cykeltävling. Han ingick i den långa utbrytningen som bestod av ca: 10 man på dagens race, Grand Prix de Wallonie. Starkt kört även om han fick ge sig till slut. Sjukt imponerande (IGEN!) av Philippe Gilbert som vann genom att vara bäst i hela världen på att köra fort upp för korta backar. Hoppas han kan vinna VM, trots att det är en "enkel" bana. Skulle vara en värdig världsmästare och han är en sådan cyklist som man vill se i världsmästartröjan.

Lugnare morgonpendling idag

Såg detta i morse, bilen hade kört av en ganska rejäl björk också som ni ser nere i högra hörnet. Hoppas att allt gick bra med den eller dem som färdades i bilen.

Måne, cyklist och cykelbana

Kom ikapp två och mötte en cykelpendlare idag!

Dagens siffror

Eftersom det blåste en del i ansiktet i morse valde jag bort tidjakten och tog istället den mer kuperade rv.293. Skönt med lite omväxling och skönt att slippa sänka självförtroendet med en tvärusel tid. Körde väl distansfart för det mesta även on jag tog i lite i backarna. Dels för att det är kul, och dels för att komma ikapp mannen med reflexväst. Såg honom passera när jag fotade Audi-parkeringen och satte sedan efter. Hann passera en pendlarkvinna också som jag hejade på i höjd med Gamla Berget. Reflexmannen var en seg rackare som, efter att jag passerat honom, inte släppte många meters lucka. Några snabba backar senare så hade luckan växt, men då fick jag dåligt samvete istället. Så jag saktade in och sällskapade med honom till Kvarnsvedens pappersbruk där han jobbade. Mycket mer givande än ett "Hej!" och en ifrånåkning.
På hemvägen är det "fri fart".

Live stream GP van Wallonië

Loppet som bland annat Philippe Gilbert och Tobias Ludvigsson använder som preparationslopp inför VM skall sändas på någon av nedanstående länkar med start 14:45 idag:
Live stream GP van Wallonië 1
Live stream GP van Wallonië 2
Live stream GP van Wallonië 3

2011-09-13

CykelVasan växer med 50 procent 2012

Pressrelease från Vasaloppet:

Om åtta dagar öppnar anmälan till CykelVasan 2012. Nu är det klart att anmälningstaket för 90-kilometersloppet från Sälen till Mora höjs från 6000 till 9000 deltagare 2012. Nu är det också bestämt att CykelVasan 2012 genomförs under två dagar med de kortare loppen, 30 och 45 kilometer, på fredagen – vilket är en förutsättning för att kunna ta emot fler deltagare i 90-kilometersloppet som går på lördagen.

CykelVasan har på tre år växt från ingenting till i år nästan 8000 anmälda deltagare och blivit Sveriges i särklass största mountainbikelopp. CykelVasan 2011 blev fulltecknad den 24 mars och man tvingades säga nej till många som ville cykla. Att cykelintresset är enormt stort i Sverige just nu bevisas även av att Vätternrundan 2012 nyligen fylldes på bara sex dagar efter det att anmälan öppnats.
– Det ska bli spännande att se hur snabbt CykelVasan 2012 fylls när anmälan öppnar den 21 september kl 09.21. Normalt öppnar vi anmälan direkt i samband med det förra loppet men den här gången har vi valt att göra en särskild anmälningsdag då det går att börja anmäla sig, berättar informationschef Per Strid.

En förutsättning för att 90-kilometersloppet ska kunna ta emot fler deltagare är alltså att CykelVasans kortare lopp över 30 km respektive 45 km flyttas till fredag 10 augusti 2012. Till CykelVasan 90 km, som körs lördag 11 augusti 2012, höjs således anmälningstaket med 50 procent, från årets 6000 till 9000.

Att CykelVasans 30 km och 45 km körs på fredag innebär också att fler kringaktiviteter kan ordnas i Mora.
– Här ger vi nu en möjlighet för lokala aktörer i Mora att skapa en inramning precis som SkiStar gör i Sälen. Med så många förväntade deltagare i CykelVasan kommer det att gott och väl räcka till för bägge orterna att få feststämning, säger Per Strid.

Under det kommande året kommer ytterligare nära en miljon kronor att investeras i projekt VasaloppsArenan. Förbättringar på banan kommer att ske på ett tiotal ställen. Den största nyheten blir på de sista 4 kilometerna in mot kontrollen i Evertsberg där banan kommer att flyttas från asfalten in till delvis nybyggd grusväg. Därmed blir det bara 14 kilometer asfalt kvar.

Dagens och gårdagens lunch

Jag vet ju att ni har funderat på detta:

Idag: Restvåfflor med lingonsylt serverat i platslåda på kontoret

Igår: Fläskfiléspett, kycklingspett, tzatziki och ris för 75:- på restaurang Tzatziki i Falun. Toppenställe det där!

Anmäl er till Falu CK:s CX-cuptävling!

Info från cxfalun.blogspot.com:
ANMÄLAN
Falu CK tillhanda senast den 19 september 2011 till E-mail: faluck@scf.se
I anmälan och betalning skall namn, klass, födelsedatum, klubb och licensnummer anges. Anmälan kan ENDAST göras via MAIL!
Open Sport Mixed; Krav på års- eller engångslicens och föreningstillhörighet. Åkare med engångslicens erbjuds provapåmedlemskap i arrangörsklubben, ingår i engångslicensen. Engångslicens kan köpas på plats, 75kr.

ANMÄLNINGSAVGIFT
Avgiften insättes på Bankgiro: 5403-0150 Falu CK, samtidigt med anmälan.
OBS! För att anmälan ska vara giltig måste namn, klubb och klass anges vid betalning, detta ÄVEN i mail (faluck@scf.se)!
Efteranmälan: Kan göras fram till en timme före start. Tillägg om 50%. Ingen avgift för nybörjare.

KLASSER
Open sport Mixed Från 15år och upp, prova på klass, valfri cykel D/H 100kr
Superklass, Junior och äldre D/H 150kr
Nybörjare från 0 till 10år F/P 0kr
Ungdom 11-14 år/15-16 år F/P 70kr
Prestigeklass: Öppen för, junior, elit och veteraner D/H 250kr

OBS! Klassindelning enligt 2012 års licens!